QGifer 16.04

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
liax77
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 nov 2016, 18:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

QGifer 16.04

Inlägg av liax77 »

Hej, har installerat QGifer i ubuntu 16.04 64-bit via en deb-fil eftersom jag inte hittat en fungerande PPA. Denna: qgifer_0.2.1-1_amd64.deb

Får ett felmeddelande:

Kod: Markera allt

$ qgifer
qgifer: error while loading shared libraries: libgif.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory
Vad jag förstår så efterfrågar den en gammal version av libgif(?) men jag vill ju såklart använda en mer aktuell version.

Någon som vet hur jag ska göra för att få QGifer att fungera?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: QGifer 16.04

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

liax77 skrev:

Kod: Markera allt

$ qgifer
qgifer: error while loading shared libraries: libgif.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory
Vad jag förstår så efterfrågar den en gammal version av libgif(?) men jag vill ju såklart använda en mer aktuell version.
Varför då? Programmet är uppenbarligen byggt med libgif.so.4, så det enklaste borde vara att installera libgif4.
liax77
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 nov 2016, 18:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: QGifer 16.04

Inlägg av liax77 »

Fungerade! Tack, visste inte att det gick när jag redan hade libgif7 installerat :) <---- noob ;)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: QGifer 16.04

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Bra! (Olika filnamn, inga konflikter.)
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"