BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

LennartL skrev:Är inte detta något för diskrimineringsombudsmannen?
Nej. Särbehandling pga visst OS är inte en diskrimineringsgrund enligt lagen.
LennartL
Inlägg: 254
Blev medlem: 20 mar 2012, 10:39
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Granrisvägen 25A Örebro

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av LennartL »

Vilken lag säger det??
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

LennartL skrev:Vilken lag säger det??
Diskrimineringslag (2008:567). Diskrimineringsgrunderna räknas upp i första paragrafen:

1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

En lösning på BankID problemet för Linux användare är önskvärd. Att ett antal trotjänare i forumet verkligen har utfört mer än vad någon kan förvänta eller önska är ett faktum. Har vi missat något, alltid bra att göra en checklista och en analys. Ibland kan det vara så att man missar den enkla självklara lösning eller vägen fram. Att alla inblandade/skribenter i tråden förmodligen har rätt angående sin fakta/kunskap rörande företaget bakom BankID:s negativa/nonchalanta inställning/hållning till Linux/Ubuntu. Företaget bakom BankID har nu tagit fram en ny produkt, Mobilt BankID som de anser säkrare men företaget bakom BankID behåller ändå stödet för Windows användarna. Men inte för Linuxanvändare. Den nya produktens, Mobilt BankID uppkomst/utveckling har förmodligen mycket lite med vårt problem rörande Linux/Ubuntu. Men att företaget bakom BankID varit omedvetna om FriBID:s bedrifter är en naiv tanke. De har förmodligen varit helt medvetna om FriBID och med all säkert sökt lagliga vägar att komma åt FriBID. För trots allt erbjuder företaget bakom BankID en säkerhetsprodukt till tusentals/miljoner användare. Då kan man inte tillåta ett halvtids/halvseriöst projekt som i stora delar använder deras produkt/kod som grund för sitt hobbyprojekt FriBID. Ett klart säkerhetsproblem för företaget bakom BankID som inte kan passera utan någon form av problemlösning. Inget ont om FriBID men felet är att om man påbörjar ett sådant projekt i den här ligan/branschen får man gå hela vägen, söka tillstånd, kontakta banker, andra myndigheter, skapa ett bolag och mycket mer..... Det går inte sköta det som ett hobbyprojekt vid sidan om studier/arbete. Att då företaget/banker bakom BankID med sin nya produkt Mobilt BankID ser möjlighet att bli av med ett genant problem FriBID och på samma gång göra processen kort med Linuxanvändarna är inte deras ögon något konstig. När de förmodligen inte tidigare lyckats hitta någon annan laglig väg att agera mot FriBID. Så öppnas här en smärtfri och bekymmersfri dörr. Att de sedan drabbar en massa skötsamma användare som under några omständigheter haft en tanke på att använda FriBID är i deras ögon oväsentligt. Här gäller det att säkra sin produkt/kod och företagets marknadsvärde och sitt förtroende vad berör en leverans av en säker produkt inför sin huvudman banker/myndigheter med flera. Några tusen Linuxanvändare är i det här sammanhanget skåpmat. Jag är med 100% säkerhet övertygad om att IT-företaget bakom Net iD/( Telia e-legitimation ) agerat likadant om de fått deras produkt/kod missbrukad av ett hobbyprojekt liknade FriBID.
andol
Inlägg: 3093
Blev medlem: 31 dec 2007, 00:19
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av andol »

Utanför ämnet: @Pink Panther: Styckeindelning är bra och trevligt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Pink Panther skrev:Har vi missat något, alltid bra att göra en checklista och en analys. Ibland kan det vara så att man missar den enkla självklara lösning eller vägen fram.
Jo, det kan du ha rätt i.

Häromdagen skickade jag ett mail till personen hos Telia som sköter deras tjänst för e-legitimation. Återstår att se vad det resulterar i.

