BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:Telia anger Ubuntu 12.04 LTS eller 13.10 som krav och 1. Vi är framme vid 14.4 nu, snart 14.10.
Först trodde jag också att det är krav, men det är en rekommendation, dvs. de har själva testat med de angivna versionerna. Av den andra tråden framgår att det funkar utmärkt i 14.04.
Osprey skrev:Sedan ser jag inte att det står någonting alls om t.ex Fedora eller SUSE där, vilket jag tycker är ett minimum ihop med Ubuntu för att det ska kunna kallas för linuxstöd.
Det skulle kunna vara ett uttryck för samma sak, dvs. att de inte har testat. På Fedora verkar det funka, i varje fall. Kanske på openSuse också. Men det kan du säkert bedöma bättre än jag.

I alla händelser stöder de både 32 och 64 bitar, så Linux-stödet i Telias tjänst är bättre än vad det någonsin varit i BankID. Och med tanke på att vi - med rätta - störs av att BankIDs bristfälliga Linux-stöd dras tillbaka, tycker jag att vi bör försöka beskriva Linux-användarnas kvarvarande alternativ på ett nyanserat sätt.
Osprey skrev:Men hur som helst så är det grundläggande problemet egentligen det att statliga, allmänna och samhällsnyttiga funktioner är beroende av privata affärsdrivande företag. När det gäller Telia så får även de räknas dit numera, även om staten faktiskt äger c:a ⅓.
Där är vi helt överens, och jag lutar också mer och mer åt att staten bör ta tag i frågan på ett helt annat sätt än hittills. Experimentet med E-legitimationsnämnden inger tyvärr inte några större förhoppningar.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Osprey skrev:Telia anger Ubuntu 12.04 LTS eller 13.10 som krav och 1. Vi är framme vid 14.4 nu, snart 14.10.
Först trodde jag också att det är krav, men det är en rekommendation, dvs. de har själva testat med de angivna versionerna. Av den andra tråden framgår att det funkar utmärkt i 14.04.
Osprey skrev:Sedan ser jag inte att det står någonting alls om t.ex Fedora eller SUSE där, vilket jag tycker är ett minimum ihop med Ubuntu för att det ska kunna kallas för linuxstöd.
Det skulle kunna vara ett uttryck för samma sak, dvs. att de inte har testat. På Fedora verkar det funka, i varje fall. Kanske på openSuse också. Men det kan du säkert bedöma bättre än jag.

I alla händelser stöder de både 32 och 64 bitar, så Linux-stödet i Telias tjänst är bättre än vad det någonsin varit i BankID. Och med tanke på att vi - med rätta - störs av att BankIDs bristfälliga Linux-stöd dras tillbaka, tycker jag att vi bör försöka beskriva Linux-användarnas kvarvarande alternativ på ett nyanserat sätt.
Där håller jag med helt och du har alldeles rätt i att vi bör försöka beskriva Telias variant på ett nyanserat och rättvist sätt.

Men jag ser det hela också i en extra dimension - även om det funkar alldeles utmärkt i 14.04 och kanske även i Fedora och SUSE - så är det ingen som tar ansvar för att det gör det...

Enkelt uttryckt så bör det ju funka bra i 14.04 också och så även i 14.10, Ubuntu har en mycket god bakåtkompatibilitet. På samma sätt så bör det också vara ganska lätt att få det att funka i Fedora och SUSE, kanske med hjälp av alien. Men... det är fortfarande ingen som tar ansvar för det. Och med det där med att ta ansvar för det menar jag att om det är något som krånglar så står du där helt utan stöd och "du får skylla dig själv för att du körde det i en version som inte uttalat hade stöd".

Detta tycker jag är extra viktigt när det gäller något så viktigt som ekonomiska transaktioner, eftersom det då potentiellt kan få konsekvenser som är värre än bara att du får den kraschdump någonstans. För att göra det enkelt så kan vi ju tänka oss en kontoöverföring, som till sin grund består av två transaktioner. Först ska pengar tas ut från ditt konto och sedan ska de sättas in på ett annat - men vad händer om programmet kraschar mitt emellan dessa två steg..??

