Enklara än Gimp?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Byskas
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jan 2011, 16:51
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Enklara än Gimp?

Inlägg av Byskas »

Gimp är alldesles för svår för mig som är en normalanvändare, dock med 25 års vana. Jag har använt Ulead Photoimpact 3 sedan 90-talet. Det är enkelt och suveränt. Kan inte någon göra något liknande för Ubuntu så skulle jag kunna använda enbart Ubuntu och inte tvingas ha att göra med Microsoft.
Byskas
Användarvisningsbild
Kirill
Inlägg: 1824
Blev medlem: 18 okt 2009, 11:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Gränsfors
Kontakt:

Re: Enklara än Gimp?

Inlägg av Kirill »

I Ubuntu 10.10 så vart Gimp utbytt, men mot vad vågar jag inte på rak arm säga...

//Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Enklara än Gimp?

Inlägg av TicToc »

Hej byskas och välkommen hit.

Nu vet jag inte riktigt vad ditt program gör och vad du vill göra.
Shotwell är förinstallerat i ubuntu och startar du Programcentral för ubuntu hittar du mängder av program under Grafik.

Du hittar säkert något som passar dig och dina behov.

Lycka till!

PS GIMP finns ju kvar om än ej förinstallerat.
Användarvisningsbild
Ubu
Inlägg: 155
Blev medlem: 09 nov 2006, 21:14

Re: Enklara än Gimp?

Inlägg av Ubu »

Jag har alltid gillat gThumb i Ubuntu. Den är mycket enklare än GIMP för beskärning (cropping) korrigera över eller underexponering med mera. GIMP är för krångligt för enklare bildredigering för en amatörfotograf.

gThumb har ändrats till det sämre! I gThumb är beskärning av bilder med mera bortaget i dess fotoprogram i Ubuntu 11.04.

I Ubuntu 9.04 finns gThumb som ett fullödigt fotoprogram med att enkelt beskära bilder.

Vill helt enkelt ha tillbaka gThumb som den funkade tidigare. Enkelt och snabbt.

Hur gör jag då??? Eller rättare sagt hur gör Ubuntu för att ha ett enkelt och snabbt fotoprogram med tonvikten på att beskära, över och underexponering (ljus och kontrast) med mera som är intressant och användbart ur en fotografs synpunkt för att förbättra sina bilder???
Pavel
Inlägg: 849
Blev medlem: 24 mar 2009, 08:32
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Enklara än Gimp?

Inlägg av Pavel »

Har aldrig använt gThumb.
Ett enkelt bildmanipuleringsprogram som är värt att testa är Pinta: http://pinta-project.com/.

Om man vill ha den senaste versionen av Pinta kan man installera denna PPA: https://launchpad.net/~nilarimogard/+archive/webupd8.
Användarvisningsbild
christer
Inlägg: 1362
Blev medlem: 11 jan 2007, 17:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Enklara än Gimp?

Inlägg av christer »

gThumb har moderniserats. Läser också RAW-bilder direkt. Ett häftigt och snabbt bläddringsprogram. Beskär, ändrar ljusstyrka, färgnyanser, skärpa. Lägger inte till filer i arkivet. Då ytterligare egenskaper behövs kan gimp tas till hjälp.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"