En tanke som gnager i min skalle är: Varför har vi inte försökt få till stånd en dialog med Finansiell ID-Teknik på liknande sätt som vi nu gör med SecMaker/Telia? För det har vi väl inte? Eller tog vi för givet att det var 'kört' i och med deras pressmeddelande?
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Jag skickade brev till Telia:
Jag hade tänkt skaffa Telia e-legitimation men använder Linux och då ser jag att ni inte stödjer annat än gamla Ubuntu-versioner. Varför använder ni er inte av att Ubuntu linux har en mycket aktiv användargrupp som kan se till att det fungerar oavsett linux-version? T.ex. finns det ett ppa, se https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gitimation
Där verkar det som om det ska fungera på Ubuntu 14.04 som är senaste versionen. Vore bra som hänvisning funnes på Telia...
Jag fick följande intetsägande svar:
Hej!
Tack för din förfrågan.
Det kan hända att den senaste versionen fungerar men vi har Idag ingen support på denna.
Så jag skrev igen:
Det vore bra om ni har en hänvisning till sidan som jag refererade till. Jag inser att ni inte har support på senare Linux men samarbete med Linuxfolket kan göra att ni slipper. Det rör sig ordentligt på Linux-forumen och ordnas all möjlig support för ert e-leg nu när BankID lägger ner sitt Linux-stöd. Jag föreslår att ni tittar på den sidan jag hänvisade till i mitt första brev och tar kontakt. Det går säkert att ordna support som ni inte behöver stå för. Så länge BankID stödde Linux hade de hänvisning till liknande internetsidor.
Telias e-leg kommer växa och det är säkert värt det lilla besväret.
Jag kommer skaffa Telia e-leg så fort jag får klart för mig att det fungerar bra, men ser helst ett samarbete mellan er och Linuxfolket. Jag använder bara Linux i mitt arbete med utveckling av programvara för bl.a. KTH och vill inte röra till det med Windows eller Mac. Säkerhetsaspekter kräver "härdad" Linux och inget trådlöst nät.
Jag kommer alltså använda ert e-leg i framtiden och byta till en bank som har stöd för det.
Då kom ett (lite) mindre intetsägande svar:
Vi ska se vad vi kan göra. Tack för tipsen.
Så nu kanske man kan bearbeta Telias supportavdelning....
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Fast jag skulle tro att supportavdelningen inte är rätt ingång för detta. De hjälper kunderna tillrätta med de tjänster som Telia erbjuder, medan vi vill modifiera innehållet i en av tjänsterna.
Så länge BankID stödde Linux hade de hänvisning till liknande internetsidor.
Stämmer det?

Annars pekar du på samma saker som jag gjorde i det mail jag nämnde i svaret till Pink Panther. Just nu väntar jag med intresse på en reaktion. Vi kanske skall undvika att bombardera Telia med synpunkter från olika håll under tiden.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Pink Panther skrev:Har vi missat något
Jag tror att FID/BID är medvetna om vad de håller på med och vad FriBID håller/har hållit på med. Jag tror att man släpper Linux för att man inte ser sig tjäna tillräckligt om ens något på sitt Linux-stöd.
För det är just den springande punkten. Alla affärsdrivande företag gör analyser för att säkerställa att de tjänar pengar och en liten grupp som Linuxanvändarna kan man bortse från, speciellt som de tydligen alltid hittar lösningar. Det som skiljer den här gången är att en hel del har blivit förbannade och rört om i grytan lite grand.
Boven i dramat är inte FID/BID utan e-legitimationsnämnden. De har hittat på något där man bjuder in aktörer men det är oklart hur säkerheten ska upprätthållas och det är minst sagt oklart hur man ska tjäna pengar på att tillhandahålla en e-legitimation som uppfyller kraven.
Alltså gör företagen egna lösningar som (förhoppningsvis) duger för den egna verksamheten och som de kan tjäna pengar på.
Inget av de inblandade företagen säger att de levererar en e-legitimation, utom Telia som levererar en lösning byggd på SecMakers produkt (som inte är en e-legitimation enligt e-legitimationsnämndens kravspec och som SecMaker själva inte anser uppfyller kraven).
E-legitimationsnämnden har alltså misslyckats med sitt uppdrag och till slut, på egen hand, vattnat ur det så att de inte har något att uppfylla. Se alla till intet förpliktigande svar (som nästan är identiska) de levererat till de av oss som skrivit till dem.
Jag är övertygad om att man ska bearbeta den nya regeringen för att de ska inse detta och kräva att de skapar ett företag med uppdraget att skapa, underhålla och förvalta en statlig e-legitimation som alla inblandade parter tvingas använda och som uppdateras kontinuerligt och som uppfyller alla internationella krav på en säker legitimation. Företaget ska underkastas kontinuerlig och öppen kontroll och deras produkt(-er) ska baseras på öpnna internationella standarder och vara implementerad med öppen källkod så att alla (som kan och förstår hur) kan kontrollera och verifiera produkte(-n/-erna).
FID/BID är bara ett affärsdrivande företag, skapat av andra affärsdrivande företag med avsikten att tjäna pengar. De har säkert tagit hänsyn även till den badwill deras beslut innebär.
世良比無
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Att bearbetat den nya regeringen i vår sakfråga/frågor vad berör e-legitimationshantering är helt rätt. Men även vad gäller Öppen källkod/Linux/Ubuntu. Det har förmodligen aldrig funnits en bättre möjlighet än just nu. Med tanke på den politiska sammansättningen av ministrar/statsråd/sakkunniga i den nya regeringen som bildas för ett par dagar sedan. Men först ska regeringen få igenom sin budget i riksdagen. Men vi har inte tid att vänta. En "dialog med Finansiell ID-Teknik på liknande sätt som vi nu gör med SecMaker/Telia?" är inte fel som Gunnar föreslår.

