Fel datum på bilder

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
djarmyr
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Fel datum på bilder

Inlägg av djarmyr »

Hej.

När jag laddar ner bilder från min kamera (Canon EOS 350D) i Picasa så blir datum på bilderna samma som datumet som bilderna laddas ner från kameran och inte datumet de tagit på.

Datumet i kameran stämmer, för om jag gör samma sak i windows dator fungerr det.

Frågan är om det finns något annat fält som skall fram som innehåller skapandedatum på bilderna

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Fel datum på bilder

Inlägg av pun »

Kör du Picasa ver 2.7 eller 3.0 ?

Med 3.0 funkar det helt Ok för mig

http://picasa.google.com/linux/download.html

----------------------------

Sen det som är bra med Picasa att man sedan kan synka med sitt webalbum och sedan även ha de tillgängliga med sin Android....
djarmyr
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Fel datum på bilder

Inlägg av djarmyr »

Hej.

Kör picasa 3.0.0 och Ubuntu 10.10. Det konstiga är att jag har samma fenomen upptäckte jag i uforskaren. Finna bara 2 st datim

* Ändringsdatum
* Åtkomstdatum
djarmyr
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Fel datum på bilder

Inlägg av djarmyr »

Det verkar bara vara de bilder som jag har importerat till picasa under Ubuntu. de tidigare som jag gjort i picasa under windows är rätt.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Fel datum på bilder

Inlägg av pun »

Jo jag misstänker att det är Nautilus dvs filhanteraren som är för primitiv får att ta med alla metadata om de kommer från ett annat OS.

Jag har själv inget Windows så jag kan inte testa.
djarmyr
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 dec 2008, 13:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Fel datum på bilder

Inlägg av djarmyr »

Hej.

Det är inga problem med de bilder som jg tidigare har läst in i Windows och kopierat över till Ubuntu. Bara de jag försöker läsa från Kameran drekt till ubuntu.
Användarvisningsbild
pun
Inlägg: 5317
Blev medlem: 20 okt 2007, 22:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Fel datum på bilder

Inlägg av pun »

Ok... kollade lite och här har du FAQ

http://picasa.google.com/linux/faq.html

Det här kanske:
Q: When I import photos from my camera, I don't get any of of the EXIF data my camera stores!

If your camera uses the PTP photo protocol, Picasa's import feature does not preserve the EXIF data created by the camera. If you need to import your photos with the EXIF data preserved, some cameras also support another mode of communication, usually called "USB Mass Storage", or "Mass Storage". Consult your camera's user manual to find out if you can use this mode.

Q: My camera doesn't support Mass Storage mode, but I need my EXIF data anyway!

You can still retrieve the files with EXIF data by removing the memory card from your camera and using a memory card reader to access your data, as external card readers use USB Mass Storage mode.
Sen den här länken över supportade kameror
http://www.gphoto.org/proj/libgphoto2/support.php

och där är märkligt nog inte en EOS 250 med..... ??? ???

(man kan sedan lägga ner mycket tid på att googla.....)
Användarvisningsbild
barzam
Inlägg: 504
Blev medlem: 14 feb 2009, 09:36
OS: Arch Linux
Ort: Stockholm

Re: Fel datum på bilder

Inlägg av barzam »

Ett annat alternativ är att köpa en billig minneskortsläsare och föra över bilderna den vägen. Jag tycker nästan detta brukar vara enklare.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"