Rättigheter

Hjälp med installation och användning av program
FrankZ
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 nov 2010, 14:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Rättigheter

Inlägg av FrankZ »

Hallå! Jag uppgraderat från 10.04 till 10.10 igår och nu har jag fått lite problem. Jag har nämligen dual boot med windows xp, och på windows partionen har jag spotify, wow ect instalerat. Jag kunde komma åt dom med 10.04 och allt var frid och fröjd. Men nu med uppgraderingen så kan jag inte köra filerna som jag kunde förut eftersom dom inte är markerade som körbara. Jag trodde att det bara var att höger klicka och ändra rättigheterna men då jag "checkar" i rutan så att filen blir körbar blir den "ocheckad" på en gång och jag kan inte komma på vad som är problemet. Hjälp är uppskattad :)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Rättigheter

Inlägg av Osprey »

Det där med att den blir "ocheckad" även om du "checkar" den har att göra med att skyddet ligger i NTFS och Ubuntu kan inte/vill inte ändra skydd/rättigheter som är satta i Windows.

Förmodligen har problemet att göra med hur du monterar NTFS-disken, monterar du den manuellt eller gör du det vis fstab..? och hur ser monteringen ut.??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
FrankZ
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 nov 2010, 14:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Rättigheter

Inlägg av FrankZ »

Jag har ingen koll på det där med NTFS-disken, så jag vet ej. Jag körde dock recovery mode en gång och det stod att den inte kunde montera så jag vet inte. Och så glömde jag att nämna att jag har lite filer på en extern hård disk som jag inte heller kan ändra rättigheter på. En guide skulle vara bra ::)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Rättigheter

Inlägg av Osprey »

Om Windows har problem med disken så har den satt en flagga för att det är något som inte stämmer och då kommer Ubuntu inte att montera den på vnligt sätt. Då måste du starta upp datorn under Windows och låta den göra en diskkontroll där den reparerar eventuella fel...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
M60HAKAN
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 okt 2010, 09:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Rättigheter

Inlägg av M60HAKAN »

Hej
Jag har exakt samma problem efter uppdatering (ominstallation) till 10.10. Filerna jag vill kunna köra ligger på en egen fysisk hd som överhuvudtaget inte berörts av ominstallationen av Ubuntu. Kör 10.10 i egen partition nu (10.04 under Windows tidigare). I 10.04 hade jag inga problem att ändra så t ex wow m fl blev körbara i Ubuntu. Nu i 10.10 fungerar det inte precis på samma sätt som för FrankZ
M60HAKAN
Inlägg: 12
Blev medlem: 14 okt 2010, 09:39
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Rättigheter

Inlägg av M60HAKAN »

Löste detta själv. Installera programmet Pysdm (finns i Progamrcentralen för Ubuntu 10.10). Med det programmet kan du via ett grafiskt gränssnitt ändra dina diskar och partioner så att de monteras med fullständiga rättigheter i Ubuntu (så du t ex kan köra program). På den här sidan http://maketecheasier.com/auto-mount-yo ... 2009/04/14 finns enkla instruktioner att följa!
:)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Rättigheter

Inlägg av Osprey »

M60HAKAN skrev:Installera programmet Pysdm (finns i Progamrcentralen för Ubuntu 10.10). Med det programmet kan du via ett grafiskt gränssnitt ändra dina diskar och partioner så att de monteras med fullständiga rättigheter i Ubuntu (så du t ex kan köra program).
Trevligt att det fixade sig för dig! :)

Jag provade pysdm nu och visst ser det trevligt ut, men kan också utfärda en VARNING!! för det har HELT fel uppfattning om vad jag har på mina diskar och vad de heter...

Det är möjligt att det är bra, om det lyckas gissa rätt, men själv skulle jag inte våga använda det!
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Program"