BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ratatosk skrev:Det enda initiativet och möjligheten till något slags "open source solutions" alls här i Sverige ... är säkerligen FriBID:s reverse engineering. Arbete pågår tydligen på det hållet, ...
Det finns en Facebook-grupp om den här frågan (som dumt nog kräver inloggning för att synas) där någon nyss meddelade att det är tyst på FriBIDs forum.
... tycker jag väl att det verkar förhastat att dödförklara ett projekt efter mindre än en månads tystnad från den drivande personen. Det inlägg från Samuel som jag länkade till postade han ju så sent som 17 november.
Det var absolut inte min avsikt att dödförklara något, men samtidigt håller jag med dig om att min kommentar inte var särskilt konstruktiv. Så i ett försök, att ta reda på hur det faktiskt ligger till, skrev jag ett inlägg i tråden på FriBID-forumet.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av JoWa »

Pink Panther skrev:Vad jag förstår så håller Google på med att anpassa Google Chrome för att köra så kallat Android appar/apk. Hur långt de har kommit med den här anpassningen eller om det genomförs har jag inte svaret på även om jag kör Google Chrome Version 41.0.2243.0 dev. Men JoWa är kunnig och påläst angående Google Chrome och mycket annat. Så kanske JoWa har svaret.
Officiellt är det möjligt att köra ett litet antal utvalda Android-program på Chrome OS (som har App Runtime for Chrome).

Inofficiellt fungerar det även i Chrome på andra system:

Hack runs Android apps on Windows, Mac, and Linux computers (Ars Technica)

För att det skall fungera måste också Android-programmen modifieras.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Skickade ett mejl till Elizabeth K. Joseph där jag frågade hur man skulle kunna få Canonical att finansiera deltagande i E-legitimationsdagen. Svaret kom i form av denna länk:

Ubuntu donations funding

Jag har inte läst igenom allt, men möjligheterna ser ut att vara goda. Den bedömningen gör Elizabeth också.

En ansökan är förenad med viss administration och kräver planering. Det betyder att eventuella kandidater behöver ge sig tillkänna väldigt snart. Serafim? Ratatosk? Andra?

Låt oss göra så här: De, som vill delta på E-legitimationsdagen och få kostnaderna täckta, meddelar vår team contact JoWa i en PM senast tisdag 16 december kl. 18.00. Då vet vi läget på gemenskapsmötet som hålls samma dag kl. 20.

I mejlet jag skickade passade jag på att göra en sammanfattning av den tråkiga situationen i Sverige i fråga om e-legitimering:
Gömt innehåll: Visa!
The systems in Sweden for E-identification, i.e. secure login to web services provided by e.g. governmental authorities and municipal services, are currently in a bad shape from an Ubuntu/Linux POV. The authorities rely almost solely on a system (trademark: BankID) which is owned and run by the big Swedish banks. The system is platform dependent. Previously it provided some Linux support, even if it was poor. During 2014 all Linux support is being dropped. The clients you need to use the system have closed source, of course. :(

There are workarounds, but the preparations needed, to log in to Swedish authorities' web services directly from a Linux based desktop, are unreasonably complicated. Sure, experienced Linux users can handle it, but it's certainly not fun to explain to a new Ubuntu user, who just left Windows, what s/he needs to do.

E-identification in Sweden is more and more handled via smartphones, and this is part of the explanation. 'Everyone' is supposed to own a smartphone (which of course is a false assumption), and also supposed to always prefer it for E-identification purposes. Anyway, you can imagine how likely it is that we'll soon see an app for the purpose which fits Ubuntu Touch.

An E-identification conference, organized by The Swedish E-identification Board, will take place in February. Its purpose is to discuss the future development of E-identification in Sweden, and a few members of the Swedish LoCo have expressed an interest in participating in order to establish contacts with various decision makers and argue for platform independent and open source solutions.

The question was asked if there is a chance that Canonical can sponsor the conference fees (approx. 170 USD per person) and travel expenses, if any. This is the specific reason for this message.

At the same time, given the nature of the issue, we would of course also appreciate any kind of support from the community and/or Canonical. Sure, Sweden is not the biggest country in the world (10 million people), but this is an issue of strategic importance for the possibilities to spread the use of Ubuntu and Linux - including Ubuntu Touch - in Sweden.
Elisabeth vidarebefordrade det till Alan Pope, som har en central roll i Canonicals telefonsatsning, så med lite tur får vi uppbackning från det hållet framöver.

Kan tilläggas att både svaret från Elisabeth och vidarebefordringen till Alan skedde inom en dryg timme från det att jag skickade mitt mejl. Ibland är det kul att jobba med/för Ubuntu. :)

Redigering:

Fick en första kontakt med Alan:
Gömt innehåll: Visa!
On 2014-12-12 01:33, Alan Pope wrote:
> However, are we talking about BankID?

