BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
  • Några banker har förvisso slutat acceptera Telia e-legitimation, men såvitt vi vet fortsätter myndigheterna att stödja den.
Så länge den nuvarande lösningen används. Det intressanta är om den kommande protokollbaserade lösningen stöds.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:Håller helt med om att Icabankens förklaringar låter som svepskäl, för att inte säga lögner rätt och slätt.
Nu återfinns samma bortförklaringar, som deras "kundservice" gav oss, på ICA Bankens webbplats.
ICA Banken skrev:Det går inte längre att ladda ned Telia e-legitimation

Telia har stoppat utgivningen av nya e-legitimationer. Telias e-legitimation är en variant som fler och fler myndigheter, företag och organisationer väljer att inte längre stödja, därför har vi tagit beslut att inte erbjuda den tjänsten längre. Ni som har en befintlig e-legitimation via Telia kan använda den tills giltighetstiden går ut.

Vi rekommenderar våra kunder att ansöka och ladda ned Mobilt Bank ID istället. Mobilt BankID är idag den vanligaste och starkast växande varianten av e-legitimation, därför väljer vi att enbart erbjuda den i nuläget.
Ställ den beskrivningen mot:
  • Vad Telia har stoppat är utfärdandet av nya e-legitimationer på Telias egna kort.
  • Några banker har förvisso slutat acceptera Telia e-legitimation, men såvitt vi vet fortsätter myndigheterna att stödja den.
Jag har också reagerat på detta men inte gjort något åt saken. Vi kan påpeka det både för Telia och för ICA-banken, vore intressant att ställa dem mot varandra...

Dock har jag för mig att några tillfälligt stängt av Telia men det är ett dunkelt minne.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
  • Några banker har förvisso slutat acceptera Telia e-legitimation, men såvitt vi vet fortsätter myndigheterna att stödja den.
Så länge den nuvarande lösningen används. Det intressanta är om den kommande protokollbaserade lösningen stöds.
Jo.. Det där kan du mycket mer om. Vet du hur länge nuvarande lösning kan fortsätta fungera rent tekniskt?

Tänk också på att det nu huvudsakligen är Skatteverket som tillhandahåller legitimationen. (Den finns även på id-kort för sjukvårdspersonal, vilket dock kräver en lite annorlunda variant av Net iD.)

Eller kommer Skatteverket att ta bort e-legitimationen från sina id-kort och myndigheterna att lämna ut sig helt till bankernas monopollösning för att slippa byta sin programvara?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Jag väntar fortfarande på en betaversion av Net iD som använder protokoll (på samma sätt som nya BankID), så det är inte helt nära förestående.

Det känns dumt att när ett teknikskifte sker (från insticksprogram till fristående program som anropas via protokoll), blir det åter leverantörsspecifika lösningar. BankID använder protokollet bankid:// och Net iD använder netid://. Ett gemensamt och standardiserat protokoll, öppet för flera implementeringar vore det enda rätta.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

