BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Mina intryck från E-legitimationsdagen så. Då får jag väl till att börja med säga att jag kände att min egen personliga insats nog var minst av allas. En "+1" i vår delegation utgjorde jag ju dock åtminstone, och som andra har sagt fanns det säkert ett stort värde, i sig, i att vi var där en masse och inte bara i form av någon enstaka fanatisk privatperson. Jag räknar till 234 namn på deltagarlistan totalt så redan där utgjorde vi fem drygt 2%. Alla på listan var dessutom säkert inte närvarande, och listan inkluderade också folk från e-legitimationsnämnden samt inbjudna föreläsare m.m. Vid åtminstone två tillfällen visade personer spontant intresse för mig som en ur Linuxgänget på E-legdagen.
________________________________________

Alla var naturligtvis inte positiva. På dialogen om hur stödet till slutanvändare ska se ut, med Erik Borälv och Andreas Richter från Användningsforum, var stämningen som Serafim säger mestadels mycket god, och det kändes som att både de som höll i det, och andra deltagare likaså, verkade ta oss på allvar. Men en Axelson från Myndigheten för delaktighet, med förnamnen Hans von, föreslog lite småsurt (åtminstone uppfattade jag det så) att om nu Finansiell ID-Teknik skar av oss från e-legitimering så kunde vi väl bara bilda vår egen eID-tjänst då, så vad var problemet? (Ungefär.)

Som så ofta då folk säger absurda och fåniga saker tappade man bara hakan, och det var inte förrän efteråt jag kom på hur man naturligtvis skulle ha besvarat Hans von: Med motfrågan om han i så fall menar att tillgänglighet för slutanvändare aldrig någonsin kan vara ett problem? Detta eftersom varje grupp människor som på det ena eller andra sättet finner sig utan tillfredsställande tillgång till e-legitimering omgående bara kan bilda sin egen eID-tjänst och bums skriva på avtal med E-legitimationsnämnden? Nemas problemas. (Till saken hör ju att denne Hans von representerar en myndighet som ska värna om människor vars tillgänglighet till både det ena och andra lätt blir begränsad.)

Till vårt försvar ryckte dock vid det tillfället en av arrangörerna in, inte paret från Användningsforum utan en tredje kille från E-legitimationsnämnden (tror jag; hans namn missade jag dock). Han påpekade att enkelt är det inte att bilda sin egen eID-tjänst för Svensk e-legitimation, utan det ställs faktiskt en hel del krav för det. (Serafim hade ju dessutom tidigare hört SecMakers VD, Niklas Anderson, uttrycka att E-legitimationsnämndens lösning var för dyr för dem, och om ett etablerat säkerhetsföretag tvekar om ekonomin, vilka realistiska möjligheter skulle vi då ha i det spelet? Ovanpå det kan man ju också fråga sig hur meningsfullt ett sådant inititativ alls skulle vara då Finansiell ID-Teknik, som jag tidigare nämnde, hur som helst tycks ha lyckats vingskjuta hela projektet så att det väl blir tveksamt om det någonsin får någon relevans utanför just kontakten med myndigheter och inget annat.)
________________________________________

Denna lilla konfrontation bildade dock undantag. En konfrontation som vi själva ville ha, och bespetsade oss på att få, visade sig bli ett västgötaklimax. Då vi såg att Johan Eriksson skulle bevista omgång två av dialogen med kanslichef Eva Ekenberg om vad som är viktigast för att vidareutveckla Svensk e-legitimation, då tänkte vi: Nu du, VD för Finansiell ID-Teknik! Så vi anmälde oss allihop till den tillställningen... Bara för att finna att det var fel Johan Eriksson vi fick träffa där. (Denne Johan Eriksson kom från Statistiska centralbyrån, inte från Finansiell ID-Teknik.)