Yes we are.

> If so, perhaps we could look at using one of the already existing open
> source solutions and rally some community people to build a BankID
> compliant app for the Ubuntu Phone?
>
> https://github.com/judofyr/bankid-api
> https://github.com/hno/fribid

Well...

I see now that bankid-api is a Norwegian thing (didn't know about its
existence before).

FriBID is well-known in Sweden. It was created through backward
engineering, and has been helpful up to know. However, the technical
platform for BankID has been changed during 2014. As far as I know,
FriBID does not work on the new platform, and I'm not aware of any
successful attempts to update it. In addition to that, FriBID is/was a
desktop thing.

I'll need to involve more people to be able to give you the full picture
as regards our short-term options. Myself is just a former accountant
who contributes to Ubuntu for fun. ;) But I do understand that this
won't be easy, considering that the available clients are closed source
without public APIs.

Will get back to you when I have talked to people with (a lot) more
technical knowledge than I have. Don't hesitate to contact us in the
meantime if you come to think of something that can help bringing us
closer to a decent Swedish solution from an Ubuntu POV.
Som väl framgår ganska tydligt av mitt svar, har jag inte tillräcklig teknisk kunskap för att driva det här vidare själv. Om vi skall ha möjlighet att nå konkreta resultat, måste folk med gedigen teknisk kunskap involveras. Med andra ord:

Hjälp efterlyses!
Ja, jag ställer upp på att representera ubuntu-se.org på e-legitimationsdagen men efterlyser en agenda dels för vilka jag ska sträva efter att träffa, vilka "sessioner" som finns och vilka av dessa jag och andra representanter för ubuntu-se.org bör vara med på
och dels vilka frågor utöver några jag själv funderat på som ska väckas vid de olika sessionerna.
Frågor jag funderat över är:
1.
Två företag lanserar sina produkter som 'e-legitimationer', dels Telia som marknadsför SecMakers produkt "netid" och dels Finansiell ID-Teknik som marknadsför sina egna produkter BankID oxh Mobilt BankID. Varför tillåts de marknadsföra produkterna som e-legitimationer trots att ingen av dem uppfyller e-legitimationsnämndens krav?
2.
Varför pågår inget arbete med att ta fram en nationell e-legitimation som uppfyller kraven?
3.
Vore det inte bättre att antingen skapa ett statligt företag med det enda syftet att ta fram en e-legitimation och sedan vidareutveckla, underhålla och förvalta en nationell e-legitimation än att låta privata företag tillhandahålla, enligt dem själva, undermåliga produkter som lanseras som fullvärdiga?


Mer frågor och/eller kommentarer till mina. De är nedskrivna i all hast och kan behöva putsas för att vara bra.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

serafim skrev:Ja, jag ställer upp på att representera ubuntu-se.org på e-legitimationsdagen
Utmärkt, Serafim, tack för beskedet!
serafim skrev:men efterlyser en agenda dels för vilka jag ska sträva efter att träffa, vilka "sessioner" som finns och vilka av dessa jag och andra representanter för ubuntu-se.org bör vara med på och dels vilka frågor utöver några jag själv funderat på som ska väckas vid de olika sessionerna.
Mycket bra funderingar, och det skall vi förstås prata om.

Men låt oss ta det steg för steg:
  • På tisdag har vi ett gemenskapsmöte, där vi formellt utser dig och eventuella andra personer till vår(a) representant(er).
  • Sedan bör vi omgående hantera en ansökan om finansiering från Canonical. Det tjänar två syften. Dels pengarna förstås, men det är också ett sätt att visa den globala Ubuntu-gemenskapen och Canonical att det svenska LoCot försöker göra skillnad i en fråga av stor betydelse för Ubuntu i Sverige. (Tror vi bör avvakta med konferensanmälningar tills vi vet om Canonical ställer upp och - i så fall - har fått information om formerna för deras finansiella medverkan. Det kan t ex hända att de vill ha räkningen sänd till sig... Senaste anmälningsdag är den 19 januari.)
  • Därefter har vi över en månad på oss att fundera över vad vi eftersträvar att uppnå med att delta i E-legitimationsdagen, finslipa 'taktiken' osv. ;)
Kan det vara en lämplig tågordning?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Pink Panther skrev:Jag har själv varit motståndare men valt att ta ett steg tillbaka. Senaste jag var i bråk angående det här temat var på min födelsedag. Det var min systers högt utbildade tekniskt kompetenta och Linux fanatiker käraste. Den enda risken är att någon kommit över först ditt personnummer och dessutom personliga kod och loggar in på samtid som du loggar in och du själv inte uppmärksammar att någon loggar in på samtidigt. Men för övrigt du kan se tydligt om du är uppmärksam om någon loggar in samtidigt. Men hur långsökt är det. Men naturligtvis helt orimligt eller omöjligt att så sker.
Fast så lät det inte tidigare då du sågade mobilt BankID vid fotknölarna
Pink Panther skrev:Problemet med den metoden som du antyder/föreslår "HakanS" är följande: Du utsätter dig för en allt för stor risk. Du måste ha 100% kontroll när du springer/sitter när identifiering mellan "smartphones" och datorn. Minsta lilla som går fel eller hänger sig får följden att det är busenkelt för de som kan att hämta uppgifterna. Sedan är det kört. Tro mig på mina ord att de IT-kriminella med all säkerhet försöker eller har ögonen öppna om möjligheten är uppenbar.