(Några av inläggen jag svarar på här kommer från annan tråd, men ämnet är ju ett och samma.)
serafim skrev:En annan fråga också är e-legitimationsdagen. Jag är inte säker på att jag är rätt man men om ingen annan ställer upp kan jag nog kanske göra det, vad eller vem jag ska representera är jag inte säker på. Troligen finns det många som är bättre lämpade att representera Ubuntu/Linux. Min aktivitet har ju i stort sett bara rört sig om den här frågan och jag upplever att andra som varit inblandade i debatten är bättre representanter.
Jag hoppades faktiskt att du, Serafim, skulle vilja ställa upp. Jag har ju fått klart för mig att du har särskilda insikter och erfarenheter i just denna fråga om elektronisk identifikation/legitimering, och det tror jag är väl så viktigt i det sammanhanget som att kunna tala för Sveriges Linuxanvändare i största allmänhet. Jag har en känsla av att det kan vara ovärderligt att insiktsfullt kunna föra meningsfulla samtal om både den ena och andra tekniska detaljen runt detta, även om man kanske försöker leda in så mycket som möjligt av det till saker som berör Linux. Men du är ju dessutom en exceptionellt långvarig Linuxanvändare också, har jag förstått. Jag har svårt att tänka mig en bättre representant.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag ser just att "Organisation/Företag" är obligatorisk uppgift på anmälningsformuläret. Suck.
E-legitimationsnämnden skrev:Konferensen vänder sig till alla ... som är intresserade av utvecklingen inom e-legitimering i Sverige.
Men någon tyckte tydligen att "alla" självklart bara syftar på personer som representerar en organisation. Hallå! Hört talas om medborgarskap? Är det här typiskt svenskt?
Håller med om att det känns väldigt svenskt på något vis.
Gunnar Hjalmarsson skrev:P.S. Om Serafim deltar på E-legitimationsdagen, är det naturligtvis inget som hindrar att fler intresserade gör det också. Bra om ni hojtar till då, förstås, så det blir lite ordning på namnbrickorna.
Att folk spontant skulle känna sig manade att ställa upp på detta uppdrag i sådan omfattning att "ordningen på namnbrickorna" sätts i fara, det är det nog ingen större risk för, fruktar jag, i synnerhet inte innan det är helt klart hur anmälningsavgift (+ resa till Upplands Väsby) ska betalas. Fast visst kunde det nog vara bra med flera på plats, såväl för moraliskt stöd internt som för att utåt bilda en hel liten "delegation" där. Kunde eventuellt göra det lite tydligare att det verkligen handlar om representanter för en "organisation" och inte bara en udda figur med privat intresse för ämnet. (Man kan väl möjligen också befara att fienden, Finansiell ID-teknik och deras ägare, kommer att skicka flera representanter för sin del.)
Gunnar Hjalmarsson skrev:Om någon (du?) vill delta, är jag för min del villig att bidra till finansieringen.

En annan tanke är att försöka få Canonical att betala. JoWa, du är ju Team Contact. Är det något du skulle kunna tänka dig att undersöka?

Detta är en viktig fråga, då den påverkar möjligheterna att sprida användningen av Ubuntu och Linux i Sverige. Även Ubuntu Touch.
Med och bidrar till anmälningsavgift (och resekostnad) är under alla förhållanden självklart även jag, i den mån det behövs. Fast som du säger tycker man att det borde Canonical kunna göra, om de har något intresse alls av att främja användningen av Ubuntu i detta land. Vilken annan enskild fråga kan väl lika mycket som denna avgöra framtiden i Sverige för Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet? Som jag ser det är det som Finansiell ID-teknik/deras ägare har gjort, med svenska myndigheters (åtminstone) indirekta stöd, en spark i ansiktet på Linuxanvändare och Linuxanvändande i Sverige vars effekter inte alls behöver stanna vid e-legitimering. Om politiker, myndigheter och andra makthavare så lättvindigt kan behandla oss som de har gjort i denna fråga, vad finns det då som de inte skulle kunna göra mot oss?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Skickade ett mejl till Elizabeth K. Joseph där jag frågade hur man skulle kunna få Canonical att finansiera deltagande i E-legitimationsdagen. Svaret kom i form av denna länk:

Ubuntu donations funding

Jag har inte läst igenom allt, men möjligheterna ser ut att vara goda. Den bedömningen gör Elizabeth också.

En ansökan är förenad med viss administration och kräver planering. Det betyder att eventuella kandidater behöver ge sig tillkänna väldigt snart. Serafim? Ratatosk? Andra?

Låt oss göra så här: De, som vill delta på E-legitimationsdagen och få kostnaderna täckta, meddelar vår team contact JoWa i en PM senast tisdag 16 december kl. 18.00. Då vet vi läget på gemenskapsmötet som hålls samma dag kl. 20.

I mejlet jag skickade passade jag på att göra en sammanfattning av den tråkiga situationen i Sverige i fråga om e-legitimering:
Gömt innehåll: Visa!
The systems in Sweden for E-identification, i.e. secure login to web services provided by e.g. governmental authorities and municipal services, are currently in a bad shape from an Ubuntu/Linux POV. The authorities rely almost solely on a system (trademark: BankID) which is owned and run by the big Swedish banks. The system is platform dependent. Previously it provided some Linux support, even if it was poor. During 2014 all Linux support is being dropped. The clients you need to use the system have closed source, of course. :(

There are workarounds, but the preparations needed, to log in to Swedish authorities' web services directly from a Linux based desktop, are unreasonably complicated. Sure, experienced Linux users can handle it, but it's certainly not fun to explain to a new Ubuntu user, who just left Windows, what s/he needs to do.

