BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Harlekin33 skrev:Vi kan ändå inte lösa problemet i detta LoCo ensamt, alla Linuxdistar måste gemensamt gå i hop och försöka hitta en ny bra lösning på problemet.
Det är ju det vi håller på med... vår anmälan säger inte att det är för dåligt stöd för Ubuntu, utan för dåligt stöd för Linux!

Dessutom är det ingen större skillnad mellan olika linuxdistar på den nivån, utan det ser i stort sett likadant ut... och för den delen så är det ingen större skillnad mot BSD heller, vilket gör att de kan ta det från Mac OS ganska så rakt av, förutom grafiken och installationspaketen... Det som är mest udda i sammanhanget om man säger så, är Windows......

Sedan så finns det nog inte tillräcklig aktivitet kring de flesta övriga linuxdistar, för att det ska finnas något/några att gå ihop med... ska det hända något och bli resultat, så får vi helt enkelt köra racet själva och hälsa de som kör övriga distar välkomna hit och delta....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Än så länge har vi fått det publicerat i:
Barometern
Bohusläningen
Borås Tidning
Computer Sweden
Corren
Dalademokraten
Ekonominyheter
Ekuriren
Gefle Dagblad
Göteborgsposten
Hallands Nyheter
Hallandsposten
Helsingborgs Dagblad
Kristianstadbladet
Laholms tidning
LNytt
Nerikes Allehanda
Norran
Norra Skåne
Norrköpings tidningar
Nya Wermlands-Tidningen
PopVet Populärvetenskap
Smålandsposten
Svenska Dagbladet
Södermanlands nyheter
Tidningen 7, Örnsköldsvik
Uppsala Nya Tidning
Västerbottenskuriren
Östersundsposten
...och det är säkert några stycken jag har missat...

Bra jobbat!! :D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Osprey skrev:Dessutom är det ingen större skillnad mellan olika linuxdistar på den nivån, utan det ser i stort sett likadant ut...
Så länge det inte paketeras på annat sätt än ett arkiv som användaren förväntas kunna göra något med. Min kontakt på SecMaker medgav att det är ”mossigt”. Det behövs förstås ett installationspaket, och där börjar skillnaderna. .deb och .rpm, och kanske Ubuntu på sikt kommer att kräva Click-paket istället för Debian-paket.
Det är dock en separat fråga.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

JoWa skrev:
Osprey skrev:Dessutom är det ingen större skillnad mellan olika linuxdistar på den nivån, utan det ser i stort sett likadant ut...
Så länge det inte paketeras på annat sätt än ett arkiv som användaren förväntas kunna göra något med. Min kontakt på SecMaker medgav att det är ”mossigt”. Det behövs förstås ett installationspaket, och där börjar skillnaderna. .deb och .rpm, och kanske Ubuntu på sikt kommer att kräva Click-paket istället för Debian-paket.
Det är dock en separat fråga.
Jo precis, det är därför jag skriver "förutom grafiken och installationspaketen" i mitt inlägg. Det där jag skrev först och som du citerar ovanför, betyder bara att själva implementationen kommer i stort sett att vara identisk mellan alla linuxdistar.

Och självfallet bör det finnas som .deb och .rpm, det är liksom inte så himla krångligt att snickra ihop. Ett arkiv som användaren får bygga själv, är liksom bara sista möjligheten om inget annat funkar. Det är precis så som många andra program till Linux distribueras. Det där med Click-paket får väl komma när det kommer, borde inte vara så svårt att anpassa det till det heller.

Att bara distribuera något som ett (gzippat) arkiv, är både mossigt och dammigt och för det mesta är det något sk*t som gör att det inte bara är att bygga ihop (configure->make->make install) ändå. Det är ofta något länkbibliotek som är fel version eller något annat... :-\
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Ok, jag läste ”förutom grafiken och installationspaketen” som sagt om BSD.

Förutom ett installationspaket behövs PPA som ser till att programmet hålls uppdaterat.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Nej! Inget är svårt att anpassa om utvecklarna/leverantören av en e-legitimation har de grundläggande kunskaperna i sin personalstyrka. Jag som, ( användare/kund/privat person ) av en BankID/e-legitimation kräver den här kunskapsnivån av företagets/leverantörens personalstyrka. Jag tror inte på följande argument: Att en anpassning till Linux medför extra mycket arbetstimmar och en omfattande merkostnad för leverantören, ( bankerna/BankID ). Frågan om BankID till Linux handlar om något helt annat okänt argument?
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Pink Panther skrev:Nej! Inget är svårt att anpassa om utvecklarna/leverantören av en e-legitimation har de grundläggande kunskaperna i sin personalstyrka. Jag som, ( användare/kund/privat person ) av en BankID/e-legitimation kräver den här kunskapsnivån av företagets/leverantörens personalstyrka. Jag tror inte på följande argument: Att en anpassning till Linux medför extra mycket arbetstimmar och en omfattande merkostnad för leverantören, ( bankerna/BankID ). Frågan om BankID till Linux handlar om något helt annat okänt argument?
Ja, speciellt som man slutade utvecklingen av Linux-applikationen "mitt i". Man hade en 32-bitarsversion som inte var komplett och slutade utveckla trots att 64-bitsversionen bara var "en kompilering" bort.
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Jag tror att det är så att de tycker att det är svårt att stava till Linux... och det där med att kompilera är väldigt krångligt om man inte har något verktyg som är utvecklat av Microsoft.......
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
phermansson
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 nov 2009, 11:04
OS: Ubuntu
Ort: Grästorp
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av phermansson »

serafim skrev:"linuxexperten" linux@datormagazin.se = Patrik Hermansson
Hänger ju inte här lika mycket som jag borde kanske, men i alla fall.

