Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

eson57 skrev:Jag tänkte nog mer på att "multitasking" inte är helt ovanligt. ;)
Är ett system inte kapabelt till multitasking, eller åtminstone multi-threading, så lär det ju knappast spela någon som helst roll hur många processorer (/processorkärnor) man ger det. Det är dock uppenbarligen Remix OS. (Det är ju liksom hela poängen.)

Menar du att det finns anledning att hålla igen med hur många kärnor man låter det använda?
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Christian Johansson skrev:En fundering jag har är dock att när Remix OS har startats upp så står det alltid i en ruta "Processen System svarar inte. Vill du stänga den?". Det verkar fungera bra att klicka "VÄNTA", då stängs rutan. Man kan också klicka "OK" men det har jag inte provat.
Får också det felmeddelandet. Googlade lite och fann att fler än du och jag får meddelandet, men hittade inget sätt att slippa det. Saknar förmodligen betydelse. (Jag klickar förresten "ok".)
...
Jag ändrade precis från 1 till 2 processorkärnor i inställningarna i VirtualBox och då får jag inte längre "Processen System svarar inte. Vill du stänga den?".
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Ratatosk skrev:Menar du att det finns anledning att hålla igen med hur många kärnor man låter det använda?
Ja det tror jag, åtminstone så som jag använder gästmaskiner. Jag är inte expert på något vis, men jag har fått för mig att det fungerar bättre om värdmaskinen får behålla en kärna eller 2 exklusivt, eftersom jag ofta jobbar parallellt i både värd- och gästmaskin. Sen händer det som sagt, att jag har mer än en gästmaskin igång samtidigt. Om jag inte minns fel (det var länge sedan jag testade) så kan kärnorna så att säga "ta slut". Det vill säga, det går inte ens att starta nästa maskin om dom redan körs av en annan.
Alltid på kanelen!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

OK, med en virtuell maskin, inbillar jag mig ju att det borde funka som så att den virtuella maskinen är en process eller "task" i värdsystemet – vilken, liksom andra processer där, kan köra flera trådar som tilldelas processorkärnor alltefter tillgång till sådana. Den inställning i VirtualBox som vi talar om begränsar dock antalet processorkärnor åt just denna process. Vilket för mig verkar onödigt – åtminstone för våra syften.

Dock är jag ännu mindre expert än du på hur VirtualBox faktiskt fungerar. Om du har erfarit negativa effekter av att ge en virtuell maskin tillgång till samtliga fysiska processorkärnor är det naturligtvis något att ta i beaktande.
________________________________________

Vad gäller flera virtuella maskiner gjorde jag nu det hastiga experimentet att köra igång tre virtuella maskiner samtidigt, som var och en givits tillgång till alla mina fyra fysiska processorkärnor. Det funkade utan problem. Varje virtuell maskin blir en separat process i mitt Linux, och jag kan inte se några problem i någon av dem – eller i värdsystemet. (Däremot har jag nog aldrig som du ägnat mig åt några längre eller tyngre körningar av flera samtidiga virtuella maskiner.)
________________________________________
Christian Johansson skrev:Jag ändrade precis från 1 till 2 processorkärnor i inställningarna i VirtualBox och då får jag inte längre "Processen System svarar inte. Vill du stänga den?".
Härligt! Hur många processorkärnor har du totalt?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Ratatosk skrev:Vad gäller flera virtuella maskiner gjorde jag nu det hastiga experimentet att köra igång tre virtuella maskiner samtidigt, som var och en givits tillgång till alla mina fyra fysiska processorkärnor. Det funkade utan problem.
Intressant! Nu blev jag tvungen att kolla mina minnesbilder, och kan konstatera att mitt minne fungerar klanderfritt.
Den avgörande punkten är att när jag testade senast (för flera år sedan), körde jag Windows, och där fungerar det fortfarande inte att köra igång en ny vdi om alla kärnor redan "används" av en annan. Följande felmeddelande visas ofelbart...
Fast jag förstår inte varför den varnar för minnesbrist. 8 GB totalt borde räcka för 2 maskiner med 2 GB vardera, + värdmaskin.
Bilagor
2016-10-16_173207.png
2016-10-16_173207.png (22.21 KiB) Visad 4157 gånger
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

eson57 skrev:8 GB totalt borde räcka för 2 maskiner med 2 GB vardera, + värdmaskin.
Jo, det har jag provat någon gång. En gång råkade jag dock ha Chrome och Opera igång samtidigt. Poff! (Jag har ingen växlingspartition.) ;D
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

