BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

jka skrev:Tokigt att de har stöd för windows phone, men inte ngn variant av GNU/Linux (I alla undersökningar jag sett är andelen windows phone mycket mindre).

Det som ställer till det är ju att det inte är en öppen standard, en idé är ju att försöka få till ett crowd-funding-projekt, som betalar Finansiell ID-teknik för att skriva en Linux-klient, om nu inte bankerna väljer att tänka på oss Linuxanvändare. Frågan är dock hur man sköter underhållet av detta. Man skulle ju vilja att det är öppen källkod.
Jag tror inte det är finansiering som saknas. Det verkar snarare vara en kompetensfråga. De klarar bara att göra saker för windows och dessutom tror jag att de köper kompetensen för att utveckla även för MacOSX. Mac-användarna är betydligt fler än Linux-användarna så de känner sig tvingade.. Men fick de välja skulle de nog inte lämna windows-garderoben.
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

serafim skrev:Jag tror inte det är finansiering som saknas. Det verkar snarare vara en kompetensfråga. De klarar bara att göra saker för windows och dessutom tror jag att de köper kompetensen för att utveckla även för MacOSX. Mac-användarna är betydligt fler än Linux-användarna så de känner sig tvingade.. Men fick de välja skulle de nog inte lämna windows-garderoben.
Det är min uppfattning om dem också... av någon anledning är de helt fixerade vid Microsoft och Windows och jag tror också att de köper in kompetensen för OS X, något sådant skulle de inte själva ta i ens med tång och Linux är givetvis ännu värre... trist, men jag har sett delar av det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av johanre »

Osprey skrev:av någon anledning är de helt fixerade vid Microsoft och Windows och jag tror också att de köper in kompetensen för OS X, något sådant skulle de inte själva ta i ens med tång och Linux är givetvis ännu värre...
I grova, generaliserande drag gäller det för IT företag i Sverige som helhet, tyvärr. Produkter / lösningar skapas / säljs primärt till Windows plattformen. Mac:arna har man varit tvungen att anpassa sig till sedan iPhone slog igenom. Android / Linux plattformen närmar man sig ganska motvilligt och i stor utsträckning, okunnigt.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

johanre skrev:I grova, generaliserande drag gäller det för IT företag i Sverige som helhet, tyvärr. Produkter / lösningar skapas / säljs primärt till Windows plattformen. Mac:arna har man varit tvungen att anpassa sig till sedan iPhone slog igenom. Android / Linux plattformen närmar man sig ganska motvilligt och i stor utsträckning, okunnigt.
Riktigt så illa är det inte om man lägger till också inbyggda system (embedded) för där är nog snarare en majoritet av systemen baserade på Linux... detsamma gäller också för nätelement och andra rent tekniska tillämpningar, även där är Linux klart överrepresenterat... så att så himla illa är det ju inte ändå... ;)

Ser man till typen av applikation, så hade det känts mer logiskt och normalt om BankID hade varit baserat på Linux, så det är väl just det att de är rent tekniskt orienterade, men ändå stretar sig kvar inom Windows, som gör att det känns så märkligt....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av johanre »

Jo, visst är det så. :) Fast i applikationer riktade mot slutanvändare på en dator så har Windows en skrämmande dominans. Å andra sidan, det vet vi ju redan annars hade vi knappast hållit till i detta forum.

Oavsett vad, är det bra att du, Osprey, mfl har dragit igång en motreaktion. Hoppas verkligen den bär frukt!
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Flera projekt inom IT som jag har hoppat av från har börjat med Linux och antingen Netbeans eller Eclipse men har gått över till MS Visual Studio efter att ha fått erbjudande om gratis utvecklingsprogramvara och omfattande utvecklingssupport.

