BankID för Linux slopas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:P.S. Ganska porträttlik avatar. Ritat den själv? ;)
Gammalt foto, några filter i Gimp och lite efterredigering :)
世良比無
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

serafim skrev:
Mumintroll skrev:Har jag blivit åsiktsregistrerad? Är det här ytterligare ett steg från bankerna/Microsoft att få mig att ändra operativsystem.
Följande meddelande möter mig när jag skall logga in via dosa på Swedbank: ...
Härligt, tillbaka till forntiden! 2001-2003 hade jag lååånga diskussioner med bl.a. Skandiabanken om att få slippa sådana meddelanden eftersom deras service ju styrs av programvara på banken och inte i mitt OS. Det tog 2 1/2 år innan de böjde sig och ett meddelande liknande ditt försvann och likaså krigade jag om att få slippa "Du använder inte senaste versionen av Internet Explorer" med hänvisning till var man kunde ladda ner denna.
Till slut klickade jag varje gång på länken och skickade svaret: "Det finns ingen version av Internet Explorer till ditt operativsystem" till banken. "Jag följde er rekommendation men fick det här svaret ..., vad ska jag ta mig till? Måste jag byta bank eftersom jag inte kan byta operativsystem?"

På dem och bråka!
Ännu bättre blir det om man klickar på länken i "Läs mer om våra rekommendationer här". Där finns nämligen ingenting om Linux, bara rekommendationer avseende webbläsare på PC och Mac men inget som säger att det bara fungerar på dessa två och drar man den slutsatsen så borde det inte fungera på smartphones och surfplattor. Öppnar för riktiga "dum i huvudet och förstår ingenting..."-dialoger med Swedbank. "Jag klickade på länken men fick inte reda på någonting om hur jag ska bära mig åt ..."
Senast redigerad av 1 serafim, redigerad totalt 10 gånger.
世良比無
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Ratatosk »

Meerkat skrev:Vad finns det för banker att välja på...
Inte många. Gunnar m.fl. trodde sig ju ha hittat en Linuxvänlig bank i Icabanken. Men Icabanken gjorde hastigt och lustigt en U-sväng, 180°.

Själv använder jag nu Forex bank som min huvudbank, vilken mig veterligt hittills inte visat några Linuxfientliga tendenser (ta i trä). De har också fördelen att bjuda på gratis bankkort. Men det är ju en rätt liten bank med begränsad funktionalitet, så passar säkert inte alla.

Det ska kanske också påpekas att Nordea, Sveriges väl allra största bank, är inte med bland ägarna av Finansiell ID-Teknik. De är bara (sedan de tvingades ge upp konkurrensen med sin egen e-legitimation) kund hos Finansiell ID-Teknik. (Hur mycket det betyder i praktiken vet jag dock i och för sig inte.)
Meerkat skrev:...när till och med swedbank ska jävlas? >:(
Swedbank är nog bland dem som jävlas allra mest, skulle jag tro. Finansiell ID-tekniks styrelseordförande, Leif Karlsson, kommer från Swedbank, och var, som jag sa ovan, en av de två som var uppe på scen på E-legdagen och jäste av självnöjdhet över Finansiell ID-Tekniks agerande. Swedbank hade totalt fem representanter anmälda på E-legitimationsdagen, fler än någon annan bank. De är också en av de tre största ägarna i Finansiell ID-Teknik (eller åtminstone en av de tre med dubbel representation i styrelsen).

Exakt hur Linuxhatet är fördelat inom ägarkretsen är givetvis svårt att utifrån säga någonting säkert om (hade varit intressant att vara en fluga på väggen under deras styrelsesammanträden), men från en av de fyra mindre ägarna, Ikano bank, fick vi tidigare ett förhållandevis vänligt brev.
Användarvisningsbild
gruble
Inlägg: 704
Blev medlem: 24 maj 2007, 11:30
OS: Foresight
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av gruble »

Ratatosk skrev:Finansiell ID-tekniks styrelseordförande, Leif Karlsson, kommer från Swedbank, och var, som jag sa ovan, en av de två som var uppe på scen på E-legdagen och jäste av självnöjdhet över Finansiell ID-Tekniks agerande.
b.png
b.png (65.1 KiB) Visad 10469 gånger
Ser inte bättre ut här fast allt är autouppdaterat till senaste release. Sånt trams slipper jag om jag loggar in på www.skandiabanken.se
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Användarvisningsbild
mcNisse
Inlägg: 5211
Blev medlem: 06 feb 2007, 20:51
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av mcNisse »

