Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av AbtZ »

Jag har försökt installera BankID i senaste Betan av Ubuntu 12.04 64-bit, men det funkar inte. När jag försöker logga in på en sida där BankID används hänger Firefox sig ett tag, sen händer ingenting. Kör jag personal från terminalen får jag denna felutskriften:

Kod: Markera allt

$ personal 
/usr/local/lib/personal/personal.bin: error while loading shared libraries: libidn.so.11: cannot open shared object file: No such file or directory
Någon som vet vad jag ska göra?
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av AbtZ »

OK, jag löste det själv. :)

Kod: Markera allt

cd /tmp
wget https://launchpad.net/ubuntu/+source/libidn/1.23-2/+build/3024132/+files/libidn11_1.23-2_i386.deb
sudo dpkg -i libidn11_1.23-2_i386.deb
Stigfinnaren
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 okt 2012, 21:01
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Stigfinnaren »

Sparbanken Syd:
32-bitars: Ja
64-bitars: ?
Lösning för BankID: Nexus Personal

Har precis installerat och varit inne och vänt på Sparbanken Syd.
Ser ut att fungera fint nu.
Importerade ID-filer från ett USB-minne där filerna exporterats från Windows.

Tog en bra stund att komma på hur man gör rätt med filnamnet med sedan gick det hur lätt som helst att läsa in.

Jag gjorde så att jag kopierade filen i mappen och använde den utmärkta funktionen att "Klistra in filnamnet". Bara en liten hake. När man klistrar in i terminalläge så omsluts filadressen med enkla citationstecken, och dessa ska inte vara med.
Fram med Textredigeraren och klistra in, då är inte citationstecknen med. Kopiera texten igen, så har vi fått en ren textkopiering istället för en filkopiering med 'filnamnet'.
Nu kan filadressen klistras in i terminalen och utan problem hitta filen, alltså aktuella bankid.

Dock kunde de inte tolkas korrekt efter inläsningen, men den utmärkta informationen på http://freezeswitch.blogspot.se/ löste det problemet.
Senast redigerad av 1 Stigfinnaren, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
fd.svensson
Inlägg: 645
Blev medlem: 17 mar 2010, 23:52
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Lammhult

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av fd.svensson »

Vill bara Välkomna dig stigfinnaren och samtidigt tacka för ditt första inlägg :D

Lasse
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Stigfinnaren
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 okt 2012, 21:01
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Stigfinnaren »

Tack för det Lasse!

Alltid lika trevligt med vänliga människor. :)
klpn
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 nov 2012, 20:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av klpn »

Jag har misslyckats med att få Swedbanks Bankid på kort att fungera under Ubuntu 12.04/64, trots installation av libccid och ia32-libs (Bankid-programmet går att installera och starta från Firefox men känner inte av kortet i kortläsaren, som är en Gemalto PC Twin Reader USB-läsare).

Dock fungerar det att installera Debian 6.06/32 i en virtuell maskin (i VirtualBox under Ubuntu), lägga till ett USB-filter för kortläsaren och installera libccid och Bankid där (även om jag fick skapa en symbolisk länk till /usr/local/lib/personal/libplugins.so i /usr/lib/mozilla/plugins för att tillägget skulle dyka upp i Iceweasel, den Firefox-fork som installeras i Debian). Det kan kanske vara en hyggligt smidig lösning, speciellt om man inte behöver använda Bankid på kort så ofta.
klpn
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 nov 2012, 20:42
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av klpn »

klpn skrev:Dock fungerar det att installera Debian 6.06/32 i en virtuell maskin (i VirtualBox under Ubuntu), lägga till ett USB-filter för kortläsaren och installera libccid och Bankid där (även om jag fick skapa en symbolisk länk till /usr/local/lib/personal/libplugins.so i /usr/lib/mozilla/plugins för att tillägget skulle dyka upp i Iceweasel, den Firefox-fork som installeras i Debian).
För övrigt går det (åtminstone för mig) också bra att använda KVM (med virt-manager för konfiguration) i stället för VirtualBox för detta (lägg till kortläsaren via Lägg till hårdvara > USB Host Device i inställningarna för den virtuella maskinen). Det verkar troligt att det skulle fungera även med en 32-bitars Ubuntu i den virtuella maskinen för den som föredrar det, men har inte testat detta.
anderslennart
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2013, 21:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av anderslennart »

Jag har problem med Öresundsbanken enligt följande konversation:

Hej
Jag har i kväll försökt att komma in på mitt internet-konto på Öresundsbanken.
Men jag möts vid inloggning av meddelandet:

"Bank ID kan inte installeras
Din plattform Linux 64-bit stöds inte..."

Det enda som har hänt sedan min förra inloggning är att jag gjort den vanliga återkommande säkerhetsuppdateringen.

