Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Kul att höra av dig, Serafim!

Inte heller jag har några stora förväntningar. Men artikeln känns relevant i den här tråden.
Användarvisningsbild
serafim
Inlägg: 268
Blev medlem: 11 jan 2008, 19:48
OS: Linux Mint
Ort: Nacka

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av serafim »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Kul att höra av dig, Serafim!

Inte heller jag har några stora förväntningar. Men artikeln känns relevant i den här tråden.
Jag tittar in ibland, inte så ofta numera. Har oftast inget att skriva men kul att följa vad andra har på hjärtat. Ska nog titta in lite oftare. Sista stora engagemanget var ju just i den här tråden.
世良比無
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Marie SWE »

Hejsan på er.

När det gäller stöd för bankID till linux och den nya E-legitimationen de utreder... Så får man inte förglömma det viktigaste

Alla som jobbar känner nog igen sig att ingen klagar till chefen när något är kasst för att de vill inte vara obekväma.
Lika så på möten när de frågar.. Någon som undrar över något eller har en fråga?
ALLA är tysta och efter mötet är slut så samlas folk i små grupper och säger.. Jag undrar vad de menade med det där?.... Men varför fråga lilla gruppen efteråt när chansen fanns att få svar från den som hade svaren...

Lika så hänger det på OSS linux desktop användare att göra oss hörda för att DIGG och utredningen ska ta med Linux som alternativ

Håller ni tysta och inte gör er hörda... Ja då vill ni ju inte ha stöd till Linux.
Så länge folk är tysta så är det = Allt är bra.
När folk klagar eller gör sig hörda = Något kanske är missat.

Så ni Med Facebook och andra sociala medier.. skapa upprop, grupper, hör av er till DIGG om de har en facebook sida.

.

Jag gjorde ett inlägg på linuxmint.se men istället för att länka så klistrar jag in Quote på mig själv.
I detta skrev jag fel om 2% linuxbas och jag blev tipsad att det var 1.6%.
Men jag rättar inte till det utan quote't får vara med stavfel och allt. ;)
-----------------
Marie SWE skrev:Hejsan på er.

Denna tråden är gammal, men lämplig att spinna vidare på.
Nu är de på gång och tar fram statlig E-legitimation.
Jag har varit i kontakt med DIGG - (Myndigheten för digital förvaltning) via e-post och påpekat lite brister samt påpekat att de inte ska göra om samma misstag som de ävriga aktörerna med att stänga ute 2% av sverige(Linux Desktop användarna) så att de ser till att det ska finnas stöd för Linux Desktop (.deb + .rpm)
I och med Win10 går EOL 2025 så kommer de med dålig ekonomi som inte har råd att köpa ny hårdvara för att gradera upp till Windows11 bli tvungna att välja mellan fortsätta använda Win10 utan säkerhetsuppdateringar eller gå över till Linux Desktop.
Med högsta sannolikhet kommer det bli Debianbaserade distros då de användarvänligaste Distrosarna är Mint, Ubuntu, Pop_OS med flera. Företag kanske väljer att gå över till Rhel baserade.

Så här behövs ni kära vänner. :lol:
Att vara tyst leder till att Linux Desktop existerar inte.
Så ni som är medlemmar på flera svenska Linuxforum, få folk att engagera sig. Skapa en facebook upprop för att DIGG ska ta med Linux som ett alternativ till rekommenderat stödda plattformar.

När saker redan är i produktion och ute på marknaden så är det försent. Så nu är rätt tid att agera. ;)
Jag försöker att påverka dem så gott jag kan och jag försöker även få direktkommunikation med Teamet som jobbar på detta inom DIGG

Tyvärr är ensam inte stark.
Så jag vill försöka få er att få fler Linux användare att reagera på något vis.
Kanske om DIGG har en Facebook sida, lämna en kommentar om stöd till Linux.
Andra forum, skapa debatt och få med fler på tåget. 8-)
Om jag reggar mig på alla forum och startar samma tråd, kommer jag bara ses som spammare, så att få en förgrening med fler drivande ger största påverkan.

Här kommer lite officiell information.
Jag hoppas vi kommer få e-legitimation till Linux. :mrgreen:


https://www.elegitimation.se/om-webbpla ... gitimation
Nu tas nästa steg i arbetet med en statlig e-legitimation

Den ökade digitaliseringen gör det allt svårare att klara sig i samhället utan tillgång till en e-legitimation. Det är därför viktigt alla ges möjlighet att skaffa en säker e-legitimation. DIGG har nu fått i uppdrag av regeringen att lämna förslag om framtagandet av en statlig e-legitimation. En statlig e-legitimation är också en del i regeringens arbete för att förebygga och förhindra bedrägerier.
https://www.digg.se/om-oss/nyheter/nyhe ... for-staten
En e-legitimation för alla är en uppgift för staten

En robust statlig e-legitimation för att råda bot på det digitala utanförskap som i dag är ett faktum för olika grupper i samhället. Det föreslår Digg i rapporten om en säker och tillgänglig statlig e-legitimation som i dag överlämnas till regeringen. E-legitimationen som föreslås placerar Sverige i nivå med övriga Europa när det gäller att erbjuda en e-legitimation på högsta tillitsnivån.
Här är en sammanfattning samt alla PDF Rapporterna.
https://www.digg.se/analys-och-uppfoljn ... gitimation
En säker och tillgänglig statlig e-legitimation

Digg lämnar här förslag till framtagande och drift av en statlig e-legitimation utifrån regeringsuppdraget att analysera möjligheterna för och lämna förslag om framtagandet och driften av en statlig e-legitimation.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

@Marie SWE: Vill nämna att vi är några som förde ganska mycket (o)väsen när det begav sig för några år sedan. Den här tråden med 846 inlägg hittills utgjorde en slags central för ansträngningarna. Men vi orkade inte hela vägen fram.