Helproffs har testat och är helt eniga med mig att just i den här frågan har jag för en gång skull klart för mig till 100%.

Det är inte jag som har bekräftar ovanstående text. Utan det här är riktigt helproffs på Linux och mycket mer. I deras sällskap är jag en glad amatör men en mycket trevlig vän. Men mina vänner ses sällan eller aldrig i forumvärlden. Med största sannolikhet följer de tråden passivt.
Källa: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 32#p472732

Har något hänt som fått dig att ändra åsikt eller var det bara tomma ord baserade på känsla och utan någon som helst fakta eller verklighetsförankring? Det är förvisso möjligt att det finns brister i säkerheten med Mobilt BankID, men då är det bra att kunna visa på dessa brister i form av källa där informationen är inhämtad.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
serafim skrev:Ja, jag ställer upp på att representera ubuntu-se.org på e-legitimationsdagen
Utmärkt, Serafim, tack för beskedet!
serafim skrev:men efterlyser en agenda dels för vilka jag ska sträva efter att träffa, vilka "sessioner" som finns och vilka av dessa jag och andra representanter för ubuntu-se.org bör vara med på och dels vilka frågor utöver några jag själv funderat på som ska väckas vid de olika sessionerna.
Mycket bra funderingar, och det skall vi förstås prata om.

Men låt oss ta det steg för steg:
  • På tisdag har vi ett gemenskapsmöte, där vi formellt utser dig och eventuella andra personer till vår(a) representant(er).
  • Sedan bör vi omgående hantera en ansökan om finansiering från Canonical. Det tjänar två syften. Dels pengarna förstås, men det är också ett sätt att visa den globala Ubuntu-gemenskapen och Canonical att det svenska LoCot försöker göra skillnad i en fråga av stor betydelse för Ubuntu i Sverige. (Tror vi bör avvakta med konferensanmälningar tills vi vet om Canonical ställer upp och - i så fall - har fått information om formerna för deras finansiella medverkan. Det kan t ex hända att de vill ha räkningen sänd till sig... Senaste anmälningsdag är den 19 januari.)
  • Därefter har vi över en månad på oss att fundera över vad vi eftersträvar att uppnå med att delta i E-legitimationsdagen, finslipa 'taktiken' osv. ;)
Kan det vara en lämplig tågordning?
Visst, ville bara ge besked och initera diskussionen. En månad är inte så lång tid och jag har många järn i elden just nu. Vill nog dessutom inte vara den ende, hoppas på en hygglig uppslutning.
世良比無
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Serafim, dina frågor är mycket bra, tycker jag, och jag är väldigt nyfiken på svaren vi kan få.

Gunnar, som det nu ser ut har jag i och för sig förståelse för att din tågordning kanske är vad som är enklast och mest praktiskt realiserbart. Men jag kan samtidigt inte låta bli att undra vem som kan känna sig inspirerad att anmäla sig till uppdraget innan det varken är klart vad det egentligen går ut på eller kanske ens hur det ska finansieras.

Missförstå mig rätt, det är ju säkert läge nu att försöka gå mera i närkamp än hittills med politiker och makthavare, och E-legitimationsdagen är gissningsvis bästa möjlighet till det. I diskussionen här i detta forum har vi fått se E-legitimationsnämnden avfärda oss med samma standardsvar tre gånger (eller något sådant) per e-post. Står vi ansikte mot ansikte med dem, däremot, borde det ju bli svårt för dem att läsa innantill från samma standardsvar igen. Försöker de den manövern borde man ju kunna avbryta dem och ställa konkreta frågor, som dem Serafim nämner.