"Ansvar för it-frågorna i den nya regeringen hamnar på Mehmet Kaplan, MP."

Men att redan nu kontakta ansvarig minister i den nya regeringen med en problembeskrivning/förklaring om de rådande förhållande vad berör e-legitimation i Sverige är helt rätt. En "problembeskrivning/förklaring" är ett väsentlig inslag i brevet. Jag är inte alls övertygad om att den ansvariga ministern/nya medarbetare är insatt eller kunniga i frågor vad berör den bristande e-legitimationshantering i Sverige.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Fast jag skulle tro att supportavdelningen inte är rätt ingång för detta. De hjälper kunderna tillrätta med de tjänster som Telia erbjuder, medan vi vill modifiera innehållet i en av tjänsterna.
Jag trodde att de kanske kunde föra våra åsikter vidare uppåt i organisationen, men det är ju långt ifrån säkert.
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Så länge BankID stödde Linux hade de hänvisning till liknande internetsidor.
Stämmer det?
Ja, det fanns en gång i tiden länkar till sidor med instruktioner för hur man installerar BankID för 64-bitars Ubuntu och till sidor med instruktioner för andra Linux-varianter.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:... det fanns en gång i tiden länkar till sidor med instruktioner för hur man installerar BankID för 64-bitars Ubuntu och till sidor med instruktioner för andra Linux-varianter.
Intressant. Förhoppningsvis får vi åtminstone en konstruktiv diskussion med Telia, och då kommer den idén bra in.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

ARChon, ( How to Install Android Apps on Ubuntu using ARChon ).

Om inte BankID kommer till oss. Så kommer vi till BankID med hjälp av ARChon och Chrome.

"To run Android apps on Linux through Chrome you will need, obviously, to install Chrome. Version 37 or higher is required"

En möjlig lösning under utveckling. Men ARChon är fortfarande under utveckling/Beta stadiet. Men teoretiskt bör redan nu ( ARChon och Chrome. Version 37 eller högre ) och en installation av Mobilt BankID appen via ARChon fungera. Har dock inte själv vågat testa.

"It should be considered highly experimental, buggy, unstable – possibly even flat out evil. Try it out of curiosity rather than heightened expectation and you should be fine".

Det består av "chromeos-apk script och ARChon Android Runtime" Vlad Filippov https://github.com/vladikoff/

Idet här tidiga stadiet bör ARChon endast testas av personer som anser sig ha en god kunskap om Ubuntu/mjukvara eller en teknisk utbildning/programmering.

Källa: http://www.omgubuntu.co.uk/2014/09/inst ... ntu-archon
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Hej! Märkte att BankID slutat fungera hos GE Money Bank. Sedan, denna vecka, även hos BlueStep (funkade i måndags). Inte funkar det hos PayEx heller (är säker på att det funkade för bara några veckor sedan).

