Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
mansson
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jul 2010, 18:29
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av mansson »

Fantastiskt bra initiativ, men ett sisofys-arbete (tar aldrig slut alltså ;D )

Har kört BankID med Spb Finn i många år och det händer ofta något spännande vid varje ny Firefox-release. Just nu funkar allt på en 64-bitars Maverick med Nexus 4.15.0.14 och Firefox 3.6.11. På en 32-bitars med samma versioner kan man bara köra Nexus en (1) gång! Firefox stänger inte ner rent utan lämnar zombieprocesser och även om man dödar dem och t.o.m. gör reboot så startar sedan Firefox aldrig mer. Man måste ominstallera Firefox med total borttagning. Detta är lite jobbigt. Eftersom Ubuntu 10.10 och Firefox 3.6.10 kom ungefär samtidigt så vet jag inte vem av dem som är boven, men det var då det slutade fungera.

Och just som jag äntligen hade övertalat svärfar att byta från Windows till Ubuntu :(

Har någon annan sett detta felet?

/Tony
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av mghg »

@ mansson: Mycket intressant! Tidigare har det ofta påståtts att BankID inte fungerar i 64 bit Ubuntu och nu är det alltså 32 bit som är problemet. claesbe har frågat om hjälp om något som verkar vara det du breskriver, se Ämne: Nexus Personal Ubuntu 10.10 Maverick

@ Alla: Nu tycker jag det är hög tid att ändra strategi i hur vi hanterar problem med BankID och programvaran Nexus Personal. Givetvis skall vi fortsätta med att ge support för de användare som har problem, men jag anser det är felriktat att kritisera bankerna när det är uppenbart att problemen i huvudsak är relaterade till Nexus Personal.

Enligt min åsikt är ett av de stora problemen med BankID-programvaran Nexus Personal att installationen är helt terminalbaserad. Jag och flera andra har inga problem med terminalkommandon, men det finns många som ogillar det och som tyvärr villar bort sig. Personligen har jag aldrig haft problem med programmet och av manssons inlägg att döma så har jag nu haft turen att köra 64 bit.

Ett annat stort problem verkar vara beroenden till andra program eftersom uppdateringar av Firefox verkar kunna orsaka vad som helst.

Mitt förslag för att effektivt och konstruktivt förbättra situationen är att kontakta Finansiell ID-Teknik BID AB och hjälpa dem med att åstadkomma en bättre förpackning inklusive ett bättre installationsförfarande. Men själv har jag inte kompetensen för detta.

Är det någon som är intresserad av att driva ett sådant projekt?

Nu kanske vän av fri programvara anser att det är FriBID http://fribid.se/ som vi skall förorda, men i så fall måste det vara möjligt att hämta nya BankID och det är inte möjligt med nuvarande version av FriBID.

Ett annat problem är att det finns felaktiga uppfattningar om BankID. Det allvarligaste av dessa felaktiga uppfattningar (återigen min personliga åsikt) är beroende av java-miljö från Sun. I dagsläget har BankID inget java-beroende och det är därmed helt onödigt (ur ett BankID-perspektiv) att installera java-miljö från Sun.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 nov 2007, 02:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Luxwarp »

Ang handelsbanken så räcker det ju med dosa utan sladd och bankid kortet fungerar klockrent. inga program eller nått. Och köp på nätet kan göras direkt med kontokort eller om "shoppen" har möjlighet för banklogin loggar man in med bankid kortet.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Ulsak
Inlägg: 4808
Blev medlem: 06 aug 2007, 19:04
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Ulsak »

CryingFreeman skrev:Skulle ju också vara intressant och testa http://fribid.se/ och se hur det jämför sig.

Själv har jag e-leg via Telia/SEB så inget av detta kan jag göra själv.
jag har aldrig använt annat än FriBID - anser att det funkar.
Användarvisningsbild
mghg
Inlägg: 291
Blev medlem: 05 apr 2009, 15:11
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Södra Bohuslän

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av mghg »

Ulsak skrev:
CryingFreeman skrev:Skulle ju också vara intressant och testa http://fribid.se/ och se hur det jämför sig.

Själv har jag e-leg via Telia/SEB så inget av detta kan jag göra själv.
jag har aldrig använt annat än FriBID - anser att det funkar.
Om du nu använder FriBID och aldrig använt något annat, var ifrån har du fått ditt BankID/E-legitimation?
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av martin77 »

Är det någon som fått Nordeas Bankid att fungera? JAg får följande felmeddelande:
Säker anslutning misslyckades

Ett fel uppstod under anslutning till auth2.forsakringskassan.se.

Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar.

(Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)

* Sidan du försöker se kan inte visas eftersom den mottagna datans autenticitet inte kan verifieras.

