Ut med windows en gång för alla

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
mickej79
Inlägg: 225
Blev medlem: 24 okt 2006, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Uppsala
Kontakt:

Ut med windows en gång för alla

Inlägg av mickej79 »

Hej

Nu börjar jag tröttna på Windows som startar om av sig själv när man sat o jobba :-( så det mesta man jobbat med försvan :( så nu tänkte jag börja köra ubuntu helt och hållet så nu är min fråga hur det är med backup program och kunna snycka kontakter o så till min satio och x10 funkar det eller ska man lägga in virtulabox med windows och funkar dem med usb i såfal?

Och sen spelar jag en del också så skulle Gta 4 gå att få igång via ubuntu?


Mvh en arg för tillfället windows användare
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Inlägg: 2817
Blev medlem: 29 aug 2007, 22:32
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Östersund

Re: Ut med windows en gång för alla

Inlägg av CryingFreeman »

GTA4 verkar funka genom PlayOnLinux i Fedora i alla fall, så det är säkert inte omöjligt att få igång det i Ubuntu: http://www.playonlinux.com/en/topic-336 ... to_IV.html

Och synk via VirtualBox brukar kunna fungera fint. Jag har i alla fall kört en SE-mobil på det sättet. Har dock ingen information om de specifika modellerna.
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
farmfield
Inlägg: 8215
Blev medlem: 01 okt 2007, 17:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: H'sing Island
Kontakt:

Re: Ut med windows en gång för alla

Inlägg av farmfield »

Jag har precis gått från en iPhone till en S-E W995 (för att få bättre batteritid och lite sånt) och det första jag gjorde var att länka luren mot mitt gmail-konto med hjälp av Google's exchangeserver, någonting alla dom här lurarna stöder genom funktionen 'synkronisering'... Det är en djäkligt bra lösning då man dessutom har backup på kontakter och kalender, mail o.s.v. online...

Sedan kan man i Thunderbird eller Evolution under Ubuntu även där synkronisera mot gmail och då slippa alla sladdar & dylikt för den biten...

Sen kör man överföring av filer (bilder, musik) antingen via kabel eller bluetooth, och inget av detta behöver något speciellt program utan fungerar direkt med S-E-lurarna... :)
Användarvisningsbild
min01max
Inlägg: 88
Blev medlem: 01 jun 2010, 13:38
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ut med windows en gång för alla

Inlägg av min01max »

farmfield skrev:Jag har precis gått från en iPhone till en S-E W995 (för att få bättre batteritid och lite sånt) och det första jag gjorde var att länka luren mot mitt gmail-konto med hjälp av Google's exchangeserver, någonting alla dom här lurarna stöder genom funktionen 'synkronisering'... Det är en djäkligt bra lösning då man dessutom har backup på kontakter och kalender, mail o.s.v. online...
Det var så jag också gjorde när jag gick över till Ubuntu. Jag provade alla varianter på direkt-synk över blåtand, men inget fungerade riktigt tillfredsställande. Att däremot köra telefonen direkt över luften mot Google, och sedan Evolution mot Google i burken, ja det funkar klockrent.

Jag har både mina egna kalendrar och hustruns med tvåvägssynk i Evolution, med tvåvägssynk i min och hennes telefon. Inga missade kvartssamtal eller dagishämtningar här inte ;-)

Men jag har inte så stort behov av att föra över filer, det är ffa kalender och mail som jag behöver synka. Men när jag för över filer så har jag bara matat in telefonens minneskort i datorn istället, det är det absolut snabbaste sättet.

Jag har en Nokia E75.
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: Ut med windows en gång för alla

Inlägg av Hund »

Jag rekomenderar Deja Dup för backup.

Ett väldigt gammalt inlägg iofs men: http://www.lathund.nu/2008/12/31/enkel- ... -deja-dup/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Program"