Hos Santander funkar det fortfarande, men det är väl bara en tidsfråga innan det inte går att logga in där heller.

Har haft en del ofruktsam korrespondens med supporten hos GE Money Bank samt BlueStep. Men jag ser nu här, till min fasa och bestörtning, att det verkar vara definitivt kört. (Visst, jag har levt under en byrå uppenbarligen.)

Min huvudbank (som jag gör mina flesta betalningar från) är sedan ett drygt år tillbaka Forex, och med dem är det inga som helst problem. (Hos dem har jag loggat in med kodkort, och alldeles nu fick jag en dosa från dem, så operativsystemet på min dator spelar ingen som helst roll.) Men BankID, eller rimligt alternativ (som inte kräver köp av "smart" telefon), klarar jag mig ju inte utan ändå.
________________________________________

Alternativ ser jag att ni har särskild(a) tråd(ar) för, så dem frågar jag mer om där. Just ARChon är väl, jämte ett nytt FriBID, dock inget alternativ alls, såvitt jag förstår, utan mera en kanske-i-någon-obestämd-framtid-möjlighet.
________________________________________

Stort tack till er som har försökt påverka politiker, myndigheter och företag, och arbetat för lösningar på detta fruktansvärda elände!

Dock är denna tråd är väldigt lång, så jag hoppas ni ursäktar att jag bara har skummat igenom den och säkert har missat mycket. Har jag uppfattat det rätt att:
  1. Det kommersiella företaget Finansiell ID-Teknik, ägt av en kartell storbanker (Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank), har i Sverige i praktiken givits ställning av svensk myndighet – utfärdare av elektronisk ID-handling åt svenska medborgare – med i det närmaste monopolställning.
     
  2. Detta monopolföretag har kommit på att de kan utnyttja sin monopolställning för att öka sin vinst. Avskaffar de stödet för ett eller flera operativsystem (och sparar in kostnaden för det), har ju användarna av det eller de operativsystemen knappast några andra alternativ än att fortsätta använda monopolföretagets produkter ändå, i en eller annan form.
     
  3. Det enda operativsystem de hittills valt att särbehandla på detta sätt är dock Linux. (I sammanhanget har de gått ut med ett påstående om att inte fler än 5000 svenskar använder Linux vid bankärenden. Detta påstående har dock, om jag fattat det rätt, Finansiell ID-Teknik som enda källa.)
     
  4. Monopolföretagets agerande betraktas som lagligt och helt OK. Samtliga svenska myndigheter, liksom svenska politiker, rycker likgiltigt på axlarna åt det: "Det är inget problem alls, eller åtminstone inte vårt."
     
  5. Skulle monopolföretaget Finansiell ID-Teknik avskaffa stödet även för Mac, och tvinga alla utan "smart" telefon att använda MS Windows, så skulle även detta – åtminstone i princip – betraktas som helt OK och i sin ordning. Detta skulle givetvis öka monopolföretagets vinst ytterligare, eftersom, som sagt, alternativ till monopolföretagets produkter knappast finns.

    Det har dock monopolföretaget inte gjort, ännu. (Tyvärr, måste man väl säga, eftersom det väl ändå borde ha möjligheter att ruska lite liv, till sist, i likgiltigt slumrande svenska politiker och myndigheter.)
     
  6. Inte bara bankärenden och andra ärenden hos kommersiella företag berörs.

    Senast vid slutet av detta år kommer Skatteverket m.fl. svenska myndigheter att avkräva de svenska medborgare utan "smart" telefon som använder Linux någon form av elektronisk legitimering till extra kostnad (om det alls fungerar). Medan de svenska medborgare utan "smart" telefon som använder MS Windows eller Mac däremot fortsatt kommer tillåtas logga in, och sköta sina ärenden, hos svenska myndigheter gratis.
     
