Göra egna ikoner

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Göra egna ikoner

Inlägg av Svento »

Med jämna mellanrum får jag för mig att byta ut ikontemat, och ibland byter jag ut en och annan. Länge hade jag nån Macintosh-klon, men äppelgrejer rent allmänt står mig upp i halsen. Så hittade jag NouveGnome Grey då, och det var väldigt mycket i min smak. Monokromt och lättläst. Bara att jag inte vill ha det i stålgrått utan i mässingsfärg. Jag räknade kallt med att det skulle drälla av ikonteman i mässing och guld, men det gör fan inte det.

Då väcktes idén att göra ett eget... Dels har jag funderat på att bara färga om dom - alla dom små siluettterna i nämnda NouveGnome Grey - dels har jag funderat på att använda egna bilder.

Att hitta bilder är ju inget problem, men bilderna ska ju bli ikoner. Finns det nåt program som kan göra ikoner av dom bilder man har? Alltså om man typ vill göra en bild mer tredimensionell eller mer blank.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av johanre »

Finns gott om information på Internet om det här men du kanske inte riktigt vet var du skall leta? En början kan kanske vara:

http://stackoverflow.com/questions/3185 ... magemagick

eller

http://www.randomhacks.co.uk/how-to-con ... ntu-linux/
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av Svento »

Men vad är en ico-fil alltså? Det verkar handla om att konvertera png till ico, men varför gör man det? Typ alla pixel-ikoner är ju png. Jag har ibland redigerat enstaka ikoner, men då är det en png jag öppnar, och sen exporterar jag som png.

Generellt verkar dom flesta ikon-programmen vara typ Tux-paint. Man kan göra lite cirklar och fyrkanter och rita egna streck i dom ifall man vill, men det verkar inte som att dom gör nåt som man inte gör hundra gånger bättre i GIMP. Själva bilderna är ju det minsta problemet, grejen är ju att det ska bli typ tolvhundra ikoner, när dom ska skalas och sparas. Den biten får man ju liksom ändå göra manuellt.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av mcNisse »

Ikoner är oftast svg filer. Svg filer skalar om sig fint. Fast storlek ikoner är png precis som du skriver.

Ico filer kan innehålla flera olika storlekar på bilden.Det är ett Windows format.

Du kan ladda ner ikonteman och titta på hur filerna ligger. De ikonteman som finns installerade ligger någonstans under /usr/share
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av Svento »

Varenda ikontema jag använt - utan undantag hittills - har haft png-bilder. Skalade i sju storlekar vanligen. Svg går inte eftersom jag inte kan redigera såna utan att konvertera till png. I så fall skulle jag tvingas använda temat i sitt orginalutförande.

Hur temana är upplagda är ju inget mysterium. En mapp för varje storlek, i varje mapp ett antal undermappar för olika kategorier. Det blir många att redigera... 1200 Öppna med - Bild, Skala - Ljusstyrka/kontrast, ställ in värdet - Färglägg, ställ in värdet - Exportera som - Filen finns redan, vill du skriva över? Ja - Avsluta - Vill du spara ändringarna? Nej... Det blir några klick. Bara typ 1199 st kvar sen då...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av JoWa »

Svento skrev:Svg går inte eftersom jag inte kan redigera såna utan att konvertera till png.
Provat Inkscape?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av Svento »

Ja.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av JoWa »

Jag har aldrig inte kunnat redigera SVG med Inkscape. ::)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av Svento »

Men vad är det man ska göra då? Blir det alltså automatiskt skalbara svg:er av dom när man exporterar den redigerade bilden och sen väljer svg som filändelse?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av JoWa »

Det är förstås inte filändelsen, eller filtypen, som gör den skalbar, det är innehållet. SVG kan dock innehålla både vektorgrafik (skalbar) och pixelgrafik (ej skalbar).
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av Svento »

Okej...

Så det har automatiskt blivit en vektorbild bara jag har importerat den till Incscape och sen exporterat den???? Oavsett om jag väljer filändelsen svg, jpg eller nåt annat? Exakt hur lätt är det alltså, eftersom det inte går att misslyckas med?

Alltså - jag har en konkret idé och konkreta problem: Jag vill göra ett ikon-tema, kanske flera. Samla in dom respektive bilderna och sen grovredigera i GIMP är inget problem. Men sen ska dom här bilderna bli ett antal ikoner som ska kunna användas, vilket bl a innebär att dom ska kunna visas i ett antal olika storlekar. Jag har ett ikontema nu som i stort sett ser bra ut, men vissa ikoner tar upp en fjärdedel av det vertikala skärmutrymmet. Så har jag ett vektor-tema som ser okej ut, men jag gillar inte färgen. Dessutom kan jag tänkas vilja göra vissa specifika ändringar som gäller hela temat, då är det inte praktiskt möjligt att sitta och importera, redigera och exportera varenda en av dom individuellt.

