Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Ratatosk
Inlägg: 223
Blev medlem: 21 jun 2006, 19:05

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Ratatosk »

I handledningen har jag nu gått tillbaka till föregående version av avsnittet Google Play och Mobilt BankID. Men jag har nu tagit bort alla rekommendationer av 64-bits Remix OS och hänvisar till 32-bitsversionen enbart.

Vet förstås inte hur detta går för dem med lite äldre datorer. Å ena sidan är en fördel, som sagt, att minneskravet blir lite lägre. Å andra sidan var det ju det där med farten. (På min egen dator funkar 32-bits Remix OS utmärkt – då man kör med flera processorkärnor.)
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

Provade precis 32-bitars RemixOS i VirtualBox under Windows 7. Det gick inte så bra. Internetanslutningen i RemixOS fungerade bara emellanåt så jag hade problem att aktivera Google Play Store och sedan att starta Google Play Store. På något sätt påverkades Internetanslutningen i själva värddatorn också. Fick emellanåt bara "Endast lokal anslutning". När jag sedan stängde av datorn så installerades en uppdatering men installationen hängde sig, snurran slutade snurra och hårddisken var tyst. Då stängde jag av datorn trots att det ju står att man inte ska göra det. Nästa gång jag startade upp så kördes en reparation av Windows. När Windows sedan startade upp var VirtualBox borta, hade tydligen avinstallerats av reparationen. Jag tror inte jag ska prova VirtualBox igen under Windows. Det verkar farligt.
patrikake
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 dec 2016, 00:15
OS: Debian

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av patrikake »

Debian och Telia e-legitimation
Då jag inte hittat någon som använder Debian och e-legitimation skriver jag här vad jag kommit fram till. Har under hösten skaffat skatteverkets id-kort, köpt kortläsaren som Telia hänvisar till( ~750kr kort+läsare+frakt som då räcker i 5 år. ) och installerat mjukvaran som rekommenderas från Ubuntu-wikin om Telias e-legitimation https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gitimation.

Jag kör Debian 3.16.36-1+deb8u2 (2016-10-19) x86_64 GNU/Linux och här resultat för några av de vanligaste sidorna en medborgare idag vill logga in till.

Jag kan legitimera mig på följande sidor:
Telia test för e-leg, AEA, AMS, Försäkringskassan, Minmyndighetspost, Skatteverket, Bolagsverket, Minavardkontakter

Jag kan inte logga in på följande sidor:
CSN (Meddelande: Det finns ingen e-legitimation i ditt säkerhetsprogram (Net iD). Använder du e-legitimation på kort, se till att kortet sitter i kortläsaren innan du klickar på länken för inloggning)

Dessa erbjuder just nu inte Telia, men kommer/kan komma att erbjuda i framtiden:
* Pensionsmyndigheten (Från 13 november kommer det inte längre vara möjligt att logga in med Telias e-legitimation eftersom vi har bytt till en ny säkerhetslösning...Det innebär att Telia arbetar på att uppdatera sin lösning som planeras lanseras under slutet av 2016.)
* SBAB (Det är inte längre möjligt att logga in med e-legitimation från Telia på grund av att en säkerhetsbrist har upptäckts från leverantören.)

Några funderingar
Det är lite störande att CSN verkar ha någon spärr för icke-Ubuntu Linux, för jag antar att ni med Ubuntu kan logga in där? Jag har kontaktat Telia som hårdnackat svarar att ingen support för icke-Ubuntu. Egentligen är det väl CSN man ska kontakta, ska se om jag slänger iväg ett mail i dagarna.

Sen undrar jag varför inte Telia har meddelat den säkerhetsbrist som man på SBAB pratar om, är det något generellt vore det bra att få veta om detta.

Jag var på väg att raljera över varför Sverige inte har egen e-legitimation och tvingar folk till Mac, Win, Google men såg sen att det finns trådar där sådant diskuterats länge viewtopic.php?f=223&t=58799&p=488159&hi ... on#p488159 och att påtryckningar sker på exempelvis e-legitimationsdagen, nu närmast 1 feb 2017 i Stockholm.

