BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

JoWa skrev:
Osprey skrev:Diskussionerna har fortsatt och vi har nu fått in en artikel om vår anmälan i minst 30 tidningar, från Skåne och upp till norra Norrland och från Bohuslän till Uppland. Inte så illa, med tanke på att det är en ganska stor del av landet.
Vän av ordning och konsekvens undrar förstås vilket landskap som inte förärades med ett omnämnande och ersattes med det mer diffusa ”norra Norrland”. ::) ;) Lappland? Norrbotten?
Jag vet att det glappar lite där, liksom att Uppland visserligen ligger ganska långt österut med syd och mellansvenska mått, men i övrigt så är det väl Norrbotten som ligger längst österut...

Och jo angående norra Norrland så var det högärade Västerbotten som inte omnämndes. Vid en hastig blick så fann jag det som att Västerbottenskuriren var den nordligaste tidning som omnämnde det. Norr om det så finns endast Norrbotten och Lappland, fast å andra sidan så ligger ju Västerbotten öster om Uppland... ;D

Så det blev "norra Norrland" bara för att liksom trycka på att det var rätt långt upp i norr... :)

Fast å andra sidan så kommer jag ihåg när jag jobbade uppe i Luleå och vi satt på en fikarast och jag sa något om det där med norr... varpå en av dem säger att -"det här är väl inte så långt norrut, Kiruna ligger 30 mil åt det hållet *pekar norrut* det är långt norrut...". Där ansågs det också som att just det att Luleå låg vid kusten, gjorde att det helt enkelt inte kunde ligga långt norrut... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Jo, min vän från Ersnäs (mellan Lule och Pite) tycker att Västerbotten är Mellansverige… Och jämfört med nordligaste Lappland är Ersnäs…

Åter till ämnet. Tack för veckorapporten. :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Känner mig lite som en förrädare men jag har dammat av min gamla eeepc 901 och testat att installera android 4.0 för PC, vilket gick bra, och installera BankID-mobil-appen, vilket oxå gick bra. Just in case ... vill ju kunna betala mina räkningar efter utfasningen, fram tills dess att vi lyckats skapa en arbetsgrupp som plockar fram en applikation som, likt BankID, duger till att vara en konkurrent till BankID och Telias e-leg och kan accepteras av banker och myndigheter som underskrift/säker inloggning m.m.

Några tankar slog mig. P.g.a. svenska myndigheters underlåtenhet och käbbel (främst inom e-leg-nämnden) har ju BankID blivit en slags de facto standard.
1.
Finns det någon bank som accepterar Telia e-leg som inloggning? På många myndigheter och företag får man ju upp Telia e-leg som alternativ då man loggar in.
2.
Finns det internationella Open Source-applikationer som enkelt skulle kunna anpassas till svenska systemen? Det kan ju inte vara unik teknik som FID använder.
3.
Jag jobbar med helt andra saker (om än officiellt pensionär) och har inte kunskapen som krävs men inom gruppen Linux-användare i Sverige måste det (väl) ändå gå att vaska fram ett antal personer som har kunskap om certifikat, inloggning mm. Min erfarenhet begränsas till inloggning via CAS från Java och Groovy. Man kan väl anta att folk har begränsade resurser att sätta in i ett sådant projekt men ändå ... När mina nuvarande projekt kommit till vägs ände får jag ju tid över men nuvarande arbetsuppgifter räcker nog ett par år till.
世良比無
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

serafim skrev:Finns det någon bank som accepterar Telia e-leg som inloggning? På många myndigheter och företag får man ju upp Telia e-leg som alternativ då man loggar in.
Finns det någon som inte accepterar Telias e-leg (om sidan överhuvud använder någon variant av e-leg för inloggning)?
Jag har Telias e-leg och loggar in på en bank, men även på andra sidor, som Skatteverket, med det.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

