Problem med Skype och "dålig" Intenetuppkoppling

Hjälp med installation och användning av program
awein
Inlägg: 68
Blev medlem: 04 nov 2006, 23:00
Ort: Ystad
Kontakt:

Problem med Skype och "dålig" Intenetuppkoppling

Inlägg av awein »

Hej, jag har upptäckt lite skillnader mellan att köra Skype Windows och Skype Linux. Jag sitter i Huanggang i centrala Kina och försöker använda Skype. Då har jag märkt vissa skillnader. Jag har en ny inköpt Lenovo burk med i5 processor. På denna har jag dualboot med Windows 7 och Ubuntu 11.10 med Gnome 3.

Om jag startar Windows 7, ansluter till Internet och sedan startar Skype så fungerar detta nära nog alltid.

Om jag startar Ubuntu 11.10, ansluter till Internet och försöker starta Skype så lyckas detta sällan. Dessutom försvinner Internet anslutningen och kan vara borta flera minuter om jag inte startar om datorn.

Samma fenomen i min bostad eller på min arbetsplats.

Jag var här för cirka ett år sedan då hade jag inte detta problem.

Finns det något att göra förutom att köra Windows 7?

Hls, Anders
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med Skype och "dålig" Intenetuppkoppling

Inlägg av ubot »

Jag var här för cirka ett år sedan då hade jag inte detta problem.
Men för cirka ett år sedan använde du definitivt inte 11.10 och kanske inte samma version av Skype heller.

Det beror ju sannolikt på vilken version du använder av Ubuntu eller Skype. Har du testat att använda Ubuntu 10.04.3 t.ex?
Vilken version av Ubuntu/Skype använde du förra gången du var i Kina?
Och slutar Internet att fungera även om du inte använder Skype ö.h.t. eller är problemet helt kopplat till just att du använder Skype?
Har du provat att använda Skype över nätverkskabel? Vad händer då? Är problemet kopplat till wifi eller drabbas du av samma problem om du använder Skype i Ubuntu 11.10 över kabel?

Spontant låter det ju som ett drivrutinsproblem (om det nu inte är just Skype som skapar problemet). Du kan ju testa att i Ubuntu 11.10 installera en äldre kärna, t.ex. kernel 2.6.38:

Kod: Markera allt

apt-cache search linux-image generic
och installera en äldre version med t.ex.:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install linux-image-2.6.38-10-generic
Därefter så startar du om och väljer att starta Ubuntu med en äldre kärna i Grub-menyn.

Edit:
Efter lite googlande så ser jag att du definitivt inte är ensam om problemet. Här är en lösning som många påstår fungerar:
I uninstall version from repository, install version from site. It dont lunch from panel, BUT it easy work from terminal! I only type "skype".
Läs mer här: http://community.skype.com/t5/Linux/lat ... 494/page/4
Jag undrar vad det är för SKype-version från repository som snubben menar... :|
Skype finns väl inte i Ubuntus förråd? :|
Här hittar du länkar till Skype 2.2 (32-bitars oh 64-bitars): http://www.skype.com/go/getskype-linux-beta-ubuntu-32
http://www.skype.com/go/getskype-linux-beta-ubuntu-64

Edit 2:
Jag snubblade över det här idag i 11.10 release notes av en ren slump:
The Skype website currently directs users to download a package for 64-bit Ubuntu 11.10 systems which is not compatible with multiarch. Users are instead recommended to install the skype package via the Canonical partner archive using Software Center. Alternatively, you can manually install this i386 package from the command line by running: $ sudo apt-get install skype:i386
awein
Inlägg: 68
Blev medlem: 04 nov 2006, 23:00
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: Problem med Skype och "dålig" Intenetuppkoppling

Inlägg av awein »

Hej

Som vanligt får man en bra och fungerande lösning.
TACK.

Anders
ubot
Inlägg: 4613
Blev medlem: 04 jan 2008, 14:03
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med Skype och "dålig" Intenetuppkoppling

Inlägg av ubot »

awein skrev:Hej

Som vanligt får man en bra och fungerande lösning.
TACK.

Anders
Vilken lösning var det som fungerade då?
Skriv svar

Återgå till "Program"