Tack för att denna lösning kämpats fram för linux :)
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för att du delar med dig av dina observationer, patrikake.
  • Beträffande CSN får jag samma felmeddelande med Ubuntu. Det är uppenbarligen en bugg på CSN:s webbplats. Om du anger file:///usr/share/iid/admin/index.html i webbläsaren kan du enkelt konstatera att Net iD ser din e-legitimation.
  • Det där med pensionsmyndigheten var en nyhet. Har hittills trott att Telia e-legitimation funkar hos alla myndigheter.
  • SBAB droppade stödet redan hösten 2014 med buller och bång (det var en riksnyhet). De gjorde det i samband med ett bedrägeri med Telia e-legitimation på kort när Telia själva utfärdade separata kort. Vi tror att påtryckningar från BankID var ett minst lika viktigt skäl till att de slutade stödja Telia e-legitimation. Telia ändrade rutinen, och upphörde med att ge ut legitimationen på egna kort, så "säkerhetsbristen" man refererar till är historia.
Om du kontaktar någon, så säg att du använder Ubuntu för att slippa invändningar. Det funkar på samma sätt, och den ändring i paketet vi behövde göra för att det skulle funka med Iceweasel var minimal. Osäker på om det är Telia eller CSN man bör kontakta om CSN-buggen.

Vill passa på och nämna att det finns ett orosmoln beträffande Telia e-legitimation för Linux. Så här rapporterade jag på ett möte vi hade förra veckan:
Beträffande Telia e-legitimation droppar Firefox stödet för NPAPI plugins om några månader, och Telia uppger sig inte ha någon plan för uppgradering. Då Firefox är den enda webbläsare för Linux som kan användas med Net iD-klienten, talar alltså mycket för att tjänsten snart blir oanvändbar på Linux.
patrikake
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 dec 2016, 00:15
OS: Debian

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av patrikake »

Jag har kontaktat CSN, återkommer när jag fått svar.

Tack för informationen om det kommande problemet, jag kommer helt klart hålla mig uppdaterad om detta.
datavetaren
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 feb 2017, 15:04
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av datavetaren »

Jag kan ge lite mer intressant information om BankID under RemixOS.

Som en del noterat så efter uppdateringen till en senare version av BankID-appen så stängs den ned automatiskt (efter någon sekund). Efter mycket debugging så har jag lyckats knäcka det. Den första märkliga observationen jag gjorde (via gdb) var att appen stängs ned rent (alltså ingen krasch.) Därefter satte jag upp en debug-miljö för att spåra alla typer av Android-system-anrop som appen gör. Rent generellt ska det inte vara möjligt för en app att kunna veta att den befinner sig i en emulerad miljö. Efter en del experimenterande kom jag på följande:

För att få BankID-appen att fungera (igen) behövdes endast en enkel modifiering: Ändra propertyn "ro.product.name" till att innehålla en sträng som inte är "remix".

Modifiera filen:
/system/build.prop

Leta fram raden:

ro.product.name=remix_x86_64

och ändra den till (exempelvis):

ro.product.name=gugga

/system är vanligtvis i read-only mode, men du kan modifiera den på två sätt. Antingen off-line via Linux Live och mounta disken, eller i RemixOS via TermUX (efter 'su'):

mount -o remount,rw /system

Och sedan använda "vi" (eller någon dyl. editor).

Sedan starta om RemixOS.

Du kan kolla att du har rätt sträng genom TermUX och:

getprop ro.product.name

för att se om ändringen blivit permanent.

Och nu kan i alla fall jag starta BankID-appen...

Takeaway 1: Vi kan helt klart konstatera att Finansiell ID-teknik har aktivt blockerat RemixOS i sin uppgradering.

Takeaway 2: Jag har svårt att tro att Finansiell ID-teknik kan vinna det här "kriget" då man i en emulator kan alltid lura en app att den faktiskt kör på den tilltänkta devicen.

