VPN - ansluta med L2TP/IPSEC misslyckas

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

VPN - ansluta med L2TP/IPSEC misslyckas

Inlägg av buskerika »

Hej alla vänliga själar!

Som anglofil har jag länge varit sugen på BBC iPlayer och kollade runt efter en enkel VPN-tjänst, hittade Dold.se och betalade för en månad för att testa. Tyvärr var instruktionerna inte så hjälpsamma och Ubuntu nämndes inte alls.
Jag letade info och lyckades installera network-manager-l2tp och network-manager-l2tp-gnome (fast jag kör ju Mate?).
L2TP/IPSec blev då valbar bland nätverksalternativen och jag kunde fylla i vissa uppgifter, dock ej lösenord för det fältet var oskrivbart. I ett sista fält "NT"nånting visste jag inte vad jag skulleskriva, bland instruktionerna hos Dold.se fanns andra uppgifter som: Delad Hemlighet/PSK*: Dold_L2TP_psk , hittade ingenstans att ange detta.

Färdig tänkte jag, klickade på VPN, skrev lösenord (?) och Anslut. inget mer hände men fick sedan se meddelande om misslyckad anslutning.

Så, är Dold.se inkompatibel med Ubuntu eller har jag missat något? Tack på förhand för hjälp!
Användarvisningsbild
buskerika
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 jan 2009, 23:20
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Järvsö

Re: VPN - ansluta med L2TP/IPSEC misslyckas

Inlägg av buskerika »

buskerika skrev:..... I ett sista fält "NT"nånting visste jag inte vad jag skulleskriva, bland instruktionerna hos Dold.se fanns andra uppgifter som: Delad Hemlighet/PSK*: Dold_L2TP_psk , hittade ingenstans att ange detta....
Nu har jag fått hjälp med PSK och många tips från supporten på Dold.se men inget hjälper. Man måste nog ha Ubuntu för att kunna se vad som är fel i det jag fyllt i (eller missat).

Finns det verkligen ingen därute som haft liknande problem?
Skriv svar

Återgå till "Internet"