Nu har jag fått ett antal konkreta tips.

Temat AnyColorYouLike, vektorbaserat där man väljer färgen själv. Toppen! Men hur väljer man färgen då? Jo men det är enkelt, man ställer bara in den färg man vill ha... Okej... Ställer in... Var? Hur? Nåt kommando som ska skrivas in, men när jag gör det får jag veta att filen inte finns. Incscape får jag tips om också, som på ett enkelt sätt gör ikonerna skalbara. Okej, men exakt hur? Vad ska jag göra för att mina png ska bli svg??? Det går inte att misslyckas med, det är bara att göra! Och i GIMP finns dessutom ett enkelt tillägg som tillåter massredigering, 'batch-editing'. Det är bara att skriva sudo make my day punk eller nåt så är det färdigt. Det enda jag lyckas göra är att öppna hundrafemti GIMP-fönster så att datorn blir stående i en kvart innan det ens går att tvångsavsluta programmet. Jag vill minnas att den där grejen inte skulle gå att misslyckas med.

Det är nåt på nåt mer basalt plan som jag verkligen inte fattar... Alltså runt det här med att få vägledning och hjälp. Det känns ofta som att grundförutsättningen för att över huvud taget i nåt som helst sammanhang få hjälp med nåt är att man redan vet precis hur man ska göra.

Men i så fall vill jag veta hur jag ska göra rent praktiskt i det här fallet, när jag faktiskt inte vet hur man gör, när hela grejen känns fullkomligt obegriplig. Vi behöver inte ha en evighetsdiskussion bara för att lyfta fram hur trög jag är. Det ger inte mig själv nåt, men ifall nån vill ha den informationen så kan jag delge den tillsammans med tusen konkreta exempel på exakt hur korkad jag faktiskt är. Det behövs inte en diskussion om datagrafik om det handlar om att konstatera den saken. Men i just den här tråden var jag mer intresserad av att lista ut om det finns några lösningar på det här specifika problemet, att göra ett ikontema. Gärna nån lite elegantare lösning än att klippa ut några hundra små papperslappar, som man ritar figurer på och klistrar fast på skärmen.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av JoWa »

Svento skrev:Så det har automatiskt blivit en vektorbild bara jag har importerat den till Incscape och sen exporterat den???? Oavsett om jag väljer filändelsen svg, jpg eller nåt annat? Exakt hur lätt är det alltså, eftersom det inte går att misslyckas med?
Du förstod tydligen inte det jag skrev.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av Svento »

Nej. Jag förstod verkligen inte vad du skrev. Inte över huvud taget, och jag läste genom det flera gånger för att inte behöva ställa dumma följdfrågor. Och jag menar verkligen det jag sa: Jag förstår verkligen ingenting av dom förklaringar som finns ute på nätet, eller av dom svar jag får på mina frågor. Jag vet inte ens om jag får svar... Ofta får jag snarare tips att kolla vad det finns för olika befintliga ikonteman för nerladdning, eller så berättar folk att dom valt att köra med default-temat. Jag vet inte om jag förväntas läsa mellan raderna att jag ska släppa hela idén ifall jag inte kan teknikaliteterna runt att såna här saker.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av JoWa »

Om du har en uppsättning pixel-/bitmappbilder som skall ändras, är det inte relevant att tala om SVG (Scalable Vector Graphics) och Inkscape.

Och för att besvara en tidigare fråga: nej, en bild blir inte automatiskt en vektorbild när den öppnas i Inkscape. Inkscape stöder både vektor- och pixelgrafik. Det gör också SVG.

I Inkscape finns dock funktionen Kalkera bitmappsbild… (i menyn Slinga). Hur väl kalkeringen lyckas beror dock på originalbildens innehåll.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av Svento »

Men det är det som är själva konverteringen? Kalkera slinga? Så när det momentet är gjort har pixlarna blivit vektorer? Bra eller dåliga men ändå vektorer?