Samma sak på KTH, många institutioner får eller har fått samma erbjudande och på CSC där jag jobbat, dök erbjudandena upp för länge sedan och inkluderade då "utbildning" på Visual Studio och kringprodukter. Mycket kan dessutom laddas ner utan kostnad för användning privat eller i undervisningen med bivillkoret att man inte får framställa kommersiella produkter. Det är inte konstigt om många fastnar och tycker, efter genomgången utbildning, att det är bäst att fortsätta med MS utvecklingsprodukter.

God och framgångsrik strategi. Open Source har inte alls samma agressiva marknadsföring, av naturliga skäl.

Dock kämpar MS i motvind på CSC där Unix/Linux är mest använda med MacOSX som god tvåa.
世良比無
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

johanre skrev:i applikationer riktade mot slutanvändare på en dator så har Windows en skrämmande dominans.
Dominansen på ”skrivbordet” minskar dock. Från drygt 95 % (av internetanvändningen) i december 2008 till drygt 88 % hittills i maj i år.

Samtidigt minskar skrivbordet som surfplattform: http://gs.statcounter.com/#desktop+mobi ... 812-201405

På telefoner och surfplattor har Microsoft svårt att etablera sig.

:)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

serafim skrev:Flera projekt inom IT som jag har hoppat av från har börjat med Linux och antingen Netbeans eller Eclipse men har gått över till MS Visual Studio efter att ha fått erbjudande om gratis utvecklingsprogramvara och omfattande utvecklingssupport.

Samma sak på KTH, många institutioner får eller har fått samma erbjudande och på CSC där jag jobbat, dök erbjudandena upp för länge sedan och inkluderade då "utbildning" på Visual Studio och kringprodukter. Mycket kan dessutom laddas ner utan kostnad för användning privat eller i undervisningen med bivillkoret att man inte får framställa kommersiella produkter. Det är inte konstigt om många fastnar och tycker, efter genomgången utbildning, att det är bäst att fortsätta med MS utvecklingsprodukter.

God och framgångsrik strategi. Open Source har inte alls samma agressiva marknadsföring, av naturliga skäl.

Dock kämpar MS i motvind på CSC där Unix/Linux är mest använda med MacOSX som god tvåa.
Det skall vi försöka ändra på genom att besöka högskolor och universitet regelbundet och hålla föreläsningar.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Jag tror att dom stationära datorerna kommer tillbaka igen och ökar sina marknadsandelar. En stationär dator har så mycket fler fördelar i.o.m uppgraderingsmöjligheterna.

;)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Nu skall vi inte glida ifrån ämnet, men nästa miljard internetanvändare förväntas till största delen vara mobilanvändare.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Kanske ska vi skapa en tråd för att hitta strategier för en aggressiv marknadsföring av Linux på skolor, högskolor och statliga myndigheter och samtidigt synliggöra Linux på ett bättre sätt i samhället i övrigt.

Jag kan starta med att berätta att jag på mina KTH-kurser, ända sedan KTH började använda Linux, har delat ut CD-skivor/USB-stickor med "samma OS som det vi har på kursen" till studenterna och erbjudit hjälp med installation och att komma igång. Troligen har jag, bara via mina kurser, lärt runt 1600 personer att använda Linux.
世良比無
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av johanre »

serafim skrev:Jag kan starta med att berätta att jag på mina KTH-kurser, ända sedan KTH började använda Linux, har delat ut CD-skivor/USB-stickor med "samma OS som det vi har på kursen" till studenterna och erbjudit hjälp med installation och att komma igång. Troligen har jag, bara via mina kurser, lärt runt 1600 personer att använda Linux.
+1
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Hittade detta, där man kan signera en elektronisk petition (jag har signerat)

"BankID för linuxanvändare"
http://www.ipetitions.com/petition/bank ... anvaendare
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Signerat och klart... :D

Jag har fått hjälp av en god vän att leta upp och sammanställa 40 viktiga personer inom ledningen våra banker, som har någon form av anknytning till BankID. Dels finns givetvis BankID:s egen ledning med här, men också personer med funktioner på bankerna, som direkt borde vara intresserade av ämnet.

