Få ut mina transaktioner

Hjälp med installation och användning av program
KhaaL
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 nov 2006, 14:41

Få ut mina transaktioner

Inlägg av KhaaL »

Jag är en användare hos Swedbank och jag vill kunna få ut mina transaktioner för att göra en budget. Nu är det två problem som hindrar mig, dels så verkar det inte finnas något enkelt program för det ändamålet (gnucash är oerhört komplicerad) och, viktigast, det finns inget sätt att få ut mina transaktioner från swedbank i varken en standardiserad eller propietär format. För att börja i rätt ändra, kan man lösa det sistnämnda problemet på något smidigt sätt? om inte, finns det någon svensk bank som erbjuder en sån tjänst?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Få ut mina transaktioner

Inlägg av Osprey »

Vad menar du med att "få ut dina transaktioner"..?

Nu har jag själv iofs inte Swedbank, men min partner har det och för henne går det alldeles utmärkt att få ut dem. Nu kör hon iofs Windows och vi har inte provat från Linux, så jag vet inte säkert...

Vad är det du vill egentligen, vill du att ett program ska kunna hämta transaktionerna automatiskt och sedan lägga in dem i ett kalkylprogram? Isåfall går det antagligen att t.ex fixa med "lynx -dump", men vad är det du egentligen är ute efter...??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
KhaaL
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 nov 2006, 14:41

Re: Få ut mina transaktioner

Inlägg av KhaaL »

jag vill få ut mina transaktioner som finns på webbsidan man loggar in i i ett format som kan importeras i ett budget program. att få in dem i en kalkyl program är inte större problem med copy/paste, men då kan man inte få några budgetfunktioner såvida man inte gör några större skripting insatser...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Få ut mina transaktioner

Inlägg av Osprey »

Det problemet ligger närmast hos Swedbank och vilka tjänster/möjligheter som de erbjuder...

[Edit] Men givetvis kan du fixa till en hel del själv med "lynx -dump" och ett script, men det hänger isåfall mest på dina egna kunskaper inom script. Det som jag ser som ett potentiellt problem i sammanhanget är inloggningen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Få ut mina transaktioner

Inlägg av Kirill »

KhaaL skrev:om inte, finns det någon svensk bank som erbjuder en sån tjänst?
Hos Handelsbanken så kan man exportera sina uppgifter till Microsofts låsta program Excel. Men ska maila iväg och be dem ordna så att man kan exportera till ett öppet format istället för ett låst!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Få ut mina transaktioner

Inlägg av Osprey »

Pontus Öhman skrev:
KhaaL skrev:om inte, finns det någon svensk bank som erbjuder en sån tjänst?
Hos Handelsbanken så kan man exportera sina uppgifter till Microsofts låsta program Excel. Men ska maila iväg och be dem ordna så att man kan exportera till ett öppet format istället för ett låst!
Vad är det för skillnad på den tjänsten, jämfört med att det blir en automatisk klipp-o-klistra..?
(som du antagligen också kan få med "lynx -dump" och med ett script och någon import...)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
kurohin
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jul 2014, 23:01
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Få ut mina transaktioner

Inlägg av kurohin »

Ramlade in i tråden några år sent men tänkte svara hur jag gör nu

När man kollar på ett konto i swedbanks internetbank finns det till höger möjligheten att söka och exportera ut transaktioner för det konto man tittar på.

tyvärr tillhandahåller inte inte swedbank något vettigt format. Men det finns ett val som heter "Oformaterad text"(vilket inte är oformaterat utan formaterad med spaces) denna fil måste dock bearbetas lite för att bli användbar. för det använder jag ett verktyg som heter awk och kör in detta script
{
gsub("[[:blank:]]", "-", $7);
gsub("[[:blank:]]", "-", $8);
gsub(" ", "", $9);
gsub(",", ".", $5);
gsub(",", ".", $6);
gsub(",", ".", $7);
gsub(",", ".", $8);
gsub(",", ".", $9);
$1=$1;
print $1"-"$2,$4,$5,$6,$7,$8,$9
}

detta skript ser till att ta bort och göra om vissa tecken som kan ställa tilll med problem, den struntar också i kolumn 3 vilket är rätt så ointressant för mig.

VIKTIGT:
awk körs med dessa parameterar -F' +' -v OFS=',' "Kontohistorik.txt"
väldigt viktigt är att det jag anger till -F innehåller två spaces och ett plus.

Nu har vi fått en csv fil, denna är något som går att använda till lite alla möjliga program. Kcalc, openoffice, gnucash...... Men själv använder jag ett som heter ledger som jag själv tycker helt suveränt.
Skriv svar

Återgå till "Program"