Google Chrome 90 (stabil)

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Google Chrome 22 (stabil)

Inlägg av JoWa »

Det betyder att Google erbjuder forskare/hackare en belöning om de lyckas hacka Chrome. Det gjorde de även i våras. Enligt https://pwnium.appspot.com/ tycks PinkiePie ha lyckats med en ”Full Chrome Exploit” (högsta nivån), men den har ännu inte bekräftats av Google.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Google Chrome 22 (stabil)

Inlägg av Antec »

Ja då bör vi använda Chrome allihop, Jag gör det redan sen länge och skulle aldrig använda FF.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Google Chrome 22 (stabil)

Inlägg av JoWa »

Chrome 22.0.1229.94
Congratulations to Pinkie Pie, returning to the fray with another beautiful piece of work!

We’re delighted at the success of Pwnium 2, and anticipate additional hardening and future improvements to Chrome as a result of the competition.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Google Chrome 22 (stabil)

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Google Chrome 22 (stabil)

Inlägg av JoWa »

I oktober blev Chrome den mest använda webbläsaren i Sverige. ;D
  • Chrome: 32,57 %
  • IE: 31,43 %
  • Firefox: 22,13 %
  • Safari: 11,98 %
  • Opera: 1,11 %
http://gs.statcounter.com/#browser-SE-m ... 809-201210
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av Antec »

Chrome 23.0.1271.64 en glad nyhet som jag verkligen gillar är att "Stäng, Minimera, Maximera" har äntligen flyttats tillbaka på vänstra sidan där dom hör hemma för min egen smak, man har ju vant sig att ha allt sånt på vänster-sidan, supernöjd igen! :glad:
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Inlägg: 4905
Blev medlem: 04 jan 2007, 22:58
OS: Ubuntu
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Göteborg

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av ZX Spectrum »

Antec skrev:Chrome 23.0.1271.64 en glad nyhet som jag verkligen gillar är att "Stäng, Minimera, Maximera" har äntligen flyttats tillbaka på vänstra sidan där dom hör hemma för min egen smak, man har ju vant sig att ha allt sånt på vänster-sidan, supernöjd igen! :glad:
Jag förstår inte vitsen med att ha "Stäng, Minimera och Maximera" på vänster sida. Jo visst, det är en vanesak men för min del använder jag inte rullen på musen så jättemycket utan använder istället klossen på höger sida för att scrolla neråt. Därför vill jag även ha dessa knappar på den sidan också.
Hade klossen gått att flytta till vänster sida så hade det varit helt naturligt med knapparna där också.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av JoWa »

I upphetsningen över de tillbakaflyttade knapparna missade ni väl dock inte den nya Seccomp-BPF-sandlådan (kolla chrome://sandbox/), och att Do Not Track kan aktiveras i avancerade inställningar. :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av Tjadden »

Hej, jag har laddad in Google Chrome och det visar sig, att om man ska in och skriva i en sökruta uteblir det blinkande strecket och det märkliga är nu, att skriva här så fungerade det?
Kan det här ha med att göra när jag startar upp Google Chrome så måste jag logga in för en nyckelring "Standard" och det går inte att ändra till automatisk inloggning trots att det finns en markering för det, är det någon här som kan ge ett tips om hur man gör för att få bort denna inloggning?
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av Antec »

Hej, jag undrar om du installerat den senaste versionen 23.0.1271.64 i ubuntu 10.04? Om det är så kan det vara så att Chrome 23 inte är byggd för så gammalt system som 10.04 och det blir då fel med hur chrome 23 ska köras.. Jag som du förstår så är det det enda jag kan komma på, men det kan ju vara vad annat som helst..
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av Tjadden »

Antec

Hej, jag kör Ubuntu 12.04, men jag har även Mac4Lin installerat, kan det påverka Google Chrome negativt, Jag har den stabila versionen GC för ADM 64 av, men det övriga är 32 bitars av programvara. finns Google Chrome även för 32 b.
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av Antec »

Jag tror jag förstod hur du menade, du har mac4Lin i 32-bitar och ubuntu 12.04 i 64-bitars?

Själv då jag installerar Google Chrome och det gör jag på varje nytt Ubuntu system jag ska använda så brukar jag gå hit https://www.google.com/intl/en/chrome/#cds för att ladda ner webbläsaren. Här väljer man också vilken version man ska ha, använder man 32-bitars system så ska man välja Google Chrome för 32-bitar och gällande 64-bitars så gäller ju Chrome för 64-bitars. Filen man får nerladdat är en .DEB-fil och den lägger automatiskt upp en PPA-sträng i förrådet så att Chrome alltid håller sig uppdaterad direkt under installationen, sen kommer uppdaterings programmet "uppdaterings hanteraren" att söka igenom om det finns en nyare version och det sker automatiskt, och i 12.10 heter det nu för tiden "software uppdate" som sköter om den saken.

Google Chrome för 32-bitars ska fungera hur bra som helst, just nu använder jag bara 32-bitars system. Själv har jag aldrig haft problem med någon av Googles webbläsare inräknat då också Chromium, alla versioner har fungerat perfekta för mig. Chrome är betydligt stadigare än Firefox tycker jag och för min egen del så använder jag enbart Chrome i mitt Ubuntu 12.04, men jag har ju ändå Firefox installerat men använder aldrig den..

På din fråga så finns Google Chrome i 32-bitars också. :)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av JoWa »

The Chromium Blog förärar oss som lever i pingvinens förlovade land med ett inlägg: A safer playground for your Linux and Chrome OS renderers renderers

Det handlar om Seccomp-BPF, som jag har skrivit om tidigare. För att få del av denna säkerhetshöjande teknik krävs en modern version av Ubuntu (12.04 eller senare), 64-bit. Eller någon annan distribution med Linux 3.5 eller senare. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Antec
Inlägg: 2449
Blev medlem: 31 okt 2008, 16:25
OS: Ubuntu

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av Antec »

@JoWa, väldigt bra länk, Chromium blogg :)
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av Tjadden »

Antec

Du så här är det, efter att jag rättat till vad som ska anpassas till 32 bit. så har jag nu även installerat Chrome 32 bit. Men problemet kvarstår att på vissa siter går det inte att skriva i kommentarsfälten, det blinkande strecket saknas.
Kan det vara så att dessa siter har inte programmerat in för Chrome användare jag tror så iaf?
Sedan är det märkligt att varje gång jag startar datorn och går ut på webben så ska jag först logga in för en standardnyckel, och i den menyn så står det en punkt för automatrisk inloggning som man inte kan markera" utan endast vilka tider nyckeln ska vara aktiverad? Och min fråga, vem är det som ska ha tillgång till denna nyckel, Google eller vem eller vilka?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av JoWa »

”på vissa siter” Kan du ge något/några exempel på sidor?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av Tjadden »

Sourze.se nättidning.
Siter som har egen server tycks det här uppstå.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Google Chrome 23 (stabil)

Inlägg av JoWa »

Inga problem för mig att skriva i sökrutan på http://www.sourze.se.

Jag kan inte låta bli att misstänka att Mac4Lin spökar på något sätt, men jag vet inget om M4L, så jag kan inte föreslå någon annan lösning än att ta bort det för att se om det löser problemet. :-\
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Låst

Återgå till "Internet"