Gnome commander stänger av! LÖST!

Hjälp med installation och användning av program
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Gnome commander stänger av! LÖST!

Inlägg av krassegrand »

När jag använder för att söka efter filer stänger den av (krashar antar jag) utan att spara nåt.

Några tips?

Jörgen
Senast redigerad av 1 krassegrand, redigerad totalt 26 gånger.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av norhager »

krassegrand skrev:När jag använder för att söka efter filer stänger den av (krashar antar jag) utan att spara nåt.

Några tips?

Jörgen
Starta den i en terminal och ta sen det den skriver där och klistra in här så får vi se vad som är fel, jag sökte med den jag har och det fungerar.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av krassegrand »

Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
norhager
Inlägg: 856
Blev medlem: 20 jul 2007, 09:25
OS: Kubuntu
Ort: KVISSLEBY

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av norhager »

Det är ganska enkelt starta Terminal i program-tillbehör och skriv in gnome-commader där och tryck på enter.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av krassegrand »

Så här blev det då!

jorgen@jorgen-desktop:~$ gnome-commander

(gnome-commander:1595): GLib-GObject-WARNING **: invalid cast from `GtkMenuItem' to `GtkCheckMenuItem'

(gnome-commander:1595): Gtk-CRITICAL **: gtk_check_menu_item_set_active: assertion `GTK_IS_CHECK_MENU_ITEM (check_menu_item)' failed

(gnome-commander:1595): GLib-GObject-WARNING **: invalid cast from `GtkImageMenuItem' to `GtkCheckMenuItem'

(gnome-commander:1595): Gtk-CRITICAL **: gtk_check_menu_item_set_active: assertion `GTK_IS_CHECK_MENU_ITEM (check_menu_item)' failed

(gnome-commander:1595): Gtk-CRITICAL **: gtk_check_menu_item_set_active: assertion `GTK_IS_CHECK_MENU_ITEM (check_menu_item)' failed

Sedan när den hängde sig blev det så här.

(gnome-commander:1595): GLib-GObject-WARNING **: /build/buildd/glib2.0-2.24.1/gobject/gsignal.c:3079: signal name `depressed' is invalid for instance `0x9e4b188'


Det verkar som att om jag söker i min hemkatalog så är det ok men när jag vill söka i högre kataloger så funkar det inte.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av krassegrand »

norhager skrev:Det är ganska enkelt starta Terminal i program-tillbehör och skriv in gnome-commader där och tryck på enter.
Felet jag gjorde när jag inte kunde starta var att skriva "gnome commander" i stället för "gnome-commander".

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av krassegrand »

Nytt försök gav detta resultat!

jorgen@jorgen-desktop:~$ gnome-commander

(gnome-commander:1889): GLib-GObject-WARNING **: invalid cast from `GtkMenuItem' to `GtkCheckMenuItem'

(gnome-commander:1889): Gtk-CRITICAL **: gtk_check_menu_item_set_active: assertion `GTK_IS_CHECK_MENU_ITEM (check_menu_item)' failed

(gnome-commander:1889): GLib-GObject-WARNING **: invalid cast from `GtkImageMenuItem' to `GtkCheckMenuItem'

(gnome-commander:1889): Gtk-CRITICAL **: gtk_check_menu_item_set_active: assertion `GTK_IS_CHECK_MENU_ITEM (check_menu_item)' failed

(gnome-commander:1889): Gtk-CRITICAL **: gtk_check_menu_item_set_active: assertion `GTK_IS_CHECK_MENU_ITEM (check_menu_item)' failed
gnome-commander: Fatal IO error 11 (Resursen tillfälligt otillgänglig) on X server :0.0.
jorgen@jorgen-desktop:~$
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av krassegrand »

Om jag avinstallerar och sedan installerar igen? Kan det vara nåt?
Eller kanske installera nån annan commander?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av pun »

Kollade in ditt felmeddelande och det är inget vanligt fel... ???

Alla commanderbuggar just nu:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... o_package=

Vad händer om du startar med

Kod: Markera allt

gnome-commander --sync
?
Användarvisningsbild
perab
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 jul 2008, 13:15
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Hunnestad (Ystad)

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av perab »

Hej, krassegrand!
På din fråga om det finns någon annan filhanterare av commander-typ, så har jag ett svar:

Krusader. Den finns i Ubuntus förråd. Fungerar alldeles utmärkt för min del. En nackdel kan vara att Krusader grundläggande är skapad för KDE-desktop. Detta innebär att applikationen kommer att "dra med sig" en hel radda KDE funktionsbibliotek vid installationen. Man får stå ut med att få en lite blandad desktop. Det är närmast en estetisk fråga, inget funktionsproblem. (Jag förutsätter - av ämnet att dömma - att du kör Gnome).

Vill du köra Krusader under sudo-privilegier, så måste du ändra kdesu till gksu i "Configure Krusader".

Det finns även de som har kört/kör Total Commander under wine. Jag har inte provat denna kombination, men TC är helt klart min favoritfilhanterare när jag befinner mig i Winworld.

Om du vill prova Krusader, så är du välkommen att fråga mig om tips; jag använder den rätt mycket.

Midnight Commander (MC) kan också vara bra att ha. Det är en filhanterare av commandertyp - i terminalen. Alltså textbaserad.
Per
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av krassegrand »

pun skrev:Kollade in ditt felmeddelande och det är inget vanligt fel... ???

Alla commanderbuggar just nu:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... o_package=

Vad händer om du startar med

Kod: Markera allt

gnome-commander --sync

?

jorgen@jorgen-desktop:~$ gnome-commander --sync

(gnome-commander:3103): GLib-GObject-WARNING **: invalid cast from `GtkMenuItem' to `GtkCheckMenuItem'

(gnome-commander:3103): Gtk-CRITICAL **: gtk_check_menu_item_set_active: assertion `GTK_IS_CHECK_MENU_ITEM (check_menu_item)' failed

(gnome-commander:3103): GLib-GObject-WARNING **: invalid cast from `GtkImageMenuItem' to `GtkCheckMenuItem'

(gnome-commander:3103): Gtk-CRITICAL **: gtk_check_menu_item_set_active: assertion `GTK_IS_CHECK_MENU_ITEM (check_menu_item)' failed

(gnome-commander:3103): Gtk-CRITICAL **: gtk_check_menu_item_set_active: assertion `GTK_IS_CHECK_MENU_ITEM (check_menu_item)' failed
gnome-commander: Fatal IO error 11 (Resursen tillfälligt otillgänglig) on X server :0.0.
jorgen@jorgen-desktop:~$



Kan man inte söka i ../ ?
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av krassegrand »

De andra sök-programmen som har nämnts i tråden(Krusader och Midnight Commander), kan de söka på en annan HDD?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av krassegrand »

Jag har installerat Krusader och får detta meddelanden när jag startar.

Bild

och

Bild

Behöver jag göra nåt åt det?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Gnome commander stänger av!

Inlägg av krassegrand »

Jag har testat lite och det ska nog bli bra när jag har lärt mig lite mer!

Tack!
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Program"