Nu är jag iofs ganska övertygad om att dessa två steg inte är uppdelade på så sätt att klienten (dvs. ditt eID-program) skickar två kommandon, utan detta hanteras nog internt av servern (bankens dator). Så just detta bör egentligen inte kunna inträffa i praktiken, men det beskriver iallafall vilken typ av problem som kan uppstå. Tänk nu istället att formatet på en av ramarna som skickas har ändrats så att kontonumret till mottagande konto är förskjutet med en byte... då kommer det kontonummer som servern får ta emot att vara helt fel och du kommer kanske att överföra pengar till helt fel konto. Om du då kör ett eID-program som uttalat har stöd för det operativsystem du kör, så kommer kanske den leverantören att stå för förlusten och ersätta dig, men kör du något som inte har stöd så kommer de bara att svara att -"du får skylla dig själv, vi har aldrig lovat att det ska funka under det operativsystemet"... och då är det så lagom kul att stå där med lång näsa...

Det är därför jag tycker att det måste finnas uttalat stöd för minst tre olika linuxdistributioner samt för deras senaste utgåvor. Rent tekniskt eller utvecklingsmässigt är det inga större problem att åstadkomma det och det tar inte heller mycket tid eller kostar mycket pengar. Det handlar bara om att leverantören tar ansvar för att det ska funka...

(Att sedan bankens server har/bör ha ett felhanteringssystem som förhindrar felaktiga transaktioner och annat suspekt, är en annan fråga som inte har med eID att göra)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av johanre »

Tveksamt, Harlekin33, men jag kollar när jag är tillbaka från semestern.
Mumintroll
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:53
OS: Lubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Mumintroll »

Svar från Skatteverket:

Hej Anna!

Enligt bifogade svar från Näringsdepartamentet "Myndigheterna ska kunna köpa tjänster för elektronisk identifiering från alla leverantörer som har godkänts av E-legitimationsnämnden". Jag antar att det inte finns flera leverantörer utöver Finansiell ID-teknik och Telia i dagsläget.

Skatteverket utfärdar inga e-certifikat utan köper eID-tjänst från Telia. Skatteverket utfärdar ID-kort, men det är Telia som levererar e-certifikatet som finns i kortet. I det avseende Skatteverket inte är utfärdare av e-legitimation utan endast en myndighet som upphandlar e-legitimationstjänster för sin verksamhet.

Jag förstår din resonemang och vi på Skatteverket är medvetna om detta. Jag skickar din synpunkt vidare till projektledningen för Mina meddelanden.

Hör av dig till mig om du har flera synpunkter eller förbättringsförslag.

Med vänlig hälsning




Victoria Nilsson
Mina meddelanden

Skatteverket
Telefon: 010-5723579
www.skatteverket.se
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:Om du då kör ett eID-program som uttalat har stöd för det operativsystem du kör, så kommer kanske den leverantören att stå för förlusten och ersätta dig, men kör du något som inte har stöd så kommer de bara att svara att -"du får skylla dig själv, vi har aldrig lovat att det ska funka under det operativsystemet"... och då är det så lagom kul att stå där med lång näsa...
Nu tycker jag du drar iväg på tok för långt och målar en viss potentat på väggen genom att blanda ihop funktion med säkerhet/ansvar.
Telia skrev:Tekniska krav
För att vi ska garantera att Telia e-legitimation kommer att fungera korrekt rekommenderar vi ...
ICA Banken skrev:Krav på operativsystem och webbläsare
För kunna använda e-legitimation finns det vissa krav på ditt operativsystem och din webbläsare. Det kan fungera även med andra operativsystem och webbläsare än de vi rekommenderar, men då kan vi inte garantera att det fungerar korrekt.
Vad de pratar om är funktion. Om detta hade haft något att göra med säkerhet/ansvar, hade de givetvis uttryckt sig på ett helt annat sätt.

Det är ju autentisering vi pratar om. Ett sätt att visa att du är du. Det gör du med hjälp av den privata nyckel som du, och endast du, har tillgång till. Så om det händer något, och det visar sig att du har varit oaktsam med den privata nyckeln med tillhörande säkerhetskod, är det nog inte så bra. Men att vilka versioner av OS och webbläsare som används vid autentiseringen skulle ha någon som helst betydelse för säkerheten eller ansvarsfrågan tror jag inte på. Inte alls.

