BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Rune.K
Inlägg: 6437
Blev medlem: 09 jul 2008, 17:19
OS: Kubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Rune.K »

Osprey skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Skulle du kunna göra ett förslag till skrivelse? Jag hjälper gärna till så gott jag kan, men då BankID har fungerat problemfritt för mig (på 32-bitars), har jag aldrig satt mig in i frågan särskilt djupt.

P.S. För min del kan vi skjuta på forumgranskningen ett tag till. Det här är viktigare. ;)
Javisst, jag kan ta på mig att sammanställa ett brev eller mail till PTS.
...
Bra Osprey!

PTS behöver påminnas om att det finns folk som använder Linux dagligen.

Samma ämne i grannforumet > http://www.ubuntu.se/content/1541-BankI ... x-fasas-ut

Hemsidan för BankID > http://www.bankid.com/sv/
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Osprey skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Förresten.. 5.000 av 7,3 miljoner - det är mindre än en promille. Hur väl stämmer den siffran? Fattar de beslut på korrekta underlag?
Nej det är ingen korrekt siffra. De har inte haft någon fullt fungerande version för Linux så siffran 5.000 är väldigt fel
Fast hur ska man bemöta påståendet. Om vi t.ex. antar att det är 1% av användarna som kör Linux, då skulle det bli 73000 av de 7,3 miljonerna. Att bara 5000 av dessa 73000 använder BankID låter som en väldigt låg siffra.

Frågan är om och hur det går att få fram några siffror på hur många som kör Linux och använder BankID? Går det överhuvudtaget att få fram sådana uppgifter eller är det något som banker och myndigheter håller för sig själva?

En annan frågeställning är hur pass liten en grupp människor får vara för att det ska anses vara helt ok att "skita" i dem. Finns det någon sådan gräns och om den finns, hur stor andel i procent eller antal användare krävs det för att det ska anses vara ok att "skita" i dem?

Om siffran 5000 är korrekt blir det väldigt få av de totalt 7.3 miljonerna (c:a 0,68 promille), men som du säger själv, de har inte direkt ansträngt sig för att göra det enkelt att få igång BankID under Linux. Detta i sin tur gör att det blir en självuppfylld profetsia. Vi har gjort en användarovänlig version av BankID till Linux som är besvärlig att installera. En konsekvens av detta är att väldigt få använder BankID till Linux. Då väldigt få använder BankID till Linux ser vi ingen anledning till att ta fram en användarvänlig version av BankID.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av vulfgar »

Det är väl fler än jag som struntar i bank-ID bla därför att det är joxigt att få det att funka. Min familj är 5 personer, även om inte alla bor under samma tak, som använder ubuntu och ingen av oss använder bank-ID. Åtminstone ett par av oss kanske hade hittat något användningsområde om det inte var så joxigt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av johanre »

vulfgar skrev:Det är väl fler än jag som struntar i bank-ID bla därför att det är joxigt att få det att funka. Min familj är 5 personer, även om inte alla bor under samma tak, som använder ubuntu och ingen av oss använder bank-ID. Åtminstone ett par av oss kanske hade hittat något användningsområde om det inte var så joxigt.
Det är inte så farligt om man kör i en 32 bitars miljö. Har en 32-bitars virtuell maskin på en 64 bitars fysisk maskin av just den anledningen
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Lao Tzu »

Nemo skrev:
Osprey skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Förresten.. 5.000 av 7,3 miljoner - det är mindre än en promille. Hur väl stämmer den siffran? Fattar de beslut på korrekta underlag?
Nej det är ingen korrekt siffra. De har inte haft någon fullt fungerande version för Linux så siffran 5.000 är väldigt fel
Fast hur ska man bemöta påståendet. Om vi t.ex. antar att det är 1% av användarna som kör Linux, då skulle det bli 73000 av de 7,3 miljonerna. Att bara 5000 av dessa 73000 använder BankID låter som en väldigt låg siffra.
Skulle man kunna få igång en namninsamling? Gärna formulerat så att de som skulle vilja men inte kan använda BankID också syns. Finns det inte nåt som heter OpenID eller liknande som fungerar som alternativ? En möjlighet vore att se till att bankerna godkänner det som fullgott alternativ isåfall, så att man inte måste skylla sig själv ifall nåt går snett.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Svar på föjande: "Finns det inte nåt som heter OpenID eller liknande som fungerar som alternativ?"