Rätt gemytlig stämning blev det i stället. Som Serafim säger fick var och en skriva sin idé för förbättring och sedan skulle vi poängsätta allihop med klisterduttar. (Min egen lapp fick bara en; kan bero på att jag var sen, men kan också bero på att jag formulerade den rätt hårt för att jag trodde VD var där. Andra ur vår delegation fick dock fina poängsiffror på sina lappar.) Serafim frågade så om de som inte fick poäng skulle slängas. Glada skratt, men nej då, försäkrade Eva Ekenberg, de som fått flest poäng skulle man bara först titta på. Den lapp (inte från oss) som fick allra flest poäng tyckte att E-legitimationsnämnden skulle skrota vad de hade och börja om från början. Så då frågade Gunnar om E-legitimationsnämnden således nu tänker börja med att göra om allt från början. Följt av ännu fler glada skratt.
________________________________________

En tanke med att vara där var väl också att vi skulle lära oss saker. Det gjorde vi dock knappast från några föreläsningar på E-legitimationsdagen. Liksom övriga i vår delegation bevistade jag britten Neil Clowes föreläsning om eIDAS-förordningen, som var torr som fnöske. (Jag gjorde dessutom misstaget att först sätta mig så långt bak i salen att jag knappt hörde vad han sa; min hörsel är inte den bästa och Neil Clowes hör inte till de högröstade precis.) Som Serafim säger var väl det intressantaste att eIDAS är en förordning ("regulation" på engelska) medan det tidigare bara kommit direktiv i frågan från EU. Men det visste vi väl redan.

Sedan gick jag för egen del vidare till rumänskan Alice Vasilescus föreläsning "European eID network: How the European Commission can help through open solutions and grants", mest av nyfikenhet på det där om "open solutions". Men den föreläsningen var om möjligt ännu torrare. (Något av en fortsättning på föreläsningen hållen av Neil Clowes, som också satt med på denna.) Såvitt jag förstår handlar det om ett system som bygger på, och integrerar, befintliga nationella eID-lösningar, hur nu än dessa ser ut (något som EU inte lägger sig i).

Ett och annat fick vi väl veta ändå. Bombnedslaget jag nämnde ovan, presenterat av nämndens ordförande, Stig Jönsson, var ju en milt sagt intressant, om än beklämmande, nyhet. Och så lyckades ju Serafim få en del saker förklarade som han redovisat.

Men bara att se vilka personer som var där, och hur de betedde sig, tycker jag var intressant. Som Mumintroll påpekat fanns Telia ingenstädes att skåda (deltagarlistan innehåller inte namnet Telia någonstans). Vilket antagligen säger en del om Telias intresse för detta (även om de nu tydligen, jämte Finansiell ID-Teknik, ändå är redo att ansluta sig till systemet). Visserligen hittar jag ett namn från SecMaker på listan (Stefan Jacobsson; om han verkligen var där vet jag inte) som levererar den tekniska lösningen åt Telia, men ändå.

Från Finansiell ID-Teknik fanns två namn på listan (VD Johan Eriksson + en Mats Appelgren), och från deras ägare ytterligare sju – dock inte en från var och en av de sju ägarna, utan fem från Swedbank och två från Handelsbanken. Men vem var det då som representerade Finansiell ID-Teknik framme på scenen? VD Johan Eriksson? Nej icke. (Jag är inte ens säker på om han var där över huvud taget.) I stället var det två ur Finansiell ID-Tekniks styrelse, vilka på deltagarlistan har sin respektive bank angiven som företag: Styrelseordförande Leif Karlsson (Swedbank) samt Johan Wadmark från Handelsbanken. Och vem av dessa två var det som talade mest? Styrelseordföranden? Nej icke. I första passet sa han inte ett knäpp utan stod bara där framme tyst som en mus bredvid Johan Wadmark. Handelsbankens Johan Wadmark var den som höll låda och presenterade Finansiell ID-Tekniks syn på både det ena och det andra. Det tyckte jag var intressant.
________________________________________

Det avslutande "minglet" i programmet blev det ingenting av. Vi var allihop rejält trötta då dagen var slut, och varken Gunnar eller jag, som sist blev kvar, kände väl heller att vi är några "mingelexperter", så vi gav oss av mot centralen vi också. Ett antal saker skulle man nog också ha gjort annorlunda om man hade fått göra om dagen. Inte minst borde jag nog ha gått runt och stirrat på folks namnbrickor (för att se vem och varifrån de var) på ett sätt som jag inte var påflugen tillräckligt för att göra.