Jag tror för övrigt inte att leverantörer av eID garanterar någonting. Ur licensavtalet för Net iD:
SecMaker skrev:Ni har rättighet att använda programprodukten på det sätt ni finner lämpligt, så länge det inte bryter mot gällande lagstiftning. SecMaker garanterar ingen som helst användbarhet eller funktionalitet för programprodukten och kan inte heller ställas till svars för hur programprodukten används.
Det är de finansiella företagen som rycker in och (så tyst som möjligt) kompenserar personer som drabbas av kreditkortsbedrägerier, identitetsstölder osv. De gör så för att de måste, eftersom det handlar om förtroendet för systemet.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Nja, det var inte riktigt det där med autentiseringen och säkerheten jag menade, det är en annan sak som förvisso är viktig även den. Min avsikt är inte alls att dra iväg för långt eller "måla någon på väggen".

Men du tar själv upp två saker som ganska bra beskriver det jag pratar om:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Telia skrev:Tekniska krav
För att vi ska garantera att Telia e-legitimation kommer att fungera korrekt rekommenderar vi ...
ICA Banken skrev:Krav på operativsystem och webbläsare
För kunna använda e-legitimation finns det vissa krav på ditt operativsystem och din webbläsare. Det kan fungera även med andra operativsystem och webbläsare än de vi rekommenderar, men då kan vi inte garantera att det fungerar korrekt.
Vad de pratar om är funktion. Om detta hade haft något att göra med säkerhet/ansvar, hade de givetvis uttryckt sig på ett helt annat sätt.
Det de säger är ju det att om du inte följer föreskrifterna och använder något av de nämnda operativsystemen så kan de inte garantera att det fungerar korrekt.

Ponera nu att autentiseringen och allting är helt i sin ordning och du helt korrekt har identifierat dig och tänk dig då att du utför en överföring från ett av dina konton till ett annat. Detta innebär att du minst måste skicka information till bankens dator om ett "från-konto", ett "till-konto" och ett belopp. Men om det nu är så att på grund av att du använder en annan version av operativsystemet, så får du ett offset-fel på en byte i fältet med "till-konto", så kommer pengarna att hamna på helt fel konto.

Säkerheten har alltså fungerat helt korrekt och du har i vederbörlig ordning legitimerat dig, men funktionen brister och det har inte fungerat korrekt ändå. Vem är då ansvarig för felet?? Är det banken, som haft en dålig felhantering?? Är det eID-leverantören som haft ett eID-program som fungerat korrekt (men som fått ett offset-fel för att du använt ett icke supportat operativsysem)?? eller är det du som använt ett icke supportat operativsystem?? vem tror du att eID-leverantören och banken tycker är skuld till att det inte funkat som det ska??

Det här är bara ett litet enkelt exempel som bankens server utan vidare borde upptäcka genom att det finns/borde finnas chekcksummor (CRC) som avslöjar inkorrekt data. Men det är iallafall ett exempel på en typ av problematik som kan uppstå när något inte funkar riktigt som det ska. Jag är fullt medveten om att risken att något sådant här inträffar är mycket liten och att det borde fungera alldeles utmärkt med betydligt fler operativsystem än vad som står utlovat. Men problemet med ansvar när du använder något som inte har utlovat stöd kvarstår ändå....