E-identification in Sweden is more and more handled via smartphones, and this is part of the explanation. 'Everyone' is supposed to own a smartphone (which of course is a false assumption), and also supposed to always prefer it for E-identification purposes. Anyway, you can imagine how likely it is that we'll soon see an app for the purpose which fits Ubuntu Touch.

An E-identification conference, organized by The Swedish E-identification Board, will take place in February. Its purpose is to discuss the future development of E-identification in Sweden, and a few members of the Swedish LoCo have expressed an interest in participating in order to establish contacts with various decision makers and argue for platform independent and open source solutions.

The question was asked if there is a chance that Canonical can sponsor the conference fees (approx. 170 USD per person) and travel expenses, if any. This is the specific reason for this message.

At the same time, given the nature of the issue, we would of course also appreciate any kind of support from the community and/or Canonical. Sure, Sweden is not the biggest country in the world (10 million people), but this is an issue of strategic importance for the possibilities to spread the use of Ubuntu and Linux - including Ubuntu Touch - in Sweden.
Elisabeth vidarebefordrade det till Alan Pope, som har en central roll i Canonicals telefonsatsning, så med lite tur får vi uppbackning från det hållet framöver.

Kan tilläggas att både svaret från Elisabeth och vidarebefordringen till Alan skedde inom en dryg timme från det att jag skickade mitt mejl. Ibland är det kul att jobba med/för Ubuntu. :)

Redigering:

Fick en första kontakt med Alan:
Gömt innehåll: Visa!
On 2014-12-12 01:33, Alan Pope wrote:
> However, are we talking about BankID?

Yes we are.

> If so, perhaps we could look at using one of the already existing open
> source solutions and rally some community people to build a BankID
> compliant app for the Ubuntu Phone?
>
> https://github.com/judofyr/bankid-api
> https://github.com/hno/fribid

Well...

I see now that bankid-api is a Norwegian thing (didn't know about its
existence before).

FriBID is well-known in Sweden. It was created through backward
engineering, and has been helpful up to know. However, the technical
platform for BankID has been changed during 2014. As far as I know,
FriBID does not work on the new platform, and I'm not aware of any
successful attempts to update it. In addition to that, FriBID is/was a
desktop thing.

I'll need to involve more people to be able to give you the full picture
as regards our short-term options. Myself is just a former accountant
who contributes to Ubuntu for fun. ;) But I do understand that this
won't be easy, considering that the available clients are closed source
without public APIs.

Will get back to you when I have talked to people with (a lot) more
technical knowledge than I have. Don't hesitate to contact us in the
meantime if you come to think of something that can help bringing us
closer to a decent Swedish solution from an Ubuntu POV.
Som väl framgår ganska tydligt av mitt svar, har jag inte tillräcklig teknisk kunskap för att driva det här vidare själv. Om vi skall ha möjlighet att nå konkreta resultat, måste folk med gedigen teknisk kunskap involveras. Med andra ord:

Hjälp efterlyses!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Svar på "Hjälp efterlyses!"

Att välja sina kamper, är kanske ett aktuellt ord i den här diskussionen angående Mobilt bankID. Jag har själv varit motståndare men valt att ta ett steg tillbaka. Senaste jag var i bråk angående det här temat var på min födelsedag. Det var min systers högt utbildade tekniskt kompetenta och Linux fanatiker käraste. Den enda risken är att någon kommit över först ditt personnummer och dessutom personliga kod och loggar in på samtid som du loggar in och du själv inte uppmärksammar att någon loggar in på samtidigt. Men för övrigt du kan se tydligt om du är uppmärksam om någon loggar in samtidigt. Men hur långsökt är det. Men naturligtvis helt orimligt eller omöjligt att så sker. Men om nu bankID utvecklare är så korkade så förväntar jag mig att de tar sitt ansvar och även min personliga bank. Så med andra ord har jag accepterat bankID nya lösning med mobilt bankID som en lösning som passar min tekniska utrustning. Varför ska vi ha en separat lösning för Linux när den billigaste plattan idag ( två dagar sedan jag såg följande kostnad ) kostar 300-400 kr idag. Men naturligtvis jag har jag all respekt och förståelse för målets ändamål. Men åter det gäller att välja sin kamper. /Pink Panther
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Pink Panther skrev:Svar på "Hjälp efterlyses!"

