Kan inte se TV4-klipp (krav Flash)

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Kan inte se TV4-klipp (krav Flash)

Inlägg av nobbens »

Ville se klipp från dagens TV-godmorgon och möts av detta:

För att spela upp videon behöver
du installera Adobe Flash Player

Vad är Flash Player och hur installerar jag det?

Adobe Flash Player är ett tilläggsprogram (plugin) till din webbläsare utvecklat av Adobe Systems.
Läs mer om Flash Player på Adobes produktsida


Å så installerar jag med plugins å allt och så efter krävd omstart kan jag fortfarande inte se klippen utan möts av samma text som jag kursiverat.

Det fanns fyra olika installationsalternativ och jag valde: APT Ubuntu 10.04+
De andra alternativen var:
YUM for Linux (YUM)
.tar.gz for other Linux
.rmp for other Linux

Installationsguiden säger att mitt system är: Linux 64-bit, English, Firefox

System requirements
Adobe Flash Player 11
Linux®

Red Hat® Enterprise Linux (RHEL) 5.6 or later (32-bit and 64-bit) openSUSE® 11.3 or later (32-bit and 64-bit) Ubuntu 10.04 or later (32-bit and 64-bit)
2.33GHz or faster x86-compatible processor, or Intel Atom 1.6GHz or faster processor for netbooks
512MB of RAM
128MB of graphics memory
Mozilla Firefox 4.0 Google Chrome


Jag har väl vad som krävs? Jag har ju minne som 24 gånger större och processor på 3.06 GHz!

Varför ska det vara så svårt med TV4 och SVT? Vad ska jag göra för att få se deras klipp m.m.?

EDIT: Ser dessa klipp obehindrat nu på min Win-dator >:(
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan inte se TV4-klipp (krav Flash)

Inlägg av johanre »

Funkar felfritt i Chrome (däremot inte i Firefox). Installera paketet:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install google-chrome-stable
och kör därifrån.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Kan inte se TV4-klipp (krav Flash)

Inlägg av nobbens »

OK, ja jag förstår egentligen inte varför jag fortsätter å traggla med Firefox när den alltmer inte förslår. Det har blivit en vana eller rättare en ovana. Jo förresten nu kom jag på varför. Det är för att jag då hela tiden blir uppmanad att göra Firefox till min standardwebbläsare eller nåt i den stilen. Ett jävla tjat - verkar som om Linux verkligen vill att dess användare också använder Firefox, men då får de väl också då för tusan se till å uppgradera/uppdatera sig. :idea:
ingenvet
Inlägg: 56
Blev medlem: 08 jan 2014, 21:42
OS: Manjaro
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kan inte se TV4-klipp (krav Flash)

Inlägg av ingenvet »

Både svt klipp samt tv4 klipp fungerar åtminstone för mig i firefox. Och jag har flash installerad. Ok jag kör inte Ubuntu utan Manjaro, vet inte om det betyder något, vilket det egentligen inte ska göra.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan inte se TV4-klipp (krav Flash)

Inlägg av johanre »

Tekniskt sett gör det ingen skillnad, om vi pratar om Ubuntu, Manjaro, Arch, Debian, RedHat, etc... Och visst går det att få Firefox att fungera med Flash, t.ex. med Adobes flash plugin eller med öppna flash spelare. Jag föreslog det alternativet som jag upplever fungerar bättre och är enklare att hjälpa andra med, men visst, jag hade kanske kunnat förtydliga att det finns andra alternativ.
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Kan inte se TV4-klipp (krav Flash)

Inlägg av nobbens »

johanre skrev:Tekniskt sett gör det ingen skillnad, om vi pratar om Ubuntu, Manjaro, Arch, Debian, RedHat, etc... Och visst går det att få Firefox att fungera med Flash, t.ex. med Adobes flash plugin eller med öppna flash spelare. Jag föreslog det alternativet som jag upplever fungerar bättre och är enklare att hjälpa andra med, men visst, jag hade kanske kunnat förtydliga att det finns andra alternativ.
Så det här jag installerade var fel då?
Å så installerar jag med plugins å allt och så efter krävd omstart kan jag fortfarande inte se klippen utan möts av samma text som jag kursiverat.

Det fanns fyra olika installationsalternativ och jag valde: APT Ubuntu 10.04+
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Kan inte se TV4-klipp (krav Flash)

Inlägg av johanre »

nobbens skrev:Så det här jag installerade var fel då?
Nej, men installationen lyckades inte.Vill du absolut använda Firefox så kan vi försöka reda ut vad som har hänt. Men uppenbarligen så fungerar ju Chrome för dig. :-)
nobbens
Inlägg: 227
Blev medlem: 02 aug 2014, 15:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Hägersten

Re: Kan inte se TV4-klipp (krav Flash)

Inlägg av nobbens »

johanre skrev:
nobbens skrev:Så det här jag installerade var fel då?
Nej, men installationen lyckades inte.Vill du absolut använda Firefox så kan vi försöka reda ut vad som har hänt. Men uppenbarligen så fungerar ju Chrome för dig. :-)
Konstigt att jag då fick starta om ifall inte jag hade installerat något. Nåja nu försöker jag gå över till Chrome genom att plocka upp mina importerade bokmärken ett efter ett till fältet.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Kan inte se TV4-klipp (krav Flash)

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nyheten som JoWa postade i den här tråden förändrar situationen. Med den nya versionen av libflashplayer.so fungerar TV4-klipp fint i Firefox.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"