Får inte gäst-OS att funka i Virtualbox [LÖST]

Hjälp med installation och användning av program
linnea
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 jan 2009, 21:48
OS: Ubuntu

Får inte gäst-OS att funka i Virtualbox [LÖST]

Inlägg av linnea »

Hej,
jag har försökt kolla om det finns någon tråd som beskriver samma problem som jag har, men jag har inte hittat nåt :(
Fick en iphone 4 och behöver alltså köra itunes. Sen kan det ju alltid vara bra med windows till vissa andra grejjer, så jag laddade ner virtualbox och installerade en virtuell maskin och ett OS till den, men när jag ska starta så får jag upp följande felmeddelande:

"Det virtuella maskinfönstret är optimerat till att arbeta i 32-bitars färgläge men färgkvaliteten för den virtuella displayen är för närvarande inställd till 24 bitar.
Öppna dialogrutan för displayegenskaper i gästoperativsystemet och välj ett 32-bitars färgläge, om det finns tillgängligt, för bästa tänkbara prestanda för det virtuella grafiksystemet.
Observera. Vissa operativsystem, såsom OS/2, kan faktiskt fungera i 32-bitars läge men rapportera det som 24-bitars (16 miljoner färger). Du kan försöka att välja en annan färgkvalitet för att se om det här meddelandet försvinner eller så kan du helt enkelt inaktivera meddelandet för tillfället om du är säker på att den nödvändiga färgkvaliteten (32 bitar) inte finns tillgänglig i det angivna gästoperativsystemet."

Jag hittar dock inte var jag kan välja färgläge. :S Det enda jag ser när jag försöker köra den virtuella maskinen är en svart ruta (la en bild som bilaga) som jag inte kan göra något med. Jag antar att det bör se ut som när man startar windows? Jag har aldrig kört virtualbox och har alltså ingen aning om hur man gör.

Någon som vet hur jag åtgärdar felet?
Bilagor
Skärmbild-3.png
Senast redigerad av 1 linnea, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Får inte gäst-OS att funka i Virtualbox

Inlägg av pun »

Jo nu kör jag inte Windows men jag ör ganksa säker på att "guest additions" behövs.

http://www.virtualbox.org/manual/ch04.html#id368659

Hela manualen:
http://www.virtualbox.org/manual/UserManual.html
linnea
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 jan 2009, 21:48
OS: Ubuntu

Re: Får inte gäst-OS att funka i Virtualbox

Inlägg av linnea »

Hej,
tack. :kram: Nu fungerar det som det ska.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Får inte gäst-OS att funka i Virtualbox

Inlägg av pun »

linnea skrev:Hej,
tack. :kram: Nu fungerar det som det ska.
Bra... jo nu blev det en lite komplicerad guide kanske men bättre än ingenting.
Skriv svar

Återgå till "Program"