Vore super om någon kunde verifiera detta.

Happy hacking.

/Datavetaren

(Bitcoin-donation till: 1GrsDBJoqHL69MNci8be6DDvLUKrm7wucQ)
beow
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 jun 2006, 16:13
OS: Xubuntu

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av beow »

Good catch om det stämmer! Hur kom du på att det just var "remix" som var boven? Och är det så, så vore det synnerligen intressant att höra vad Finansiell ID teknik har att säga... ???
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för tipset, datavetaren. Jag lyckades dock inte ändra filen.
datavetaren skrev:mount -o remount,rw /system
För mig resulterade det kommandot i svaret:

'/dev/loop1' is read-only

Vet du hur man kommer vidare där?

Senaste versionen av BankID-appen (7.4.21) funkar i 32-bitars Remix OS. Det verkar än så länge vara det enklaste sättet att få det att fungera. (Själv använder jag fortfarande version 7.3.0 av appen i 64-bitars Remix OS. Funkar också.)

Noterade att produktnamnet i 32-bitars Remix OS skiljer sig något:

$ cat /system/build.prop | grep product.name
ro.product.name=remix_x86


Kanske är det då avsaknaden av suffixet _64 som gör att det (än så länge) funkar på 32-bitars Remix OS utan justeringar.
datavetaren
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 feb 2017, 15:04
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av datavetaren »

För att kunna mounta /system till rw så måste det vara ett skrivbart filsystem. När man installerar RemixOS så får man den frågan, och jag svarade ja där. I annat fall måste man packa upp en fil, göra modifieringar, och sedan packa ihop den igen. Lite mer trix, och då måste jag själv se det för att veta vilka kommandon man ska göra. Men det är lite gunzip, cpio, o.s.v. Och du måste boota då med en Linux Live CD och sedan mounta disken (mount /dev/sda1 /mnt)

Enklare är det om du gör en ny RemixOS-installation från scratch och svarar "rätt" på frågan om /system.

Hur som helst. Efter lite tester så kan jag konstatera att den kollar exakt efter strängen remix_x86_64.
Dessa strängar testade jag:

abcremixdef - funkar
remixdef - funkar
remix_x86_64 - funkar inte (som väntat)
remix_x86_65 - funkar

Så det förklarar också varför 32-bitarsversionen fungerar (som har remix_x86 istället för remix_x86_64.)

/ Datavetaren
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för förklaring.

Jag har egentligen aldrig installerat Remix OS, utan startat systemet från VirtualBox genom en .vdi-fil. Talar du om en 'riktig' installation snarare än virtualisering? Eller dyker frågan du nämner upp om man installerar utifrån en .iso-fil genom VirtualBox?
datavetaren
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 feb 2017, 15:04
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av datavetaren »

Nej då, jag kör VirtualBox också. Men jag gjorde installationen av RemixOS via ISO-filen (som CD.)
datavetaren
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 feb 2017, 15:04
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av datavetaren »

Jag ska sätta upp en miljö där /system ligger som en img-fil (vid boot) istället för ett filsystem.
Sedan återkommer jag med detaljer hur du modifierar en godtycklig fil i /system.
En sak som du ska ha redo dock är en ISO-fil på en Linux Live skiva (som du stoppar in i VirtualBox som en CD). Exempelvis: debian-live-8.6.0-amd64-standard.iso. Eller hämta hem den senaste här:

http://cdimage.debian.org/debian-cd/cur ... so-hybrid/

Jag återkommer senare med detaljerade instruktioner hur du modifierar din befintliga VirtualBox RemixOS-installtion (64-bitar).

/ Datavetaren
datavetaren
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 feb 2017, 15:04
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av datavetaren »

Om du kör RemixOS där /system är i SFS-läge så finns instruktioner här hur du ska göra:

Steg 1: [Debian Live CDn]

Stoppa in Debian Live CDn (ISO-fil) i VirtualBox. Du kommer nu boota Debian Live men hårddisken kommer fortfarande vara RemixOS-installationen.

