[löst] Hur får man fram ≤-tecknet?

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
Konservburk
Inlägg: 5919
Blev medlem: 07 apr 2007, 22:28

Re: Hur får man fram ≤-tecknet?

Inlägg av Konservburk »

TicToc skrev:
Ulsak skrev:ennepop, jag litar på att det är som du säger. men jag vill ändå bara slänga ut kontrollfråga:
håller du ner ctrl+shift när du skriver ner unicoden?
Inte bara det, man måste göra det med endast en hand också.
Jag gör så här:

* Håll nere ctrl och shift. Det spelar ingen vilken ordning det görs i eller om det är båda de vänstra tangenterna, båda de högra tangenterna eller blandat vänster och höger eller höger och vänster.

* Tryck sedan u så ska det komma fram ett understruket u

* Släpp u om du inte redan gjort det.

* Släpp nu både ctrl och shift i vilken ordning du vill eller för den delen samtidigt.

* Skriv därefter in teckenkoden som kommer synas efter det understrukna u:et. Det går att sudda och rätta till eventuella fel utan att behöva göra om hela proceduren.

* När du har lyckats skriva in rätt kod trycker du på mellanslag och då ska det understrukna u:et följt av teckenkoden bytas ut mot specialtecknet.
ennepop
Inlägg: 199
Blev medlem: 22 mar 2009, 15:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ängelholm

Re: Hur får man fram ≤-tecknet?

Inlägg av ennepop »

Ulsak skrev:ennepop, jag litar på att det är som du säger. men jag vill ändå bara slänga ut kontrollfråga:
håller du ner ctrl+shift när du skriver ner unicoden?
jo... gör ju det
TicToc skrev:---

Inte bara det, man måste göra det med endast en hand också.
haha! ;D
Jag har gjort det med en hand, två händer och blandat in andra kroppsdelar... nada :-X


Konservburk skrev:---

* Håll nere ctrl och shift. Det spelar ingen vilken ordning det görs i eller om det är båda de vänstra tangenterna, båda de högra tangenterna eller blandat vänster och höger eller höger och vänster.

* Tryck sedan u så ska det komma fram ett understruket u

* Släpp u om du inte redan gjort det.

* Släpp nu både ctrl och shift i vilken ordning du vill eller för den delen samtidigt.

* Skriv därefter in teckenkoden som kommer synas efter det understrukna u:et. Det går att sudda och rätta till eventuella fel utan att behöva göra om hela proceduren.

* När du har lyckats skriva in rätt kod trycker du på mellanslag och då ska det understrukna u:et följt av teckenkoden bytas ut mot specialtecknet.
Väldigt utförligt. men dessvärre är det helt omöjligt. Provade olika ordning bara för att se...
Har provat att aktivera numpad, men ingen skillnad

Det enda jag får upp är ett ", ett - ursäkta svenska - citationstecken
/yours truly Mr Pop
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur får man fram ≤-tecknet?

Inlägg av Ulsak »

hade jag bott i Ängelholm hade blivit personligt! det är för långt från göteborg annars hade jag velat kontrollera det på plats.
Användarvisningsbild
brattham
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jul 2008, 22:43
OS: Edubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Hur får man fram ≤-tecknet?

Inlägg av brattham »

ennepop skrev: Väldigt utförligt. men dessvärre är det helt omöjligt. Provade olika ordning bara för att se...
Har provat att aktivera numpad, men ingen skillnad

Det enda jag får upp är ett ", ett - ursäkta svenska - citationstecken
Kan det inte vara så enkelt att vissa tangentbord helt enkelt inte klarar av "påfrestningen" av trycka ner förmånga tangenter samtidigt? Det skulle ju kunna vara en förklaring...

/Mvh Per
ennepop
Inlägg: 199
Blev medlem: 22 mar 2009, 15:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Ängelholm

Re: Hur får man fram ≤-tecknet?

Inlägg av ennepop »

brattham skrev:
ennepop skrev: Väldigt utförligt. men dessvärre är det helt omöjligt. Provade olika ordning bara för att se...
Har provat att aktivera numpad, men ingen skillnad

Det enda jag får upp är ett ", ett - ursäkta svenska - citationstecken
Kan det inte vara så enkelt att vissa tangentbord helt enkelt inte klarar av "påfrestningen" av trycka ner förmånga tangenter samtidigt? Det skulle ju kunna vara en förklaring...

/Mvh Per
Skulle mkt väl kunna vara så. jag har en dator med en massa HP komponenter men utan det snygga skalet och ett kort namn. PLUS att det är "gårdagens" grejer idag... typ.

AKA: compaq
Ulsak skrev:hade jag bott i Ängelholm hade blivit personligt! det är för långt från göteborg annars hade jag velat kontrollera det på plats.
yarr harr

Men det är ju semestertider snart.... Bring it! =P

youtube-video kanske...?! =)
/yours truly Mr Pop
eyerouge
Inlägg: 787
Blev medlem: 18 jun 2007, 03:44
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Hur får man fram ≤-tecknet?

Inlägg av eyerouge »

Tack för tipsen. Unicode-tricket fungerar även i Inkscape, så jag är nöjd.

En mycket smidigare lösning, iaf beroende på vad man har för keyboardlayout, är som någon var inne på tidigt:

1. System >> Preferences >> Keyoard >> Layouts >> Layout Options) >> Compose key position

2. Välj t.ex. Caps Lock som Comp-key. Spara din ändring/tillämpa den på systemet.

3. Testa nu a) trycka och släppa caps lock. b) skriva < c) skriva =


Resultatet blir ≤-tecknet, och man slipper slå en massa unikoder. ;) Kan även tilläggas att jag inte får detta att fungera på min bärbara, emedan det fungerar fint på den stationära.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Program"