Jättebra om du och andra Linux-användare nu vill ta nya tag.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Är det bara jag som har läst (och förstått) att det kommer att bli ett kortbaserat ID, och därmed plattformsoberoende. En kortläsare är allt som krävs. Förmodligen kommer det också att finnas NFC i chipet, för mobil användning. Softet kommer att ligga på serversidan.
Alltid på kanelen!
Christian Johansson
Inlägg: 1235
Blev medlem: 17 feb 2007, 20:31
OS: Xubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Eslöv

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Christian Johansson »

eson57 skrev:Är det bara jag som har läst (och förstått) att det kommer att bli ett kortbaserat ID, och därmed plattformsoberoende. En kortläsare är allt som krävs. Förmodligen kommer det också att finnas NFC i chipet, för mobil användning. Softet kommer att ligga på serversidan.
Jag såg också på nyheterna på TV att de sade att det ska vara ett kort, och att de intervjuade en ansvarig person som sade att det ska vara en plattformsoberoende lösning.
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Marie SWE »

Gunnar Hjalmarsson skrev:@Marie SWE: Vill nämna att vi är några som förde ganska mycket (o)väsen när det begav sig för några år sedan. Den här tråden med 846 inlägg hittills utgjorde en slags central för ansträngningarna. Men vi orkade inte hela vägen fram.

Jättebra om du och andra Linux-användare nu vill ta nya tag.
Linuxforum i all ära, Men normala människor läser inte på "nördforum" ;D Så vi behöver ju få det att eka ute på Facebook med flera. Inte bara i linuxgrupper utan så svensson även ser. :)
Det bästa med upprop är att även de som inte har linux gillar att skriva på sådana, då de tycker om att skriva på. *hahaha* Så om 1000Linux användare skriver på, så var man 1000 extra för att det är "listor" Sedan kommer sympatifolket.. Tänk om jag skulle vara i den sitsen. :o
Facebook idiotierna kan vara till fördel ibland. ;D
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Marie SWE »

Christian Johansson skrev:
eson57 skrev:Är det bara jag som har läst (och förstått) att det kommer att bli ett kortbaserat ID, och därmed plattformsoberoende. En kortläsare är allt som krävs. Förmodligen kommer det också att finnas NFC i chipet, för mobil användning. Softet kommer att ligga på serversidan.
Jag såg också på nyheterna på TV att de sade att det ska vara ett kort, och att de intervjuade en ansvarig person som sade att det ska vara en plattformsoberoende lösning.
Jag fångar er båda.

Jag undrar hur de tänkt sig att det ska vara Mjukvarulöst så det går på alla datorer oavsett operativsystem

Jag har Bank-id på kort idag.. Även om kortläsaren går att få fungerande i Linux, så behövs fortfarande mjukvaran att läsa av kort och koppla upp mot webbläsare och bankid.com
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Marie SWE skrev:Jag undrar hur de tänkt sig att det ska vara Mjukvarulöst så det går på alla datorer oavsett operativsystem
Det undrar vi alla än så länge. Det går dock redan idag att t.ex. skaffa sig ett nytt BankID om man har ett av de nya passen/ID-korten och en mobil med NFC, så det är nog inte så märkvärdigt att få servern att prata direkt med kortläsaren, genom webbläsaren.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Marie SWE skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:@Marie SWE: Vill nämna att vi är några som förde ganska mycket (o)väsen när det begav sig för några år sedan. Den här tråden med 846 inlägg hittills utgjorde en slags central för ansträngningarna. Men vi orkade inte hela vägen fram.

Jättebra om du och andra Linux-användare nu vill ta nya tag.
Linuxforum i all ära, Men normala människor läser inte på "nördforum" ;D
Om du tror att vi bara gnällde inför varandra i den andra tråden, har du inte läst den (vilket jag i och för sig har full förståelse för). Vi hade alltså många kontakter med myndigheter inklusive föregångaren till DIGG, banker, Finansiell ID-Teknik m.fl.

Apropå Facebook finns en grupp för ändamålet:

https://www.facebook.com/groups/1388393634773150

Ganska tyst numera, dock.
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Marie SWE »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Marie SWE skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:@Marie SWE: Vill nämna att vi är några som förde ganska mycket (o)väsen när det begav sig för några år sedan. Den här tråden med 846 inlägg hittills utgjorde en slags central för ansträngningarna. Men vi orkade inte hela vägen fram.

