Svart skärm på 10 tummarn men extern fungerar?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
RunningCloud
Inlägg: 133
Blev medlem: 18 aug 2009, 10:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Grästorp

Svart skärm på 10 tummarn men extern fungerar?

Inlägg av RunningCloud »

Hej!
Skärmen på en emachine slocknade bara säger dottern. Jag har upptäckt att jag kan koppla in en extern skärm men jag kan inte se något på den förrns användarmenyn på edubuntu kommer upp så jag kommer inte åt BIOS och kan inte ominstallera från sticka.

Helst vill jag få skärmen att funka alternativt behöver jag kunna få ut signal till den externa skärmen så att jag kommer åt BIOS och kan ominstallera vid behov.

mvh
RC
Klyver sällan nu...
Solenergi, det är lysande!
Annars kan man ju springa sig varm också ;-)
RunningCloud
Inlägg: 133
Blev medlem: 18 aug 2009, 10:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Grästorp

Re: Svart skärm på 10 tummarn men extern fungerar?

Inlägg av RunningCloud »

Kan ju lägga till att jag försökt kolla om någon F-tangent har gjort detta men inte funnit någon skillnad när jag prövar att styra om signalen, inte ens den externa slocknar heller. Finns det något kommando att köra för att kunna få skärmen att funka? Just ja, den är inte helt svart utan lyser med ett svagt bakgrundsljus som ändrar sig lite vid uppstart, flimrar lite mellan ljust och mörkt typ. Mycket skumt då det har fungerat klockrent nästan 2 år. Om det inte är så att grafikkortet gett sig på något vis.

Oj , ser nu att jag kanske postat i fel forum, kanske borde varit i Hårdvara och drivrutiner. Sorry! :-[
Klyver sällan nu...
Solenergi, det är lysande!
Annars kan man ju springa sig varm också ;-)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Svart skärm på 10 tummarn men extern fungerar?

Inlägg av Osprey »

Under uppstarten (BIOS etc.) så brukar datorn i första hand välja den interna skärmen - om den finns tillgänglig. Och om den är tillgänglig eller inte brukar datorn ta reda på genom att känna efter om den är uppfälld eller inte.

Så om du startar datorn och sedan viker ned skärmen så borde allt från BIOS automatiskt gå över till den externa skärmen.

Anledningen till att den interna inte funkar kan vara så enkelt som glapp i kontakten. Prova med att skruva isär den och dra ut och in kontakten några gånger och tryck sedan ihop den ordentligt och prova igen.

Det verkar ju (enkelt uttryckt) som om de pinnarna som förser skärmen med drivspänning har kontakt, men inte de som "ritar grafiken"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"