Men ändå... Då du, inom parentes, ställde frågan om jag ville ställa upp (innan Serafim givit sitt besked), så tvingades jag ju i alla fall tänka tanken. Vilken fick formen ungefär av "Hoppsan! Hjälp!! Vad ska jag göra där!?" Och jag fick för mig en bild av mig själv som en yr höna vilset fladdrande runt på huggkubben, ungefär.
serafim skrev:Vill nog dessutom inte vara den ende, hoppas på en hygglig uppslutning.
En mycket förståelig synpunkt. För egen del vill jag dock ogärna bli ensam släpvagn till Serafim (eller enmans hejaklack). Jag uppfattar mig ju heller knappast som särskilt väl lämpad att representera Ubuntu Sverige egentligen.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

serafim skrev:1.
Två företag lanserar sina produkter som 'e-legitimationer', dels Telia som marknadsför SecMakers produkt "netid" och dels Finansiell ID-Teknik som marknadsför sina egna produkter BankID oxh Mobilt BankID. Varför tillåts de marknadsföra produkterna som e-legitimationer trots att ingen av dem uppfyller e-legitimationsnämndens krav?
Finns kanske möjligheten att helt enkelt få Finansiell ID-Teknik och/eller deras återförsäljare fällda för marknadsföringsbrott?

Såvitt jag förstår kan man inte som privatperson vända sig direkt till marknadsdomstolen. Däremot kan man vända sig till Konsumentverket och förhoppningsvis få Konsumentombudsmannen att ta upp frågan i domstolen. Har det prövats?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:Gunnar, som det nu ser ut har jag i och för sig förståelse för att din tågordning kanske är vad som är enklast och mest praktiskt realiserbart.
Jo, med tanke på tiden vi har på oss, har vi nog inte så mycket att välja på.
Ratatosk skrev:Men jag kan samtidigt inte låta bli att undra vem som kan känna sig inspirerad att anmäla sig till uppdraget innan det varken är klart vad det egentligen går ut på eller kanske ens hur det ska finansieras.
Vad det går ut gå är väl i alla fall klart i det stora hela? Det är ett tillfälle att inhämta aktuell information, ställa frågor, framföra synpunkter och knyta kontakter. Vilka frågor/synpunkter skall vi fortsätta prata om, så att ni/de som deltar har med sig det i bagaget den 4 februari.

Att finansieringen inte är spikad på förhand är trist, men det är som det är. Det är förstås möjligt att ställa upp på villkor att kostnaderna täcks helt eller delvis.
Ratatosk skrev:
serafim skrev:Vill nog dessutom inte vara den ende, hoppas på en hygglig uppslutning.
En mycket förståelig synpunkt. För egen del vill jag dock ogärna bli ensam släpvagn till Serafim (eller enmans hejaklack). Jag uppfattar mig ju heller knappast som särskilt väl lämpad att representera Ubuntu Sverige egentligen.
Hejaklacksledare låter bra. Vi får fixa någon slags flagga eller banderoll, tror jag. :)

Men något mera allvarligt: Ratatosk, du har med råge det engagemang och den förståelse för problemets betydelse för Ubuntu och Linux som skulle göra dig till en utmärkt person att delta för vår räkning på E-legitimationsdagen. Du och Serafim har olika bakgrund, och har närmat er BankID-problematiken från lite olika utgångspunkter, och ni skulle komplettera varandra.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Inlägg: 3050
Blev medlem: 08 feb 2009, 02:13
OS: Linux Mint
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ort: Luna

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Pink Panther »

Nemo skrev:
Pink Panther skrev:Jag har själv varit motståndare men valt att ta ett steg tillbaka. Senaste jag var i bråk angående det här temat var på min födelsedag. Det var min systers högt utbildade tekniskt kompetenta och Linux fanatiker käraste. Den enda risken är att någon kommit över först ditt personnummer och dessutom personliga kod och loggar in på samtid som du loggar in och du själv inte uppmärksammar att någon loggar in på samtidigt. Men för övrigt du kan se tydligt om du är uppmärksam om någon loggar in samtidigt. Men hur långsökt är det. Men naturligtvis helt orimligt eller omöjligt att så sker.
Fast så lät det inte tidigare då du sågade mobilt BankID vid fotknölarna
Pink Panther skrev:Problemet med den metoden som du antyder/föreslår "HakanS" är följande: Du utsätter dig för en allt för stor risk. Du måste ha 100% kontroll när du springer/sitter när identifiering mellan "smartphones" och datorn. Minsta lilla som går fel eller hänger sig får följden att det är busenkelt för de som kan att hämta uppgifterna. Sedan är det kört. Tro mig på mina ord att de IT-kriminella med all säkerhet försöker eller har ögonen öppna om möjligheten är uppenbar.

Helproffs har testat och är helt eniga med mig att just i den här frågan har jag för en gång skull klart för mig till 100%.