Jag har ubuntu 12.04 LTS

Så här svarar banken:
Har det fungerat tidigare på samma Linux-installation - eller har du installerat om hela OS?
Vi stödjer, som det står på webbsidan, inte 64-bits Ubuntu, men det brukar gå bra att få det att fungera genom att lägga till ett par 32-bitsbibliotek och en "plugin wrapper". Bäst hjälp ger här ett par Linuxentusiaster på webben, som skapat en guide.
Installationsfilen hittar du på samma webbsida till höger, "Säkerhetsprogrammet för andra operativ" eller https://install.bankid.com/Download/All

Hälsningar Magnus Bergstedt

Mitt konto har tills nu fungerat för 64-bits Ubuntu
så jag skall väl inte behöva göra om någon installation undrar
anderslennart
fedor
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jul 2006, 20:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Linköping

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av fedor »

Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Pink Panther »

Svar till @anderslennart.

Jag tycker att det är ett korrekt svar av "Magnus Bergstedt". Jag tycker också att Magnus är en extra snäll representant/datatekniker som guider dig till följande "32-bitsbibliotek och en "plugin wrapper". Normalt eller standard fungerar inte Bank ID på ett Linux 64-bit system. Öresundsbanken är inte delaktiga eller skyldiga till problemen. Det är bolaget som utvecklar Bank ID som inte erbjuder stöd för följande, ( "Din plattform Linux 64-bit stöds inte" ).
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av morpa »

1) Skriv och klaga till bank och företaget som gör bankid (vilket du verkar ha gjort). Man ska alltid gnälla på rätt plats om det inte fungerar ;)
2) Installera FriBid, som fungerar klockrent. https://fribid.se/
Shruikan
Inlägg: 21
Blev medlem: 23 aug 2013, 13:29
OS: Ubuntu

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Shruikan »

Får inte drivrutinen att installera sig i 13.04.
Säkerhetsprogrammet installerade sig utan problem, men när jag öppnar .deb filen i Software center och trycker Install så laddar den, påbörjar att installera och sen när den är klar står det fortfarande "Install".

Är väldigt ny till Ubuntu, någon som vet några workarounds? Kör 64-bitars btw.
Bilagor
kaodkpok.png
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Antec »

Hej du kan prova att installera filen genom terminalen, det här är ett exempel:
sudo dpkg -i paketfil.deb
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Ratatosk »

Ursäkta men... är inte denna klistrade tråd något utdaterad?

Hos BlueStep funkar det i alla fall inte att logga in med BankID längre. Det funkade så sent som i måndags, men inte nu längre.

Hos GE Money Bank funkar BankID inte heller. (Enda alternativ hos dem är för övrigt mobilt BankID.) Och inte hos PayEx.

Hos Santander funkar det fortfarande, men det lär det väl inte göra länge till.

(Inte för att jag vet om de företag jag nu räknat upp tekniskt sett räknas som banker, men de är i alla fall ställen där man kan sätta in pengar, med statlig insättningsgaranti. Och BankID på min Linuxdator har funkat med allihop.)
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av krassegrand »

När nu tråden har hoppat igång så tänkte jag delge min senaste erfarenhet i detta ämne!
Jag kunde inte få BankID att fungera på Skandiabanken men upptäckte att om jag använde BankID på ett annat ställe (typ en annan bank eller skatteverket) fungerade det sen även på Skandiabanken.
Detta har jag upplevt på 2 datorer hemma.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
OpenThinking
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 okt 2010, 14:00
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av OpenThinking »

Status 2015-02-02:

Fick inte min senast fungerande BankID-programvara att fungera i Ubuntu 14.04 x64.

Gav upp och körde igång Windows7, laddade hem senaste BankID och skulle importera mitt giltiga BankID från USB. Men... Importfunktionen är borttagen! Så nu kan vi glömma BankID på fil.

Gick in på banken och skulle "Hämta BankID" till BankID-appen. Men... Det blev bara felkod så detta gick inte heller...

Finns bara en enda metod kvar som fungerar. Mobilt BankID. Fick varken Windows eller Linux att fungera...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

OpenThinking skrev:Finns bara en enda metod kvar som fungerar. Mobilt BankID. Fick varken Windows eller Linux att fungera...
Se gärna den här sidan för en aningen mer nyanserad bild av vad som fungerar på Linux.
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av krassegrand »

Mobilt Bankid fungerar för mig utan problem.
Man laddar ner appen till en mobiltelefon och sen kan man använda den med vilken dator som helst!

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7763
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av JoWa »

Jo, Mobilt BankID fungerar utmärkt. Det enda problemet är att man måste ha enhet med något av de system som stöds.
Noble Numbat | Firefox 124β (snap) | Privacy Badger
krassegrand
Inlägg: 2269
Blev medlem: 08 maj 2009, 17:45
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av krassegrand »

En fråga jag undrat över är,
Har jag rätt när jag säger att man bara kan ha ett mobilt id per telefon?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Internet"