Steg 2: [Logga in i Debian Live]

Logga in i Debian Live med login: user Password: live

Steg 3: [sudo bash]

Kör 'sudo bash':
user@debian:~$ sudo bash

Sedan 'cd' (så att vi hamnar i /root)
root@debian:/home/user# cd
root@debian:~#

Steg 4: [Mounta RemixOS-disken]

Mounta RemixOS-hårddisken:

root@debian: /# mount /dev/sda1 /mnt

Nu kommer du att se en directory-struktur: ls /mnt
grub lost+found RemixOS

Det ska nu finnas en fil: /mnt/RemixOS/system.sfs

Steg 5: [Hämta squashfs-tools]

Först behöver vi squashfs-tools. Tyvärr är det så att den färdigkompilerade versionen som man kan få hem med apt-get install supportar inte det format (lz4) som system.sfs är komprimerad med. Vi måste då plocka hem källkoden för squashfs-tools och kompilera en senare version.

root@debian:~# wget https://sourceforge.net/projects/squash ... t/download -O squashfs.tar.gz

Steg 6: [Extrahera tar.gz-filen]

Sedan packar vi upp det:

root@debian:~# tar -zxvf squashfs.tar.gz

Steg 7: [Modifiera Makefile för L4Z-support]

Vi går till rätt ställe:
root@debian:~# cd squashfs4.3/squashfs-tools/

Nu behöver vi modifiera Makefile.
Antingen använder du 'vi', eller jag som Emacs-freak använder 'jed' (apt-get install jed)
Leta upp raden '#L4Z_SUPPORT = 1' och ta bort kommentarstecknet så vi får 'L4Z_SUPPORT = 1'.
Spara och stäng.

Steg 8: [Installera verktyg för kompilering]

Installera gcc m.m. (build-essential):

root@debian:~# apt-get install build-essential
root@debian:~# apt-get install lzma-dev
root@debian:~# apt-get install liblz4-dev

Steg 9: [Kompilera squashfs]

root@debian:~/squashfs4.3/squashfs-tools# make

När det är klart så ska det finnas: ./unsquashfs (i katalogen /root/squashfs4.3/squashfs-tools)

Steg 10: [Packa upp system.sfs]

Först gå till rätt ställe:

root@debian:~# cd /mnt/RemixOS

root@debian:/mnt/RemixOS# /root/squashfs4.3/squashfs-tools/unsquashfs system.sfs

(Det här tar en liten stund...)

När den är klar så finns en katalog: squashfs-root och i den finns system.img

Steg 11: [Byt ut system.sfs mot system.img]

root@debian:/mnt/RemixOS# mv system.sfs system.sfs.xxx
root@debian:/mnt/RemixOS# mv squashfs-root/system.img .

(Prioritetsordningen är system.sfs och om den inte kan hittas så går den till system.img,
så vi har bara döpt om system.sfs till system.sfs.xxx så den inte hittas. Alternativt kan du
radera system.sfs då system.img är samma sak fast i uppackat läge)

Steg 12: [Mounta system.img]

Först gå till /root:

root@debian:/mnt/RemixOS# cd
root@debian:~#

Skapa en katalog 'sys'

root@debian:~# mkdir sys

Mounta system.img:

root@debian:~# mount /mnt/RemixOS/system.img sys

Steg 13: [Ändra på filen build.prop]

root@debian:~# (vi eller jed) jed sys/build.prop

Hitta raden os.product.name=remix_x86_64 och ändra till vad du vill (remix_x86_65 funkar)
Spara och stäng editorn.

Steg 14: [Unmounta]

root@debian:~# umount sys
root@debian:~# umount /mnt

Steg 15: [Ta bort CDn och reboota RemixOS]

Efter att RemixOS startat starta TermUX och kolla:

$ getprop ro.product.name
remix_x86_65

Nu är det bara att köra BankID-appen.

