Fyrans Play o SVT:s dito

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

Ok, försökte faktiskt med den du Johanre skrev men då fick jag svar att jag skulle försöka igen.
OK, här är nu det rätta svaret (eller vad det nu kallas på ubuntuspråk) :P

nobben@nobben-OptiPlex-745:~$ sudo dmidecode | grep "Product Name"
[sudo] password for nobben:
Product Name: OptiPlex 745
Product Name: 0WF810
nobben@nobben-OptiPlex-745:~$
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

JoWa skrev:
nobbens skrev:Tydligt det att det var en trevlig dator för nu finns den inte kvar ;D tack i alla fall för tipset :kram:
Länken du klickade på är trasig. ;) Här kommer den lagad:
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/stationart/hp_8000_elite_(sff)/nr/102160
Nja det där tycker jag är att gå ner några steg - jag köpte nyligen 2x4 GB extra minne till min dator också. Det hade ju varit fint om jag nu ska köpa en ny om jag kan använda min nuvarande extrautrustning i den eventuella nya datorn. Till det fordras det väl att jag köper en DELL förstår jag....eller?
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av webaake »

Din modell "0wf810" av Optiplex 745 ser tydligen ut att klara PCI-x enligt:

http://microdream.co.uk/dell-optiplex-7 ... 6h6rnWLT8o

Bild på moderkortet:
Bild
PCI-x platesen är den avlånga svarta uppe i bild. Den med en ljusblå flärp. (ja, flärp är dataspråk)

Och ser utsidan på datorn ut såhär ungefär:
Bild
Så är det lucka för grafikkortet bak, längst ned.

MEN: det måste var ett lågprofilkort !!!!

PS Jag uppgraderade just till 16.04 och mitt Nvidia 610 funkar fin-fint med Nvidias drivrutin från Ubuntu. Jag tror att tex Nvidia 710 (720/730) också funkar fint eftersom de inte är sprillans nya modeller.

PPS Du kan också uppgradera processorn till din sockel 775.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av johanre »

webaake har ju gjort jobbet med att kolla upp vad din hårdvara klarar, nobbens. Du har alltså möjlighet att både uppgradera CPU och grafikkort.

Jag skulle dock vilja tillägga att man kanske skall göra en avvägning mellan insatsen för hårdvaruuppgraderingar kontra att köpa en begagnad dator som t.ex. den webaake föreslog. Det är inte helt omöjligt att t.ex de RAM-minnen du köpte går att använda även i den.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av webaake »

Johanre har rätt. Man måste avväga vad det kostar och se hur länge till datorn hänger med. Att uppgradera CPU'n är bara värt om man har tur och kan köpa en begagnad med fläkt på t ex Tradera och byta själv. Men ett grafikkort för några hundra är inte dumt. En annan sak som ger en rejäl kick är en SSD-disk. Inte för själva uppspelningen av video och film, men för allting annat. Boot, programstart och sådant. T ex fotoredigeringsprogrammet Gimp, som jag tyckte var pesten för att det tog så lång tid att starta, det är nu användbart från SSD.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

Oh, tack så mycket! Vad ni är snälla o justa som är så behjälpliga. Vad bra, ja ett grafikkort ska jag definitivt köpa och jag kan tänka mig att lägga ungefär en femhundring på det och eventuellt lite till om det förbättrar avsevärt från 500-nivån.

Vad beträffar CPU:n så tycker jag i min antagliga okunskap att den är OK. Den är ju som jag skrev på 3.06 GHz , 533 MHz

Är inte det rätt bra eller är det för klent för att den inte är dubbel eller hur det nu uttrycks?

EDIT: Sen är jag såå skeptiskt till att köpa begagnat när det kommer till datautrustning - små dolda fel som uppträder av och till då och då kan finnas där.

Mer edit: Jo en sak till, den där luckan för grafikkortet - är det meningen att man ska kunna krångla in ett kort utan att ta upp sidoplåten (i mitt fall locket - då jag har den liggande)?
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av webaake »

På din modell misstänker jag att det inte är en sidoplåt, utan att man drar av plåten som utgör både tak och sidor. Du måste ta isär den, men det är lätt. Finns ofta ett par tryckspärrar på sidorna, eller liknande. (och skruvar i bakkant)

Ang. CPU:er: det är en stor skillnad på Celeron och Pentium 4 och Core 2 Duo, speciellt i hur mycket de uträttar per tidsenhet. Även om de råkar ha samma klockfrekevens. Också andra förutsättningar spelar in, som t ex busshastighet, i ditt fall 533Mhz.

Men jag kör också video på Celeron, så grafiken gör verkligen sitt i det fallet. I flera år har jag tyckt att Intels grafik varit kass på Linux och jag har alltid varit nöjd med Nvidia på både Ubuntu och Arch-linux.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

Ok, vad händer? Jo jag har nu beställt detta grafikkort från Webhallen

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkom ... le#reviews

Hoppas bara det nu passar också :unerd: :?: :unerd:
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av webaake »

Ser bra ut. Det kortet kan hänga med länge så du kan flytta med det till nästa dator.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

webaake skrev:Ser bra ut. Det kortet kan hänga med länge så du kan flytta med det till nästa dator.
Tycker det ser bekymmersamt ut. Kortet har en alltför långt plåtbleck och tre kontakter. Förutom den jag ska använda så finns där DVI och HDMI kontakter vilket gör kortet alldeles för stort för min dator.

Dock följer det med två stycken mindre bleck och då undra jag om det är menat att man ska skifta bleck vid behov?

Tog kort på det men filen var visst för stor för forumet >:(
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av webaake »

Japp, byt bleck. Såg din bild på mailen.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

webaake skrev:Japp, byt bleck. Såg din bild på mailen.
En jäkla tur att jag innan bleckbytet öppnade min datalåda för där fanns ju ingen plats för detta "mastodontkort", lika tur att jag försiktigt lirkade upp kortkartongen utan att bryta förseglingstejpen så jag kunde göra återköp tack vare "ej bruten förpackning" :-X :D

Nu har jag ånyo skickat ärendet till DELL och reservdelschefen väntas åter på måndag -
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av webaake »

Nä, det var inge kul! Var kortet för långt bakåt, eller hade för stor kylfläns? Gött att du kunde skicka tillbaka det iallafall.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

webaake skrev:Nä, det var inge kul! Var kortet för långt bakåt, eller hade för stor kylfläns? Gött att du kunde skicka tillbaka det iallafall.
Det var kylflänsen som var groteskt stor (hög o lång). Hade nog inte varit nån god idé att ta fram bågfilen antar jag ;) ;D
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

OK, sista inlägget om detta. Nä DELL hade ingen direkt avgörande lösning på mitt problem. Menade det kunde finnas något kort med fläkt istället för kylfläns, men det tilltalar mig inte då den ju säkert väsnas en del och så verkar det vara lite "out of date" med fläktkort. Nej, nu får jag se efter en ny dator istället.....skulle ju vara bra med en utan OS så jag inte missar er i fortsättningen - vilket ju har varit en riktigt angenäm bekantskap. :kram:
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"