BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Vad säger bankerna? Användarna är ju bankkunder och inte direkt BankID-kunder.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
HakanS
Global Moderator
Inlägg: 4289
Blev medlem: 30 mar 2006, 10:34
OS: Kubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Ort: Trollhättan

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av HakanS »

JoWa skrev:Vad säger bankerna? Användarna är ju bankkunder och inte direkt BankID-kunder.
https://www.bankid.com/sv/Om-foretaget/
Finansiell ID-Teknik BID AB äger, förvaltar och vidareutvecklar BankID. Företaget som startades 2002 ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Svar på "Vad säger bankerna?"

Jag kan bara svara för mig själv och de svar jag fått av de banker jag anlitar.

Antalet Linux användare är så få, så det är försumbart. Du har ett val anpassa dig till våra förutsättningar och den entreprenör vi anlitar för den här tjänsten.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Underbart. Ytterligare skäl att undvika storbankerna. ICA Banken blir alla Ubuntu-användares räddning. :nerd:
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av AirBox »

Pink Panther skrev:Det här är ett dråpslag för Linux i Sverige.

Finansiell Id-teknik inställningen är ett orubbat NEJ! till något stöd för Linux i deras nya "bankid specifikationen". Kan tänka mig att Finansiell Id-teknik med all säkerhet överklagar ett eventuellt beslut från PTS om att de ska stödja Linux. Om nu Finansiell Id-teknik får ett sådant av PTS.

Ja! Det här blir jobbigt och tråkigt att behöva återvända till Windows.

Det här är utpressnings metoder.
På gott och ont, mest ont i mitt tycke, kan man köra en windows installation i Virtualbox eller dylikt men f*n att man ska behöva göra det. Då kan bankerna skapa ett API och sedan låta opensource samhället själva skapa paketet.
Användarvisningsbild
AirBox
Inlägg: 86
Blev medlem: 20 mar 2014, 10:36
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Linköping

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av AirBox »

Nemo skrev:
Osprey skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Förresten.. 5.000 av 7,3 miljoner - det är mindre än en promille. Hur väl stämmer den siffran? Fattar de beslut på korrekta underlag?
Nej det är ingen korrekt siffra. De har inte haft någon fullt fungerande version för Linux så siffran 5.000 är väldigt fel
Fast hur ska man bemöta påståendet. Om vi t.ex. antar att det är 1% av användarna som kör Linux, då skulle det bli 73000 av de 7,3 miljonerna. Att bara 5000 av dessa 73000 använder BankID låter som en väldigt låg siffra.

Frågan är om och hur det går att få fram några siffror på hur många som kör Linux och använder BankID? Går det överhuvudtaget att få fram sådana uppgifter eller är det något som banker och myndigheter håller för sig själva?

En annan frågeställning är hur pass liten en grupp människor får vara för att det ska anses vara helt ok att "skita" i dem. Finns det någon sådan gräns och om den finns, hur stor andel i procent eller antal användare krävs det för att det ska anses vara ok att "skita" i dem?

Om siffran 5000 är korrekt blir det väldigt få av de totalt 7.3 miljonerna (c:a 0,68 promille), men som du säger själv, de har inte direkt ansträngt sig för att göra det enkelt att få igång BankID under Linux. Detta i sin tur gör att det blir en självuppfylld profetsia. Vi har gjort en användarovänlig version av BankID till Linux som är besvärlig att installera. En konsekvens av detta är att väldigt få använder BankID till Linux. Då väldigt få använder BankID till Linux ser vi ingen anledning till att ta fram en användarvänlig version av BankID.
Skulle dom byta bank till en bank med bankid som fungerar på linux så skulle det kännas betydligt mer. Kostar det ens något att ha internetbank på säg swedbank? Om inte, så förlorar dom inget på att vägra LinuxOS användare tillgång till fungerande bankid.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

AirBox skrev:Kostar det ens något att ha internetbank på säg swedbank? Om inte, så förlorar dom inget på att vägra LinuxOS användare tillgång till fungerande bankid.
Tror du skall utgå från att bankerna vill ha kunder. De tar betalt för sina tjänster.
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av queson »

