Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved m.m

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved m.m

Inlägg av Tjadden »

Hej

Det här vill jag få hjälp med att tyda och var ska jag avsluta någonstans, Exiting PXE RON


CLIENT MAC ADDR f 88 1E 33 6A 49 F6 GUID: 9B4323C8-89D9-11DD-A7OE-881E
PXE-E53 f No boot filename recolved

PXE-MOF f Exiting PXE RON
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
Barre
Inlägg: 2298
Blev medlem: 13 dec 2006, 10:23
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filenane recolved

Inlägg av Barre »

Det betyder att två av de tre parametrarna för att PXE boota inte uppfyllts.
Maskinen har enbart erhållit en IP-adress från DHCP-servern. För att PXE boota maskinen behöver du även ange en adress till servern som har bootfilerna samt namnet på på PXE-meny filen.
________________________________________________________________
twitter @ BarreGargamel
blogg @ Gargamel.NU
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filenane recolved

Inlägg av Tjadden »

Barre skrev:Det betyder att två av de tre parametrarna för att PXE boota inte uppfyllts.
Maskinen har enbart erhållit en IP-adress från DHCP-servern. För att PXE boota maskinen behöver du även ange en adress till servern som har bootfilerna samt namnet på på PXE-meny filen.
Så här ligger det till att normalt används ett 4 G modem, nu har jag använt mig av mitt system med en Router och den serven tjänstgör inte med ett måste till sever, alltså när min kompis använder sitt modem kommer datorn att känna av dess server?
Varför jag har hans dator beror på att jag har installerat ett nytt OS och rivit ut hans Windows Vista och får köra Linux istället som är gratis!
Användarvisningsbild
Barre
Inlägg: 2298
Blev medlem: 13 dec 2006, 10:23
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filenane recolved

Inlägg av Barre »

Jag tror jag missuppfattat ursprungsfrågan.

Jag trodde du försökte PXE-boota din maskin, men så är alltså inte fallet?
Du försöker alltså installera linux på en dator och du får upp det beskrivna felmeddelandet?

Om så är fallet så betyder det att datorn inte hittat något media att boota på och försöker således att boota över nätverket (PXE boot), vilket den inte heller lyckas med.

I datorns BIOS inställningar kan man ställa in vilken typ av media den först skall starta på, om du försöker boota på USB så skall detta stå överst i listan.
________________________________________________________________
twitter @ BarreGargamel
blogg @ Gargamel.NU
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filenane recolved

Inlägg av Tjadden »

Barre skrev:I datorns BIOS inställningar kan man ställa in vilken typ av media den först skall starta på, om du försöker boota på USB så skall detta stå överst i listan.
Jag har inte en enda BOOT DEVICE!

Hur får man in dem?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filenane recolved

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Jag har inte en enda BOOT DEVICE!
Hur får man in dem?
Det kanske heter något annat i din dators BIOS. Det finns en inställning, där man kan välja i vilken ordning som datorn ska söka efter bootbara enheter. Om den är inställd på USB och du har ett bootbart USB minne i datorn, skall den boota från det. Saknas det kommer den söka efter nästa bootbara enhet utifrån den ordning du har angett.

Du får kolla instruktionen för din dator eller moderkort. Saknas dessa får du söka upp dem på nätet.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filenane recolved

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Om den är inställd på USB och du har ett bootbart USB minne i datorn, skall den boota från det. Saknas det kommer den söka efter nästa bootbara enhet utifrån den ordning du har angett.
Hej Nemo

Min kompis som ägde denna Laptop ledsnade på den och igår fick jag beskedet att jag fick behålla Laptopen Toshiba 32 bit Win Vista.

Jag raderade hela hårddisken för någon vecka sen och genom detta så försvann BOOT Device!

Efter att jag installerat Linux Mint så fick jag dess instruktion när jag försöker starta datorn.
Märkligt för själva Linux i sina OS ger BOOT instruktionerna och i det här fallet Grub separat för att datorn ska kunna starta upp!
Ändå får jag denna instruktion - PXE-E53 f No boot filename recolved
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved

Inlägg av Nemo »

Ok, men om du har installerat Linux Mint på hårddisken och ändå får upp felmeddelandet, låter det som att datorn inte har med din hårddisk som alternativ för bootbara enheter i BIOS.