Dessutom tycker jag att du argumenterar i fel riktning nu, eftersom det du säger i princip är att eID-leverantörerna inte ska behöva ha något utprovat stöd för så många operativsystem, eftersom det förmodligen/kanske fungerar ändå...
???
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:Det de säger är ju det att om du inte följer föreskrifterna och använder något av de nämnda operativsystemen så kan de inte garantera att det fungerar korrekt.
Och med det syftar de förstås på autentiseringen. Om jag inte lyckas loggas in, lovar de mig alltså ingen hjälp med att få det att fungera.
Osprey skrev:Ponera nu att autentiseringen och allting är helt i sin ordning och du helt korrekt har identifierat dig och tänk dig då att du utför en överföring från ett av dina konton till ett annat. Detta innebär att du minst måste skicka information till bankens dator om ett "från-konto", ett "till-konto" och ett belopp. Men om det nu är så att på grund av att du använder en annan version av operativsystemet, så får du ett offset-fel på en byte i fältet med "till-konto", så kommer pengarna att hamna på helt fel konto.
Om vi nu bortser från sådant som kontrollsiffrekontroll och liknande, så har det felet inget att göra med hur jag autentiserade. Det hade hänt även om jag hade använt mobilt BankID.
Osprey skrev:... det borde fungera alldeles utmärkt med betydligt fler operativsystem än vad som står utlovat. Men problemet med ansvar när du använder något som inte har utlovat stöd kvarstår ändå....
Du fortsätter blanda ihop funktion med ansvar för ekonomisk skada om något går snett. Och så kryddar du med säkerhetsaspekter. Låt oss innerligt hoppas att bankernas säkerhetsarrangemang inte lutar sig mot vilka programvaror som finns på kundernas datorer.
Osprey skrev:Dessutom tycker jag att du argumenterar i fel riktning nu, eftersom det du säger i princip är att eID-leverantörerna inte ska behöva ha något utprovat stöd för så många operativsystem, eftersom det förmodligen/kanske fungerar ändå...
???
Klart jag vill att de gör det så enkelt som möjligt att använda mjukvaran på så många OS som möjligt. Men jag vidhåller, som sagt, att hur enkelt eller svårt det är att få det att fungera inte har med de andra aspekterna du tar upp att göra.

Agree to disagree? ;)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Det har du faktiskt helt rätt i, det var nog min hjärna som slirade lite i värmen... 8)

Givetvis är autentiseringen och själva webb-applikationen man sedan kör två helt olika saker med olika ansvar. Autentiseringen är ju ganska binär, antingen kommer man in eller också gör man det inte, det finns inget mellanting. Och kommer man in så är allting frid och fröjd oavsett vilket operativsystem man kör. Kommer man å andra sidan inte in trots att man kör något av de operativsystem som har uttalat stöd, så är det eID-leverantörens ansvar, men i det läget är det enbart ett tekniskt ansvar och inte på något vis ekonomiskt.

Kommer man däremot in och webb-applikationen gör något fel, så är det vederbörande enhet (bank, myndighet, företag etc.) som har ett ansvar, men de har inga krav alls på operativsystem eftersom det i allmänhet är helt webb-baserat. Så det är rätt som du säger att hade man fått det felet jag beskrev med den ena autentiseringsmetoden, så hade man även fått det med den andra och i detta fall hade det entydigt isåfall varit ifrågavarande bank som hade haft ansvaret (oavsett vilket OS man körde).

Så då kan vi alltså vara överens om att ifall man lyckas få autentiseringen att fungera så att man kommer in, så är allt i sin ordning oavsett vilket operativsystem man kör. Om det OS man kör finns med i listan för OS med stöd eller inte har i det läget ingen betydelse alls...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:Så då kan vi alltså vara överens om att ifall man lyckas få autentiseringen att fungera så att man kommer in, så är allt i sin ordning oavsett vilket operativsystem man kör.
Så bra! För du ändrade dig väl inte bara för att få tyst på den här envisa typen? ;)

Funderar på om man skulle kunna resonera på samma sätt i fråga om exempelvis FriBID. Ser egentligen ingen principell skillnad.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Funderar på om man skulle kunna resonera på samma sätt i fråga om exempelvis FriBID. Ser egentligen ingen principell skillnad.
Ja det borde ju vara samma sak när det gäller FriBID...

Däremot är jag lite osäker vad gäller signeringen, både när det gäller FriBID och de andra. Signeringen är ju inte frikopplad från webb-applikationen på samma sätt som autentiseringen (även om signeringen i sig också är en form av autentisering). Man signerar ju faktiskt en specifik transaktion och frågan är om den signeringsinformation man skickar då även innehåller transaktionsdata? Om signeringsramen/ramarna innehåller transaktionsdata, så finns ju risken för offset-fel (eller andra diskrepanser) som jag tidigare tjatat om här.

