Re: mass-öppning av bilder [LÖST]

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: mass-öppning av bilder [LÖST]

Inlägg av nisse2 »

Har lite ovanlig fråga

Jag har en hårddisk som krånglar, så jag kan bara öppna bilder från den tex. med gimp och så kan jag spara bilderna på ett annan diskplats.

Men har mycket bilder och då blir det tidskrävande, så min fråga är finns det något program för ubuntu där man mass-öppna bilder och spara till en annan plats??

ps. jag kan inte spara något eller kopiera något från denna trasiga disk, det är sättet är att med GImp öppna bilden och då kan jag spara bilden på en plats, men man orkar inte hålla på med enstaka bilder på detta vis, när man har många!!
Senast redigerad av 1 nisse2, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: mass-öppning av bilder

Inlägg av JoWa »

Har du försökt med ett kopieringskommando, eller bildräddningsprogrammet PhotoRec?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: mass-öppning av bilder

Inlägg av nisse2 »

Tack JoWa, ska kika på detta!!

ps. återkommer med resultatet
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: mass-öppning av bilder [LÖST]

Inlägg av nisse2 »

Nu har det löst sig, det var en bekants macbook pro hårddisk som hade lagt av, det gick inte ens att komma åt hårddisken med en usb-hd-vagga, med en annan mac-dator (testade med flera) - det var helt kört!!!

Lösningen var enkel "en Ubuntu dator",såg mac's hdd på skrivbordet då (till min förvåning) och sedan genom att vara "root" kunna "importera" (kopiera fungerade inte) biid-filerna till Ubuntu's hd

30000 bilder kunde räddas - tack vara "Ubuntu" linux :)

ps. "macbook pro" ägaren blev i alla fall glad över de räddade bilderna och hade lärt sig att man ska alltid ta "backup" på sina bildfiler :)
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"