Kolla i din dators BIOS vilka bootbara enheter som finns tillgängliga och sätt din hårddisk som den första enheten, då borde datorn boota med Linux Mint. Utgår från att Mint installationen gick igenom utan problem.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Kolla i din dators BIOS vilka bootbara enheter som finns tillgängliga och sätt din hårddisk som den första enheten, då borde datorn boota med Linux Mint. Utgår från att Mint installationen gick igenom utan problem.
Nemo så här gjorde jag, eftersom hårddisken var raderad så installerade jag Win. Vista utan att försöka göra några uppdateringar.
Därefter tog jag en Linux Ubuntuskiva och installerade den som blev via ett växlingsutrymme
detta fungerade utmärkt!

Visst när jag försökt med LMDE 2 så inleds med att välja på BOOT 1 eller 2 (valde 1)
och installationen går bra och när jag ska starta om, för att se installationen, så får jag samma hänvisning till vilken BOOT som önskas och installationen får jag aldrig se!
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Det är något som inte stämmer vid försök att installera LMDE 2 ungefär som om någonting bromsar installationen det kan bero på att det kommer upp ett felmeddelande att det skulle vara något fel i DVD skivan som handlar om Error 28 (supporten svarar inte) vilken support handlar det om. Ska sägas att jag brände in den senaste versionen LMDE 2 - 32 bit och efter tre försök gav jag upp med att installera detta OS!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved

Inlägg av Nemo »

Hej!
Du skrev först följande:
Tjadden skrev:Efter att jag installerat Linux Mint så fick jag dess instruktion när jag försöker starta datorn.
Jag tolkade det som att du installerat Linux Mint, men fick sedan felmeddelandet vid boot av datorn.

Sedan skrev du följande:
Tjadden skrev:Nemo så här gjorde jag, eftersom hårddisken var raderad så installerade jag Win. Vista utan att försöka göra några uppdateringar.
Därefter tog jag en Linux Ubuntuskiva och installerade den som blev via ett växlingsutrymme detta fungerade utmärkt!
Låter nu som att du installerade Ubuntu och att det gick bra.

Nu senast skrev du följande:
Tjadden skrev:Det är något som inte stämmer vid försök att installera LMDE 2 ungefär som om någonting bromsar installationen det kan bero på att det kommer upp ett felmeddelande att det skulle vara något fel i DVD skivan som handlar om Error 28 (supporten svarar inte) vilken support handlar det om. Ska sägas att jag brände in den senaste versionen LMDE 2 - 32 bit och efter tre försök gav jag upp med att installera detta OS!
Vad har du nu installerat i datorn? Är det Linux Mint, Ubuntu eller en misslyckad installation av Linux Mint Debian Edition?

Hur såg inställningarna ut i BIOS? Vad har du för ordning på de bootbara enheterna i BIOS?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Vad har du nu installerat i datorn? Är det Linux Mint, Ubuntu eller en misslyckad installation av Linux Mint Debian Edition?

Hur såg inställningarna ut i BIOS? Vad har du för ordning på de bootbara enheterna i BIOS?
Detta BIos ser mycket torftigt ut och säger mig inte ett dugg!