Kommentar från IDG
> Kan man köra ö.h.t. köra mobilt BankId på Desktop?
beror på hur du definierar köra :)

surfar jag till min bank (swedbank) på min desktop-dator så kan jag välja att logga in med mobilt bankid.
Gör jag det så ställer sig inloggningssidan och väntar,
jag startar därefter appen bankid på min mobil och den ber mig då att signera att jag vill logga in på swedbank,
när jag signerat detta på min mobil så fortsätter min webbläsare på desktop-datorn till bankens sida..
Möjlig utväg ?? för de med linux-dt (och tillgång till smartphone /surfplatta ) ??
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

@queson

Ja! Det är säkert möjligt.

Men en aningen omständligt, ingen bra lösning. Om du sedan behöver "signera" dina räkningar för betalning. Hur gör du då? Hämtar mobilen "signera". Nu börjar det bli riktigt roligt. Jag får ansöka om 4 timmars ledighet för utföra bankärende. Två timmar för bankärende och två för återhämtning. :-)
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Christian Johansson »

Nej! Det var tydligen inte något april-skämt ser jag idag :O . Vad tråkigt :( .

Tycker att myndigheterna som ställer krav bör ställa krav på att det ska vara en plattformsoberoende lösning. Det är inte bra att ha en lösning som är knuten till ett eller två operativsystem.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Christian Johansson »

En annan dum sak är att i de senaste versionerna av bankid säkerhetsprogram för Windows så har möjligheten att exportera bankid till USB-minne tagits bort. Byter man dator nu så får man nog därför kontakta sin bank så att de skickar tillfällig inloggningsinformation till en så att man kan logga in med den och beställa ett bankid. Verkar med andra ord som att de jobbar hårt på att göra bankid så användar-ovänligt som möjligt.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Om det är någon som undrar vad som händer så håller jag på och samlar fakta och statistik för att använda i vår skrivelse till PTS. Allt vi säger eller framför i sådana här sammanhang kommer att bemötas med fakta eller påstådda fakta och därför gäller det att vi verkligen har något att komma med, annars kommer det bara att sopas under mattan som "gnäll"...

Jag meddelar när jag har lite mer att berätta om det och när jag har samlat ihop lite mer... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

@Osprey

Tack som fan!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Instämmer med PP.

Vill du ha uppslag från oss andra under tiden, eller skall vi vänta tills du har något förslag?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Vill du ha uppslag från oss andra under tiden, eller skall vi vänta tills du har något förslag?
Statistik och annat som bevisar hur många Linuxanvändare som finns och annat som bevisar att Linux växer emottages tacksamt, men det måste komma från oberoende och vederhäftiga källor.

Det jag lägger upp det kring är att Linux är mycket större än vad Finansiell ID-Teknik BID AB försöker få det att verka som och det är det faktiskt i verkligheten också. Men förmodligen är det också betydligt större än vad de faktiskt tror och då måste jag alltså bygga det hela på källor som är mer trovärdiga än de som de själva utgått ifrån, eftersom PTS antagligen låter dem gå i svaromål om det här.

Sedan kommer jag att ta med lite annat kring Sveriges infrastruktur och Linux betydelse för det svenska totalförsvaret och lite sådant också. Jag kommer också att även att ta upp hur lite extra arbete det egentligen är att ha stöd för Linux, när man redan har stöd för BSD via Mac OS X.

Jag kommer också att undvika att skapa någon konfliktsituation mellan oss och BankID och istället lägga upp det som att vi försöker hjälpa dem att undvika att göra ett misstag och så är det ju faktiskt på riktigt också...

