Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Stöds WebGL? Testa: https://get.webgl.org/
Värt att pröva i det här läget, absolut.

Fast om det är orsaken, borde det fallerat redan vid hämtningen av tillägget, eftersom webgl är upptaget under "requirements" i manifest.json. För de fallen nämner vägledningen en lösning.
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Körde lite fler tester i går kväll efter WebGL-tipset.

Laptop #1 har Crunchbang 11 Waldorf som OS
WebGL OK efter att ha Enabled "Override software..."
BankID-app :-( efter en stund

VirtualBox - Lubuntu 15.04 32.bit
WebGL OK efter att ha Enabled "Override software..."
BankID-app :-( efter en stund

VirtualBox - Win 7 32.bit
Får ej WebGL att fungera över huvud taget...
BankID går ej att installera.


Laptop #2 har Win 7 Ultimate 64-bit som OS
WebGL fungerar direkt
BankID-app OK

VirtualBox - Lubuntu 15.04 32.bit
WebGL OK efter att ha Enabled "Override software..."
BankID-app OK

VirtualBox - BunsenLabs alpha 2
WebGL OK efter att ha Enabled "Override software..."
BankID-app OK. Fungerade dock ej kvällen innan?!?

VirtualBox - BunsenLabs alpha 1
WebGL OK efter att ha Enabled "Override software..."
BankID-app OK.

Verkar som att Laptop #1 har någon form av BankID-allergi. Har bara testat med BankID-appen så jag har kvar att prova med någon annan app bara för att se om det är appar generellt eller BankID-appen som spökar.
Har någon något app-tips? Eller kan jag tanka ned vad som helst?

Jag ska också prova på en desktop med Crunchbang som OS och se vad det ger. Hinner inte med det nu så får försöka ta det nästa vecka.

/p
pabe1250
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 jul 2015, 15:52
OS: Open Suse
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av pabe1250 »

plemil,

Testa att ladda ner APK:n för "Quizkampen" som jag kört parallellt med mina tester av Bank ID. Dessa har alltid fungerat på precis samma sätt, så om du får Quizkampen att fungera på Laptop1, så är det något specifikt med din BankID-installation där. Om inte....ja då får vi tänka lite till:-)

/Paul
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Efter många om och men så har jag lyckats få in en egenbyggd Quizkamps APK i Chrome men den funkar inte heller. Stänger ner sig själv efter ett par sekunder. Försökte få in den i de virtuella maskinerna men lyckas inte få till de delade foldrarna eller USB, och jag har inte lust att bygga en ny APK...

Försökte ladda in den i Laptop #2 men får det inte att funka där heller. Men där håller den sig uppe men det händer ingenting.

Finns det någon färdig APK att ladda ner, om det är så att jag har misslyckats med bygget? Hittade inga klockrena instruktioner på hur man skulle göra.

På laptop #1 så startade jag Chrome från terminalen och fick samma (tror jag) felrapport nu som härom kvällen. BankID och Quizkampen lämnar i alla fall samma fel, fast med olika tidpunkter.

Från terminalen:
[0821/192125:ERROR:nacl_sandbox_linux.cc(238)] The seccomp-bpf sandbox is not engaged for NaCl: this is dangerous.
[32,3061652016:19:21:25.493027] Native Client module will be loaded at base address 0x0000000022f90000
E/libcommon: nacl_list_mappings failed with errno:38
minidump: Caught crash
[0821/192127:ERROR:nacl_sandbox_linux.cc(238)] The seccomp-bpf sandbox is not engaged for NaCl: this is dangerous.
[51,3061652016:19:21:27.803847] Native Client module will be loaded at base address 0x000000003bd40000
E/libcommon: nacl_list_mappings failed with errno:38

Suck, pust och stön. ???
Någon som har tips på nästa steg?
/p
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Vilket system är terminaltexten från? Vad säger chrome://sandbox/ om Seccomp-BPF?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Terminaltexten är från Laptop #1 med Crunchbang...

chrome://sandbox/ på samma maskin:
  • Sandbox Status

    SUID Sandbox Yes
    Namespace Sandbox No
    PID name spaces Yes
    Network namespaces Yes
    Seccomp-BPF sandbox No
    Seccomp-BPF sandbox supports TSYNC No
    Yama LSM enforcing No
    You are not adequately sandboxed!
Någon ledtråd?
/p
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

plemil skrev:Finns det någon färdig APK att ladda ner, om det är så att jag har misslyckats med bygget? Hittade inga klockrena instruktioner på hur man skulle göra.
Det finns ett flertal webbtjänster för nedladdning av färdiga APK-filer från Google Play. Du kan lägga undan hammaren och skruvmejseln. ;)

När jag ställde ungefär samma fråga för ett tag sedan, postade JoWa det här inlägget:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 17#p481617
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Det var betydligt smidigare :-)
Tack för det Gunnar.