Det är inte jag som har bekräftar ovanstående text. Utan det här är riktigt helproffs på Linux och mycket mer. I deras sällskap är jag en glad amatör men en mycket trevlig vän. Men mina vänner ses sällan eller aldrig i forumvärlden. Med största sannolikhet följer de tråden passivt.
Källa: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 32#p472732

Har något hänt som fått dig att ändra åsikt eller var det bara tomma ord baserade på känsla och utan någon som helst fakta eller verklighetsförankring? Det är förvisso möjligt att det finns brister i säkerheten med Mobilt BankID, men då är det bra att kunna visa på dessa brister i form av källa där informationen är inhämtad.
Okej!

Då är inte ett öppet forum rätt kanal att visa på brister vad berör Mobilt BankID.

Övrigt är mitt svar endast Okej! Okej! på nuvarande svar, kritik eller framtida kommentarer.
Senast redigerad av 1 JoWa, redigerad totalt 16 gånger.
Anledning: Aktiverade BBCode.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Pink Panther skrev:Okej!

Då är inte ett öppet forum rätt kanal att visa på brister vad berör Mobilt BankID.

Övrigt är mitt svar endast Okej! Okej! på nuvarande svar, kritik eller framtida kommentarer.
Varför skulle det inte vara det? Om du vet något som ingen annan här vet, vore det då inte bra att informera om detta samt ange källan var informationen kommer ifrån? Särskilt som det säkert finns de som funderar på om Mobilt BankID kan fungera som en bra och säker ersättning för den lösning som är på väg att fasas ut för Linux?

Om du ändå inte tänker ge någon källa till dina uppgifter, varför tar du överhuvudtaget upp dem då här?
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Hej!
Var i kontakt med Handelsbanken angående möjligheten att skaffa Mobilt BankID som ersättare för den nuvarande lösningen. Gick väl inte direkt lysande. Började med att skicka ett brev till dem
Vad jag har hört ska det vara möjligt att använda sig av mobilt BankID och
logga in via datorn som kör Linux, men använda mobilt BankID i en
Smartphone.

Nordea har denna typ av inloggning, men jag hittar den inte på
inloggningssidan hos Handelsbanken.

Undrar hur jag ska göra för att kunna fortsätta använda tjänster hos
Handelsbanken med Linux om ni inte tillåter inloggning med mobilt BankID
och dessutom drar in stödet för Linux avseende det BankID jag har idag?

Mvh Mikael
Fick följande svar från dem
Hej Mikael!

Möjligheten till att logga in med kortläsare och sladd kommer som sagt sluta ges för användare utav Linux. Det du istället kommer kunna använda är givetvis ett Mobilt bankid.

Så här gör du för att beställa ett mobilt bankID:

1. Installera appen för "Mobilt BankID" på din mobiltelefon. Den finns i App Store på iPhone, Playbutik på Android eller Windows phone store för din WP-telefon.
2. Logga in på internettjänsten enligt Kortläsare med sladd om detta fortfarande fungerar för dig.
3. Klicka på "Internet, mobil och BankID" i högerspalten.
4. Välj fliken "BankID".
5. Klicka på "Beställ Mobilt BankID".
6. Godkänn avtalet.
7. Klicka på "Hämta aktiveringskod". Du ser nu en kod som du anger i BankID-appen. Sedan fungerar ditt mobila BankID.

Om inloggningen med sladd inte fungerar på datorn kan du ta med ditt inloggningskort till närmaste Handelsbanken kontor och där få en aktiveringskod istället till det mobila bankidt.

Därefter kan du använda detta mot de flesta externa sidor för att logga in dock mot Handelsbanken blir det kortläsare utan sladd istället.
Jag noterar 2 saker i det svar jag fick.
1: Det krävs att jag loggar in med kortläsaren ansluten med sladd för att det ska gå att beställa Mobilt BankID, vilket gör att då den tjänsten upphör måste jag besöka ett Handelsbanken kontor för att få min aktiveringskod. Dvs. de tar bort möjligheten att logga in och hänvisar till Mobilt BankID samtidigt som de kräver inloggning med en lösning som de tagit bort eller kommer inom kort ta bort för Linux. Ett sorts moment 22 som gör att jag antingen behöver en Windowsmaskin eller ett fysiskt besök på ett av deras kontor.

2: Jag kommer inte kunna logga in på Internetbanken från en dator med Mobilt BankID utan hänvisas till kortläsaren utan sladd för inloggning.

Kände mig inte nöjd med detta och skrev en uppföljande fråga på detta
Hej!
Tackar för svaren, men blir lite fundersam över detta med Mobilt BankID. På sidan om Finansiell ID-Teknik BID AB står det att läsa följande:

Finansiell ID-Teknik BID AB äger, förvaltar och vidareutvecklar BankID.
Företaget som startades 2002 ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano
Bank, Länsförsäkringar Bank, SEB, Skandiabanken och Swedbank. Våra
kunder är de flesta av de stora svenska bankerna, som i sin tur säljer
och förmedlar BankID till myndigheter, företag, organisationer och
privatpersoner. Källa: http://www.bankid.com/sv/Om-foretaget/

Vad gäller beslutet att sluta stödja Linux skriver Finansiell ID-Teknik BID AB följande:
Under 2014 införs successivt en ny teknologi för utgivning, inloggning
och underskrift med BankID, vilket gör att äldre versioner av BankID
säkerhetsprogram inte längre kommer att fungera.