OpenID fungerar inte överallt. Min bank spärrar OpenID, accepterar endast "Finansiell Id-teknik" BankID lösning. Någon sorts äkthetskontroll utförs av banken.
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Miljontals Linuxanvändare borde ju gått i taket nu? Vad säger dom på andra forum?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Harlekin33 skrev:Miljontals Linuxanvändare borde ju gått i taket nu?
Miljontals svenska Linuxanvändare? Vi är väl inte riktigt där ännu...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Nemo skrev:Fast hur ska man bemöta påståendet. Om vi t.ex. antar att det är 1% av användarna som kör Linux, då skulle det bli 73000 av de 7,3 miljonerna. Att bara 5000 av dessa 73000 använder BankID låter som en väldigt låg siffra.

Frågan är om och hur det går att få fram några siffror på hur många som kör Linux och använder BankID? Går det överhuvudtaget att få fram sådana uppgifter eller är det något som banker och myndigheter håller för sig själva?

En annan frågeställning är hur pass liten en grupp människor får vara för att det ska anses vara helt ok att "skita" i dem. Finns det någon sådan gräns och om den finns, hur stor andel i procent eller antal användare krävs det för att det ska anses vara ok att "skita" i dem?

Om siffran 5000 är korrekt blir det väldigt få av de totalt 7.3 miljonerna (c:a 0,68 promille), men som du säger själv, de har inte direkt ansträngt sig för att göra det enkelt att få igång BankID under Linux. Detta i sin tur gör att det blir en självuppfylld profetsia. Vi har gjort en användarovänlig version av BankID till Linux som är besvärlig att installera. En konsekvens av detta är att väldigt få använder BankID till Linux. Då väldigt få använder BankID till Linux ser vi ingen anledning till att ta fram en användarvänlig version av BankID.
Jo precis, du besvarar ju i princip frågan själv där.

Genom att skapa en dålig version av något kan man inte bevisa att behovet av en bra version inte finns. Det går ju inte att säga att -"Det behövs ingen bra version av BankID, för folk vill ju inte ha en dålig"... själv kör jag t.ex virtualiserat XP i 64-bitars Linux, bl.a med orsak av BankID. Men hur ska jag göra nu när Microsoft slutar supporten för XP? och BankID tänker sluta supporten för Linux??

När det gäller siffror för hur många som kör Linux och som använder BankID så är det möjligtvis bankerna som har dem, men det spelar inte så stor roll eftersom de inte är relevanta (se ovan). När det gäller den nämnda siffran på 1% så är den både subjektiv och internationell, då det gäller Sverige så är det nog egentligen snarare 1,4% som gäller och det är Sverige som är aktuellt när det gäller BankID. Men egentligen tror jag att den här siffran ska vara ytterligare lite högre. Ser man istället till webbklienter så är 15% linuxbaserade och ser man till servrar så är siffran för linux över 50%.

Det här är ingen exakt vetenskap eftersom det inte finns något entydigt och representativt sätt att mäta det på, men om man utgår från siffran 7,3 miljoner så är det verkliga antalet linuxklienter iallafall antagligen sexsiffrigt... och att då påstå att behovet endast är 5000 bevisar bara att de misslyckats kapitalt med att åstadkomma/tillhandahålla en fungerande lösning...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av AirBox »

Jag hittade opensource FriBiD. Jag får den att fungera utan problem till swedbank.

http://wiki.fribid.se/sidor/Huvudsida

Det finns en PPA länk, och det fungerare att bara köra sudo apt-get install fribid.
Sedan dyker den upp inom firefox när den behövs så den finns inte i någon meny. På wikipedian så finns det en sorts lista på vilka banker som stöds.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

AirBox skrev:Jag hittade opensource FriBiD. Jag får den att fungera utan problem till swedbank.

http://wiki.fribid.se/sidor/Huvudsida

Det finns en PPA länk, och det fungerare att bara köra sudo apt-get install fribid.
Sedan dyker den upp inom firefox när den behövs så den finns inte i någon meny. På wikipedian så finns det en sorts lista på vilka banker som stöds.
Den ser riktigt trevlig ut och ska testas. Men jag tänker iofs inte låta BankID slippa undan ändå... >:D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Synd att användaren inte får välja system, utan att bankerna väljer åt oss. Jag har Telias E-leg (Net iD från SecMaker) via ICA Banken, och det fungerar utmärkt på Ubuntu 64-bit.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

@AirBox

FriBID så var namnet.