JoWa skrev:(Jag har ingen växlingspartition.) ;D
Numera, när fartresurserna räcker till ändå, kör jag alltid med stipulerad växlingspartition/-fil. Antingen det behövs eller inte.
Alltid på kanelen!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Jaha, handledningen är uppdaterad igen. Nytt avsnitt om hur man skruvar upp antalet processorkärnor åt sin virtuella maskin är infogat. (Jag har nu väsentligen gått på en rekommendation att använda alla processorkärnor ändå, eller avråder i alla fall inte från det; det går ju att ändra om folk rapporterar problem med det.) Och så har jag tonat ned varningarna beträffande långsam processor en aning.
________________________________________

@eson57: Ja, det var onekligen intressant! I detta avseende verkar alltså VirtualBox i Linux funka lite bättre än VirtualBox i Windows. Jag vill inte ens spekulera om varför, men jag har sett att folk som vill köra VirtualBox i Windows ibland har andra problem. (Krockar med Microsofts egen virtualisering – Hyper-V – nämns rätt ofta, fast det ska väl inte finnas i Home-versionerna av Windows.)

Men jag har inte fördjupat mig i ämnet. Själv är jag mer intresserad av att köra Windows i VirtualBox än VirtualBox i Windows, kan man väl säga. ;D
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:
JoWa skrev:(Jag har ingen växlingspartition.) ;D
Numera, när fartresurserna räcker till ändå, kör jag alltid med stipulerad växlingspartition/-fil. Antingen det behövs eller inte.
Växlingspartitionen behövs i Linux för att datorn skall kunna försättas i viloläge, alltså stängas av utan att osparad data går förlorad.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ratatosk skrev:Jaha, handledningen är uppdaterad igen. Nytt avsnitt om hur man skruvar upp antalet processorkärnor åt sin virtuella maskin är infogat.
Tack för det, Ratatosk. Ser ut som att ämnet är väl täckt, och med det tillägget är Remix OS-lösningen ett helt ok alternativ. Mina tidigare reservationer om långa väntetider kan nu förpassas till papperskorgen.

P.S. Jag har slutat experimentera. ;)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Växlingspartitionen behövs i Linux för att datorn skall kunna försättas i viloläge, alltså stängas av utan att osparad data går förlorad.
Detsamma gäller Windows, fast där är det en fil (pagefile) istället för partition. Viloläge är dock inget jag använder, jag föredrar i så fall det snabbare vänteläget (sessionsdata sparas i ramminnet som förblir strömsatt vid avstängning). Det är förstås inte heller det enda växlingspartitionen/-filen används till, den används vid behov också som en expansion av ramminnet.

Om systemet körs på endast 1 mekanisk hårddisk, rejält med ramminne och man inte använder viloläget, kan man med fördel skippa växlingspartitionen/-filen, för att därigenom snabba upp processandet (minska skrivandet till disk) och vinna tillbaka tillgängligt diskutrymme.

Man experimenterade friskt med sånt här, medan datorerna fortfarande var långsamma och sega. Med dagens snabba burkar tror jag inte det är någon som bryr sig.
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 17 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Växlingspartitionen behövs i Linux för att datorn skall kunna försättas i viloläge, alltså stängas av utan att osparad data går förlorad.
Hm, vänteläge använder jag hela tiden. :-\
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Vänteläget kräver ingen växlingspartition... bara viloläge. Nackdelen med vänteläget, är att osparad eller sessionsdata försvinner vid strömavbrott.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Med dagens snabba burkar tror jag inte det är någon som bryr sig.
Har sett för många frågor och inlägg om ämnet för att instämma. ;) (Fast det betyder nog mindre idag än tidigare.)
eson57 skrev:Vänteläget kräver ingen växlingspartition... bara viloläge. Nackdelen med vänteläget, är att osparad eller sessionsdata försvinner vid strömavbrott.
Vi håller just på att se över den här sidan i dokumentationen. (Mellanstycket stämmer åtminstone inte längre.) Just den aspekten, att man kör på ett batteri som håller på att ta slut, gör viloläget intressant. Dvs. om det fungerar - saknas erforderliga drivrutiner för en del datormodeller. Därför visas vilolägealternativet inte i systemmenyn som standard längre.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Ja, på en laptop är ju viloläget att föredra. Jag kulle aldrig lita helt på vänteläget överhuvudtaget, allra minst på en laptop.
Själv har jag som ryggmärgsrutin sedan "datorkarriärens" början att aldrig släppa tangentbordet utan att spara.
Alltid på kanelen!
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

Jag testade nu att dra ner antalet processorkärnor åt Remix OS från 4 till 2, och det går fortfarande fort. Med 32-bitsversionen blir vardera väntetiden i BankID-appen för mig med 2 kärnor kanske 5 sekunder, och med fyra kärnor hälften av det, 2-3 sekunder, tror jag. (Det är svårt att mäta tiden exakt då det går så fort.) Det ska jämföras med en dryg halvminut eller så då jag kört med bara en kärna åt Remix OS.