Ändå: Om Mumintrolls dristiga räd leder till det totala omtänk från regeringen som vi hoppas på, då var naturligtvis denna dag ovärderlig. Men även om det inte skulle ske så är även mitt intryck att detta på det stora hela nog var en bra dag. Vi blev åtminstone uppmärksammade och på det hela taget på ett positivt vis, tror jag. Och omvänt har vi nog också själva kommit folk i och runt E-legitimationsnämnden (och Finansiell ID-teknik) åtminstone en liten aning närmare inpå livet. Utan det där omtänket från regeringen är det utan tvivel ett mycket tufft jobb som återstår, men ett jobb som E-legitimationsdagen bör ha givit oss lite bättre förutsättningar att klara.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

eson57 skrev:Annat OS hjälpte inte! Misstänker att du inte kör "Telia e-leg på kort", som jag?
Nej, utan kort, via ICA Banken.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:... jag just försökte nyttja mitt Telia e-leg. för att förnya min hemförsäkring på försäkringsbolaget If.
Frustrationen finner inga gränser när jag efter en timmas försök, med alla webbläsare och inställningar jag kan finna, måste ge upp. :-\
Alla webbläsare du kan finna var inte så meningsfullt. Du bör välja en ur den här listan:
  • Firefox
Sedan undrar jag hur du installerade Net iD-programmet. Om du använder Ubuntu eller något annat Debian-baserat OS, och om du då inte installerade från det PPA jag skapade, föreslår jag att du prövar att göra så. När du loggar in nästa gång, fixas automatiskt de Firefox-inställningar som krävs för att det skall fungera.

Jag hade själv inga problem att logga in till If, men liksom JoWa använder jag en e-legitimation på fil hämtad från ICA Banken. Borde dock inte spela någon roll.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

eson57 skrev:Jag tycker din analys är rätt, i det stora hela. Dock något blåögd i ursprungsfrågan.
Det svar jag redan har givit dig tycker jag täcker precis hela saken och borde räcka fullständigt. Vem som vill är fri att göra sina egna spekulationer. Och vill du nu i stället instämma i min syn på saken då förstår jag inte hur du samtidigt kan dra slutsatser om min ögonfärg.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

serafim skrev:
HansSimon skrev:Ser att det finns en lista för påskrift. Får jag trycka ut den på FB?
serafim skrev:
skalman65 skrev:Har även funderat på om det skulle kunna gå att ordna en namninsamling via webben på något sätt,
med tanke på att detta forum ståtar med dryga 18000 medlemmar,
(alla är väl troligen inte aktiva medlemmar) men om man skulle kunna skicka ut ett mail med info till samtliga mail adresser som finns på detta forum.
...
Hur detta tekniskt skulle utföras har jag inte kunskap om.
Det fanns (eller finns) en petitionslista med målet att samla 100 000 namn och som jag skrev på och sist jag tittade på den fanns där 90 namnunderskrifter....
Bra, gör det. Hoppas det blir fler underskrifter så (jag använder varken FB eller twitter själv).
Själv saknar jag helt något konto hos varken Facebook eller Twitter (och planerar inte att skaffa något). Så jag har tyvärr inte lyckats skriva på den nanmninsamlingen.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

Ratatosk skrev:
eson57 skrev:Jag tycker din analys är rätt, i det stora hela. Dock något blåögd i ursprungsfrågan.
Det svar jag redan har givit dig tycker jag täcker precis hela saken och borde räcka fullständigt. Vem som vill är fri att göra sina egna spekulationer. Och vill du nu i stället instämma i min syn på saken då förstår jag inte hur du samtidigt kan dra slutsatser om min ögonfärg.
Din ögonfärg blev just ljusare blå. Jag är synsk... som svar på din undran.
Alltid på kanelen!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

eson57 skrev:Jag är synsk... som svar på din undran.
Ser i syne snarare.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

För att återvända till ämnet: Apropå hur Finansiell ID-Tekniks ägare kunde ses agera under E-legitimationsdagen så tog jag en titt på sammansättningen hos styrelsen. Och då kan man se att fyra av ägarna har varsin ordinarie styrelseledamot, men övriga tre har två ordinarie ledamöter vardera. (Suppleanter har varje ägare exakt en vardera.)

