Fyrans Play o SVT:s dito

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

Försöker se Solsidan men det går inget vidare. Hela tiden återkommer att bilden blir suddig och så klarnar den o så blir den suddig och så vidare och det spelar ingen roll om jag använder Firefox eller Chrome.

När jag ska se Gomorra på SVT så hänger inte tal o bild ihop och samma med båda webbläsare.

Vad finns att göra?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av johanre »

Vad har du för dator hårdvara, OS och Internet anslutning? Spontant låter det för mig som att din Internet anslutning är för långsam eller att din hårdvara är för klen. Men, den bedömningen är väldigt tidig, så beskriv gärna lite mer utförligt så kanske någon i forumet kan ge bättre svar.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

johanre skrev:Vad har du för dator hårdvara, OS och Internet anslutning? Spontant låter det för mig som att din Internet anslutning är för långsam eller att din hårdvara är för klen. Men, den bedömningen är väldigt tidig, så beskriv gärna lite mer utförligt så kanske någon i forumet kan ge bättre svar.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Processor är på 3 och minnet 12 och nätet tråd 250 och OS som i profilen - allt är uppdaterat
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

Ja du johanre kan väl kolla denna videosnutt för att se om du kan se inslaget helt utan störning. http://www.vik.se/artikel/bb53airdd-4a8i1/ ljud och bild hänger inte alls ihop och så är det jämt på den sidan via denna Ubuntu som jag har.

Det är som jag nämnt inte bara SVT o 4:an som strular för mig
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Såg början av intervjun, och såvitt jag kunde bedöma var ljud och bild väl synkade.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Såg början av intervjun, och såvitt jag kunde bedöma var ljud och bild väl synkade.
Ok, tack Gunnar! Ja då är det väl något som är åt skogen med hårdvaran ändå. Maskinen är från 2006 så tio år kan ha gjort sitt med lådan. Får väl göra en grop i portmonnän då framöver för jag vill gärna ha en stationär dator också. :-\

Nytt moderkort eller grafik dito?
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av webaake »

Grafikkortet ä viktigast, men de nyaste grafikorten kanske inte passar på ditt gamla moderkort. Du behöver inget värstingkort för video/film kanske detta:
https://www.komplett.se/product/872759/ ... 0-2gb-ddr3#

Nvidia GT710 kan dessutom köras med de allra senaste linuxdrivrutinerna (367.xxx). Jag har ett GT610-kort som funkar kanon, men får nöja med med 340.xxx legacy.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

webaake skrev:Grafikkortet ä viktigast, men de nyaste grafikorten kanske inte passar på ditt gamla moderkort. Du behöver inget värstingkort för video/film kanske detta:
https://www.komplett.se/product/872759/ ... 0-2gb-ddr3#

Nvidia GT710 kan dessutom köras med de allra senaste linuxdrivrutinerna (367.xxx). Jag har ett GT610-kort som funkar kanon, men får nöja med med 340.xxx legacy.
Ser inte ut som detta passar min dator. Verkar vara en Dell med allt inbyggt på moderkortet. Går det att köpa ett grafikkort och lägga på utsidan som man gör med typ extra hårddiskar?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av johanre »

Inte på utsidan, men eventuellt går det att installera inne i datorn, beroende på vilken modell du har. Har du en modellbeteckning någonstans? Det bör iofs gå att ta reda på med hjälp av kommandot:

sudo dmidecode | grep -i dell



Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

johanre skrev:Inte på utsidan, men eventuellt går det att installera inne i datorn, beroende på vilken modell du har. Har du en modellbeteckning någonstans? Det bör iofs gå att ta reda på med hjälp av kommandot:

sudo dmidecode | grep -i dell



Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Här är min dator:
DELL Intel Celeron D Inside
Serial No: 4V7QS2J
Model No: DCCY
Mfg. Date: 03 05 07
Canada Class B
ICES-003/NMB-003
Ref No: 06021
Made In Ireland
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av webaake »

Det är en Optiplex iallafall och det borde gå in ett PCI-ex lågprofilkort. Men man måste veta exakt modell och jag kan inte tyda uppgifterna. Johanre kanske kan bättre.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

körde johanres kommando och fick fram detta:

nobben@nobben-OptiPlex-745:~$ sudo dmidecode|grep -i dell
[sudo] password for nobben:
Vendor: Dell Inc.
Manufacturer: Dell Inc.
Manufacturer: Dell Inc.
Manufacturer: Dell Inc.
String 1: www.dell.com
nobben@nobben-OptiPlex-745:~$ ^C
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

webaake skrev:Det är en Optiplex iallafall och det borde gå in ett PCI-ex lågprofilkort. Men man måste veta exakt modell och jag kan inte tyda uppgifterna. Johanre kanske kan bättre.
Om jag skickar in mina datauppgifter till Webhallen så kan väl de ge mig ett ok för ett grafikkort eller ej. En sån här PCI-hållare eller vad man nu kallar det finns det i alla fall (en vit en) där ett kort går i.