Förmodar att jag skulle "Twerka" apk:n också.
Laptop #1 gillade inte denna heller. Håller fönstret uppe en stund och sedan stängs det ned.
Samma terminaltext som tidigare.

Bara för att verifiera att jag hade gjort rätt så tog jag den "Twerkade" mappen och använde den i Laptop #2 med Win7 och där fick jag upp ett inloggningsfönster. Längre än så gick jag inte eftersom jag saknar (inte) Facebook. Men den tycks fungera i alla fall.

Laptop #1 verkar inte gilla det här alls. Kanske hör till saken att det är en gammal Sony Vaio VGN-A397XP. Sony är väl inte det öppnaste fabrikatet på marknaden men jag gillar min gammla burk med 19"-skärm. Vill inte byta :'( även om jag inte kan använda alla specialknappar t.ex.

Tror ni det är kört?
/p
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Slutsatsen av dina tester är väl att Sony Vaio VGN-A397XP är en maskin där ARC-tillägget inte fungerar, trots att Google Chrome i övrigt gör det.

Teoretiskt går det förstås - för den som har kompetensen - att klura ut exakt vad som orsakar problemet. Å andra sidan är maskinen ca 10 år, om jag förstår det rätt, så även om det vore intressant att få veta, är någon motiverad att kämpa vidare för att få svar?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

plemil skrev:Terminaltexten är från Laptop #1 med Crunchbang...

chrome://sandbox/ på samma maskin:
  • Sandbox Status

    SUID Sandbox Yes
    Namespace Sandbox No
    PID name spaces Yes
    Network namespaces Yes
    Seccomp-BPF sandbox No
    Seccomp-BPF sandbox supports TSYNC No
    Yama LSM enforcing No
    You are not adequately sandboxed!
Någon ledtråd?
/p
Ja, tydligen krävs Seccomp-BPF för NaCl. Seccomp-BPF stöds av Linux 3.5 och nyare. Sista CrunchBang har Linux 3.2.

Allmänt: Märk ”You are not adequately sandboxed!” Det är mycket av sandlådans komponenter som inte stöds. Låg säkerhet. Dags att uppdatera.

På ett modernt system står det:

SUID-sandlåda Nej
Sandlåda för namnrymd Ja
Namnutrymmen för PID Ja
Namnutrymmen för nätverk Ja
Sandlådan Seccomp-BPF Ja
Sandlådan Seccomp-BPF har stöd för TSYNC Ja
Tvinga Yama LSM Ja
Din sandlåda ger tillräckligt skydd.

(SUID fasas ut och ersätts med Sandlåda för namnrymd.)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Tack grabbar.
Jo den är i storleksordningen tio år gammal, men vilken maskin. ;D

Och det stämmer jag ligger på en 3.2 kärna i denna maskinen.
Kanske dags att sätta sig in i hur en uppdatering går till? För är som sagt lite förtjust i denna burken, även om den väger bly och har ett kasst batteri...

Eller så får jag börja köra BunsenLabs istället, det fungerar ju på laptop #2. Ska kolla på vad som står i sandbox på den, bara som referens. Och kolla vad BL använder för kärna.

Har lite att kolla på mao. Återkommer i nästa vecka, nu är det Astrid Lindgrens Värld som hägrar så nu blir jag offline några dagar.

Tack allihop för all input så här långt.
/p
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Ja, tydligen krävs Seccomp-BPF för NaCl. Seccomp-BPF stöds av Linux 3.5 och nyare. Sista CrunchBang har Linux 3.2.
Tjusigt, JoWa! Detta verkar vara slutsatsen av Pers tester.

Jag lade till en sektion "Systemkrav" i vägledningen. Ta gärna en titt, så att slutsatsen inte uttrycks alltför generellt.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7779
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Möjligen kan man förtydliga ”aktuella Ubuntu-versioner” med 12.04 och senare. 12.04 har Linux 3.2, men med stöd för Seccomp-BPF tillagt.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Nu är jag online igen :-)
Gjorde ett försök på min desktop ikväll som är ren från Chrome sedan tidigare. Tyvär körde jag i diket där också, men nu berodde det på att disken är i princip full och jag hann inte flytta runt för att göra plats. Kanske ingen ide med tanke på att det är en 3.2-kärna även i den burken, men hade varit lite intressant bara för att verifiera att det inte är min laptophårdvara som är problemet i sig.