Om något är oklart så säg till.

/ Datavetaren
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för den utförliga instruktionen, datavetaren. Om jag skulle försöka följa den, skulle det uppstå ett flertal följdfrågor, så jag skjuter upp det tills frågan blir mer akut. Kanske finns det någon som är mer tekniskt bevandrad än jag som vill pröva.

Jag är inte beroende av att behålla Remix OS genom en färdig .vdi-fil, utan kan lika väl installera om från en ISO-fil. Får intrycket att det är enklare. Jag gjorde också ett taffligt försök att installera ISO-filen genom VirtualBox, men det gick inget vidare. Om någon kunde ge några hintar om hur man går tillväga vore det bra.

Sedan tänkte jag vidare: Kan samma metod användas för att få BankID att fungera på en ren installation av Android-x86? Så jag installerade Android-x86 6.0 (32-bit) från ISO-filen, svarade "ja" på frågan om read/write, och kunde sedan redigera filen /system/build.prop. Hjälpte tyvärr inte. I fråga om Android-x86 är det uppenbarligen något annat som fattas. Felet yttrar sig också lite annorlunda där; man får felmeddelandet "BankID har tyvärr stoppats". När det inte funkar i Remix OS stängs appen utan meddelande.
datavetaren skrev:Takeaway 1: Vi kan helt klart konstatera att Finansiell ID-teknik har aktivt blockerat RemixOS i sin uppgradering.
Ja, det kan vi. Fram tills nu har vi bara misstänkt detta. Frågan som fortfarande är obesvarad är: Varför gör de det?
datavetaren skrev:Takeaway 2: Jag har svårt att tro att Finansiell ID-teknik kan vinna det här "kriget" då man i en emulator kan alltid lura en app att den faktiskt kör på den tilltänkta devicen.
På sätt och vis har de väl redan 'vunnit'. Tröskeln för att få det att fungera blir allt högre, och det torde vara få användare idag som kör BankID via Remix OS eller liknande emulering. Lösningen med Google Chrome, som fungerade tidigare, var avsevärt mer lättillgänglig.
datavetaren
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 feb 2017, 15:04
OS: Debian
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av datavetaren »

Jag är inte beroende av att behålla Remix OS genom en färdig .vdi-fil, utan kan lika väl installera om från en ISO-fil. Får intrycket att det är enklare. Jag gjorde också ett taffligt försök att installera ISO-filen genom VirtualBox, men det gick inget vidare. Om någon kunde ge några hintar om hur man går tillväga vore det bra.
Jag har gjort det ett flertal ggr. När man laddar hem RemixOS-ISO-filen (och matar in den som CD) så väljer jag 'TAB' (edit) på första valet (Resident mode) och lägger till " INSTALL=1" på bootloader-alternativet (alltså efter "...CREATE_DATA_IMG=1" så det står "...CREATE_DATA_IMG=1 INSTALL=1").

1) Eller börja så här: Skapa en ny maskin i VirtualBox. Välj Linux + Other 64-bit. På nästa ruta hur mycket minne... jag valde 2048 MB. Sedan "Create a virtual hard drive now". Sedan välj VDI. Sedan next, next, och välj 8 GB (default), Create.

2) Stoppa in RemixOS-CDn och boota. Tryck TAB på Resident mode. Skriv till INSTALL=1 som jag skrev ovan. Nu bootar RemixOS-installationen. Du får frågan "Create Modify/partitions". Välj detta. Jag svarar Nej på GPT (default).
Använder piltangenterna och välj New (tryck enter). Välj Primary. Välj hela storleken (8587.19 = tryck enter). Välj Bootable. Välj Write. Skrev 'yes' och tryck enter. Välj Quit. Tryck enter. Välj sda1. Välj 'ext4' (formatering). Välj 'yes'. (Nu formateras den virtuella disken). "Do you want to install boot loader GRUB?". Välj "Yes". "Do you want to install /system directory as read-write?" Välj "Yes". Nu installerar den RemixOS. När den är klart välj "Reboot". Men glöm inte att ta ut CDn (annars bootar den för RemixOS-installation igen). Välj första alternativet "Remix OS 2016-11-21" (tryck bara Enter). Nu kommer det ta _lång_ tid (där det står RemixOS hela tiden i grafisk flashande logga). Det gör så _första_ gången. Efter en stund får du upp Android-installationsskärm med språkval, o.s.v.