Att välja sina kamper, är kanske ett aktuellt ord i den här diskussionen angående Mobilt bankID.
Är oklar över vilka "kamper" du syftar på.

Har full förståelse för er (ganska många idag) som finner Mobilt BankID vara en ok lösning. Vill samtidigt påminna om att lösningen inte är plattformsoberoende , och att mitt "hjälp efterlyses" handlar om att försöka förbereda för lanseringen av Ubuntu-telefonen i Sverige med avseende på säker inloggning. För er som inte (längre) bryr er om skrivbordsinloggning, är det väl ändå inte ok att vi under överskådlig tid är beroende av hård- och/eller mjukvaror från Microsoft/Google/Apple?

Vad gäller inloggning direkt från skrivbordet, har läget klarnat. Lösningar finns, och de är bra att kunna hänvisa till för sådana som jag som inte har någon smartphone eller föredrar att inte alltid använda en sådan för säker inloggning. Tyvärr innebär lösningarna nackdelar, som Windows- och Mac-användarna inte behöver bekymra sig om. Men trots det är läget hyfsat under kontroll, tycker jag.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Pink Panther skrev:Varför ska vi ha en separat lösning för Linux när den billigaste plattan idag ( två dagar sedan jag såg följande kostnad ) kostar 300-400 kr idag.
Det ska vi ha av åtminstone två var för sig enskilt fullt tillräckliga skäl:
  1. Därför att det finns en "separat lösning" för Windows och Mac. Detta enda enkla faktum tycker man i sig borde vara fullt tillräckligt för att onödiggöra allt vidare tjafs om frågan.
    Men tydligen inte ???, så dessutom...
     
  2. Därför att inte alla människor har något som helst intresse av att skaffa sig någon "smart" – mjukvarumässigt i bästa fall halvfri – telefon/surfplatta.
     
    Själv har jag ingen. Och jag har absolut inga planer på att skaffa någon, i princip hur billiga de än blir. (Nåja, viss reservation ifall jag kan få fullfjädrat GNU/Linux på den, men kommer Finansiell ID-teknik att stödja det?)
     
    Jämfört med persondator är de dessutom oundvikligen mer begränsade, och jämfört med "osmart" mobiltelefon tenderar de att lida av diverse brister inklusive usel batteritid, dålig styrka på belysningen av den stora skärmen, klumpigt format m.m. (Min egen mobiltelefon är vikbar; hur många vikbara "smarta" telefoner finns det?) Min bror har försetts med "smart" telefon genom sitt jobb och brukar svära eder över den.
Pink Panther skrev:Att välja sina kamper, är kanske ett aktuellt ord i den här diskussionen angående Mobilt bankID.
...
Men åter det gäller att välja sin kamper.
För det första: Den här diskussionen handlar inte alls om Mobilt BankID. Inte ett dugg. Var i fridens namn har du fått det ifrån? Den handlar om frånvaron av gratis och allmänt användbar e-legitimation på persondator för dem som använder GNU/Linux, då samtidigt de som använder Windows eller Mac erbjuds sådan. (Då telefoner med Ubuntu Touch börjar säljas är det väl i och för sig troligt att diskussionen börjar handla om Mobilt BankID också – om Finansiell ID-teknik fortsätter sin hittillsvarande linje att diskriminera fria och öppna plattformar – men där är vi inte än.)

För det andra, om det för dig är en fråga om val av kamper, då innebär det ju att det finns alternativ att välja bland. Eller hur?

Så, var snäll och informera oss, exakt vilken kamp är det som är så fantastiskt viktig för dig (eller vilka kamper?) att du tycker att denna kamp, som denna tråd handlar om, den kan du strunta i? Inte bara strunta i, förresten. Vilken annan kamp (andra kamper) gjorde att du kände ett behov att t.o.m. posta i denna tråd (i stället för att bara tyst sitta nöjd med din proprietära surfplatta) och tala om hur irrelevant du tycker att det arbete som Osprey, Serafim, Gunnar och många andra lagt ned, och lägger ned, är?
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Vad gäller norska BankID så säger norska Wikipedia om BankID att "I Sverige finnes det også en tjeneste som heter BankID. Denne er ikke den samme." (Inte för att Wikipedia väl alltid går att lita på men på men...)

