Rotera bilder via terminalen

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Rotera bilder via terminalen

Inlägg av skalman65 »

Har ett antal bilder som jag är i behov att rotera för att få dem att visas rätt på skärmen, många program löser ju detta automatisk men inte Wallch som jag nu använder.

Nu ligger alla bilder på servern som jag inte är så pigg att installera program på, som hade kunnat hjälpt mig med detta grafiskt, utan jag skulle vilja lösa det med hjälp av terminalen.

Därutav två frågor jag inte har hittat lösning på

Tangentbordskommando för att öppna terminalen i "öppen mapp" likt möjligheten som ges via högerklick i filhanteraren.

är detta det smidigaste sättet att rotera bilder på fortfarande via terminalen

eller skall jag kika på någon annan variant?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Rotera bilder via terminalen

Inlägg av Nemo »

skalman65 skrev:Nu ligger alla bilder på servern som jag inte är så pigg att installera program på, som hade kunnat hjälpt mig med detta grafiskt, utan jag skulle vilja lösa det med hjälp av terminalen.
Inlägget du länkar till hänvisar till ImageMagick och jag personligen tycker det är ett mycket kraftfullt program som mer än väl kommer uppfylla det behov du har. Det finns dessutom i förrådet för enkel installation.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Rotera bilder via terminalen

Inlägg av skalman65 »

Tack Nemo

Blir till att sätta sig in i programmet, hur det fungerar

Det kanske inte finns någon tangentbords kommando
för att öppna terminalen på "nuvarande plats" likt detta:
open_terminal.png
open_terminal.png (17.52 KiB) Visad 2593 gånger
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"