Den kritiska förbättringen sker alltså då man ökar från en till två kärnor åt Remix OS. Och anledningen till det är med all säkerhet klantig programmering – gissningsvis av klåparna hos Finansiell ID-Teknik.

Vid programmering för multitaskande och multitrådade system är ju A och O att man ser till att en process eller tråd som saknar uppgifter lämnar över till systemet (som då ges tillfälle att släppa fram andra trådar och processer). För det finns särskilda systemanrop som låter en process/tråd vänta på någon händelse eller en viss tid. D.v.s. exekvering av tråden upphör helt tills angivet kriterium är uppfyllt. Ett slött och uselt alternativ, kallat "busy-waiting", är att låta en tråd, som t.ex. väntar på att en annan tråd ska bli klar, bara köra en loop som konstant testar läget. (Är det klart nu? Nehej, men nu då? Nämen nu då? ... osv.) Tråden drar alltså 100% processorkapacitet utan göra någonting vettigt alls.

Med två kärnor i processorn märker man nog oftast knappt om en tråd eller process på detta usla sätt låser den ena (om inte två trådar samtidigt beter sig så illa, förstås). Men med bara en processor(kärna) ges andra trådar och processer inget utrymme alls – annat än vid av systemet forcerad växling till dem. Vilket rimligen är förklaringen till det beteende vi har observerat hos Finansiell ID-Tekniks BankID-klient v7 i Remix OS.
________________________________________

(Även om det alltså funkar utmärkt med två kärnor fortsätter jag för egen del att ge alla fyra fysiska kärnor jag har åt mina virtuella maskiner, eftersom jag, som sagt, inte ser någon nackdel med det.)
En väg runt Finansiell ID-Tekniks oförmåga: BankID i Linux genom VirtualBox
SvenW
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 aug 2016, 12:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av SvenW »

Det känns som om det mesta som skrivits här de senaste månaderna förtjänar en egen tråd. Det handlar inte längre om just bankid och mobilt bankid, utan om annat.

Jag hade använt mobilt bankid med hjälp av ett tillägg i webläsaren Google Chrome på Ubuntu Linux. Ny version av mobilt bankid krävdes någon gång i slutet av sommaren och då fungerade inte detta längre.

P.g.a. tidsbrist köpte jag den näst billigaste android-telefonen jag kunde hitta. För att kunna använda mobilt bankid, där det krävs.

För att ringa använder jag ännu min gamla lilla Samsung. Något sim-kort har jag inte stoppat in i min Motorola, Android, ännu. Jag använder wifi.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

SvenW skrev:Det känns som om det mesta som skrivits här de senaste månaderna förtjänar en egen tråd. Det handlar inte längre om just bankid och mobilt bankid, utan om annat.
Den här tråden handlar nog (i huvudsak) om det den skall, nämligen att diskutera alternativa lösningar till säker autentisering för Linux-användare mot bakgrund av att det inte finns någon BankID-klient för Linux. En kortfattad översikt över vad vi vet i dagsläget finner du här:

https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gitimation
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Christian Johansson skrev:
Ratatosk skrev: ...
@Christian Johansson: Som Gunnar säger ska det funka precis lika bra med VirtualBox i Windows som med VirtualBox i Linux (eller i Mac OS). Tala gärna om hur det går, och vilken processor du har i datorn. ;D
Tack för svaret! Ska tala om hur det går när jag testar det (dröjer nog lite innan jag testar det tror jag).
Provade precis att installera mobilt bankid-appen i RemixOS under VirtualBox under Windows 7. När jag dubbelklickar på appen för mobilt bankid så öppnas dock bara ett tomt fönster som hastigast och stängs sedan igen. Vet inte varför det inte fungerar. Edit: Kanske är det något konstigt med nätverksanslutningen i VirtualBox för Chrome i RemixOS säger bara "Oj, ett fel har uppstått" vilken sida jag än försöker besöka. Å andra sidan så fungerar uppdateringar av appar och jag lyckades ju ladda ner och installera bankid-appen så det verkar fungera lite i alla fall även om bankid-appen bara stängs direkt när jag försöker öppna den.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Christian Johansson skrev:Provade precis att installera mobilt bankid-appen i RemixOS under VirtualBox under Windows 7. När jag dubbelklickar på appen för mobilt bankid så öppnas dock bara ett tomt fönster som hastigast och stängs sedan igen.
Vet du vilken version av BankID-appen du installerade? Den version jag använder (på Ubuntu) är 7.3.0, men det verkar finnas en version 7.4.10 som släpptes den 16 november.
Skriv svar

Återgå till "Internet"