Exakt hur ägarförhållandena ser ut hittar jag inte, med undantag för SEB, som sägs ha köpt 18,3% av aktierna i Finansiell ID-Teknik då de 2008 gick in som delägare. Det är väl dock ingen vild gissning att det är de tre största ägarna som har dubbel ordinarie representation i styrelsen. D.v.s. Handelsbanken, Swedbank och SEB. Och av dem är det Handelsbanken och Swedbank som har drivit Finansiell ID-Teknik från början – de två banker som hade folk på E-legitimationsdagen. (SEB samarbetade inledningsvis med Telia.)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Alla webbläsare du kan finna var inte så meningsfullt. Du bör välja en ur den här listan:
  • Firefox
Ja, du har naturligtvis din fulla frihet att välja vilken webbläsare DU vill.
Samma frihet bör även JAG, och alla andra användare ha. Dock är det dessvärre inte så, världen fungerar.
Om vi nu håller oss inom Linux-sfären, så föredrar jag faktiskt Chromium, men har självklart provat med Firefox också... som är mitt naturliga andraval.

Sedan undrar jag hur du installerade Net iD-programmet. Om du använder Ubuntu eller något annat Debian-baserat OS, och om du då inte installerade från det PPA jag skapade, föreslår jag att du prövar att göra så. När du loggar in nästa gång, fixas automatiskt de Firefox-inställningar som krävs för att det skall fungera.
Jag har provat de alternativ som erbjuds, inklusive din ppa. Felmeddelandet säger att sidan inte kan hittas
Jag hade själv inga problem att logga in till If, men liksom JoWa använder jag en e-legitimation på fil hämtad från ICA Banken. Borde dock inte spela någon roll.
Inte för att jag är någon sorts expert, utan mer av personlig erfarenhet, men det spelar uppenbarligen stor roll. E-leg på fil, tänker jag inte ens prova... det var inte därför jag besökte skatteverket och betalade för ett ID-kort.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Ratatosk skrev:
serafim skrev:...petitionslista ...
Själv saknar jag helt något konto hos varken Facebook eller Twitter (och planerar inte att skaffa något). Så jag har tyvärr inte lyckats skriva på den nanmninsamlingen.
Klicka på länken, listan ligger inte på FB
世良比無
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

eson57 skrev:Ja, du har naturligtvis din fulla frihet att välja vilken webbläsare DU vill.
Samma frihet bör även JAG, och alla andra användare ha. Dock är det dessvärre inte så, världen fungerar.
Om vi nu håller oss inom Linux-sfären, så föredrar jag faktiskt Chromium, men har självklart provat med Firefox också... som är mitt naturliga andraval.
Chromium går bort p.g.a. att det inte stöder NPAPI (Linux, snart även Windows och OS X), och Net iD är en NPAPI-plugg, liksom gamla BankID.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:Chromium går bort p.g.a. att det inte stöder NPAPI (Linux, snart även Windows och OS X), och Net iD är en NPAPI-plugg, liksom gamla BankID.
Tack för upplysningen!
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Alla webbläsare du kan finna var inte så meningsfullt. Du bör välja en ur den här listan:
  • Firefox
Ja, du har naturligtvis din fulla frihet att välja vilken webbläsare DU vill.
Samma frihet bör även JAG, och alla andra användare ha. Dock är det dessvärre inte så, världen fungerar.
Om vi nu håller oss inom Linux-sfären, så föredrar jag faktiskt Chromium, men har självklart provat med Firefox också... som är mitt naturliga andraval.
Jo, jo. JoWa förklarade varför Linux-listan är lite kort.
eson57 skrev:Jag har provat de alternativ som erbjuds, inklusive din ppa. Felmeddelandet säger att sidan inte kan hittas
Funkar inloggning på någon annan sajt? Har du provat Telias testsida?