Edit : Måste jag då ange att jag har Ubuntu? (säkert en urbotadum fråga - men för säkerhets skull) :-[
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av johanre »

Hhhmm, vi måste - som webaake säger - vara väldigt noga med vilken modell vi pratar om. Läser jag specarna på Dell Optiplex 745 rätt https://www.dell.com/downloads/global/p ... hspecs.pdf så kom den i 4 varianter, varav inte alla har plats med ett PCI grafikkort.

Eventuellt kan du - nobbens - få ut mer information med detta kommando:

Kod: Markera allt

sudo dmidecode | grep "Product Name"
Sen skall jag väl helt ärligt erkänna att jag är tveksam till processorn du har i datorn, den är ändå 10-11 år gammal och var inte snabbast när den först tillverkades. Inget grafikkort i världen kommer att förbättra dess prestanda. Så jag hade personligen valt att lägga pengar på en ny dator (t.ex. en Intel NUC eller liknande) istället för att uppgradera komponenter som inte garanterat kommer förbättra din upplevelse.

Och, ja, väljer du att ändå köpa från webbhallen så är det klokt att kolla upp att grafikkortet faktiskt kan köras i Ubuntu, innan du beställer.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av webaake »

Här är en trevlig begagnad dator från Inrego med Nividia GT730:
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad ... /nr/102160

Den har en Core 2 Duo 2,93 Ghz, vilket räcker mer än väl för TV/Video/film. Men du behöver inte köpa med grafikkortet utan du kan köpa ett eget och sätta i själv. Jag vet att det är "lågprofilkort" som krävs i dessa.


PS Jag jobbar inte på Inrego men har köpt av dem förut.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
webaake
Inlägg: 3962
Blev medlem: 09 maj 2007, 09:46
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av webaake »

Lista över Linuxkompatibla Nvidia-kort:

http://www.nvidia.com/download/driverRe ... 1252/en-us
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

webaake skrev:Här är en trevlig begagnad dator från Inrego med Nividia GT730:
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad ... /nr/102160

Den har en Core 2 Duo 2,93 Ghz, vilket räcker mer än väl för TV/Video/film. Men du behöver inte köpa med grafikkortet utan du kan köpa ett eget och sätta i själv. Jag vet att det är "lågprofilkort" som krävs i dessa.


PS Jag jobbar inte på Inrego men har köpt av dem förut.
Tydligt det att det var en trevlig dator för nu finns den inte kvar ;D tack i alla fall för tipset :kram:
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av nobbens »

johanre skrev:Hhhmm, vi måste - som webaake säger - vara väldigt noga med vilken modell vi pratar om. Läser jag specarna på Dell Optiplex 745 rätt https://www.dell.com/downloads/global/p ... hspecs.pdf så kom den i 4 varianter, varav inte alla har plats med ett PCI grafikkort.

Eventuellt kan du - nobbens - få ut mer information med detta kommando:

Kod: Markera allt

sudo dmidecode | grep "Product Name"
Sen skall jag väl helt ärligt erkänna att jag är tveksam till processorn du har i datorn, den är ändå 10-11 år gammal och var inte snabbast när den först tillverkades. Inget grafikkort i världen kommer att förbättra dess prestanda. Så jag hade personligen valt att lägga pengar på en ny dator (t.ex. en Intel NUC eller liknande) istället för att uppgradera komponenter som inte garanterat kommer förbättra din upplevelse.

Och, ja, väljer du att ändå köpa från webbhallen så är det klokt att kolla upp att grafikkortet faktiskt kan köras i Ubuntu, innan du beställer.
Nä det kommandot gav inget:
[sudo] password for nobben:
nobben@nobben-OptiPlex-745:~$ sudo dmidecode | grep DELL Intel Celeron D Inside
grep: Intel: Filen eller katalogen finns inte
grep: Celeron: Filen eller katalogen finns inte
grep: D: Filen eller katalogen finns inte
grep: Inside: Filen eller katalogen finns inte
nobben@nobben-OptiPlex-745:~$

Nja 9 år är väl maskinen min: Mfg. Date: 03 05 07
och processor vill jag minnas är på 3.06 GHz, 533 MHz ...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av JoWa »

nobbens skrev:Tydligt det att det var en trevlig dator för nu finns den inte kvar ;D tack i alla fall för tipset :kram:
Länken du klickade på är trasig. ;) Här kommer den lagad:
https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/stationart/hp_8000_elite_(sff)/nr/102160
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Fyrans Play o SVT:s dito

Inlägg av johanre »

Du missförstod kommandosträngen jag angav. Skriv gärna exakt som jag gjorde (inkl citationstecken).
Jag skrev 10-11 år för att Dells produktblad för den datormodellen skrevs 2005.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"