Norska BankID drivs av andra än svenska BankID, tydligen av Finans Norge, närmast motsvarande Svenska Bankföreningen såvitt jag förstår. Så det verkar högst osannolikt att det nämnda och länkade försöket till reverse engineering av den proprietära och slutna lösningen har någon som helst relevans för hantering av svenska Finansiell ID-tekniks proprietära och slutna BankID. I synnerhet inte sedan Finansiell ID-teknik nu har gjort om sitt BankID.

Om vi dessutom pratar om BankID för telefon blir jag ännu mer säker på att det är helt olika saker i Norge och Sverige. Den norska lösningen kallas "BankID på Mobil" och är inte alls knuten till någon smartphone-app utan till SIM-kortet. (Liknar alltså möjligen svenska Finansiell ID-tekniks tidigare, nu avslutade, "BankID i mobil", vilket nu ersatts av "Mobilt BankID".)

Det enda initiativet och möjligheten till något slags "open source solutions" alls här i Sverige – givet nuvarande vidriga situation, politiskt och marknadsmässigt, och utan någon verklig standard – är säkerligen FriBID:s reverse engineering. Arbete pågår tydligen på det hållet, men Samuel hos FriBID (som även postat i detta forum vid tidigare tillfälle) säger att det lär dröja innan det finns en fri lösning. Det finns också en sida med info om vad som hittills är känt om hur Finansiell ID-tekniks nya BankID funkar. Även om arbetet såvitt jag förstår i första hand gäller kartläggning av det nya BankID för persondatorer, så verkar det som om även BankID-apparna för telefoner möjligen kan funka enligt samma eller liknande principer. (Men, som sagt, detta är nog knappast någon "short term option" egentligen.)

Den sunda och hållbara lösningen på detta måste ju, som vi väl tidigare konstaterat, vara att staten på ett eller annat sätt tar över showen från Finansiell ID-teknik och deras ägare, och att det krav på stöd för Linux som finns med i utredningen bakom E-legitimationsnämnden implementeras. För Canonical kan väl den pikanta detaljen förtjäna att påpekas att Sverige faktiskt har en lag om e-legitimation, men att ad hoc-lösningen BankID från monopolföretaget Finansiell ID-teknik, trots att den helt dominierar marknaden inklusive Sveriges offentliga myndigheter, inte kvalificerar sig för att räknas som e-legitimation enligt denna. (Inte något annat heller i och för sig.) D.v.s. Sverige befinner sig fortfarande i ett formativt skede vad gäller hur systemet för e-legitimering här ska se ut, och om det någon gång varit tid för något slags lobbying här är det väl gissningsvis nu. Mardrömsvisionen vore väl att man tillät Finansiell ID-teknik eller deras ägare i kraft av sin de facto monopolställning med deras lösning vara utgångspunkt för ett reviderat regelverk. (Fast ett bevarat status quo utan i praktiken några fungerande lagar eller regler alls, där Finansiell ID-teknik/deras ägare kan spela Allan hur fanken de vill, är väl nästan lika illa.)

Vill dock för säkerhets skull understryka att jag inte på minsta vis talar i egenskap av någon "med gedigen teknisk kunskap" i ämnet. Tvärtom. (Har i stort sett bara googlat lite.)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

Ratatosk skrev:
Pink Panther skrev:(Nåja, viss reservation ifall jag kan få fullfjädrat GNU/Linux på den, men kommer Finansiell ID-teknik att stödja det?)
Det kan du! ;) ...och förmodligen inte på länge, om ens någonsin. Dock finns stöd för Android-appar i telefonen/plattan.
http://jolla.com/
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:(Då telefoner med Ubuntu Touch börjar säljas är det väl i och för sig troligt att diskussionen börjar handla om Mobilt BankID också – om Finansiell ID-teknik fortsätter sin hittillsvarande linje att diskriminera fria och öppna plattformar – men där är vi inte än.)
I mitt "hjälp efterlyses"-inlägg försökte jag lyfta frågan om Mobilt BankID för Ubuntu-telefonen, vilket var det direkta skälet till min vädjan.
Ratatosk skrev:Det enda initiativet och möjligheten till något slags "open source solutions" alls här i Sverige ... är säkerligen FriBID:s reverse engineering. Arbete pågår tydligen på det hållet, ...
Det finns en Facebook-grupp om den här frågan (som dumt nog kräver inloggning för att synas) där någon nyss meddelade att det är tyst på FriBIDs forum.
eson57 skrev:Dock finns stöd för Android-appar i telefonen/plattan.
Är det så det är? I så fall, eson57, får du en guldstjärna av mig för månadens viktigaste inlägg i det här forumet. :)

