Ubuntu burk som virus rensare.

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av Forcevision »

Tjabba !

Funderar lite på att använda mig av en burk som har ubuntu att rensa virus på windows hårddiskar. Är detta möjligt ? Om jag fattat det rätt så dom flesta virus biter inte på linux systemen. Men En fråga till är finns det något bra virus system som man kan använda sig av till detta ända mål ?

/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av vulfgar »

Flyttade tråden.
Detta är inte någon guide eller tips. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av m!rage »

Avast har en klient för Linux som jag testat en enda gång. Verkade fungera bra. Finns även nåt mög som heter ClamAV som jag aldrig fick att fungera. Men du behöver inte någon dedikerad dator med Linux på för detta, det går precis lika bra att stoppa disken som slav i en dator med Windows. Se bara till att stänga av autorun så tror jag att du är mer eller mindre helgarderad
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av pun »

Jo det spreds någon kostig "skröna" bland bloggare att det var möjligt och förvisso så kan man editera regedit.... kräver dock lite bakom pannbenet.

Ursprunget är härifrån:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1527985

Städar jag en sunkig Windowsburk så är det antimalware som gäller med en ägare som oftast har noll-koll på det mesta.... :P

http://www.malwarebytes.org/
Användarvisningsbild
min01max
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av min01max »

m!rage skrev:Finns även nåt mög som heter ClamAV som jag aldrig fick att fungera.
ClamAV är defintivt inget "mög". Det är ett utmärkt och kontinuerligt uppdaterat AV-program. Man har (naturligtvis) otroliga möjligheter att skräddarsy hur det skall fungera, automatiskt i bakgrunden, vid behov från terminalen, eller integrerat i Nautilus (typ högerklicka på mappar och välja "scan for virus" på Windowsmaner).
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av farmfield »

varför inte en all-in-one-LiveCD? ;D

http://volatileminds.net/project/opendi ... cs-live-cd

LiveCD med fokus på diagnostik och virusrensning o.s.v... :)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av pun »

min01max skrev:
m!rage skrev:Finns även nåt mög som heter ClamAV som jag aldrig fick att fungera.
ClamAV är defintivt inget "mög". Det är ett utmärkt och kontinuerligt uppdaterat AV-program. Man har (naturligtvis) otroliga möjligheter att skräddarsy hur det skall fungera, automatiskt i bakgrunden, vid behov från terminalen, eller integrerat i Nautilus (typ högerklicka på mappar och välja "scan for virus" på Windowsmaner).
Jo Clam AV är definitivt "mög" efter att ha städat ett antal sunkiga Windowsburkar....

Vilket crap... :P
Användarvisningsbild
min01max
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av min01max »

pun skrev:Jo Clam AV är definitivt "mög" efter att ha städat ett antal sunkiga Windowsburkar....

Vilket crap... :P
Jaha. Mina erfarenheter är annorlunda.
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av farmfield »

Nod32 är iaf inget 'mög' (vad nu detta skånska uttryck nu egentligen innebär, hehe) och jag antar att man rätt enkelt skulle kunna skapa en Ubuntu LiveCD med Nod32 förinstallerat och då få en riktigt bra lösning för att söka efter virus i Windows...
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av pun »

NOD32 är förvisso ett kapabelt antimalwareprogram.

Nu har de flesta användare redan ett program rullande.

Malwarebytes program ligger sedan i en egen division för att upptäcka senaste påfunderna som drullarna råkat ut för. Helt oslagbart.....

Hursomhelst ganska ointressant..... >:D
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av farmfield »

pun skrev:NOD32 är förvisso ett kapabelt antimalwareprogram.

Nu har de flesta användare redan ett program rullande.

Malwarebytes program ligger sedan i en egen division för att upptäcka senaste påfunderna som drullarna råkat ut för. Helt oslagbart.....

Hursomhelst ganska ointressant..... >:D
Fast nu gällde ju frågan att från Linuxmiljö lösa Windows-problem - förmodat orsakat av brist på 'bättre' AV-program rullandes på maskinen... Då blir det ju enklast med LiveCD samt någon form av AV som kan köras från skivan... :)

Men Malvarebytes, vad är det..? Är det mjukvara för Linux och/eller en LiveCD eller vadå..?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av pun »

farmfield skrev:
pun skrev:NOD32 är förvisso ett kapabelt antimalwareprogram.