  7. Det för närvarande enda hoppet verkar vara att EU-domstolen ger Sverige en välförtjänt knäpp på näsan för att kravlöst, styrsellöst och okontrollerat låta kommersiella monopolföretag ägna sig åt myndighetsutövning över svenska medborgare hur fanken de vill. Domstolens kvarnar mal dock långsamt.
Har jag missförstått eller missat något?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Försökte logga in till "Mina vårdkontakter" med BankID för Linux. Gick inte. Förmodligen har de genomfört övergången till den nya tekniska plattformen för BankID. (Kunde logga in med Telia e-leg.)

Gick till den här sidan.
Mina vårdkontakter skrev:För att använda tjänsten Mina vårdkontakter bör din dator/mobiltelefon/surfplatta uppfylla nedanstående tekniska krav.

För datorer:

Operativsystem
Följande operativsystem rekommenderas:
  • Windows Vista eller nyare
  • OSX 10.5 (Leopard) eller nyare
Slutsats: Linuxanvändare bör hålla sig friska.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av skalman65 »

Gjorde ett försök med , hade inga problem att logga in.

Kan det ha att göra med att jag fortfarande kör 12.04
eller är det vilken bank (Handelsbanken) som har utfärdat bank id'et ?

Eller kan det ha att göra med vilket landsting man tillhör, alla kanske inte uppgraderar samtidigt?
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Jag försökte, som Gunnar, att logga in på "Mina vårdkontakter" (https://minavardkontakter.se/) och lyckades från min Arbetsstation (Xubuntu 14.10). Kolla igen, Gunnar, det kanske inte är dags riktigt än...
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

skalman65, serafim:

Försökte igen, och nu gick det bra på min Ubuntu 14.10. Falskt alarm den här gången, alltså. ;) Å andra sidan vet vi ju att det är en tidsfråga...

(Utelämnandet av Linux som OS under "tekniska krav" är ändå anmärkningsvärt.)
Gubben i Kalmar
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 jan 2014, 15:54
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gubben i Kalmar »

Ja det känns lite surt att mista möjligheten att kunna legitimera sig från Ubuntu.

Nu har jag Handelsbanken som tar emot lön och hanterar räkningar. Och jag var nere på
banken och snackade en stund. Deras rekommendation var att använda den vanliga
"dosan" men utan sladd. Då kan jag logga in på banken och utföra mina ärenden (inte behov). :-[
Det var så man sa på Handelsbankens suppot. Linux användare loggar in och "skriver under" med
dosa utan sladd.

Men på frågan hur jag ska kunna legitimera mig utanför Handelsbankens svär, svara man
inte på och hade inga idéer på möjliga lösningar.

Som jag förstår kan det inte bli värre än såhär. Då återstår det bara att skaffa ett nytt Id,
ett "Mobilt BankID". Och försöka få Ubuntu att emulera en mobiltelefon med Android 4.4.
Ratatosk verkar ha ett system som fungerar; Ubuntu 14.04 och Virtualbox 4.3.10.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Gubben i Kalmar skrev:Ratatosk verkar ha ett system som fungerar; Ubuntu 14.04 och Virtualbox 4.3.10.
För det första kan jag inte ta åt mig äran för den lösningen. Det var Queson som presenterade idén, långt innan jag ens var medveten om problemet.

För det andra har jag tyvärr inte verifierat att VirtualBox 4.3.10 (som finns i programkällorna för Ubuntu 14.04) verkligen fungerar hela vägen. Jag kom längre än du gjorde med VirtualBox 4.1.12 på Ubuntu 12.04.5 – skapade och startade den virtuella maskinen utan problem eller felmeddelanden; fönstret för den virtuella maskinen kom upp och den inledande skärmen för installationsprogrammet till Android-x86 fungerade – men då jag sedan fick "kernel panic" i den virtuella maskinen gav jag upp och installerade 4.3.18 direkt från Oracle i stället. (Min "kernel panic" berodde dock på annat och 4.3.10 kan mycket väl också fungera.)

Ska väl också säga att jag ser detta bara som en förhoppningsvis temporär reservlösning tills det grundläggande, och såvitt jag förstår, unika fel vi har i just detta land, Sverige, på ett eller annat sätt har korrigerats, och särbehandlingen av Linuxanvändare som andra rangens svenska medborgare upphör.
Skriv svar

Återgå till "Internet"