Gunnar Hjalmarsson skrev: Under en kort tid använde jag Danske Bank, och först hade de någon fånig Java-baserad lösning för att kunna logga in med dosa. Då erbjöd de support för Windows men inte för Linux (åtminstone inte officiellt - jag fick hygglig hjälp ändå). Hursomhelst, lösningen ledde till många problem, vilket de själva insåg, och skrotade den.
Jag har kvar danskebank. Efter att de skrotade java lösningen har deras lösning fungerat bra. Man loggar in med en kod dosa och ett lösenord.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av vulfgar »

Mumintroll skrev:Har jag blivit åsiktsregistrerad? Är det här ytterligare ett steg från bankerna/Microsoft att få mig att ändra operativsystem.
Följande meddelande möter mig när jag skall logga in via dosa på Swedbank:
Jag får inte detta meddelande. Märkligt. :O
Kan det bero på ubuntuversion eller webbläsare?

---
Kollade igenom tråden och vill passa på att tacka och gratulera deltagarna på e-legitimationsdagen till ett fantastiskt bra jobb! Mycket imponerande! :-D

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

vulfgar skrev:Jag får inte detta meddelande. Märkligt. :O
De tog snabbt bort det, såg jag i Facebook-gruppen Linux-användares rättighet till fungerande Bank ID.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av vulfgar »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
vulfgar skrev:Jag får inte detta meddelande. Märkligt. :O
De tog snabbt bort det, såg jag i Facebook-gruppen Linux-användares rättighet till fungerande Bank ID.
Tur det. Förhoppningsvis inser de att vi är en ganska stor grupp som det vore dumt att stöta sej med.

Om jag gått ett sånt meddelande hade jag absolut kontaktat mitt bankkontor och förberett flytt av lån och konton till en mer linuxvänlig bank.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Mumintroll
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:53
OS: Lubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Mumintroll »

Det stämmer att de har tagit bort det...
Men något lurt är det... för i min iver att få tag i en ny bank gick jag igenom ett flertal bankers hemsidor gällande krav på inloggningsrutiner gällande dosa och kort och det var många som hänvisade enkom till Windows alternativ Mac samt krav på Webläsare, andra operativsystem var inte giltiga..
Blev uppringd av den ytterst välvilliga datachefen på Falkenbergs Sparbank som skyllde på något serverfel.. vilket även man hade gått ut i media om..och att problem var löst. Löst är det men jag kan inte låta bli att undra varför dessa hänvisningskrav figurerar på en hel del bankers hemsidor? Inte på Falkenbergs Sparbank dock.. men är det något som är på gång även för dosa/kort då de vill att man nyttjar mobilt bankid? Är jag ute och seglar?

Vidare kan jag rapportera att min välvilliga datachef på Falkenbergs Sparbank(ingår i Swedbank)verkar tydligen inte ha den blekast aning om att Bankid/FID inte längre ger support till Linux, lovade mig att gräva vidare i ärendet och försöka hugga tag i personer i bankväsendet som vet mera och bad att få återkomma. Det verkar som han själv tycker detta ärende är viktigt.. Skulle vilja ge honom ett stort plus när det gäller kundservice och bemötande. Verkar förstår mitt(vårt) problem men jag misstänker att han inte kommer längre än vad vi har kommit än så länge, ändock vill jag ge honom en eloge för att han inte minimerade vårt problem.
Mumintroll
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2014, 22:53
OS: Lubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Mumintroll »

Vill dela lite vad som har skrivits gällande Svensk E-legitimation under den senaste tiden :

http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/ar ... TygI.email

http://www.dagensjuridik.se/2015/04/ny- ... -samhallet

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 894751.ece

Det kommer att bli mycket svårt att närma sig Europa utan öppen standard :)

Moderaternas talesman är för öppen källkod. :)

Fler politiker säger sig vara för öppen källkod från olika partitillhörigheter men ingen har än så länge basunerat ut det i media förutöver moderaterna
( har i alla fall inte hittat några publicerade artiklar)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av johanre »

Mumintroll skrev:Det kommer att bli mycket svårt att närma sig Europa utan öppen standard :)
Hhhmm, har också funderat över det i omgånger. Lite snabbhjälp nu av Google och hittade ett projekt som jobbar åt det hållet : https://www.eid-stork2.eu/ Noterbart är att Sverige på Bank fronten inte är med, dock vekar Skatteverket och Stockholms Universität på något sätt vara lite inblandade i var fall...
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av serafim »

Lite lustigt att Hanif Bali sågar allianspolitiken nu när den blivit nya regeringens politik och dessutom visar att han som är integrationsansvarig inte har många hum om det han uttalar sig om. Satsningen på glesbygden behövs ju för att uppfylla EU:s krav och satsningen på E-leg behövs också. Varför vara nöjd med att BankID har monopoliserat E-leg?