Hur som helst så här är läget det går bra att installera Windows och även Linux Ubuntu och i båda fallen inget problem!
Men att installera LMDE 2 går bra men det går inte att starta upp detta OS, som jag ser det är det en miss av datateknikerna som har missat det hela, att kunna installera detta OS i en äldre dator med en tom hårddisk. Som jag ser det har man missat bios, den dator jag har är för gammal tydligen?
Jag testade igår och installerade Ubuntu och skulle använda LMDE 2 på sidan om alltså ett växlings OS och detta fungerade inte, LMDE 2 gick inte att installera för att man blev hänvisad till en manuell partition som inte fungerade hur jag än försökte påverka det allt var dött!??
Däremot efter en standard installation så kollade jag den manuella partitionen och minsann så fanns den där med en bild på svap och det egentliga OS.
Måste man ha en handbok för att installera på denna gamla dator, så ser jag det.
Min fasta dator är det inte det minsta problem med trots att även den är 10 år gammal.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Detta BIos ser mycket torftigt ut och säger mig inte ett dugg!
Detta är inget svar på min fråga och är inte till någon hjälp alls för att hitta felet.
Tjadden skrev:Hur som helst så här är läget det går bra att installera Windows och även Linux Ubuntu och i båda fallen inget problem!
Men att installera LMDE 2 går bra men det går inte att starta upp detta OS,
Innebär detta att din dator bootar upp utan några felmeddelanden om du installerar Ubuntu, men du får felmeddelandet du angett då du installerat Linux Mint DE 2 ?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Detta är inget svar på min fråga och är inte till någon hjälp alls för att hitta felet.
För mig är det ett svar om jag jämför med min fasta dator där man kan göra något som är av betydelse!
Men i denna Laptop händer ingenting, visst jag har läst på, men det händer inte någonting iaf.
Så nog är Biot dött, bortsett det fasta värdena, som jag inte hittar något fel på.
Du som vet hur framkallar man BOOT DEVICE jag har fem stycken i min fasta dator, på sidan där man ska installer eventuellt OS. I Laptopen finns inte några BOOT Device!
Nemo skrev:Innebär detta att din dator bootar upp utan några felmeddelanden om du installerar Ubuntu, men du får felmeddelandet du angett då du installerat Linux Mint DE 2 ?
Både WIN och Ubuntu fungerar som man förväntar sig när jag har provinstallerat dessa OS.
ALLTSÅ det måste vara fel på LMDE 2 som inte ordnar till Bios så att Programmet fungerar normalt!
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:För mig är det ett svar om jag jämför med min fasta dator där man kan göra något som är av betydelse!
BIOS har en inställning där man kan ange ordningen på de enheter som är anslutna och datorn kommer då att försöka boota en enhet i taget utifrån ordningen på enheterna. Då du inte kan eller vill informera om hur den inställningen ser ut i ditt BIOS lämnar vi det som det är.
Tjadden skrev:Men i denna Laptop händer ingenting, visst jag har läst på, men det händer inte någonting iaf. Så nog är Biot dött, bortsett det fasta värdena, som jag inte hittar något fel på.
Om BIOS vore dött skulle din dator inte gå att boota upp med. Vad dessa fasta värden är för något vet jag inte och tycker du de inte har något fel får vi utgå från att så är fallet.
Tjadden skrev:Du som vet hur framkallar man BOOT DEVICE jag har fem stycken i min fasta dator, på sidan där man ska installer eventuellt OS. I Laptopen finns inte några BOOT Device!
Förslagsvis söker du upp denna information på tillverkarens hemsida. Du har inte talat om varken datormodell eller märke på BIOS, men den informationen borde gå att få fram på tillverkarens hemsida.
Tjadden skrev:Både WIN och Ubuntu fungerar som man förväntar sig när jag har provinstallerat dessa OS.
Vilket borde innebära att din dator kan boota upp med Windows eller Ubuntu utan några problem.
Tjadden skrev:ALLTSÅ det måste vara fel på LMDE 2 som inte ordnar till Bios så att Programmet fungerar normalt!
BIOS har inget med själva OS:er att göra. LMDE 2 gör inga ändringar i BIOS och om allt fungerar med Windows och Ubuntu är det mer troligt fel i din LMDE 2 installation.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad betyder det här PXE-E53 f No boot filename recolved

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:BIOS har inget med själva OS:er att göra. LMDE 2 gör inga ändringar i BIOS och om allt fungerar med Windows och Ubuntu är det mer troligt fel i din LMDE 2 installation.
Nemo helt rätt,
Innan omstart av installation gjorde jag uppdateringar och fick se Ṕlymoth och Starpar som
error och efter ominstallation av dessa båda chansade jag med att starta om datorn och nu fungerar det hela!

Detta skriver jag ifrån LMDE 2 i den gamla Laptopen som ett bevis på att jag har lyckats
installera detta OS!
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"