Och som sagt, statistik och fakta från vederhäftiga, oberoende och oavhängiga källor emottages tacksamt... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Det är svårt att uppskatta idag hur många Linuxanvändare det finns i Sverige. Privatpersoner är ett stort problem. Jag vet att i min stad finns det fler Linuxanvändare än man tror. Många är kunniga/akademiker och de bryr sig inte alls om mötesplatser, forum eller andra sammankomster. De kör sitt eget lopp, ( intern vänskapskrets ) om något inte fungerar som de vill fixar de ett skript eller programmerar en egen lösning. Synd bara att inte fler får ta del av deras interna lösningarna. Vad berör arbetslivet så finns det förhållandevis många företag som använder Linuxservrar eller andra lösningar med Linux anknytning i driften, det ökar. Men vi har utan tvekan varit för dåliga på rulla ut Linux/Ubuntu i produktionen/kontorslandskapen. Talar vi inte om Linux/Ubuntu så finns det inte som ett alternativ. Allt för mycket tid har ägnats åt allt för mycket internt käbbel och trams. I många andra Europeiska länder har de lyckats mycket bättre med en framgångsrik etablering av Linux/Ubuntu i produktionen/kontorslandskapen. På något vis får vi betala priset för vår egna brister och förmåga att enas runt en enda simpel målsättning. Att visa att Linux/Ubuntu/med flera är ett fungerande alternativ som ökar effektiviteten och sparar enorma summor i underhållskostnader för staten, kommuner, företagen med flera......

Det finns ganska många framgångsrika etableringar av Linux i Europa.

"Canary Islands Saves 700,000 Euro With Open Source"

http://itsfoss.com/canary-islands-saves ... en-source/
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Det är svårt att uppskatta idag hur många Linuxanvändare det finns i Sverige. Privatpersoner är ett stort problem.
Väldigt svårt skulle jag säga.

:D
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Johan Eriksson (Finansiell Id-teknik) skrev:Totalt finns 7,3 miljoner BankID och av dem räknar vi med att lite drygt 5 000 kör Linuxversionen. Det är tyvärr en för liten användarbas.
För liten för vad då? Det är bankkunderna som betalar utvecklingen (genom låg sparränta och hög låneränta), och bankerna som äger BankID går med snuskigt många miljarder i vinst varje år. Bara på att ärenden har flyttat från bemannade bankkontor till att utföras av bankkunderna själva via internet spar bankerna enorma belopp. Att då säga att det är ”en för liten användarbas” för att fortsätta att stödja tre operativsystem, och därför dra ned stödet till två system för den mjukvara som eliminerar stora utgifter för bankerna, är ett cyniskt hån mot bankkunderna. >:(
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

JoWa skrev:
Johan Eriksson (Finansiell Id-teknik) skrev:Totalt finns 7,3 miljoner BankID och av dem räknar vi med att lite drygt 5 000 kör Linuxversionen. Det är tyvärr en för liten användarbas.
För liten för vad då? Det är bankkunderna som betalar utvecklingen (genom låg sparränta och hög låneränta), och bankerna som äger BankID går med snuskigt många miljarder i vinst varje år. Bara på att ärenden har flyttat från bemannade bankkontor till att utföras av bankkunderna själva via internet spar bankerna enorma belopp. Att då säga att det är ”en för liten användarbas” för att fortsätta att stödja tre operativsystem, och därför dra ned stödet till två system för den mjukvara som eliminerar stora utgifter för bankerna, är ett cyniskt hån mot bankkunderna. >:(
Jo precis, den saken kommer jag att ta upp och just det där med att bevisa att siffran 5.000 är påhittad eller iallafall gravt felaktig... Det kan jag lätt bevis utifrån den statistik och de fakta jag redan har... :)

Om de i verkligheten, på riktigt hade varit 5.000 så hade jag kanske iallafall förstått hur de resonerar, men nu gör jag inte det. De har använt sig av dåligt stöd för Linux, bara för att kunna bevisa att det inte behövs... och visst, det är jättelätt att bevisa att något inte behövs, genom att tillverka skräp som ingen vill ha.........

Att de sedan inte vill ha stöd för t.ex CP/M, Primos, RSX, IAS, RT-11, RSTS, RDOS och andra numera i stort sett försvunna operativsystem, har jag full förståelse för. Där finns det helt enkelt inga bankkunder som vill betala utveckligen och det yttersta fåtal som möjligtvis finns ger inte täckning för kostnaderna. Men med Linux är det en helt annan sak och där går trenden dessutom mot en ökning av användare...

Men ok, det där kommer att komma med i brevet/mailet... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

StatCounter visar ökad användning 2013: http://gs.statcounter.com/#desktop-os-S ... -2010-2013
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Internet"