BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

BankID-appen för Android har visat sig fungera både i 32-bitars och 64-bitars emulerade Android-miljöer.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Viss skillnad mellan teori och praktik.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

Kom just på en teknisk finess som möjligen kan hjälpa till för att göra "staten" uppmärksam på behovet av ett allmänt tillgängligt alternativ till bankernas ID-monopol.
Inte för at jag tror att det ändrar något i sak, inom överskådlig tid, utan för att det åtminstone ger en indikation om att alla inte kan/vill använda BankID.

Till saken...
Alla som har möjlighet borde registrera en e-brevlåda hos Min myndighetspost, med hjälp av Telias e-leg. Ju fler som använder Telias e-leg, istället för BankID, i privata och offentliga sammanhang, desto bättre för "vår sak".
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Alla som har möjlighet borde registrera en e-brevlåda hos Min myndighetspost, med hjälp av Telias e-leg. Ju fler som använder Telias e-leg, istället för BankID, i privata och offentliga sammanhang, desto bättre för "vår sak".
God tanke. Själv använder jag Telia e-legitimation för all inloggning till myndigheter och offentliga tjänster (inklusive minmyndighetspost.se).

Kruxet med din idé är att tröskeln för att börja använda Telia e-legitimation är hög (Skatteverkets id-kort + kortläsare); förmodligen för hög för dem som ändå regelmässigt använder Mobilt BankID, om enda syftet är att visa på användning.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Kruxet med din idé är att tröskeln för att börja använda Telia e-legitimation är hög (Skatteverkets id-kort + kortläsare); förmodligen för hög för dem som ändå regelmässigt använder Mobilt BankID, om enda syftet är att visa på användning.
Ja, tanken att en svensk i praktiken faktiskt skulle "rösta med fötterna", är ju fullständigt befängd. ::)
Jag var mer inne på att alla som har eller tänker skaffa telias e-leg, också använder det på ett adekvat och "synligt" sätt.

Själv gör jag också allt (som går) med telias e-leg, eftersom storbankerna använder BankID som ett konkurrenshämmande verktyg. Prissättningen är nämligen sådan, att alternativa banker inte kan erbjuda BankID. Det skulle helt enkelt göra deras affärsidé, med låga kostnader och ränta på insatta pengar till kunderna, olönsam.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Robalni
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 mar 2021, 17:55
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Robalni »

Hej!

Jag funderar på om det Bankid gör kan vara missbruk av dominerande ställning (då menar jag inte att det inte fungerar på Linux utan att de omöjliggör existensen av konkurrerande program).

På konkurrensverkets sida står det:
När har ett företag en dominerande ställning?

[...]

Den enskilt viktigaste omständigheten för bedömningen av om ett företag är dominerande är företagets marknadsandel. En marknadsandel över 40 procent är ett tecken på dominans.
Enligt vad jag har sett används Bankid av över 80 procent av Sveriges befolkning. Jag tycker därför att man kan säga att de har en mycket dominerande ställning.

Längre ner på sidan står det:
Här följer några exempel på vad som kan utgöra missbruk av dominerande ställning.

[...]

Om ett dominerande företag vägrar att leverera en vara eller tjänst som är nödvändig för att företaget som efterfrågar den ska kunna konkurrera effektivt, kan det dock vara fråga om ett missbruk.
Företaget bakom Bankid vägrar att leverera den information som är nödvändig för att det ska vara möjligt att skapa ett konkurrerande datorprogram. Vissa har ju exempelvis redan försökt göra detta (Fribid) men inte lyckats eftersom de inte har fått den information de behöver om hur systemet fungerar.

Nu kanske någon skulle säga att det visst går att konkurrera med Bankid eftersom man kan skapa en konkurrerande tjänst. Detta är dock inte tillräckligt. Det är som att säga att det går att konkurrera med en webbläsare genom att skapa en ny webb. Eller att det går att konkurrera med en biltillverkare genom att skapa ett nytt vägnät. Det räcker inte att kunna skapa ett konkurrerande nätverk; man måste kunna konkurrera inom nätverket också.

Någon kanske tycker att Bankid inte är ett tillräckligt stort nätverk för att det ska kunna krävas att det ska gå att konkurrera inom det. Då måste man komma ihåg att Bankid som sagt används av över 80 procent av Sveriges befolkning och därför skiljer det sig inte så mycket i storlek från t.ex. vägnätet eller webben.

Någon kanske tänker att det inte behöver gå att konkurrera i Bankid-nätet eftersom det, till skillnad från webben och vägnätet, aldrig var meningen att vara ett nät av konkurrerande program. Då vill jag säga att ett företag självklart inte ska kunna stänga ute konkurrens genom att säga att det inte är meningen att det ska finnas några konkurrenter. Det spelar ingen roll vad Bankid var tänkt att vara; det som spelar roll är vad det är.

Någon kanske tycker att Bankid är deras produkt och att de därför ska få bestämma över den. Nej, bara för att man har en egen produkt så kan man inte göra vad man vill, som att stänga ute konkurrenter.

Vad tror ni om detta?
Skriv svar

Återgå till "Internet"