Compiz inga fönsterdekorationer

Hjälp med installation och användning av program
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Compiz inga fönsterdekorationer

Inlägg av Swedish Berserk »

Hej! Jag har ett ganska vanligt problem med Compiz och det är att knapparna man har runt ett fönster försvinner. Det är ett vanligt problem och jag har följt Compiz troubleshoot guide men det hjälper inte. Har även läst dussintals "Compiz no borders" trådar på diverse forum.

Någon som vet hur man löser detta problemet? Jag har prövat metacity --replace men när jag ska stänga terminalen kommer det upp att man "dödar processen" och då kommer problemet tillbaka igen. Jag har ett Nvidia kort om det kan vara till hjälp. Kan man på något sätt permanent utrota detta problem eller får man leva med det?

Jag kan tillägga att ända sen jag försökte installera min Webbkamera har det trilskats ännu mer. Det händer så ofta som varannan uppstart. Fast jag inbillar mig bara kanske känns lite långsökt att en webbkamera ska göra så att Compiz trilskas.....

Hoppas någon har en permanent lösning på detta. Det skulle glädja både mig och flera andra som garanterat har samma problem.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Compiz inga fönsterdekorationer

Inlägg av pun »

Kör du med Emerald teman ??? Prova utan isåfall.

Emerald är ett buggigt elände som man funderar på att helt skriva om.

Tappar du nånting så kan du enkelt återtstarta med

Kod: Markera allt

compiz --replace
Eller så finns det en smart liten ikon man kan nyttja, fusion-icon

Info:
http://packages.ubuntu.com/lucid/fusion-icon

------------------------------------------------

Webkameran kan vara ett kärnproblem.... eftersom det är intermittent så är det svårt att ringa in, som vanligt behövs det exakt info vad det är för kamera för att kolla ev buggar.
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Compiz inga fönsterdekorationer

Inlägg av Swedish Berserk »

Tack för svaret Pun. Jag kör med temat Radiance just nu. Det är inte ett Emerald tema tror jag? Sen angående Webbkameran tog jag bort drivrutinen jag försökte installera. Så Webbkameran blev aldrig fungerande. Efter jag hade avinstallerat drivrutinen kollade jag i Synaptic den låg kvar men man kunde bara välja alternativet installera så jag antar att jag fick bort drivrutinen på ett bra sätt?
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Compiz inga fönsterdekorationer

Inlägg av pun »

Swedish Berserk skrev:Tack för svaret Pun. Jag kör med temat Radiance just nu. Det är inte ett Emerald tema tror jag? Sen angående Webbkameran tog jag bort drivrutinen jag försökte installera. Så Webbkameran blev aldrig fungerande. Efter jag hade avinstallerat drivrutinen kollade jag i Synaptic den låg kvar men man kunde bara välja alternativet installera så jag antar att jag fick bort drivrutinen på ett bra sätt?
Ok.... kör en compiz --replace när felet kommer.

Du ser sedan ev fel i terminalfönstret, posta sedan felmeddelandet när dekoratören kraschar.

Man kan även först köra en metacity --replace, följt av en compiz --replace

--------------------------
Angående kameran så är det "mission impossible" att ge några somhelst tips utan att veta exakt kameramodell !

De flesta kameror har numera stödet inbyggt i kärnan och något pillrande med drivare ska inte behövas. Allt funkar "automagiskt".....
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Compiz inga fönsterdekorationer

Inlägg av Swedish Berserk »

Okej ska göra det när felet återkommer! Angående Webbkameran är den inbyggd i denna HP Pavillion DV6500 modellen. Jag kom fram till att den skulle vara en Ricoh webbkamera men det är svårt att komma fram till exakt vilken typ av kamera detta är.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Compiz inga fönsterdekorationer

Inlägg av pun »

Ok verkar vara en besvärlig utmaning..... :P

Modellen verkar inte heller vara särskilt spridd i den egngelskspråkiga världen när jag googlar.

Här är en oavslutad tråd..... kanske nåt att nysta i ?

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 9&p=406069

Här har du googlingen inkl sökord.
http://www.google.com/search?client=ubu ... 8&oe=utf-8

Ev kan den här tråden vara nåt att köra vidare på:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1168434

Ser jag nåt mer så hojtar jag till......

Mha ovanstående trådar så borde du kunna få fram vad det är för camera iaf...
Swedish Berserk
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 jul 2010, 16:07
OS: Ubuntu

Re: Compiz inga fönsterdekorationer

Inlägg av Swedish Berserk »

Tack för hjälpen Pun. Lite sent svar men Ubuntu burken har varit utlånad till syrran en tid. Jag fick tillbaka den idag och startade upp den. Jag upptäckte direkt att jag inte hade några fönsterdekorationer så jag körde detta kommandot: compiz --replace ccp ( enligt Troubleshoot guiden ) och det hjälpte. Får se om det är en permanent lösning.

Angående Webbkameran har jag gett upp om att få den att fungera det var min syster som ville ha igång den. Jag är mest bekymrad om drivrutinen som jag installerade till Webbkameran fortfarande är kvar. Jag körde detta kommandot för att försöka bli av med den: sudo apt-get remove r5u87x

Då kommer detta upp:
jesper-dator@ubuntu:~$ sudo apt-get remove r5u87x
[sudo] password for jesper-dator:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Paketet r5u87x är inte installerat, så det tas inte bort
Följande paket har installerats automatiskt och är inte längre nödvändiga:
wwwconfig-common libjs-mootools javascript-common
Använd "apt-get autoremove" för att ta bort dem.
0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 1 att inte uppgradera.
jesper-dator@ubuntu:~$

Så jag antar att drivrutinen är avinstallerad?

Tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Compiz inga fönsterdekorationer

Inlägg av pun »

Att man har en drivrutin extra installerad spelar ingen roll...
Den hoppas bara över om det klickar.

Hursomhelst en besvärlig utmaning och ev funkar det med en senare kärna. ???
Jag kan inte hitta någon bra info heller vad det är som sitter i burken.. ???
Skriv svar

Återgå till "Program"