Om man å andra sidan endast kan ha en (1) utestående och osignerad transaktion, så behöver ramen/ramarna däremot inte innehålla någon information om detta, utan signeringen kan då implicit gälla för den enda osignerade transaktionen.

Frågan blir då hur nära sammanvävda eID-programmet och webb-applikationen är, vilka gränssnitt som finns och vilka möjliga felsituationer som kan uppstå...

Som jag kan se det så följer då också uppe på detta, frågan om vem som ska ha ansvaret om det är något som blir fel...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Här kommer ett (sent) svar från bankföreningen i vilket man klargör att inte heller de har med saken att göra.

---------------------------------------------------
Hej Serafim,

Tack för dina synpunkter!

Svenska Bankföreningen är en branschorganisation som företräder medlemmarna i branschgemensamma frågor. Frågeställningar som berör relationen mellan bankkund och bank i enskilda ärenden ligger dock utanför Svenska Bankföreningens ansvarsområde.
http://www.swedishbankers.se/web/bf.nsf ... mbank.html

I den mån man som kund vill framföra klagomål finns bör man i första hand vända sig direkt till sin bank. I det fall man fortsatt inte är överens med sin bank är det möjligt att vända sig till Konsumenternas Bank och Finansbyrå och Allmänna reklamationsnämnden
http://bankforsakring.konsumenternas.se/
http://www.arn.se/

Ett antal banker samverkar kring identifieringstjänster via bolaget Finansiell ID Teknik AB och bolaget tillhandahåller ett antal produkter under varumärket BankID. Svenska Bankföreningen har dock inte inflytande i den verksamhet eller över de beslut som fattas inom Finansiell ID teknik. Vad beträffar sakfrågan om bristande stöd för Linuxanvändare som vill använda Bank ID hänvisas till den information som Finansiell ID teknik lämnat i frågan. http://www.bankid.com/sv/Aktuellt/BankI ... -fasas-ut/

E-legitimationsnämnden ansvarar för Svensk e-legitimation och det regelverk som gäller gäller för de Utfärdare av e-legitimation och Tillhandahållare av e-tjänster som tecknat avtal med nämnden. Vad beträffar frågan om vilka aktörer som är skyldiga att följa E-legitimationsnämndens regelverk och myndighetsutövning i anslutning till regelverket hänvisas till E-legitimationsnämnden.
http://www.elegnamnden.se/4.348a0e4412d ... 02786.html

Mvh
Johan

Johan Schmalholz
Sakkunnig, e-faktura/Senior Adviser,E-invoicing

Phone +46 8 453 44 51
e-mail Johan.Schmalholz@swedishbankers.se

Visiting address: Regeringsgatan 38
Box 7603
SE-103 94 Stockholm, Sweden

http://www.swedishbankers.se
世良比無
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Vad gör E-legitimationsnämnden?

Nämndens uppgift är att stödja och samordna offentliga sektorns behov av säkra metoder för elektronisk identifiering och signering.

E-legitimationsnämnden är en myndighet som leds av en nämnd där ledamöterna utses av regeringen.
Jupp! Det är fortfarande en politisk fråga!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:
Vad gör E-legitimationsnämnden?

Nämndens uppgift är att stödja och samordna offentliga sektorns behov av säkra metoder för elektronisk identifiering och signering.

E-legitimationsnämnden är en myndighet som leds av en nämnd där ledamöterna utses av regeringen.
Jupp! Det är fortfarande en politisk fråga!
Det är värre än så, för det är egentligen en politisk fråga på europanivå. Jag ska försöka komma med mer info om det under dagen...

Våra möjligheter att tvinga fram en snabb smidig lösning är alltså ytterst begränsade. Vår enda möjlighet är att skapa debatt och opinion samt att försöka påverka FID och stötta FriBID...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Alltså, mina kunskaper om EU och EP är ytterst begränsade så jag vet inte vilka ni ska vända er till i EP för att lyfta upp frågan. Jag vet inte ens om EU har nån IT-myndighet eller nåt motsvarande. Men nån har väl hand om såna här frågor i EP eller EU?
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Osprey, du har ett PM.
世良比無
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Några nyheter?
rickard.p
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 aug 2014, 08:40
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av rickard.p »

Hej, är ny här på forumet och har försökt följa denna fråga då även jag upprörs något så ... av detta.