Bara så att jag förstår det rätt: Den som har en Ubuntu-telefon skulle alltså bara kunna skaffa ett Google-konto och hämta appen för Mobilt BankID därifrån. Är det så? Finns det i så fall någon här som har testat det?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev: Bara så att jag förstår det rätt: Den som har en Ubuntu-telefon skulle alltså bara kunna skaffa ett Google-konto och hämta appen för Mobilt BankID därifrån. Är det så? Finns det i så fall någon här som har testat det?
Om det är mitt inlägg du syftar på, så vet jag ännu inget om Ubuntu-telefonen men jag tvivlar på att Ubuntu Touch har stöd för Android-appar.
Jollan jag refererar till kör SailfishOS. Ett helt fristående system som inte har med Ubuntu att göra. Med SailfishOS behöver man heller inget Google-konto för att hämta Android-appar. Det går att hämta appar, inkl BankID, från ett antal andra "app-stores".
Går det ens att köpa en Ubuntu-telefon ännu?
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev: Bara så att jag förstår det rätt: Den som har en Ubuntu-telefon skulle alltså bara kunna skaffa ett Google-konto och hämta appen för Mobilt BankID därifrån. Är det så? Finns det i så fall någon här som har testat det?
Om det är mitt inlägg du syftar på, så vet jag ännu inget om Ubuntu-telefonen men jag tvivlar på att Ubuntu Touch har stöd för Android-appar.
Förstår nu. Öppnade inte jolla-länken först. Trodde det bara var en sig. :-[

Som framgår av ett av mina inlägg ovan, så har jag påtalat för Canonical att vi har ett problem i Sverige, som kan begränsa intresset här av Ubuntu-telefonen. Min oro över (avsaknaden av) säker inloggning med hjälp av Ubuntu-telefonen kvarstår tyvärr då. Hittade förresten:

How is Ubuntu Touch connected to Android?
eson57 skrev:Jollan jag refererar till kör SailfishOS. Ett helt fristående system som inte har med Ubuntu att göra. Med SailfishOS behöver man heller inget Google-konto för att hämta Android-appar. Det går att hämta appar, inkl BankID, från ett antal andra "app-stores".
Hmm.. Ratatosk: Det där med att hämta BankID-appen från annat håll, skulle det kunna vara intressant för din handledning om Android-x86?
eson57 skrev:Går det ens att köpa en Ubuntu-telefon ännu?
Nej. Men det går att installera mjukvaran på vissa befintliga telefoner och testa.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av eson57 »

När jag tänker på det, så behöver man inte ens hämta apparna på någon "app store". Allt man behöver är länk till GooglePlay-sidan och APK Downloader. 8)

Bild
Alltid på kanelen!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:(Då telefoner med Ubuntu Touch börjar säljas är det väl i och för sig troligt att diskussionen börjar handla om Mobilt BankID också – om Finansiell ID-teknik fortsätter sin hittillsvarande linje att diskriminera fria och öppna plattformar – men där är vi inte än.)
I mitt "hjälp efterlyses"-inlägg försökte jag lyfta frågan om Mobilt BankID för Ubuntu-telefonen, vilket var det direkta skälet till min vädjan.
Jo, jag såg ju att du gjorde den vinklingen i din korrespondens med Canonical (och gjorde också ett försök att efter min egen mycket begränsade förmåga hitta svar).

Men även om Pink Panther rubricerade sitt inlägg som ett svar på denna din vädjan (med beskedet nix, glöm det), så uppfattade jag att han i själva verket talade om hela den diskussion som varit (denna långa tråd). Han har varit motståndare men nu "valt att ta ett steg tillbaka", och hans resonemang om Mobilt BankID handlar ju uppenbart inte för fem öre om Ubuntutelefonen utan enbart om hur nöjd han är med sin egen proprietära telefon/surfplatta som han har nu.