Sedan tänkte jag vidare: Kan samma metod användas för att få BankID att fungera på en ren installation av Android-x86? Så jag installerade Android-x86 6.0 (32-bit) från ISO-filen, svarade "ja" på frågan om read/write, och kunde sedan redigera filen /system/build.prop. Hjälpte tyvärr inte. I fråga om Android-x86 är det uppenbarligen något annat som fattas. Felet yttrar sig också lite annorlunda där; man får felmeddelandet "BankID har tyvärr stoppats". När det inte funkar i Remix OS stängs appen utan meddelande.
Det kan vara så att de spärrar ut operativsystem som är "för gamla".
Ja, det kan vi. Fram tills nu har vi bara misstänkt detta. Frågan som fortfarande är obesvarad är: Varför gör de det?
Min gissning är någon kotte på Finansiell ID-teknik som fått för sig att det behövs av "säkerhetsskäl". I virtuella miljöer är det som bekant väldigt enkelt att duplicera hela systemet, och därmed så dupliceras också BankID, utan att banken tillfrågats. Men frågar du mig personligen så tycker jag det är idiotiskt. Det måste ju rimligen finnas ett personligt ansvar.

I mitt fall vill jag automatisera BankID-inloggningen med scripts (på eget ansvar så klart). För att förklara min situation: Stockholm har inhandlat "skolwebben" (vilket är ett synnerligen kasst system utvecklat av Tieto) som kräver BankID-inloggning. Skolan lägger upp veckobrev för barnen, men de har ingen push-funktion, vilket gör att föräldrar måste kontinuerligt logga in (med BankID) för att se om någon uppdatering kommit. Jag tänkte skriva ett script som automatiserar detta och hämtar hem PDFn och mailar ut det från min server. Det var bättre förr som det heter.
På sätt och vis har de väl redan 'vunnit'. Tröskeln för att få det att fungera blir allt högre, och det torde vara få användare idag som kör BankID via Remix OS eller liknande emulering.
Nej då. De kommer att förlora det här eftersom vi (= de öppna utvecklargrupperna) kan alltid skapa en emuleringsmiljö som gör att motparten uppfattar det som en helt vanlig device. (Dvs, vi returnerar strängar som "Samsung", o.s.v.) så att BankID-appen omöjligen kan veta att den befinner sig i en emulerad miljö. Då blir spärrleken meningslös.

T ex skulle jag kunna tillhandahålla en VDI-fil där allting är korrekt uppsatt, och det enda som ni behöver göra är att aktivera Google-Play och installera BankID. Det är ju det som är så fantastiskt med mjukvara. "Experter" löser problemen och kan distribuera lösningarna till "icke-experter". Jag kan ladda upp en sådan VDI-fil, om denna sajt kan ta emot filer på ca 2 GB?

/ Datavetaren
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

T ex skulle jag kunna tillhandahålla en VDI-fil där allting är korrekt uppsatt, och det enda som ni behöver göra är att aktivera Google-Play och installera BankID.
Behövs verkligen Google-Play? Var tvungen att uppgradera mitt mobila BankID till 7.4 (eller vad det nu var) igår på min Jolla med Sailfish OS där jag kör android-appen och blev kallsvettig när det dök upp en varning om att jag måste aktivera Google-Play. Men efter att jag ignorerade det så startade BankID som vanligt. Hoppas att det håller i sig...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

datavetaren skrev:
Jag är inte beroende av att behålla Remix OS genom en färdig .vdi-fil, utan kan lika väl installera om från en ISO-fil. Får intrycket att det är enklare. Jag gjorde också ett taffligt försök att installera ISO-filen genom VirtualBox, men det gick inget vidare. Om någon kunde ge några hintar om hur man går tillväga vore det bra.
Jag har gjort det ett flertal ggr. När man laddar hem RemixOS-ISO-filen (och matar in den som CD)
Jag förstår inte varför och hur man blandar in en CD (har ingen CD tillgänglig). Det är kanske redan där det fallerar.