Jag har idag ställt en fråga till min bank, Swedbank, hur många som loggar in på deras Internetbank som använder Linux. Om det blir som vanligt så får jag kanske inget svar, men jag tänkte ställa frågan till er andra om ni har skickat denna fråga till era banker?

Min tanke är att detta skulle kunna ge upphov till en någorlunda rimlig siffra. Jag har sett allt från 5000 till 200.000 i tråden, om jag minns rätt.

Hoppas att jag inte repeterar något som redan tagits upp. Kommer i alla fall inte på att jag läst något liknande.
GIS - Intelligenta kartor, en digital bild av verkligheten
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Swedbank använder sig av en säkerhetsdosa. Säkerhetsdosan är plattforms/OS obunden. Därmed fungerar deras lösning med Linux/Ubuntu.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

rickard.p skrev:Jag har idag ställt en fråga till min bank, Swedbank, hur många som loggar in på deras Internetbank som använder Linux. Om det blir som vanligt så får jag kanske inget svar, men jag tänkte ställa frågan till er andra om ni har skickat denna fråga till era banker?

Min tanke är att detta skulle kunna ge upphov till en någorlunda rimlig siffra. Jag har sett allt från 5000 till 200.000 i tråden, om jag minns rätt.
Swedbank har troligen ingen aning om detta eftersom BankID eller snarare Finansiell ID-Teknik BID AB, som äger BankID är de som kan samla den sortens statistik.
Kan de svara kommer siffran ligga mellan något hundratal och kanske upp till 1000 eller strax över.
FID, som vi valt att kalla företaget ahr bara tagit fram en 32-bitarsversion för Linux och sedan inte mer. Trots det har tydligen jag och c:a 5000 till lyckats få det att fungera under 64-bitars Linux.
FriBID har tagit fram en lösning för 64-bitars Linux men den syns knappast i statistiken. Siffran 200.000 kommer från gs.statcounter.com och visar ungefär hur många Linux-användare som finns i Sverige (i snitt ...) och som skulle kunna kontakta banken från sitt Linux-system om tekniken fanns. Problemet är inte tekniken utan det faktum att FID valt att inte stödja Linux.
世良比無
rickard.p
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 aug 2014, 08:40
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av rickard.p »

Ja, Swebank har dosa för bankärenden. Och jag resonerade inte kring BankID i min frågeställning utan användare av Linux i ekonomiska frågor mot bank, i syfte att ta reda på hur många som faktiskt använder Linux i sina bankärenden.

Jag är lite osäker på vad kommentarerna har för syfte, så jag försöker förtydliga.

Låt oss hitta på att svaret från bankerna skulle vara 10.000 användare som loggar in med Linux. (Lite optimistisk måste jag få vara?) Vad skulle detta då innebära?

Ja, det skulle i alla fall säga mig att det finns många fler än 5.000 som är i behov av BankID under Linux. Och att det som diskuterats här att användare hittar lösningar som gör att det fungerar, tex virtuellt köra XP eller något liknande används för att lösa problemet.

Och det är detta som jag hoppas att man kan komma fram till med min fråga till i första han min egen bank. Visar det sig istället att Swedbank har 200 personer som loggar in med Linux. Ja, då blir det en annan fråga, då blir det inte lika roligt.

Även om jag själv så klart ser antalet medlemmar i forumet som en väldigt stark indikator, så behöver inte andra göra det. Jag är övertygad om att det finns medlemmar här som inte har ålder nog att hantera bank-frågor på egen hand, även om de skulle klara av det rent praktiskt. Dvs medlemmar som i normal-läget inte behöver Bank-ID. Vad jag menar är att det finns de som kan hitta förklaringar till varför det är så många medlemmar och därmed bortse från dess antal.

[bugg]Då jag är ny här så vet jag inte hur man kommenterar tidigare inlägg, men ska se om jag hittar någon dokumentation. Tills nästa gång ska jag försöka klurat ut hur man gör för att citera från tidigare inlägg.[/bugg]
GIS - Intelligenta kartor, en digital bild av verkligheten
Skriv svar

Återgå till "Internet"