Jag fortsätter att följa utvecklingen med Bankid och Linux, är just på väg att författa en nyhet om er anmälan. Bra jobbat för övrigt!
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

phermansson skrev:
serafim skrev:"linuxexperten" linux@datormagazin.se = Patrik Hermansson
Hänger ju inte här lika mycket som jag borde kanske, men i alla fall.

Jag fortsätter att följa utvecklingen med Bankid och Linux, är just på väg att författa en nyhet om er anmälan. Bra jobbat för övrigt!
Härligt! Skicka gärna en förhandskopia för korrekturläsning innan publicering om det finns tid och utrymme för det, så kan vi hjälpa till så att detaljerna blir rätt (No Offense Intended)

(Kanske trevligare formulering än orginalet)
世良比無
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Nu har det spridit sig "internationellt" och vi är omnämnda även i Norge, i en mycket bra artikel. Kolla särskilt in diskussionen och kommentarerna efteråt, det finns en del riktigt bra och intressanta synpunkter där... :D
Bilagor
sverige-svensk+bankid+anmeldt+av+ubuntu-forening.jpg
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tycker det är roligt att många bara har tagit TT-texten och därigenom fokuserat på användarantalet 300 000, vilket är den potentiella siffran. Förhoppningsvis ger även nyheten FID en tankeställare. Jag menar, nyheten har ju fått kommentarer i olika tidningar också.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Osprey »

Jo FID får sig säkert också en tankeställare. Jag tror inte alls att det är så att FID har tänkt lägga ned Linuxstödet av ren illvilja och jag tror inte heller alls att de vill utestänga 300 000, eller för den delen 120 000 användare. De har säkert på fullt allvar trott på den där siffran på 5000...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

世良比無
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Inlägg: 1849
Blev medlem: 15 aug 2008, 17:47
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Sydost

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Lao Tzu »

Ja, och 271 kommentarer är inte dåligt (även om alla nu inte handlar specifikt om BankID eller e-leg).
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Utanför ämnet: Det skadar inte att från länken ta bort skräpet som skvallrar om varifrån man kom till den sida som man länkar till.

Kod: Markera allt

Från
http://www.idg.se/2.1085/1.560085/ubuntu-forening-anmaler-bankid?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+idg%2Fvzzs+%28IDG.se%3A+Hetaste+IT-nyheterna+fr%C3%A5n+IDG.se%29
Till
http://www.idg.se/2.1085/1.560085/ubuntu-forening-anmaler-bankid
[/ot]
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Harlekin33
Inlägg: 4164
Blev medlem: 19 jan 2008, 13:52
OS: Debian

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Harlekin33 »

Osprey skrev:Nu har det spridit sig "internationellt" och vi är omnämnda även i Norge, i en mycket bra artikel. Kolla särskilt in diskussionen och kommentarerna efteråt, det finns en del riktigt bra och intressanta synpunkter där... :D
Haha..Jag döper bilden till Grumpy Tux!

:D
jka
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 jan 2011, 17:17
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av jka »

Tokigt att de har stöd för windows phone, men inte ngn variant av GNU/Linux (I alla undersökningar jag sett är andelen windows phone mycket mindre).

Det som ställer till det är ju att det inte är en öppen standard, en idé är ju att försöka få till ett crowd-funding-projekt, som betalar Finansiell ID-teknik för att skriva en Linux-klient, om nu inte bankerna väljer att tänka på oss Linuxanvändare. Frågan är dock hur man sköter underhållet av detta. Man skulle ju vilja att det är öppen källkod.
Kurdistan
Inlägg: 2446
Blev medlem: 27 feb 2010, 15:09
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Kurdistan »

Jag är grymt imponerad av er alla som är inblandade och arbetar med att få BankID att stödja Linux på skrivbordet. Inte som det annars kommer bli, slopas.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Kul upptäckt. Nya BankID är inte trivialt i Windows 8 heller. Lusläste koden för testsidan där man kan testa nya BankID (https://test.bankid.com/NyaBankID/Desktop). I koden hittar jag:

Kod: Markera allt

<!-- no win8 metro mode support -->
<div id="NoWin8MetroMessage" class="hidden rs_skip">
    <h1 class="Petrol HeadingMargin">BankID kan inte användas i Metro-läge</h1>
    Användning av BankID i din dator fungerar inte med Windows 8 i Metro-läge. <br />Starta din webbläsare i skrivbordsläge genom att trycka på Windowstangenten + D för att komma till skrivbordet och starta din webbläsare där. Prova sedan igen.
    <input id="hdnBrowserMode" type="hidden" value=""/>
</div>
Man måste alltså gå ur Metro-läget och starta sin webbläsare från "gamla läget" och ansluta till banken. Hur många kommer inte tröttna på det? W 8.2 kommer iofs med val av hur datorn/surfplattan ska starta.

Metro-läget är ju standardläge för alla Windows-8-datorer och surfplattor. Blir nog bråk där också...

Dessutom måste man ha Javascript på. Annars får man ett annat meddelande om att slå på Javascript.

Och sist: Man måste också ha Ajax aktiverat... Visste inte att man kan ha Javascript aktiverat samtidigt som Ajax inte är det. Kanske är IE-specifika saker.

I tur och ordning kollar man javascript -> Ajax -> Metro-läge
世良比無
Skriv svar

Återgå till "Internet"