* Kontakta webbplatsens ägare och informera dem om detta problem. Du kan även använda kommandot i Hjälp-menyn för att rapportera in problemet med webbplatsen.

Detta oavsett om jag försöker från Fedora 14 eller Ubuntu 10.10. Är det Java som saknas? Eller är det så att Nordea inte stödjer Linux längre än Ubuntu 9.04 som det står på wikin? Finns det verkligen inget sätt att gå runt det? Har försökt med både BankId på fil och på kort.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Luxwarp
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 nov 2007, 02:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Luxwarp »

det där ser ut som ssl problemet som löser sig igenom att gå in på krypterings alternativen i inställningarna för din webbläsare och ändra om det är till eller ifrån automatiskt identifiering av kryptering typ.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av martin77 »

Hmm... Jag kör Firefox så det borde vara under Redigera>Inställningar>Avancerat>Kryptering. Men jag förstår inte hur jag skulle ändra där, det finns ju bara en ruta för SSL. Och bockar jag ur fungerar det inte, och inte med rutan ibockad heller.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Inlägg: 591
Blev medlem: 16 nov 2007, 02:05
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Luxwarp »

martin77 skrev:Hmm... Jag kör Firefox så det borde vara under Redigera>Inställningar>Avancerat>Kryptering. Men jag förstår inte hur jag skulle ändra där, det finns ju bara en ruta för SSL. Och bockar jag ur fungerar det inte, och inte med rutan ibockad heller.
a, men står det inte något där om identifiera automatiskt, eller något med automatiskt? skall kolla själv...


där, i krypteringsinställningar, under certifikat, välj ett automatiskt skall du ha.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av martin77 »

Nä, funkar inte det heller. Men antagligen är det för att jag kör Firefox 3.6. I de tekniska kraven på Nordeas hemsida står det bara Firefox 3.5.
Tore
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 dec 2010, 15:50
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Tore »

Hej.
Jag har problem med nordeas e-legitimation.

Nexus hittar dosan som det ska.

Sen när ja försöker logga in på nordea (firefox) kommer jag direkt till sidan fel vid sidhämtning.

Säker anslutning misslyckades


Ett fel uppstod under anslutning till internetbanken.privat.e-leg.nordea.se.

Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar.

(Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)

* Sidan du försöker se kan inte visas eftersom den mottagna datans autenticitet inte kan verifieras.

* Kontakta webbplatsens ägare och informera dem om detta problem. Du kan även använda kommandot i Hjälp-menyn för att rapportera in problemet med webbplatsen.


Som jag sett i andra trådar har andra fått det att fungera så vad kan jag ha missat?
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av martin77 »

Jag har löst det så att under Firefox har jag gått in på Redigera>Inställningar och under Certifikat har jag klickat i "Välj ett automatiskt". Det som händer då är att man får välja det certifikat som finns i Nexus Personal. Sedan får man skriva in lösenordet. När man sedan loggar in på t. ex CSN eller Försäkringskassan så loggas man in automatiskt, utan att skriva in lösenordet. Om det fungerar med dosan och e-leg på kort vet jag inte eftersom jag kör 64-bit och inte använder dosan. Det här gäller Nordeas e-leg på fil. Med Handelsbanken så fungerar det utan att man behöver välja certifikat.
Användarvisningsbild
Blanders
Inlägg: 211
Blev medlem: 28 jul 2007, 12:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Bandhagen
Kontakt:

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Blanders »

martin77 skrev:Jag har löst det så att under Firefox har jag gått in på Redigera>Inställningar och under Certifikat har jag klickat i "Välj ett automatiskt". Det som händer då är att man får välja det certifikat som finns i Nexus Personal. Sedan får man skriva in lösenordet. När man sedan loggar in på t. ex CSN eller Försäkringskassan så loggas man in automatiskt, utan att skriva in lösenordet. Om det fungerar med dosan och e-leg på kort vet jag inte eftersom jag kör 64-bit och inte använder dosan. Det här gäller Nordeas e-leg på fil. Med Handelsbanken så fungerar det utan att man behöver välja certifikat.
Ok, jag har lite svårt att hitta sökvägen till nexus cert vid import. Det är PKCS12 förvalt (går ej ändra) som filtyp men Nordeas Nexus är en PKCS15. Om det nu spelar nån roll.
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av martin77 »

Verkar som om mitt sista inlägg försvunnit. Hur som helst, sökvägen är den till cbt-katalogen i din hemmakatalog. Kommer inte ihåg vilken ändelse mitt cert hade, men det var inte p12 heller tror jag. Men det funkade i alla fall.
Användarvisningsbild
Blanders
Inlägg: 211
Blev medlem: 28 jul 2007, 12:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Ort: Bandhagen
Kontakt:

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Blanders »