Jag har i nån mån fått igång den där batch-funktionen i GIMP, så jag siktar initialt in mig på att göra olika storlekar av dom respektive bilderna - snarare än att göra bilderna skalbara. Men det går sådär... Rätt som det är stannar den upp och säger nåt i stil med att objektet redan finns, så får man börja markera på nytt, och då gäller det att inte markera en enda av dom som redan är fixade, för då säger den ifrån och gör inget med nån av dom man markerat. När jag går tillbaks och tittar i mapparna verkar det vara cirka hälften av dom som har låtit sig tuktas.

Annars har jag en del vektor-bilder också som skulle kunna användas om jag bara lyckas ändra färgen på dom. Mest är det väldigt enkla symboler, så kanske jag vill lägga dom på nån typ av bakgrund. Typ att jag färgar symbolen i mässingsfärg och lägger på en rund svart cirkel med en tunn ram av mässing. Idén är att göra några riktigt simpla som ska vara lättlästa även i riktigt små storlekar.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av JoWa »

Svento skrev:Men det är det som är själva konverteringen? Kalkera slinga? Så när det momentet är gjort har pixlarna blivit vektorer? Bra eller dåliga men ändå vektorer?
Ja. Vektorbilden ligger då ovanpå originalet.
Svento skrev:Annars har jag en del vektor-bilder också som skulle kunna användas om jag bara lyckas ändra färgen på dom. Mest är det väldigt enkla symboler, så kanske jag vill lägga dom på nån typ av bakgrund. Typ att jag färgar symbolen i mässingsfärg och lägger på en rund svart cirkel med en tunn ram av mässing. Idén är att göra några riktigt simpla som ska vara lättlästa även i riktigt små storlekar.
Det skall gå bra. Det är lätt att byta färg på objekt. Du hitta fyllnings- och linjefärg i nedre vänstra hörnet. Dubbelklicka för att öppna dem. Se till att det inte är en grupp av objekt som är markerad. Avgruppera via Objekt > Avgruppera. Kan behöva utföras flera gånger.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Göra egna ikoner

Inlägg av Svento »

Jag inser nu - beträffande massredigeringen i GIMP - att problemet inte är att filerna har undgått redigering, utan att dom sparats som bmp... Kvar i mapparna ligger alltså orginal-png:erna i spridda storlekar, så har jag en massa bmp i rätt skala. Vet inte om ikontemat vet vad bmp är eller om bilderna måste genomgå nån ytterligare konvertering.

Inser också att det tydligen är så man måste gå till väga. Tilläget verkar inte kunna skriva över. Den kan alltså bara exportera png om det inte redan finns en png där med samma namn - och man kan heller inte välja en annan mapp, verkar det som. Så man måste först göra ändringarna och exportera som exempelvis bmp, sen gå in och radera eller flytta dom oredigerade png. Först då kan man exportera dom som png. Och sen ska man städa bort alla dom där bmp-filerna som man var tvungen att skapa.

Jag tittade in i Incscape igen, men det ser verkligen helt hopplöst ut. Väldig massa facktermer och värden som ska ställas in.
Användarvisningsbild
Svento
Inlägg: 1288
Blev medlem: 11 jan 2009, 22:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Norrköping

Re: Göra egna ikoner - HJÄLP!!

Inlägg av Svento »

Jag har alltså setat och mixtrat med nouveGnome Grey ett tag nu för att färga om det till nåt mässingsliknande. Först hittade jag ju ett tema som verkligen hette nouveGnome Brass som hade en förskräcklig färg. Jag tänkte att jag kanske kunde ha det som utgångspunkt i stället, för där var det bara en storlek - 256 - och det utgav sig för att vara skalbart. Det var det inte riktigt, för i vissa sammanhang blev vissa ikoner i verktygsfältet helt enorma. I Synaptic framför allt, där ett förstoringsglas, en ikon med två kugghjul, samt en uppdatera-ikon var väldigt överdimensionerade, samtidigt som en annan ikon som inte kom från mitt tema var normal - nån typ Markera allt. Jag prövade att skala ner dom specifika som jag antog var problematiska, men då försvann dom nästan helt i exempelvis filbläddrarn...

Då tog jag i stället nouveGnome Grey, la in mina ikoner i dom mapparna så att dom ersatte dom gråa, och skalade dom till sina respektive önskade storlekar. Grejen är bara att problemet kvarstår. Varför?? Nu har alla ikoner rätt storlek. Jag prövade t o m att plocka bort dom tre största mapparna - 256, 128 och 48 - men det var likadant ändå, trots att dom där jätteikonerna inte ens fanns kvar i huvudmappen! Så prövade jag att ta Mates standard-tema då... La in mina ikoner så att dom bara skrev över dom i standardtemat. Men då blev det än värre.

Vad kan sånt här bero på?
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"