LAMP, XBMC och en NAS. Allt på en burk i hemmanätverket?

Hjälp med installation och användning av program
Användarvisningsbild
Kaherdin
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 nov 2011, 11:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Skåne

LAMP, XBMC och en NAS. Allt på en burk i hemmanätverket?

Inlägg av Kaherdin »

Hej.
Som ny Ubuntuanvändare känns det som att det är läge att fråga lite före jag börjar skapa små ideer själv...
Jag har en laptop som jag installerat Ubuntu 11.10 på. Den e inte ny, den e tre år gammal, men den rullar tametusan på bra med Linux :-)
Nu e jag sugen på att börja bygga lite mjukvarumässigt mha denna, som ett kvällsprojekt när barnen e lagda och frun kollar på Greys Anatomy (eller motsvarande).

Min tanke är som följer;
1. LAMP server
2. Wordpress
3. XBMC

ev. 4. Koppla vår NAS till datorn, om där finns möjligheter för att på ett vettigt sätt sätta upp den så att jag kan komma åt filerna på NASen "utifrån", aka från internet.

The big Q e då vad som går att åstadkomma?
1, 2 & 3 går väl utan större huvudvärk att lösa. Hur jag sen gör för att publicera wordpressbloggen så att jag kan nå den från internet kanske jag får läsa in mig på. Jag äger en domänadress vilken jag borde kunna styra om mot min ipadress...

4:an dock? Någon som har något bra tips på hur jag kan trolla med min NAS, koppla den till datorn, göra tillräckliga säkerhetsförberedelser och sedan få access mot den från internet? Ex visa söta bilder på katter hos mina polerz alt. köra backuper från min telefon till den.

Alla smarta ideér, länkar och frågor tas emot varmt. Kanske tom någon rutinerad som är villig att hålla mig i handen genom detta första Ubuntuäventyr som jag vill ge mig ut på?

Tanken är att jag kan lägga tre till fem timmar i veckan på detta och att det lika mycket e vägen mot målet som själva målet som ska vara skoj för mig!

Hoppas någon känner sig manad att svara :-)
Mvh
Kaherdin
Småbarnsfar och techtokig tokstolle från Skåne
To brake stuff is to know more afterwards
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: LAMP, XBMC och en NAS. Allt på en burk i hemmanätverket?

Inlägg av johanre »

4an: det beror verkligen på hur "smart" NAS:en är. Vad är det för en? (t.ex kör den Linux som OS?)
Användarvisningsbild
Kaherdin
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 nov 2011, 11:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Ort: Skåne

Re: LAMP, XBMC och en NAS. Allt på en burk i hemmanätverket?

Inlägg av Kaherdin »

johanre skrev:4an: det beror verkligen på hur "smart" NAS:en är. Vad är det för en? (t.ex kör den Linux som OS?)
Det är en Western Digital My Book World Edition (vita modellen), 1 Tb, och ja vet inte vilket os den kör.
To brake stuff is to know more afterwards
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: LAMP, XBMC och en NAS. Allt på en burk i hemmanätverket?

Inlägg av johanre »

Skriv svar

Återgå till "Program"