Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
fedor
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jul 2006, 20:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Linköping

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av fedor »

Jag har Windows i virtualbox så mig går det ingen nöd på .
Men jag vill av princip själ kunna använda mitt favorit operativsystem när jag jag gör mina digitala statliga ärenden. Det har fungerat förut.

Jag har kontaktat Nordea och hoppas på svar.
Användarvisningsbild
lillmorten
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Skattkärr

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av lillmorten »

Det gjorde jag ju: bort med ubuntu, åter till windows :-/
Ahaa.. Såg inte att du hade den "svik" lösningen..
Nej det är inget för mig och är inte så intresserad att lägga in Win i virtualbox box med den hårdvaran jag sitter med för närvarande. Jag har iofs inte kört virtualbox på länge men sist tyckte jag det var lite segt... och det blir ju mycket utrymme på disken för en enda applikation..
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av HakanS »

fedor skrev:Men jag vill av princip själ kunna använda mitt favorit operativsystem när jag jag gör mina digitala statliga ärenden. Det har fungerat förut.

Jag har kontaktat Nordea och hoppas på svar.
Byt bank om de inte fixar så att du kan använda Ubuntu.
fedor
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jul 2006, 20:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Linköping

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av fedor »

Sådär nu kan jag logga in med bankid på kort ifrån Nordea igen ! ;D

körde in senaste firefox och la till /usr/local/lib/personal/libP11.so manuellt i firefox. Dock dåligt att det inte finns till 64-bitars ännu.
Användarvisningsbild
lillmorten
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 jan 2009, 14:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ort: Skattkärr

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av lillmorten »

körde in senaste firefox

Vilken version nr menar du
fedor
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jul 2006, 20:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Linköping

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av fedor »

firefox9 kör Nexus på Ubuntu 9.10 32-bitars där firefox3.6 var det som gällde. Vilket tydligen buggar ur med Nexus bankid.

Om det fungerar med 11.10/11.04 vet jag inte men skulle anta att det fungerar så länge det är 32-bitars. Någon får gärna testa.
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av martin77 »

Någon mer än jag som inte längre kan logga in på försäkringskassan med 64-bits? När jag försöker står det att bankid-programmet är för gammalt, och att jag skall installera den nya versionen. Därefter står det att Bankid inte stödjer Linux 64-bit! Grymt störigt. Någon som vet vad man skall göra? Förutom att installera 32-bitars...
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av mcNisse »

Till att börja med ska du sätta om useragent strängen i browsern så du kan ladda ner programmet. Sedan borde det vara samma procedur som du gjorde förra gången.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Christian Johansson »

Eftersom https://install.bankid.com/ har infört en spärr mot att ladda ner bankid för 64-bitars Linux så kan en lösning att vara att ladda ner bankid från en annan sida istället, t.ex. från Handelsbanken. Försökte lägga in en länk här till deras bankid för Linux-sida men det fungerade inte. Om du går till Handelsbankens hemsida och söker efter bankid så hittar du den dock.

Ett förslag som jag inte har provat skulle annars kunna vara att ändra hur Firefox identifierar sig så att det identifierar sig som om man kör 32-bitars Linux istället för 64-bitars. Om man skriver "about:" i adressraden i Firefox så får man upp en sida med identifieringssträngen efter "Byggets identifierare:", t.ex. "Mozilla/5.0 (Ubuntu; X11; Linux x86_64; rv:9.0.1) Gecko/20100101 Firefox/9.0.1". Sedan skriver man "about:config" i adressraden, på sidan som då dyker upp högerklickar man och väljer Ny Sträng. Strängen ska ha namnet "general.useragent.override" och när det gäller värdet kan man ju prova att ta strängen efter "Byggets identifierare" men byta ut "x86_64" mot "i686" i strängen. Starta sedan om Firefox. Observera dock att jag inte har testat om detta hjälper. [Edit 2012-02-04] Nu har jag testat och det fungerar, skrev dock fel om vad man ska ändra i strängen så ändrade det precis så att det blev rätt.
Senast redigerad av 2 Christian Johansson, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av mcNisse »

Så här ser min useragent sträng ut i konqueror (32bit syns på i686)

Kod: Markera allt

Mozilla/5.0 (X11; Linux i686) KHTML/4.8.0 (like Gecko) Konqueror/4.8
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av martin77 »