Tänker förresten på att det skulle kunna vara bra med en påminnelse till Kaplan om samtalet med Mumintroll på e-leg-dagen så att han inte tappar stinget... och höra hur det går ;)

Kanske ska man såga Bali men jag har just nu för mycket annat för mig med ett par nya deadlines flåsande i nacken.
世良比無
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Läste en artikel om bankernas ovilja att hantera kontanter och ett förslag om att tvinga dem utfärda kontokort även till mindre solida kunder. Påminner mycket om 'vår' BankID-fråga. Bankernas roll har förändrats, och de har kommit att få ansvar för nya områden som utgör grundläggande medborgerlig samhällsservice - ett ansvar som de har visat sig inte vara mogna att axla. Staten behöver agera genom mer medveten reglering.

I princip borde vi kunna göra gemensam sak med dem som oroar sig för konsekvenserna av det kontantlösa samhället. På vilket sätt har jag dock ingen idé om.
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Nemo »

Läste en artikel i Computer Sweden idag om e-legitimation. Det verkar göra en del försök till omtag i denna fråga. Återstår att se om det i slutändan innebär någon förändring för oss som kör Linux.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.6 ... -ros-iland
beow
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2006, 16:13
OS: Xubuntu

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av beow »

Om vi ska följa EU direktiven om e-legitimation om två år så kanske det är bra att följa den utvecklingen: https://joinup.ec.europa.eu/software/cefeid/home

Är inte riktigt säker på om den föreslår ett system för e-legitimation eller bara ett system för interoperabilitet av olika system.
fhede
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 okt 2016, 06:44
OS: Gentoo
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av fhede »

Det jobbas med en ny lösning,men om det gäller linux återstår att se.

https://www.sunet.se/samarbeten/projekt ... tifiering/

Jag mailade Fresia som är en av kontakterna på den länken och fick detta svaret.

Detta är inte en ny BankID-lösning utan ett sätt att göra det enklare att skapa ”nya BankID-lösningar” varav flera säkert kommer att vara ”linux-kompatibla”.

Återkom gärna om ni har flera frågor om projektet se-leg!

Med vänlig hälsning,
Fresia

låter lovande ;-)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Flera intressanta nyheter. :)
beow skrev: https://joinup.ec.europa.eu/software/cefeid/home

Är inte riktigt säker på om den föreslår ett system för e-legitimation eller bara ett system för interoperabilitet av olika system.
Tror det handlar om det senare.
fhede skrev:Det jobbas med en ny lösning,men om det gäller linux återstår att se.

https://www.sunet.se/samarbeten/projekt ... tifiering/
Ur ett Linux-perspektiv låter detta lovande.

Telia e-legitimation är ett existerande och väl fungerande system för autentisering hos offentliga sektorns webbtjänster, och det fungerar utmärkt i Linux. I dagsläget är det dock svårtillgängligt då du, även om du har en giltig legitimation som t ex körkort, behöver skaffa Skatteverkets id-kort. Det kan du idag bara göra genom besök hos ett begränsat antal av Skatteverkets kontor.

Jag tycker det låter som att SUNET-projektet skapar förutsättningar för en enklare hantering för både Telia e-legitimation och andra alternativ till BankID.
wartin
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jan 2017, 17:11
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av wartin »

Hejsan,
Hittade den här guiden :
http://memcpy.io/building-android-for-q ... gil3d.html

Tänkte bara kolla om ni kan avfärda ideen direkt att installera den qemu-andrioden och slänga in firefox googlechrome och bankid ??

tänker mig som en liten docker med webläsare och bankid ....

-mL-
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

wartin skrev:Tänkte bara kolla om ni kan avfärda ideen direkt att installera den qemu-andrioden och slänga in firefox googlechrome och bankid ??
Har inte hört att någon prövat, så det kan inte uteslutas att det fungerar.

Det bör nämnas att vi när vi använt VirtualBox inte fått det att fungera med den öppna versionen av Android-x86. Däremot fungerar det med Remix OS (som inkluderar Android...). Logiken är inte glasklar. Vår känsla är att BankID-folket försöker hindra appen från att fungera i emulerade miljöer, och att det bara råkar fungera med Remix OS.

Berätta gärna hur det går om du försöker.
wartin
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 jan 2017, 17:11
OS: Kubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: BankID för Linux slopas

Inlägg av wartin »

Får inte till det där...

Jag försökte installere ReactOs men jag har ingen 32bitars installation av bankid ... finns det ens?
Skriv svar

Återgå till "Internet"