I samband med
teknologiskiftet har BankID bestämt att inte ta fram en ny version av
BankID säkerhetsprogram för Linux, framförallt på grund av att
användarbasen är så liten att utvecklings- och förvaltningskostnaderna
inte går att motivera. Dessa användare hänvisas därför vänligen till
Mobilt BankID i fortsättningen. Källa: http://www.bankid.com/sv/Aktuellt/BankI ... -fasas-ut/

Jag som Linuxanvändare kommer inte att kunna använda mig av BankID säkerhetsprogram för Linux utan blir hänvisad till att använda Mobilt BankID i fortsättningen. Av ert svar framgår det att jag kommer inte att kunna använda mig av Mobilt BankID för inloggning till Internetbanken utan hänvisas till kortläsare utan sladd. Konsekvensen av detta blir att jag måste ha 2 st BankID:n. Ett Mobilt BankID mot myndigheter och ett BankID på kort för Handelsbanken. Jag upplever det som mycket oseriöst av Handelsbanken att som delägare av Finansiell ID-Teknik AB hänvisa mig som Linuxanvändare till Mobilt BankID, men inte stöda inloggning med Mobilt BankID till Internetbanken via datorn. Jag vet att både Swedbank och Nordea har en lösning, där det går att logga in på Internetbanken från datorn genom att använda Mobilt BankID.

Har Handelsbanken några planer på att införa stöd för inloggning från dator med Mobilt BankID eller kommer ni även fortsättningsvis kräva att Linuxanvändare ska ha 2 st BankID:n för att kunna lösa sina ärenden?

Mvh Mikael
Fick sedan svar från Handelsbanken
Hej!

Planer finns för att införa inloggning i vår Internettjänst med mobilt BankID, någon tidsplan för detta kan dock inte lämnas idag.
Tills dess får vi hänvisa till inloggningen utan sladd på vår Internettjänst för de av våra kunder som använder Linux.
Sammanfattningsvis kan man säga att som kund i Handelsbanken har jag två valmöjligheter
1: Sköta mina bankärenden via den nuvarande lösningen fast från en maskin som kör Windows
2: Skaffa Mobilt BankID för att använda mot myndigheter och använda befintligt BankID med kortläsare utan sladd för inloggning i Internetbanken. Det låter som att det i framtiden kommer att införas inloggning i Internetbanken via Mobilt BankID, men inget svar på hur långt bort det ligger.

Vill också säga att ni som engagerat er i detta gjort ett fantastiskt jobb. Osprey, Gunnar, Serafim och andra som jag inte kommer på namnen på just nu. Jag tror det kommer att lösa sig även för Linuxanvändarna, men att det kanske ligger några år bort beroende på hur trögt byråkratins kvarnar mal.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för den rapporten, Nemo!

Vet inte om Handelsbanken är unika i det där med att inte tillåta inloggning till Internetbanken med Mobilt BankID. I alla händelser är de nog unika med att man som Linux-användare behöver besöka ett kontor fysiskt för att få en aktiveringskod. Bestämde mig för att ge dem ett hedersomnämnande på sidan E-legitimation. ;)
Nemo skrev:Jag tror det kommer att lösa sig även för Linuxanvändarna, men att det kanske ligger några år bort beroende på hur trögt byråkratins kvarnar mal.
Jag har ett annat tidsperspektiv. Vi är några som just nu förbereder oss för att delta på E-legitimationsdagen, och vi måste också försöka hitta en väg att få en fungerande app för Mobilt BankID till Ubuntu-telefonen.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Bestämde mig för att ge dem ett hedersomnämnande på sidan E-legitimation. ;)
Tycker du var lite för snäll mot dem ;) Det bör även framgå att de inte tillåter inloggning till Internetbanken från en dator med hjälp av Mobilt BankID, vilket gör att Mobilt BankID är fullständigt bortkastat om man vill nyttja det för att göra sina bankärenden via datorn.

Att dessutom hänvisa Linuxanvändare till Mobilt BankID som ersättare för nuvarande tekniska lösning och samtidigt inte tillåta inloggning från dator med Mobilt BankID är ett riktigt lågvattenmärke som bör uppmärksammas.

