Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av skalman65 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Har du förresten testat och förvissat dig om att de inte samtidigt bjuder på nya överraskningar? ;)
Testade just att logga in samt betala räkningar, inga problem. ;D
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Nemo »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Tycker inte den förstärkningen är motiverad längre, då den ena av begränsningarna nu har åtgärdats. Lät ändå det där med "oturen" stå kvar som en välförtjänt slänga. :)
En fråga kring detta. Är Handelsbanken unik vad gäller att beställa Mobilt BankID genom Internetbanken? Dvs. Handelsbankens lösning bygger på kortläsare med sladd som endast fungerar i Windows och OS X och det är endast med den inloggningsmetoden som det går att beställa Mobilt BankID. Handelsbanken skriver följande vad gäller att beställa Mobilt BankID
2. Beställ Mobilt BankID
Logga in i Internettjänsten. Du behöver logga in med kortläsaren ansluten med sladd för att kunna göra beställningen.
Är det någon som vet hur de övriga bankerna har löst detta? Kan man om man kör ren Linux miljö ändå logga in i bankens Internetbank och där beställa Mobilt BankID? Frågar mest av nyfikenhet, för som det står nu verkar det endast vara Handelsbanken som har denna begränsning.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nemo skrev:En fråga kring detta. Är Handelsbanken unik vad gäller att beställa Mobilt BankID genom Internetbanken? Dvs. Handelsbankens lösning bygger på kortläsare med sladd som endast fungerar i Windows och OS X och det är endast med den inloggningsmetoden som det går att beställa Mobilt BankID.
Såvitt jag har uppfattat det, är den metoden unik för Handelsbanken.

Den bank jag själv har (för ögonblicket) - ICA Banken - har helt enkelt ett system med dosa + koder för att logga in till internetbanken, och metoden är inte på något sätt kopplad till vilket OS du råkar ha. Väl inne har du tillgång till alla tjänsterna, inklusive att beställa Mobilt BankID. Andra banker jag hade tidigare (SEB och Danske Bank) tror jag funkar på liknande sätt. Hade dock aldrig anledning att beställa Mobilt BankID från dem, så där är jag inte lika säker.

Kan förstås inte uttala mig säkert om alla andra banker, men jag har följt den här frågan uppmärksamt under ett par år, och har aldrig hört talas om någon bank som krånglar till det på samma sätt som Handelsbanken gör, innebärande krav på besök hos bankkontor för alla som inte har en dator med Windows eller Mac. Så tills dess att något annat framkommer, tror jag det är korrekt att peka ut Handelsbanken särskilt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Inlägg: 12893
Blev medlem: 01 okt 2006, 22:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Bohuslän

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av vulfgar »

På Swedbank funkar det på samma sätt som för ICA-banken, en dosa med kod som funkar oberoende av OS.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Innan du kan få ditt första mobila BankID är det en omfattande brevväxling mellan dig och banken med kontroller och motkontroller. Egentligen för att fastställa alla viktiga data om dig innan du får ditt första konto på banken, mobilnummer personnummer, mantalsskrivningsadress mm. Det har inte bara med mobilt BankID att göra. Inte förrän allt detta är på plats blir hanteringen av certifikat och BankID rimligt enkel.

För att få ett mobilt BankID på Skandiabanken anger man sitt personnummer och en pinkod och får då en engångskod skickad med SMS till redan känt mobiltelefonnummer och om sådant inte finns skickas koden med brev till din mantalsskrivningsadress. Koden, om den skickats med SMS är giltig i 15 min.
世良比無
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Nemo »

Tack för informationen, då bör texten stå kvar som den är avseende Handelsbanken tills detta ändras eller det framkommer fler banker som har denna begränsning.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

vulfgar skrev:På Swedbank funkar det på samma sätt som för ICA-banken, en dosa med kod som funkar oberoende av OS.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Nja, Swedbank/Sparbankerna verkar föredra att kunderna använder mobilt bankid istället för dosa. När min sparbank gick över från att vara en fristående sparbank (där alternativen vanligt bankid och mobilt bankid fanns för inloggning, inte dosa) till en sparbank under Swedbank med Swedbanks Internetbank etc så skickades dosor (som rekommenderat brev) bara ut till dem som inte hade mobilt bankid. Resten fick gå till banken om de ville ha dosa. Dessutom ser man om man går in under betalning (eller om det var överföring) i Internetbanken att det står att det finns ett maxbelopp om man har dosa för det betraktas inte som lika säkert som mobilt bankid.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Vilken bank man än har, så behöver man förstås gå någonstans någon gång innan man kan få ett Mobilt BankID. Men om du hämtar en dosa, antingen på postens utlämningsställe som rekommenderat brev eller hos banken, kan du väl därefter skaffa Mobilt BankID hemifrån oavsett vilket OS du har?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Inlägg: 3888
Blev medlem: 22 okt 2006, 09:13
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Malmö

