Extern hårdisk ville inte montera.[LÖST]

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
vidarvega
Inlägg: 277
Blev medlem: 17 sep 2006, 22:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Stockholm

Extern hårdisk ville inte montera.[LÖST]

Inlägg av vidarvega »

Hej.
Jobbet har en ny Western digital elements 1TB, när den pluggas in i en dator med windows fungerar det men i Ubuntu 9.04 får jag upp detta:
Kunde inte montera "Elements":

Failed to read last sector (1953523119): Invalid argument HINTS: Either the volume is a RAID/LDM but it wasn't setup yet, or it was not setup correctly (e.g. by not using mdadm --build ...), or a wrong device is tried to be mounted, or the partition table is corrupt (partition is smaller than NTFS), or the NTFS boot sector is corrupt (NTFS size is not valid). Failed to mount '/dev/sdb1': Invalid argument The device '/dev/sdb1' doesn't seem to have a valid NTFS. Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a partition (e.g. /dev/sda, not /dev/sda1)? Or the other way around?
Senast redigerad av 2 vidarvega, redigerad totalt 1 gång.
Emil.s
Inlägg: 6633
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:20
OS: Ubuntu
Ort: /Dalarna/Hedemora/
Kontakt:

Re: Extern hårdisk ville inte montera.

Inlägg av Emil.s »

Hm, verkar som disken är skadad på något sätt?
Funkar den i Windows?

Om så, testa att köra scandisk. Och gör en "säker avmontering" eller vad det nu heter i Windows.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
vidarvega
Inlägg: 277
Blev medlem: 17 sep 2006, 22:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Stockholm

Re: Extern hårdisk ville inte montera.

Inlägg av vidarvega »

Jo den fungerar i windows, vi köpte faktiskt två stycken och båda fungerar i windows. På skrivbordet finns det en ikon som heter elements och när jag ska öppna den eller montera så får jag felmedelandet som jag skrev om ovan. På grund av tidsbrist så hann jag inte köra scandisk på jobbet.
Jag har plockat hem jobb datorn med Xubuntu 9.04 och hårdisken för att om möjligt lösa det över helgen vilket är av största vikt att jag gör!
Användarvisningsbild
vidarvega
Inlägg: 277
Blev medlem: 17 sep 2006, 22:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Stockholm

Re: Extern hårdisk ville inte montera.

Inlägg av vidarvega »

org.freedesktop.hal.storage.mount-fixed auth_admin_keep_always <-- (action, result). Fick jag upp när jag försökte med hårdisken igen.

Lite info från terminalen:
Disk /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000202043392 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121600 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00023d0b

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 1 121602 976761560 7 HPFS/NTFS

Hoppas att det kan vara till någon hjälp för att lösa det hela.
Användarvisningsbild
vidarvega
Inlägg: 277
Blev medlem: 17 sep 2006, 22:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Stockholm

Re: Extern hårdisk ville inte montera.

Inlägg av vidarvega »

Jag körde en hårdisktest eller vad det kan kallas med hjälp av en XP dator, men testet kunde inte slutföras av någon anledning.
Användarvisningsbild
vidarvega
Inlägg: 277
Blev medlem: 17 sep 2006, 22:28
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Stockholm

Re: Extern hårdisk ville inte montera.[LÖST]

Inlägg av vidarvega »

Jag har delvis löst problemet.
Först tog jag kontakt med Western Digitals support och blev ombedd att ladda ner ett diagnos program. Som inte kunde hitta några fel på hårdisken.

Sen installerade jag GParted och formaterade om till fat32. Inte helt optimalt men nu fungerar det.
Jag har bara formaterat om en hårdisk och nu funderar jag på om nästa externa ska bli formaterad till Fat32 också...
Skriv svar

Återgå till "Program"