Och, om jag inte fullständigt har missuppfattat den, så har ju diskussionen faktiskt hittills inte handlat om några Ubuntutelefoner, helt enkelt därför att sådana inte finns på marknaden ännu. (Att Canonical säkert gärna vill prata om dem ändå förstår jag.)
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:Det enda initiativet och möjligheten till något slags "open source solutions" alls här i Sverige ... är säkerligen FriBID:s reverse engineering. Arbete pågår tydligen på det hållet, ...
Det finns en Facebook-grupp om den här frågan (som dumt nog kräver inloggning för att synas) där någon nyss meddelade att det är tyst på FriBIDs forum.
Där kommer jag tyvärr inte in eftersom jag inte har något Facebook-konto och inte heller planerar att skaffa något. Men genererellt sett tycker jag väl att det verkar förhastat att dödförklara ett projekt efter mindre än en månads tystnad från den drivande personen. Det inlägg från Samuel som jag länkade till postade han ju så sent som 17 november.
Gunnar Hjalmarsson skrev:
eson57 skrev:Jollan jag refererar till kör SailfishOS. Ett helt fristående system som inte har med Ubuntu att göra. Med SailfishOS behöver man heller inget Google-konto för att hämta Android-appar. Det går att hämta appar, inkl BankID, från ett antal andra "app-stores".
Hmm.. Ratatosk: Det där med att hämta BankID-appen från annat håll, skulle det kunna vara intressant för din handledning om Android-x86?
Jag har väl en känsla av att det klart enklaste, på Android-x86 (så länge Google accepterar det), förmodligen är att hålla sig till Googles standardprocedur. Men visst vore det en bonus om det funnes något, inte allt för komplicerat, sätt att slippa registrera konto hos Google för dem som inte har något. Den som har något bra och beprövat förfarande eller länk till sådant att föreslå får gärna göra det. (En guide jag själv hittat för fysiska androider verkade rätt omständlig tyckte jag, och jag är också lite osäker på hur man omsätter den till vår virtuella android med Android-x86.)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

En Android-telefon har jag brukat under en del år nu. Men har fortfarande en del invändningar eller tvivel rörande Mobilt BankID inloggnings förfarandet. Jag hoppas att företaget som är ansvariga för den här lösningen vet vad sysslar med och är kompetenta. För om någon knäcker den här lösningen så utlöser de en svallvåg som kan liknas vid ett katastrofläge för många viktiga samhällsinstanser i Sverige.

Vad jag förstår så håller Google på med att anpassa Google Chrome för att köra så kallat Android appar/apk. Hur långt de har kommit med den här anpassningen eller om det genomförs har jag inte svaret på även om jag kör Google Chrome Version 41.0.2243.0 dev. Men JoWa är kunnig och påläst angående Google Chrome och mycket annat. Så kanske JoWa har svaret.

Jag har däremot svårt för tro att någon tänker anpassa någon lösning för att någon vägrar registrera ett Google-konto. Ett sådant ställningstagande accepteras av mig personligen. Men det lär inte vara ett hållbart argument i praktiken.

Vad berör Ubuntutelefoner så är tanken god. Men vi får nog nå en användarbas på minst 5000-10000 användare av Ubuntutelefoner för att få någon aktör agera vad berör en lösning för Ubuntu.