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av johanre »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Vilken bank man än har, så behöver man förstås gå någonstans någon gång innan man kan få ett Mobilt BankID. Men om du hämtar en dosa, antingen på postens utlämningsställe som rekommenderat brev eller hos banken, kan du väl därefter skaffa Mobilt BankID hemifrån oavsett vilket OS du har?
Då jag misstänker att Christian och jag har samma bank, och det gäller för mig, så vill jag nog svara JA på den frågan.
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

johanre skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Vilken bank man än har, så behöver man förstås gå någonstans någon gång innan man kan få ett Mobilt BankID. Men om du hämtar en dosa, antingen på postens utlämningsställe som rekommenderat brev eller hos banken, kan du väl därefter skaffa Mobilt BankID hemifrån oavsett vilket OS du har?
Då jag misstänker att Christian och jag har samma bank, och det gäller för mig, så vill jag nog svara JA på den frågan.
Ja, det kan man.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Såg just JoWas inlägg, och lade till OS X som ett alternativ.
Du får bakläxa. ;) macOS (ja, med litet m och hopskrivet) heter systemet nu för tiden.

Utanför ämnet: Utveckling à la Apple: System → Mac OS → Mac OS X → OS X → macOS. Imponerande. ::) Förkortas väl mOS. Äpplemos.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Såg just JoWas inlägg, och lade till OS X som ett alternativ.
Du får bakläxa. ;) macOS (ja, med litet m och hopskrivet) heter systemet nu för tiden.
Då infinner sig osökt frågan om vem som egentligen får bakläxa. Jag följde vad du hade skrivit. ;)

Ändrat på wiki-sidan nu.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Det nya namnet bekräftades i måndags. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Broder Tuck »

JoWa skrev:Utanför ämnet: Utveckling à la Apple: System → Mac OS → Mac OS X → OS X → macOS. Imponerande. ::) Förkortas väl mOS. Äpplemos.
;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Blir det Apple som tvingar Finansiell ID-Teknik att släppa ett API till Mobilt BankID?

http://www.breakit.se/artikel/4098/drap ... ed-bank-id
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Blir det Apple som tvingar Finansiell ID-Teknik att släppa ett API till Mobilt BankID?

http://www.breakit.se/artikel/4098/drap ... ed-bank-id
Så blev det inte.

https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/a ... ill-bankid

Även om agerandet från Apples sida var väldigt märkligt, hade en monopolists kamp med en oligopolist kunnat resultera i lite större öppenhet vad avser BankID-systemet. Men den förhoppningen har alltså grusats nu.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Finansiell ID-Teknik har infriat sitt 'löfte'. Om man försöker använda lösningen med BankID via Google Chrome, möts man nu av:
bankid-gammal-version.png
bankid-gammal-version.png (7.15 KiB) Visad 5360 gånger
Den möjlighet som torde återstå för att köra BankID från Linux är via en Windows-installation i t ex VirtualBox. Inte särskilt mycket Linux-lösning, dock...

Annars, frånsett att använda en 'smart' mobil av rätt sort, fungerar Telia e-legitimation fortfarande.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av skalman65 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Den möjlighet som torde återstå för att köra BankID från Linux är via en Windows-installation
Antar att du menar "normalt" bankid och inte mobilt bankid
eller missuppfattar jag dig så att man få igång mobilt bankid via Windows
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

skalman65 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Den möjlighet som torde återstå för att köra BankID från Linux är via en Windows-installation
Antar att du menar "normalt" bankid och inte mobilt bankid
Ja.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Är det ingen som har testat att köra android-appen via Shashlik eller ARChon?

Kan inte testa själv, eftersom jag inte har BankID.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Internet"