Mvh Nemo
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Bestämde mig för att ge dem ett hedersomnämnande på sidan E-legitimation. ;)
Tycker du var lite för snäll mot dem ;) Det bör även framgå att de inte tillåter inloggning till Internetbanken från en dator med hjälp av Mobilt BankID, vilket gör att Mobilt BankID är fullständigt bortkastat om man vill nyttja det för att göra sina bankärenden via datorn.
Av två skäl är jag tveksam till att trassla in mig i den aspekten:
  1. Vårt huvudfokus i kritiken mot FID:s exkludering av Linux har varit att privata banker indirekt (genom sitt praktiska monopol) tillåts försämra tillgängligheten till webbtjänster hos statliga myndigheter och offentlig service, dvs. verksamheter som vi har rätt till som medborgare och boende i Sverige. Hur obekvämt de väljer att utforma inloggningen till sina egna tjänster är på sätt och vis upp till dem själva.
  2. Samma nackdel - olika inloggningsmetoder till myndigheter och banken - har du om du väljer lösningen med Telia e-leg. för att kunna fortsätta logga in utan nalle.
Nemo skrev:Att dessutom hänvisa Linuxanvändare till Mobilt BankID som ersättare för nuvarande tekniska lösning och samtidigt inte tillåta inloggning från dator med Mobilt BankID är ett riktigt lågvattenmärke som bör uppmärksammas.
Jovisst.. Jag reagerade också på det där när vi pratade om det för ett halvår sedan. Men tanken med wiki-sidan är inte att återge hela problematiken och alla våra argument. Den är tänkt att vara en komprimerad konkret sammanfattning av vilka alternativ vi för ögonblicket har som Linux-användare.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Däremot kan man ju markera mot Handelsbanken genom att gå över till en mindre avog bank, trots allt finns det ju tydligen en gradering i eländet. Håller med om att, enligt din beskrivning, Handelsbanken verkar ha gått under lågvattenmärket.

Håller också med Gunnar om att kritiken, om än svidande, bör hållas på en rimlig nivå.

Minns Ångpanneföreningens webbkritk för några år sedan, där man bara noterade felen och bristerna utan att egentligen kräkas på företagen (även om det då hade varit befogat i några fall, däribland Handelsbankens webbplats).
世良比無
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Av två skäl är jag tveksam till att trassla in mig i den aspekten:
  1. Vårt huvudfokus i kritiken mot FID:s exkludering av Linux har varit att privata banker indirekt (genom sitt praktiska monopol) tillåts försämra tillgängligheten till webbtjänster hos statliga myndigheter och offentlig service, dvs. verksamheter som vi har rätt till som medborgare och boende i Sverige. Hur obekvämt de väljer att utforma inloggningen till sina egna tjänster är på sätt och vis upp till dem själva.
  2. Samma nackdel - olika inloggningsmetoder till myndigheter och banken - har du om du väljer lösningen med Telia e-leg. för att kunna fortsätta logga in utan nalle.
Håller delvis med dig om de skäl du anger. Dock tycker jag det är av vikt att det framgår på Wiki sidan vilka banker som stödjer inloggning till Internetbanken via dator med Mobilt BankID.

På Wiki sidan står det bl.a. följande:
Mobilt BankID kan användas både när du surfar från telefonen/surfplattan och när du besöker en webbtjänst från en dator. Den senare möjligheten fungerar oberoende av datorns operativsystem.
Internetbank är enligt mig också en webbtjänst och den fungerar inte idagsläget med Mobilt BankID och en dator för Handelsbanken. Informationen blir i detta fall missvisande. Antingen förtydligar man att med webbtjänst menas allt utom inloggning till bankernas Internetbank (Även om det fungerar på en del banker) eller så läggs det upp en kortfattad lista över vilka banker som stödjer inloggning från en dator med Mobilt BankID och vilka som inte gör det. OBS! Behöver inte vara någon kritisk text i samband med detta utan ren faktainformation.

Jag tror det kan vara intressant för de som funderar på att skaffa Mobilt BankID.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Men tanken med wiki-sidan är inte att återge hela problematiken och alla våra argument. Den är tänkt att vara en komprimerad konkret sammanfattning av vilka alternativ vi för ögonblicket har som Linux-användare.
Håller med, men tycker att alterativen också påverkas av hur smidig lösningen blir med Mobilt BankID och den lösningen är idag mycket beroende av vilken bank man har.

Vad jag känner till har Swedbank och Nordea stöd för ovanstående inloggning. Handelsbanken har det inte. Vet inte hur det ser ut för övriga banker.

Mvh Nemo
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Såg en artikel på idg.se publicerad idag, om E-legitimation, som sände kalla kårar efter ryggraden på mig:
Jonas Ryberg på IDG skrev:Mest oroliga är SKL över att bankerna som i dag står för lejonparten av de utfärdade e-legitimationerna inte anslutit sig till det nya systemet.