Min tanke är att jag framåt kvällen ska skicka vår skrivelse ihop med ett lite inledande brev till dessa personer. Brevet kommer att vara mycket vänligt skrivet och utgå ifrån att vi tror att de kanske kan ha intresse av att se den anmälan vi gjort och att vi har förhoppningar om att de ska förstå vårt agerande.

Syftet med detta är dels att bankerna i sig ska kunna ställa krav på FID om att de inte vill utestänga över 120 000 användare/kunder från elektroniska tjänster, men också att FID själva ska kunna inse det orimliga och kanske revidera sin ståndpunkt.

Listan över personer är skriven i Libre Office Calc (.ods) och jag skickar den gärna via e-mail eller som pm (text) här om någon är intresserad av att se den. Däremot är jag lite tveksam till att lägga ut den öppet här i forumet.

Så, inkommer det inga synpunkter här som direkt motsäger att jag skickar det, så kommer en samling bankfolk på högre positioner att få vår skrivelse nästkommande afton...

Under tiden fortsätter jag att jobba med motsvarande lista för Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Arbetsförmedlingen, CSN etc... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Härligt, Osprey! Ditt enorma arbete med detta är betydelsefullt för FOSS i Sverige.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av johanre »

Grymt imponerad, Osprey, att du orkar lägga ner den tid och energi som du gör!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av vulfgar »

Jag sällar mej till hyllningskören. Grymt bra jobbat, Osprey! :kram:

Har också givetvis signat petitionen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Fantastiskt jobb Osprey.
Intressant kan vara att Finansiell IT-Teknik själva reviderat ner sin syn på hur många som totalt använder BankID: https://www.bankid.com/Documents/wwwban ... il2014.pdf. Istället för de 7,3 miljoner som anges i intervjun på IDG så pratar man om 5 miljoner och "potentiellt" 8 miljoner. 5000 av 7,3 M är 0,7 ‰ (= lika stor andel som windows på mobiltelefoner). 120000 av 5M = 2,4 %. Skulle det vara 300000 blir det 6 %.

Edit: Hmm win8 på mobil är uppe i 1,8% dock fortfarande färre än vi på desktop
世良比無
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Lao Tzu »

serafim skrev:Fantastiskt jobb Osprey.
Intressant kan vara att Finansiell IT-Teknik själva reviderat ner sin syn på hur många som totalt använder BankID: https://www.bankid.com/Documents/wwwban ... il2014.pdf. Istället för de 7,3 miljoner som anges i intervjun på IDG så pratar man om 5 miljoner och "potentiellt" 8 miljoner. 5000 av 7,3 M är 0,7 ‰ (= lika stor andel som windows på mobiltelefoner). 120000 av 5M = 2,4 %. Skulle det vara 300000 blir det 6 %.

Edit: Hmm win8 på mobil är uppe i 1,8% dock fortfarande färre än vi på desktop
Jag vet. Jag har nämnt det ett par gånger tidigare i tråden:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 20#p472320
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 22#p472622
:)

Siffran 7,3 miljoner faktiska användare har aldrig varit korrekt enligt FID:s egen statistik.

Till Osprey: För tydlighetens skull kan jag nämna att jag inte har några invändningar om att du meddelar relevanta personer inom banksektorn och jag behöver heller inte se listan på vilka de är. Kör på!
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Broder Tuck »

johanre skrev:
serafim skrev:Jag kan starta med att berätta att jag på mina KTH-kurser, ända sedan KTH började använda Linux, har delat ut CD-skivor/USB-stickor med "samma OS som det vi har på kursen" till studenterna och erbjudit hjälp med installation och att komma igång. Troligen har jag, bara via mina kurser, lärt runt 1600 personer att använda Linux.
+1
+ 1 (tumme upp ;) :kram: )
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Internet"