Jättebra om du och andra Linux-användare nu vill ta nya tag.
Linuxforum i all ära, Men normala människor läser inte på "nördforum" ;D
Om du tror att vi bara gnällde inför varandra i den andra tråden, har du inte läst den (vilket jag i och för sig har full förståelse för). Vi hade alltså många kontakter med myndigheter inklusive föregångaren till DIGG, banker, Finansiell ID-Teknik m.fl.

Apropå Facebook finns en grupp för ändamålet:

https://www.facebook.com/groups/1388393634773150

Ganska tyst numera, dock.
Jag erkänner ärligt att jag inte läste tråden, för jag satt i telefonsamtal medans jag skrev svaret. :oops:
Normalt läser jag trådar om de inte är 40sidor, då läser jag var annan/var tredje sida för att ögna en uppfattning.. Om det inte blir för intressant läsning, då kan jag gå igenom en hundra sidor lång tråd. :nerd: *hihi* ;D
Men jag ska kika i den nu när jag har 40minuter att slå ihjäl :)

Edit
hoppsan 43 sidor, Jag ögnar tråden tror jag :oops:
En kopp Tee till läsningen får det bli. :)
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Marie SWE »

Jag gillar Osprey dokument download/file.php?id=5502 Välskrivet. *tumme upp* och Credd till dig för energin. :kram:

*hahaha* jag älskar att någon gjorde en JO anmälan. http://www.idg.se/2.1085/1.559390/linux ... ler-bankid

ahaa.. från computer sweden MSB ska nu utreda en del av de här farhågorna som också bland annat handlar om vem som ska vara ansvarig för att godkänna att du är du och jag är jag
MSB.. Intressant.. då cybersäkerhet och krisberedskap är ett hett ämne där just nu.

Ja ni var några eldsjälar
Facebook tråden kom jag inte så långt på, då jag fick en vit sida med logga in för att fortsätta läsa. >:( och jag kan inte regga konto där, då facebook inte godkänner konton när man klickar på att man inte accepterar villkoren :-\
Jag sluta läsa tråden vid sidan 25 då det blev svårläst efter sidan 18 med att ha fokus på två språk samtidigt då jag svarar på engelska email samtidigt.

Jag måste säga att ni som engagerade er tillhör de få undantagen.
Ärligt så tror jag inte jag har sett forum på nätet engagera sig högre än det klassiska svenska "klaga runt fikabordet och vara tyst för övrigt" So I'm really is a bit impressed. ;D
Jag har försökt få igång saker och det sista var grannsamverkan.. Alla tycker det är superbra, men när det kommer till skott att engagera sig så har folk hundra orsaker till varför inte de kan engagera sig.
Så jag är impad att ni drev detta längre.
Nu kunde jag inte se facebook tråden, om ni hade eldsjälar där oxå.

Nu finns ju Flatpak så det blir mindre "distro fokus"

Sedan kommer frågan.. Går det att få gehör 2023 när media och alla svenssons har fokus på helt andra saker som skenande matpriser, krig, oro, förhöjt terrorhot, kriminella nätverk och den klassiska "det berör inte mig mentaliteten."
Världen och sverige var ju lite lugnare typ 10år sedan.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Marie SWE skrev:Går det att få gehör 2023 när media och alla svenssons har fokus på helt andra saker som skenande matpriser, krig, oro, förhöjt terrorhot, kriminella nätverk och den klassiska "det berör inte mig mentaliteten."
Världen och sverige var ju lite lugnare typ 10år sedan.
Personligen tror jag inte det gör varken till eller från. Vår infallsvinkel på e-legitimation är per se oväsentlig för de flesta, inklusive medierna.

Något som jag tror borde göras är att identifiera centralt placerade personer och försöka etablera kontakt med vederbörande.

Den där DIGG-rapporten skall tydligen följas av en utredning. Vilka tjänstemän på vilket departement kommer att jobba med förslag till utredningsdirektiv och utredare? Vilka kommer att sitta i utredningen? Där har vi några tänkbara 'måltavlor' framöver.
Marie SWE
AVREGISTRERAD
Inlägg: 28
Blev medlem: 06 feb 2023, 17:53
OS: Debian

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Marie SWE »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Personligen tror jag inte det gör varken till eller från. Vår infallsvinkel på e-legitimation är per se oväsentlig för de flesta, inklusive medierna.

Något som jag tror borde göras är att identifiera centralt placerade personer och försöka etablera kontakt med vederbörande.

Den där DIGG-rapporten skall tydligen följas av en utredning. Vilka tjänstemän på vilket departement kommer att jobba med förslag till utredningsdirektiv och utredare? Vilka kommer att sitta i utredningen? Där har vi några tänkbara 'måltavlor' framöver.
Jag har lite den känslan oxå.
Men jag hakar på om ni funderar på att agera.
Det ni prata om militären säkerhet o linux.. och sedan det med MSB naggar i bakhuvudet på mig..
Så jag funderar på om jag ska skriva ett email till MSB, då jag redan naggat på dem om andra it-sårbarheter några gånger. :angel:
Skriv svar

Återgå till "Internet"