I ett brev till it-minister Mehmet Kaplan, MP, skriver organisationens styrelse att om inte bankerna hoppat på tåget innan januari är slut så krävs att det blir möjligt att göra en ny upphandling utanför E-legitimationsnämndens system eller att dagens system med Bank-ID kan förlängas.
Att bankerna bakom BankID systematiskt verkar arbeta för att slå ut de sista resterna av befintlig konkurrens – och försäkra dem om oinskränkt och enväldigt monopol med sitt BankID på marknaden för pseudo-e-legitimation – har vi väl tidigare konstaterat. Men det verkar dessutom som om de gör vad de kan för att sabotera även den lagreglerade verkliga e-legitimation som E-legitimationsnämnden förbereder.

Vare sig resultatet blir en förlängning av den nuvarande laglösa och oreglerade situationen (där Finansiell ID-teknik med ägare gör vad fanken de vill), eller bankerna (Finansiell ID-tekniks ägare & kumpaner) kan framtvinga någon för dem förmånlig anpassning av det lagreglerade systemet, så blir det vinst för dem.

(Sedan lyckas jag i och för sig för egen del inte alls begripa varför SKL tycker att det skulle vara så attans viktigt att få med bankerna. Vad spelar det för roll? Sitter SKL:s styrelse laddade med bankaktier, eller vad? Då riktig e-legitimation finns så är det ju bara för samtliga offentliga myndigheter att sluta betala för, eller tillhandahålla inloggning med, Finansiell ID-Tekniks undermåliga pseudolösning, BankID, så följer väl privata aktörer förr eller senare efter de också?)
________________________________________

En anmärkning beträffande BankID görs dock i slutet av artikeln: Den som har en betalningsanmärkning kan tydligen inte få BankID (det visste jag inte). (Inte heller "i vissa fall" om man är nyanländ i Sverige.) Det faktum att en Linuxanvändare (utan smart telefon/surfplatta) numera inte heller kan få något BankID förbigås däremot med öronbedövande tystnad.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:... tycker jag det är av vikt att det framgår på Wiki sidan vilka banker som stödjer inloggning till Internetbanken via dator med Mobilt BankID.

På Wiki sidan står det bl.a. följande:
Mobilt BankID kan användas både när du surfar från telefonen/surfplattan och när du besöker en webbtjänst från en dator. Den senare möjligheten fungerar oberoende av datorns operativsystem.
Internetbank är enligt mig också en webbtjänst och den fungerar inte idagsläget med Mobilt BankID och en dator för Handelsbanken. Informationen blir i detta fall missvisande. Antingen förtydligar man att med webbtjänst menas allt utom inloggning till bankernas Internetbank (Även om det fungerar på en del banker) eller så läggs det upp en kortfattad lista över vilka banker som stödjer inloggning från en dator med Mobilt BankID och vilka som inte gör det.
Den poängen köper jag. I avsaknad av en fullständig lista, lade jag till uppgiften i senaste versionen att "de flesta" banker stöder inloggning med Mobilt BankID.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:Såg en artikel på idg.se publicerad idag, om E-legitimation, som sände kalla kårar efter ryggraden på mig:
Jonas Ryberg på IDG skrev:Mest oroliga är SKL över att bankerna som i dag står för lejonparten av de utfärdade e-legitimationerna inte anslutit sig till det nya systemet.

I ett brev till it-minister Mehmet Kaplan, MP, skriver organisationens styrelse att om inte bankerna hoppat på tåget innan januari är slut så krävs att det blir möjligt att göra en ny upphandling utanför E-legitimationsnämndens system eller att dagens system med Bank-ID kan förlängas.
Jag har också läst artikeln nu, och får inga kalla kårar alls. Tvärtom tycker jag det är utmärkt att SKL gör sin stämma hörd och lyfter frågan till regeringen (igen).
Ratatosk skrev:(Sedan lyckas jag i och för sig för egen del inte alls begripa varför SKL tycker att det skulle vara så attans viktigt att få med bankerna. Vad spelar det för roll? Sitter SKL:s styrelse laddade med bankaktier, eller vad? Då riktig e-legitimation finns ...
Kruxet är att någon sådan inte finns, och inte kommer att finnas i närtid.
Ratatosk skrev:En anmärkning beträffande BankID görs dock i slutet av artikeln: Den som har en betalningsanmärkning kan tydligen inte få BankID (det visste jag inte). (Inte heller "i vissa fall" om man är nyanländ i Sverige.)
Skulle tro att lösningen med Skatteverkets id-kort med Telia e-legitimation är en ventil där. Det talar för att Telia e-legitimation kommer att förbli ett alternativ som möjliggör inloggning till myndigheterna direkt från ett Linux-skrivbord utan nalle.
Skriv svar

Återgå till "Internet"