JoWa skrev: Finns det någon som inte accepterar Telias e-leg (om sidan överhuvud använder någon variant av e-leg för inloggning)?
Jag har Telias e-leg och loggar in på en bank, men även på andra sidor, som Skatteverket, med det.
Skandiabanken har BankID, Mobilt BankID och certifikat-inloggning men inte Telia e-leg
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Just in case ... vill ju kunna betala mina räkningar efter utfasningen, ...
Finns det någon bank med internetbank som inte erbjuder något annat sätt att logga in? T ex någon slags dosa + kod.
serafim skrev:
JoWa skrev:Finns det någon som inte accepterar Telias e-leg (om sidan överhuvud använder någon variant av e-leg för inloggning)?
Jag har Telias e-leg och loggar in på en bank, men även på andra sidor, som Skatteverket, med det.
Skandiabanken har BankID, Mobilt BankID och certifikat-inloggning men inte Telia e-leg
Följdfråga på det: Finns det någon annan än ICA-Banken som utfärdar Telia e-leg.?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Det är endast Telia som utfärdar Telias e-leg. ICA Banken erbjuder sina kunder Telias e-leg (utan kort), men utfärdar inte certifikaten.

Telias e-leg (med kort) kan beställas direkt från Telia. https://www.telia.se/privat/bredband/tj ... gitimation
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jaha, det är alltså så det funkar. Tack!

Suck. Tidigare hade jag Telia e-leg. utan kort via SEB, och när SEB övergav det till förmån för BankID med kort bytte jag till Den Danske Bank och BankID utan kort eftersom jag föredrar att slippa krångla med kort.

Så om man tycker det är kul med separat kort + kortläsare kan man alltså vända sig till Telia. Bra att det alternativet finns.

Å andra sidan verkar ju ICA-Banken vara den Linux-vänligaste banken just nu, så man borde kanske undersöka den närmare. Jag har liksom ändå vanan inne när det gäller att byta bank. :)

Nu har jag på intet sätt gett upp ifråga om att få storbankerna att tänka om och/eller staten att sätta ner foten. Men det är ju ändå bra att ha alternativen klara för sig den dag (tyvärr ganska snart) då det gamla BankID-systemet slutar fungera hos myndigheterna.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Återstår dock att se vad detta avtal innebär: https://bankid.com/sv/Aktuellt/ICA-Bank ... om-BankID/

”ICA Banken blir den tolfte banken att förse privatpersoner med BankID, och kommer under året att tillhandahålla och använda sig av Mobilt BankID i sina tjänster.”

Framgår inte om ICA Banken kommer att sluta att tillhandahålla Telia E-leg för icke mobila användare. :-\
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av queson »

Men det är ju ändå bra att ha alternativen klara för sig den dag (tyvärr ganska snart) då det gamla BankID-systemet slutar fungera hos myndigheterna.
Som temporär lösning går att använda Mobilt BankID/Android-x86

Mobilt BankID (MBID) fungerar med allt fler banker och myndigheter och är enkelt att installera på alla plattformar genom Android-x86 (via t.ex Virtualbox ,QEMU eller WMware) .
Man har bara en knapptryckning till MBID och inget behov av vare sig smartphone eller surfplatta.
Jag har använt mig av denna lösning sedan någon månad och den fungerar utmärkt.
Huruvida man exponerar sig för säkerhetsrisker ???
Den " android-container 2GB" jag använder är rensad på allt onödigt googlebloat

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=58852
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Framgår inte om ICA Banken kommer att sluta att tillhandahålla Telia E-leg för icke mobila användare. :-\
Nej, det gör visst inte det. Så jag bestämde mig för att ställa frågan.
queson skrev:Som temporär lösning går att använda Mobilt BankID/Android-x86
...
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=58852
Just det, tack för påminnelsen. ;)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Nej, det gör visst inte det. Så jag bestämde mig för att ställa frågan.
Utmärkt. :)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av skalman65 »

Ställde frågan tidigare i veckan till Telia,
om de skulle fortsätta att stöda Linux eller plocka bort det.

De svarade med att de hade inga planer på att ta bort Linux stödet,
Så om Ica inte har för planer att plocka bort Telia e-leg.