Som jag skrev tidigare fungerar inte FriBiD överallt och jag kan lova dig att FriBID är snart spärrat på "swedbank" också. Min bank spärrar FriBID, accepterar endast "Finansiell Id-teknik" BankID lösning.

Någon sorts äkthetskontroll utförs av banken.

FriBID är svartlistad.
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av AirBox »

Osprey skrev:
AirBox skrev:Jag hittade opensource FriBiD. Jag får den att fungera utan problem till swedbank.

http://wiki.fribid.se/sidor/Huvudsida

Det finns en PPA länk, och det fungerare att bara köra sudo apt-get install fribid.
Sedan dyker den upp inom firefox när den behövs så den finns inte i någon meny. På wikipedian så finns det en sorts lista på vilka banker som stöds.
Den ser riktigt trevlig ut och ska testas. Men jag tänker iofs inte låta BankID slippa undan ändå... >:D
Ja det tycker jag :D Har inte riktigt lusläst tråden men har för mig att du kör 64bit? Det är den luriga varianten, iaf om man ska köra bankernas egna bankid. Den här fungerade utan ett pip till klagomål. Se gärna länkarna i min signatur också :)
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av HakanS »

AirBox skrev:Jag hittade opensource FriBiD. Jag får den att fungera utan problem till swedbank.

http://wiki.fribid.se/sidor/Huvudsida

Det finns en PPA länk, och det fungerare att bara köra sudo apt-get install fribid.
Sedan dyker den upp inom firefox när den behövs så den finns inte i någon meny. På wikipedian så finns det en sorts lista på vilka banker som stöds.
Eftersom BankID kommer att bygga på en annan teknik för utgivning, inloggning och underskrift, så kommer fribid med all sannolikhet inte att fungera med denna teknik.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Jag vet inte hur nya BankID kommer att fungera, men en utvecklare på SecMaker (Net iD) har meddelat att det finns en önskan att göra sig oberoende av webbläsare. I det sammanhanget kan nämnas att NPAPI, som hittills har använts av dessa ”pluggar” inte stöds i Chrome 35 (och senare versioner för Windows och OS X). Nya lösningar behövs.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av queson »

Ett tämligen enkelt sätt att f.n. få fungerande Bank-Id på 64-bit / Ubuntu 13.10

http://bakeabyte.blogspot.se/2013/10/ba ... -1310.html
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

@AirBox

FriBID är säkert ett bra projekt. Men problemet med FriBID är följande: Jag tror det 2 st killar som tog fram det för ett antal år sedan nu, säkert under deras pågående teknisk/programmeringsutbildning.

1. De måste gå hela vägen inte halva vägen. Ta kontakter/möte, bankföreningen, direkt kontakt banker, säkerhetsföretag som bankerna anlitar och naturligtvis IT-ansvariga på bankerna.

2. Om de inte klara det själva så får de bekosta hjälp. Den kostnaden kan på sikt vara småpengar i sammanhanget.

3. Som det är nu, kan mycket väl enskilda IT-avdelningar var medvetna om att det loggas in med FriBID. Men varför ska de bry sig, om kunden blir av pengar eller på annat är utsatt för förskingring så är det inte deras problem. Ingen svensk bank är ersättningsskyldiga om du inte följt deras rekommendationer/direktiv. En sak är säker. Om kunden blir av med 50 000 kan jag lova dig att samtliga IT-ansvariga i banken lusläser varje beståndsdel om hur du loggade in, filer, loggar i banken servrar. Ja! I stort allt de kan gräva fram.

Du får problem. Det är en sak som är säker.
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 2 gånger.
morpa
Översättare
Inlägg: 604
Blev medlem: 21 feb 2010, 11:18
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Uppsala

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av morpa »

FriBid kommer ju inte heller att fungera om bankid specifikationen ändras - som man nu säger att den ska göra. Fribid är ett reverse-engineerad bankid.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Det här är ett dråpslag för Linux i Sverige.

Finansiell Id-teknik inställningen är ett orubbat NEJ! till något stöd för Linux i deras nya "bankid specifikationen". Kan tänka mig att Finansiell Id-teknik med all säkerhet överklagar ett eventuellt beslut från PTS om att de ska stödja Linux. Om nu Finansiell Id-teknik får ett sådant av PTS.

Ja! Det här blir jobbigt och tråkigt att behöva återvända till Windows.

Det här är utpressnings metoder.
Skriv svar

Återgå till "Internet"