Konstigt... jag besvarade ditt försvunna inlägg.
TicToc
Inlägg: 2266
Blev medlem: 27 dec 2006, 17:28
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av TicToc »

Forumet har blivit återställt från en backup, så det fattas några inlägg. Fråga pånytt om din tråd fattas! Rapportera gärna om du märker nåt som inte verkar stämma. Tack till alla som rapporterade om och jobbade med att lösa problemet.
Sold for Ubuntu
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:46
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Sold for Ubuntu »

Pontus Öhman skrev:
Sold for Ubuntu skrev:Nordea tycks sakna ambitionen att främja Linuxanvändare eftersom de endast har stöd för explorer.. :(
Nordea har ju valt en annan lösning för sina certifikat, men vad jag vet så ska det fungera i Ubuntu samt Firefox.
Du har rätt, men när jag kollade Nordeas hemsida senast så stod det klart och tydligt att det endast finns stöd för Explorer och Windows.
Men jag vill nu dementera det eftersom det funkar utmärkt med Firefox 3.6.13 och Ubuntu 10.03 som jag nu använder.
MrMayhem
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 maj 2010, 12:29
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av MrMayhem »

Länsförsäkringar

Men går det att installera på annat sätt än i terminalen. Man är inte riktigt haj på det där. ???



Välj Spara fil, så sparas filen personal-4.17.0.11.tar.gz på din dator.

Kontrollsumma för filen personal-4.17.0.11.tar.gz

MD5: 0584 4fa9 d32d c639 4616 87a4 b5a4 1c21

Du behöver packa upp den sparade filen med operativsystemets pakethanterare.

Leta därefter reda på katalogen med installationsfilerna som blivit uppackade,
den heter personal-4.17.0.11
(exempel på sökväg: /home/bankiduser/Skrivbord/personal-4.17.0.11).

Sedan installerar du programvaran (som administratör) från ett terminalfönster genom att gå till katalogen med installationsfiler med kommandot
cd <sökväg>/personal-4.17.0.11
(t.ex. cd /home/bankiduser/Skrivbord/personal-4.17.0.11),
och därefter köra installationsskriptet med argument i, kommandot
sudo ./install.4.17.0.11.sh i
viper
Inlägg: 394
Blev medlem: 22 nov 2009, 16:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Torslanda

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av viper »

Installerade SEB/Telia e-legitimation häromdagen. Noterade att programvaran fanns för 10.04. Det enda som verkade strula var att Telias installations-sidor inte kunde upptäcka en giltig version av net-ID efter första rundan. Efter ytterligare en installationsrunda satt dock allt på plats.
Skall göra flera net-ID hemma och kommer att sitta beredd att notera och illustrera.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Bowmore
Inlägg: 6212
Blev medlem: 28 mar 2007, 23:01
OS: Ubuntu
Ort: Stockholm

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Bowmore »

viper skrev:Installerade SEB/Telia e-legitimation häromdagen. Noterade att programvaran fanns för 10.04. Det enda som verkade strula var att Telias installations-sidor inte kunde upptäcka en giltig version av net-ID efter första rundan. Efter ytterligare en installationsrunda satt dock allt på plats.
Skall göra flera net-ID hemma och kommer att sitta beredd att notera och illustrera.
Jo, det är lite strul (ibland?) med att få SEB/Telia e-legitimation att fungera.

Hade samma problem som du och hittade sen NetIDs administrativa verktyg som fixade det.

I Firefox satt jag upp sidan file:///etc/iid/admin/index.html (kräver att NetID är installerat)
Därefter under Inställningar så lyckades jag installera cerifikatet!

Vidare så försökte jag exportera certifikatet till en annan dator via Firefox men misslyckades, antagligen pga att det är av typ PKCS#11. På den datorn installerade jag då NetID, kopierade över mappen ~/.iid och installerade sen certifikatet via file:///etc/iid/admin/index.html.

Det ser också ut som om man kan exportera certifikat via NetIDs administrativa verktyg men har inte testat det.

I Firefox under Redigera > Inställningar > Avancerat > Kryptering > Visa certifikat ser man sen om certifikatet är installerat.

Detta testat i Natty och Firefox 4.0.

Problemet som jag ser det är att Firefox inte verkar kunna hantera PKCS#11 på ett korrekt sätt. Det visar sig bl.a när man försöker exportera dessa samt att förfrågan från NetIDs administrativa verktyg inte verkar gå hem då status under Inställningar alltid säger:
Nuvarande installationsstatus för Net iD pkcs#11 modul för Firefox är okänd, använd knapparna nedan för att installera eller avinstallera modulen.
även när modulen (cerifikatet) är installerad!

EDIT
Möjligen är det så att det fungerar direkt om man först installerar e-leg och därefter NetID men inte tvärtom.
Skriv svar

Återgå till "Internet"