Så finns det en smidig reserv utväg där,
kanske skulle vara möjligt att kunna använda som ett argument
om det skulle bli diskussioner med andra banker.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Min fråga till Telia:
Finansiell ID-Teknik kommer snart inte längre stödja Linux för bankärenden och legitimering via BankID. Jag kommer inte alltid kunna använda Mobilt BankID men måste ju ändå kunna betala mina räkningar och att skaffa en dator med Microsoft Windows enbart för att betala mina räkningar är inte ett alternativ för mig.

Jag undrar vilka banker som tillåter inloggning med Telia e-legitimation?
Jag har ännu inte fått svar.
世良比無
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Nej, det gör visst inte det. Så jag bestämde mig för att ställa frågan.
Svar:
Emma B Kundservice skrev:Vi har inga planer på att ta bort samarbetet med Telia när det gäller e-legitimation via dator. Vi kommer dock lansera Mobilt BankID under året som går att använda även i andra kanaler än just dator.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

JoWa skrev:
Osprey skrev:Nu har ju FID flaggat för att det ska komma en ny version av BankID (vid årsskiftet?)
För en månad sedan (för Windows): https://support.bankid.com/nyabankid
Nu (nyligen) har BankID för Windows och OS X uppdaterats till version 6.0.1. Windows-versionen signerades den 12 maj. Linux-versionen är kvar på 4.19.
https://install.bankid.com/Download/All
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Har Linux Foundation några bra ideer månne?

http://www.linuxfoundation.org/

8)
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

serafim skrev:Min fråga till Telia:
Finansiell ID-Teknik kommer snart inte längre stödja Linux för bankärenden och legitimering via BankID. Jag kommer inte alltid kunna använda Mobilt BankID men måste ju ändå kunna betala mina räkningar och att skaffa en dator med Microsoft Windows enbart för att betala mina räkningar är inte ett alternativ för mig.

Jag undrar vilka banker som tillåter inloggning med Telia e-legitimation?
Jag har ännu inte fått svar.
Telia svarar (med ett uns av förvåning?):
De flesta vanliga banker tillåter inloggning med Telias e-legitimation. Dock kan vissa av banker ha någon form av begränsning, som inte vi härifrån kan svara på.
Jag rekommenderar att du kollar hos respektive bank som du är nyfiken på, om någon begränsning finns mot e-legitimation från Telia.

Men i övrigt som sagt ska de flesta banker stödja inloggning med Telia e-legitimation.
Utöver det lägger man till att:
I dagsläget får jag svara att det inte är något som kommer beröra Telias kunder, utan vi erbjuder som vanligt även e-legitimation åt Linuxdatorer.
世良比無
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Brev till Skandiabanken:
Hej, Finansiell ID-Teknik har låtit meddela att man kommer lägga ned stödet för Linux-varianten av BankID.
Nu undrar jag, som av nöden sitter på Linux-system på ett nätverk som av säkerhetsskäl inte tillåter wi-fi hur jag i framtiden ska göra för att betala mina räkningar?
Kommer Skandiabanken stödja inloggning med Telia e-legitimation? Eller gör ni redan det?
Finns inga lösningar kommer jag känna mig tvingad att byta bank till en som, på något sätt, har stöd för Linux, vilket de flesta (men inte Skandiabanken) verkar ha.
Besvarades med:
Det finns i dagsläget inga planer på att lansera stöd för inloggning med varken Linux eller Telia e-legitimation tyvärr.

Fredrik Hildingsson | Webmaster | Skandiabanken Aktiebolag (publ)
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det var ett riktigt fyrkantigt svar från Skandiabanken. :(

Då fick jag ett mer positivt besked från ICA Banken:
ICA Banken skrev:Vi har inga planer på att ta bort samarbetet med Telia när det gäller e-legitimation via dator. Vi kommer dock lansera Mobilt BankID under året som går att använda även i andra kanaler än just dator.
Jag frågade också om de kommer att verka för att BankID-diskrimineringen av Linux-användare upphör. Svaret på den frågan imponerade inte. Å andra sidan hade jag nog inte väntat mig något bättre från en kundservice-person. Möjligen tar hon nu reda på vad det handlar om. ;)

http://kundo.se/org/ica-banken-mobil/d/ ... nnas-kvar/
Skriv svar

Återgå till "Internet"