En annan tanke: Har du installerat allt som behövs för kortläsaren? Om tillämpligt, finns där också en länk till Gemaltos installationsguide.
eson57 skrev:E-leg på fil, tänker jag inte ens prova... det var inte därför jag besökte skatteverket och betalade för ett ID-kort.
Det kan du inte heller.
Mumintroll
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:53
OS: Lubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Mumintroll »

Har jag blivit åsiktsregistrerad? Är det här ytterligare ett steg från bankerna/Microsoft att få mig att ändra operativsystem.
Följande meddelande möter mig när jag skall logga in via dosa på Swedbank:
Bilagor
a.png
a.png (29.58 KiB) Visad 10065 gånger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Mumintroll skrev:Har jag blivit åsiktsregistrerad? Är det här ytterligare ett steg från bankerna/Microsoft att få mig att ändra operativsystem.
Följande meddelande möter mig när jag skall logga in via dosa på Swedbank: ...
Härligt, tillbaka till forntiden! 2001-2003 hade jag lååånga diskussioner med bl.a. Skandiabanken om att få slippa sådana meddelanden eftersom deras service ju styrs av programvara på banken och inte i mitt OS. Det tog 2 1/2 år innan de böjde sig och ett meddelande liknande ditt försvann och likaså krigade jag om att få slippa "Du använder inte senaste versionen av Internet Explorer" med hänvisning till var man kunde ladda ner denna.
Till slut klickade jag varje gång på länken och skickade svaret: "Det finns ingen version av Internet Explorer till ditt operativsystem" till banken. "Jag följde er rekommendation men fick det här svaret ..., vad ska jag ta mig till? Måste jag byta bank eftersom jag inte kan byta operativsystem?"

På dem och bråka!
世良比無
SE1
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 feb 2015, 13:13
OS: Arch Linux
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av SE1 »

Mumintroll skrev:Har jag blivit åsiktsregistrerad? Är det här ytterligare ett steg från bankerna/Microsoft att få mig att ändra operativsystem.
Följande meddelande möter mig när jag skall logga in via dosa på Swedbank:
Jag upptäckte precis samma sak, fast när jag skulle logga in med mobilt bank-id. Vad är det som skulle orsaka problem med banken om man använder Linux? I alla dessa år har jag genom webbläsaren utfört mina bankärenden utan problem.

För övrigt hoppades jag på att varningen endast skulle visas en gång, men nej; den ska visas varenda gång man vill logga in. Kul!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

SE1 skrev:Vad är det som skulle orsaka problem med banken om man använder Linux? I alla dessa år har jag genom webbläsaren utfört mina bankärenden utan problem.
Förmodligen ingenting.

Det är obehagligt att se att de aktivt - och förmodligen helt grundlöst - avråder sina kunder från att använda Linux. Ytterligare en indikation på att det ligger betydligt mer bakom Finansiell ID-Tekniks dissande av Linux än de säger utåt. :(

Under en kort tid använde jag Danske Bank, och först hade de någon fånig Java-baserad lösning för att kunna logga in med dosa. Då erbjöd de support för Windows men inte för Linux (åtminstone inte officiellt - jag fick hygglig hjälp ändå). Hursomhelst, lösningen ledde till många problem, vilket de själva insåg, och skrotade den.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

SE1 skrev:
Mumintroll skrev:Har jag blivit åsiktsregistrerad? Är det här ytterligare ett steg från bankerna/Microsoft att få mig att ändra operativsystem.
Följande meddelande möter mig när jag skall logga in via dosa på Swedbank:
Jag upptäckte precis samma sak, fast när jag skulle logga in med mobilt bank-id. Vad är det som skulle orsaka problem med banken om man använder Linux? I alla dessa år har jag genom webbläsaren utfört mina bankärenden utan problem.

För övrigt hoppades jag på att varningen endast skulle visas en gång, men nej; den ska visas varenda gång man vill logga in. Kul!
Kräv specifikation av vad som inte fungerar under Linux. Det här är troligen bara en brasklapp för att inte behöva svara på supportfrågor.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Det här är troligen bara en brasklapp för att inte behöva svara på supportfrågor.
I så fall borde formuleringen "inte rekommenderas av Swedbank" utgå.

P.S. Ganska porträttlik avatar. Ritat den själv? ;)
Meerkat
Inlägg: 74
Blev medlem: 29 maj 2007, 18:40
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Meerkat »

Det här är löjligt. Vad finns det för banker att välja på när till och med swedbank ska jävlas? >:(

BLÄ!
Skriv svar

Återgå till "Internet"