Har kollat på BunsenLabs-installationerna jag har och där ligger man på 3.16-kärnor så det är väl anledningen till att det fungerar på min laptop #2 i VirualBox där Win7 agerar värd. På laptop #1 med Crunchbang & 3.2-kärna som värd så funkar ju inte BunsenLabs eller Lubuntu. Jag förmodar att det beror på att värden inte är byxad nog och då spelar det ingen roll hur gästerna är konfigurerade. Kan det vara en rimlig slutsats?

Vågar man sig på en ny kärna? Har aldrig micklat med det själv, men det kanske är dags nu...

/p
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

I ett försök att vara SEO-medveten ändrade jag adressen till wiki-sidan om BankID/Chrome.

Gammal adress:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... D_i_Chrome

Ny adress:
https://wiki.ubuntu.com/SwedishTeam/Sup ... gle_Chrome

Vidarebefordring är aktiverad, men det sker på ett klumpigt sätt pga wiki-mjukvaran (status 302 i stället för 301).
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Förnyade just min Telia e-legitimation på fil. Tekniskt hämtade jag en ny legitimation som gäller i två år framåt. Detta var möjligt eftersom jag hann hämta Telia e-leg. på fil via ICA Banken innan den senare utan förvarning stängde ner tjänsten.

Så Telias tjänst tycks vara intakt i den här delen. Synd att det inte finns någon partner längre som kan verifiera identiteten för privatpersoner, och därmed möjliggöra att helt nya legitimationer på fil utfärdas. Det hade gjort Telia e-legitimation till ett mer attraktivt alternativ än det är för närvarande när man behöver skaffa såväl Skatteverkets id-kort som kortläsare.
pabe1250
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 jul 2015, 15:52
OS: Open Suse
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av pabe1250 »

Ja, man kan ju fantisera vad som kommer att hända när betalningstjänster börjar harmoniseras inom EU. Vem tror att det svenska e-legitimationsupplägget går att sälja på övriga Europa?

::)
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Nu har jag gjort lite fler Chrunchbangtester för att se om jag lyckas få igång BankID på min gammla Vaio som har varit problematisk. Har gjort en dual-boot-installation på en annan gammal burk för att ha en"säker" testmiljö som jag inte behöver vara så rädd om.

Var lite osäker på hur en kernel-uppdatering gick till men hittade några enkla anvisningar på Crunchbang-forumet. Efter att ha fått i en backport-kernel (3.16) så lyckas jag köra BankID-appen. Så nu känns det mer hoppfullt. ;D

Chrome://sandbox genererar fler ja efter denna manöver.

Nästa steg blir att köra motsvarande test på min riktiga burk.

/p
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

plemil skrev:Efter att ha fått i en backport-kernel (3.16) så lyckas jag köra BankID-appen. Så nu känns det mer hoppfullt. ;D

Chrome://sandbox genererar fler ja efter denna manöver.
Detta verkar bekräfta slutsatsen om rätt Linux-version som en viktig förutsättning. Tack, Per, för att du delar med dig av testerna!
Användarvisningsbild
plemil
Inlägg: 62
Blev medlem: 11 jul 2013, 08:53
OS: Debian
Ort: Värnamo

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av plemil »

Uppdaterade min "riktiga" laptop med Crunchbang till en 3.16-kärna härom dagen. Det gick inte lika smidigt som på min testinstallation på en annan burk. Jag tappade bland annat ljudet (verkar vara ett Crunchbang fenomen), Virtualbox startar inte med den nya kärnan (verkar vara ett känt VB fenomen vid kärnbyte) och lite annat.

Testade att köra BankID-appen men då var det en massa stök igen med WebGL. Fick starta om och sätta "flaggorna" i både 3.16 och 3.2 innan jag lyckas få till en start i 3.16. Väl där får jag efter en liten stund med BankID-loggan upp en svart ruta med "Your device is not compatible with this app" eller något liknande.

Avinstallerade då Chrome och installerade en ny Chrome, blev då version 45-någonting istället. Efter det så kan jag inte ens installera BankID-appen på grund av WebGL-problem, och det är oavsett om jag startar med 3.2 eller 3.16-kärnan.
Kollar jag under chrome://gpu så är där en massa linux-varningar, men jag vet inte om de gäller min maskin eller om det är "Linux" generellt?

Tänkte jag skulle avinstallera den nya Chrome och lägga i en gammal igen för att se om det funkar igen, men det ska man tydligen inte pyssla med enligt Google.

Är det någon mer här som har haft problem med Chrome 45 och BankID?

/p
Skriv svar

Återgå till "Internet"