När jag installerade Android-x86 (32bit) via ISO funkade det utan problem. Jag följde (i princip) den här manualen. Men när jag gör på samma sätt med ISO-filen för Remix OS får jag bland annat dessa felmeddelanden:

intel_powerclamp: Intel powerclamp does not run on family 6 model 23
intel_rapl: driver does not support CPU family 6 model 23
Cannot detect the writing speed. System may fail to boot up.
Not enough space to create Data Partition. Unable to use Persistent Mode

datavetaren skrev:så väljer jag 'TAB' (edit) på första valet (Resident mode) och lägger till " INSTALL=1" på bootloader-alternativet (alltså efter "...CREATE_DATA_IMG=1" så det står "...CREATE_DATA_IMG=1 INSTALL=1").
Jag kommer alltså inte så långt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Med Firefox 52 upphör stödet för NPAPI-plugins (förutom Flash).

Edit:

Fast inte helt. Det här inlägget handlade ursprungligen om ett ganska komplicerat sätt att kunna fortsätta använda Telia e-legitimation, men jag har raderat det, då det finns smartare sätt att hantera situationen. Läget sammanfattas i avsnittet om webbläsare på sidan E-legitimation.
Senast redigerad av 3 Gunnar Hjalmarsson, redigerad totalt 10 gång.
patrikake
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 dec 2016, 00:15
OS: Debian

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av patrikake »

En liten uppdatering för vilka sidor som är åtkomliga från Debian. Det roligaste är att CSN nu fungerar, däremot krånglar Bolagsverket. Pensionsmyndigheten har tagit bort Telia E-legitimation helt och hållet vilket inte var vad jag uppfattade i informationen från december. Jag har också kontaktat SBAB om de kan uppdatera sin information angående Telia E-leg.

Jag kan legitimera mig på följande sidor:
Telia test för e-leg, AEA, AMS, Försäkringskassan, Minmyndighetspost, Skatteverket, Minavardkontakter, CSN

Jag kan inte logga in på följande sidor:
Bolagsverket (Kommer till felsida)

Dessa erbjuder just nu inte Telia, men kommer/kan komma att erbjuda i framtiden:
* Pensionsmyndigheten
* SBAB (Det är inte längre möjligt att logga in med e-legitimation från Telia på grund av att en säkerhetsbrist har upptäckts från leverantören.)

----
Sen måste jag bara raljera lite över Telia. Inloggningen till Mitt Telia erbjuder BankID och ett Telia-konto(vilket inte är Telia E-legitimation). Behövs det sägas något mer?
Telia-logga-in_20170302.png
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

patrikake skrev:En liten uppdatering för vilka sidor som är åtkomliga från Debian.
Tack för rapporten. Det torde inte vara någon skillnad på Ubuntu och Debian i det avseendet.

När det gäller det kommande problemet med Firefox 52, tror jag att Iceweasel bygger på firefox-esr, så Telia e-legitimation kommer förmodligen att fungera längre med Debian (utan särskilda åtgärder) än vad som är fallet i Ubuntu.
patrikake skrev:Sen måste jag bara raljera lite över Telia. Inloggningen till Mitt Telia erbjuder BankID och ett Telia-konto(vilket inte är Telia E-legitimation). Behövs det sägas något mer?
För ett par år sedan fanns alternativet Telia e-legitimation, men det fungerade inte, så jag skulle säga att detta är en förbättring. :-\
Skriv svar

Återgå till "Internet"