Nu har de flesta användare redan ett program rullande.

Malwarebytes program ligger sedan i en egen division för att upptäcka senaste påfunderna som drullarna råkat ut för. Helt oslagbart.....

Hursomhelst ganska ointressant..... >:D
Fast nu gällde ju frågan att från Linuxmiljö lösa Windows-problem - förmodat orsakat av brist på 'bättre' AV-program rullandes på maskinen... Då blir det ju enklast med LiveCD samt någon form av AV som kan köras från skivan... :)

Men Malvarebytes, vad är det..? Är det mjukvara för Linux och/eller en LiveCD eller vadå..?
Jo nu har du följt en tråd igen mycket slarvigt..... :P

Det är alltså en skröna som jag skrev tidigare att man kan jaga malware från Ubuntu... visst kan den med mer bakom pannbenet fixa registret men inte grundorsaken.

Malwarebytes Anti-malware (tidigare länkat) körs då lämpligen från felsäkert läge för de som vet vad det är.. :P Nu kan då malwaremakarna även blockerat det men det brukar funka.


Fortfarande ointressant..... >:D
m!rage
Inlägg: 2550
Blev medlem: 28 apr 2009, 21:47
OS: Arch Linux
Ort: Lund

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av m!rage »

Förutsätter ju då att Windows kan starta överhuvudtaget, ens i felsäkert läge
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av pun »

m!rage skrev:Förutsätter ju då att Windows kan starta överhuvudtaget, ens i felsäkert läge
Jo men nu startar oftast Windows i felsäkert läge......

Däremot så finns det nya Malware som blockar all körning av borttagningsprogram så expertis kan behövas för den som gått vilse.

Att köra borttagningen från Ubuntu ser jag som helt bortkastad tid. :P
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av farmfield »

pun skrev:
farmfield skrev:
pun skrev:NOD32 är förvisso ett kapabelt antimalwareprogram.

Nu har de flesta användare redan ett program rullande.

Malwarebytes program ligger sedan i en egen division för att upptäcka senaste påfunderna som drullarna råkat ut för. Helt oslagbart.....

Hursomhelst ganska ointressant..... >:D
Fast nu gällde ju frågan att från Linuxmiljö lösa Windows-problem - förmodat orsakat av brist på 'bättre' AV-program rullandes på maskinen... Då blir det ju enklast med LiveCD samt någon form av AV som kan köras från skivan... :)

Men Malvarebytes, vad är det..? Är det mjukvara för Linux och/eller en LiveCD eller vadå..?
Jo nu har du följt en tråd igen mycket slarvigt..... :P
Nej, det har jag inte. Vad jag inte tror på dock är ju nedanstående...
Det är alltså en skröna som jag skrev tidigare att man kan jaga malware från Ubuntu... visst kan den med mer bakom pannbenet fixa registret men inte grundorsaken.

Malwarebytes Anti-malware (tidigare länkat) körs då lämpligen från felsäkert läge för de som vet vad det är.. :P Nu kan då malwaremakarna även blockerat det men det brukar funka.
...av den enkla anledningen att det finns saker som ClamAV (som jag inte tror är så dåligt som påstås) samt NOD32 (som jag vet är väldigt bra).


Fortfarande ointressant..... >:D
Användarvisningsbild
Forcevision
Inlägg: 1023
Blev medlem: 21 apr 2008, 21:55
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av Forcevision »

Det hade ju inte varit så dumt att kunna köra livecd med ett virusprogram installerat på. Hur fixar jag en sådan livecd ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av webaake »

Finns även f-prot gratis för linux cli. Kanon! Föredrar det framför clamav cli.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
ajja
Inlägg: 682
Blev medlem: 15 dec 2007, 23:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Ubuntu burk som virus rensare.

Inlägg av ajja »

Antimalwareprogram, nja, det finns bara ett sätt att försäkra sig om att man blir av med malware.
Formatera och bygga/konfigurera på nytt.

En sak som inte nämnts är ett USB-minne (inte lika statiskt som live-cd'n) med en *nix-installation och ett antivirusprog. (F-prot har nämnts och jag kan rekommendera).
Skriv svar

Återgå till "Program"