@McNisse och Christian Johansson: Det funkar att ändra useragent så tillvida att install.bankid känner av browsaern som 32-bitars. Men install.bankid hittar inte det installerade bankid-programmet (som är senaste versionen). Jag testade på min 32-bitars lubuntu laptop och där fungerade försäkringskassan först efter att install.bankid hade verifierat att jag hade bankid installerat. Så för för att logga in på försäkringskassan verkar det som att FK-sidan måste ha någon form av bekräftelse från install.bankid.com innan man kan logga in.
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av mcNisse »

Jag tror mer på problem med konfigurationen av nspluginwrapper

kolla punkt 6 i den här posten http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 80#p402680
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Christian Johansson »

Ja, jag tror också på problem med nspluginwrapper efter det senaste du skrev, martin77.
martin77
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 okt 2007, 16:51
OS: Xubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Malmö

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av martin77 »

Pinsamt pinsamt. Det är precis som ni säger McNisse och johansson. Efter att ha kört kommandona i länken ni hänvisade till funkade det utan problem. Jag gjorde en nyinstallation av 11.10 (efter att ha använt Fedora). Så jag glömde helt enkelt bort att köra alla nspluginwrapper-kommandon efter att ha installerat Bankid.
Tack ska ni ha för hjälpen.
rylleman
Inlägg: 477
Blev medlem: 23 apr 2007, 16:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: bagarmossen

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av rylleman »

Jag får det inte att fungera! (64-bitar, ubuntu 10.04, Firefox 10.0)
Jag ställer om useragent i firefox till 32-bitar mha en user agent switch add-on vilket låter mig ladda ner från install.bankid.com.
Jag följer guiden i början av tråden; avinstallerar gammal bankid, installerar ny.
När jag kör "sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so"
får jag svaret:
"nspluginwrapper: no appropriate viewer found for /usr/local/lib/personal/libplugins.so"

install.bankid.com verkar inte känna av att jag har bankid installerad.

Hjälp!
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Christian Johansson »

rylleman, jag ser att det de senaste dagarna har kommit en ny version av bankid (som jag inte har testat ännu men det måste vara den du har laddat ner). Jag hoppas att de inte har gjort något i denna version som ställer till det för oss 64-bitars-användare. I vilket fall som helst så finns det en option -v till nspluginwrapper som gör att man kan få ytterligare information om vad som är fel. Prova följande och se vad du får för output:

Kod: Markera allt

sudo nspluginwrapper -v -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so
Se också efter om filen /usr/local/lib/personal/libplugins.so verkligen finns. Kanske de har ändrat något i denna nya version så att filen placeras någon annanstans än tidigare.
rylleman
Inlägg: 477
Blev medlem: 23 apr 2007, 16:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: bagarmossen

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av rylleman »

Christian Johansson skrev:rylleman, jag ser att det de senaste dagarna har kommit en ny version av bankid (som jag inte har testat ännu men det måste vara den du har laddat ner). Jag hoppas att de inte har gjort något i denna version som ställer till det för oss 64-bitars-användare. I vilket fall som helst så finns det en option -v till nspluginwrapper som gör att man kan få ytterligare information om vad som är fel. Prova följande och se vad du får för output:

Kod: Markera allt

sudo nspluginwrapper -v -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so
Se också efter om filen /usr/local/lib/personal/libplugins.so verkligen finns. Kanske de har ändrat något i denna nya version så att filen placeras någon annanstans än tidigare.
-v växeln gav ingen yterligare information, samma felmeddelande som sist.
Japp, filen existerar...

Jag hatar bank-ID. Av alla program har det givit mig flest gråa hår. Kan ni rekommendera en bank som har en annan, fungerande, lösning än bank-ID?
fedor
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jul 2006, 20:43
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: Linköping

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av fedor »

Vilken bank har du?
http://www.fribid.se är den fria klienten fungerar dock inte med alla banker.
rylleman
Inlägg: 477
Blev medlem: 23 apr 2007, 16:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Ort: bagarmossen

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av rylleman »

Ha jag fick det att fungera!
Jag avinstallerade nspluginwrapper (sudo apt-get purge nspluginwrapper), installerade igen och sedan kunde jag köra sudo nspluginwrapper -i /usr/local/lib/personal/libplugins.so utan felmeddelande och jag bank-ID fungerar i webbläsaren igen!
:) (Ursäkta min uttryckta frustration tidigare)

>fedor. Tack, jag ska ha den i bakfickan nästa gång bank-ID strejkar. Sist jag provade den var det väldigt tidigt i utvecklingen och jag fick det inte att funka. Men den är säker betydligt bättre nu.
AbtZ
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2007, 20:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av AbtZ »

För de som inte orkar mecka med User Agent strings är detta direktlänken:
https://install.bankid.com/Download/Ver ... leId=Linux
Skriv svar

Återgå till "Internet"