Men övrigt tycker jag naturligtvis att det ska finnas en lösning för Linux i stort. Men har nu efter snart ett år insett att en sådan lösning inte får någon form av gehör i någon instans/myndighet/näringsliv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:(Då telefoner med Ubuntu Touch börjar säljas är det väl i och för sig troligt att diskussionen börjar handla om Mobilt BankID också – om Finansiell ID-teknik fortsätter sin hittillsvarande linje att diskriminera fria och öppna plattformar – men där är vi inte än.)
I mitt "hjälp efterlyses"-inlägg försökte jag lyfta frågan om Mobilt BankID för Ubuntu-telefonen, vilket var det direkta skälet till min vädjan.
Jo, jag såg ju att du gjorde den vinklingen i din korrespondens med Canonical
Det var ditt "där är vi inte än" jag reagerade på. Jag skulle alltså önska att vi från och med nu börjar fundera på den aspekten också. Tycker det är naturligt att vi delar med oss till Canonical av våra insikter i BankID-problematiken. Det torde ligga i allas vårt intresse att telefonen kommer till Sverige så småningom, och att lanseringen blir framgångsrik.
Ratatosk skrev:Men även om Pink Panther rubricerade sitt inlägg som ett svar på denna din vädjan (med beskedet nix, glöm det), så uppfattade jag att han i själva verket talade om hela den diskussion som varit (denna långa tråd).
Så uppfattade jag det också, och med undantag för "där är vi inte än", tycker jag din reaktion på det var bra. :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Pink Panther skrev:Vad jag förstår så håller Google på med att anpassa Google Chrome för att köra så kallat Android appar/apk. Hur långt de har kommit med den här anpassningen eller om det genomförs har jag inte svaret på även om jag kör Google Chrome Version 41.0.2243.0 dev. Men JoWa är kunnig och påläst angående Google Chrome och mycket annat. Så kanske JoWa har svaret.
Låter som något som skulle kunna öppna en ny möjlighet. Och ja, JoWa är en klippa, och kommer säkert att kommentera om han vet något mer. :)

Vad telefonen beträffar, är den utrustad med webbrowser-app, som verkar vara Ubuntu-specifik.
Pink Panther skrev:Men övrigt tycker jag naturligtvis att det ska finnas en lösning för Linux i stort. Men har nu efter snart ett år insett att en sådan lösning inte får någon form av gehör i någon instans/myndighet/näringsliv.
Lite nyfiken på varifrån du hämtat den insikten.

Visst, snart är vi uppe i 700 inlägg i den här tråden, och det finns väl ett par hundra närbesläktade inlägg i andra trådar. De representerar massor av jobb som några medlemmar har lagt ned. Men har vi uttömt alla möjligheter att påverka utvecklingen? Knappast. Trots allt som gjorts, finns det massor som fortfarande kan göras.

Så för var och en som är uppriktigt intresserad - och villig att bidra med tid och/eller kunskap - är det bara att kliva ner från åskådarläktaren och göra något.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Pink Panther skrev:Jag har däremot svårt för tro att någon tänker anpassa någon lösning för att någon vägrar registrera ett Google-konto. Ett sådant ställningstagande accepteras av mig personligen. Men det lär inte vara ett hållbart argument i praktiken.
Jag skulle väl snarast se det som ett smått intressant deltest på hur fritt Android egentligen är. Går det inte att, på Android(-x86), installera och köra Mobilt BankID utan att gå via Google Play eller Googles proprietära och slutna applikationslager (/Google Play Store) då vore det ju verkligen illa. Jag tror i och för sig att det går, men känner mig å andra sidan inte nu engagerad nog att själv testa eller leta info om saken.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Det var ditt "där är vi inte än" jag reagerade på. Jag skulle alltså önska att vi från och med nu börjar fundera på den aspekten också.
OK. Inte mer än rimlig synpunkt.

Till och med ett litet marginellt skitsystem som Windows Phone (med färre användare än Linux på persondatorer) har ju Finansiell ID-teknik stött utan att tveka. Så inte lär det finnas några som helst sakliga hinder för dem att stödja Ubuntu Touch också, om bara viljan finns. Och gör de det inte, då lär det bli nästan hopplöst för Ubuntutelefonen i Sverige – om inte Finansiell ID-teknik på det ena eller andra sättet kan kringgås.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Tycker det är naturligt att vi delar med oss till Canonical av våra insikter i BankID-problematiken. Det torde ligga i allas vårt intresse att telefonen kommer till Sverige så småningom, och att lanseringen blir framgångsrik.
Inga invändngar där. Oavsett ens personliga behov av smart telefon/surfplatta så skulle det ju verkligen inte skada med ett öppnare och friare system för sådana än som hittills finns att välja på. (Och får problemet med BankID för Ubuntu Touch en bra lösning, då gissar jag dessutom att det med BankID för Ubuntu och annan GNU/Linux för persondatorer också kan få det nästan automatiskt.)
Skriv svar

Återgå till "Internet"