Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 731
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Nemo »

Broder Tuck skrev:Det jag vill understryka är, att det inte stämmer att säga -"Kör du Linux kan du inte använda BankID". Om man menar mobilt bankID.
Kanske är det jag som märker ord nu, men för mig personligen är BankID och Mobilt BankID inte samma sak. Bägge två kan användas för e-tjänster, men har olika tekniska lösningar.

Tjaddens fråga gällde om det fungerar med BankID när man kör Linux, vilket det inte gör eftersom det inte finns någon BankID klient till Linux.
Broder Tuck skrev:Vi skall inte skrämma bort någon som vill pröva Linux med det enkla skrivandet att det inte funkar med bankID, utan att få med att mobilt bankID fungerar om man har en smartphone. /tukken
Jag tror vi vinner i förlängningen på att säga som det är, att vill du nyttja e-tjänster från en dator som kör Linux, då behöver du en annan lösning än BankID, där Mobilt BankID troligen är den vanligaste lösningen. Går också att hänvisa till wiki sidan
Skriv svar

Återgå till "Internet"