Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Jag verkar oavsiktligen ha fått igång en dialog med Pensionsmyndigheten, eftersom jag blev såpass irriterad över att inte kunna logga in med NetID, att jag skrev ett smått ilsket meddelande till dom. Fick ett standardsvar i dag och skrev omedelbart ett genmäle.

1:a meddelandet:
Alla har inte Bank-ID. Genom att inte ens erbjuda inloggning med det enda tillgängliga alternativet (NetID), stöder ni storbankernas planer på att befästa sina stora konkurrensfördelar med monopol på e-leg. och därmed få total kontroll över svenska folkets ekonomi. Bedrövligt!
Standardsvar 1:
Hej!

Tack för dina synpunkter!

Det är värdefullt för oss på Pensionsmyndigheten att få in synpunkter så att vi löpande kan arbeta med att förbättra vår verksamhet och service.

Får vi höra av oss till dig om vi har mer frågor om ditt förslag eller din synpunkt? Svara i så fall på detta mejl och berätta då också om du vill att vi hör av oss framöver och berättar hur vi har gått vidare med din synpunkt. I mejlet kan du också skriva om du hellre vill att vi kontaktar dig på telefon. I normalfallet hör vi av oss inom tre månader.

Så här arbetar Pensionsmyndigheten med synpunkter:

Pensionsmyndigheten arbetar hela tiden med att förbättra verksamheten och servicen för dig som kund. Alla synpunkter som lämnas till oss via telefon, mejl eller brev tar en synpunktshanterare på kundservice hand om och lämnar det sedan vidare till en ansvarig person inom det aktuella området. De flesta synpunkter tas vidare till en chefsnivå inom myndigheten, men exakt hur varje synpunkt hanteras beror på frågans art och bestäms först efter att en fördjupande analys har gjorts av det problem eller det förslag som lämnats. Analysen gör vi för att säkerställa bästa möjliga lösning eller förslag på vidareutveckling för att möta ditt bakomliggande behov som kund.

Om du har lämnat din mejladress och/eller telefonnummer så hör vi av oss till dig och berättar hur vi har gått vidare med just din synpunkt.

Stort tack för din medverkan i att förbättra vår service och verksamhet!
Mitt svar:
Jo tack! Jag vill gärna veta om ni, och alla andra myndigheter, tänker låta de mindre bankernas kunder och alla Linux-användare var med på digitaliseringståget. Ett nationellt e-leg tillgängligt för alla Svenska medborgare och med obligatoriskt stöd hos alla myndigheter OCH storbankerna, vore att föredra. Det verkar dock inte komma att ske, så stöd för NetID är närmast ett anständighetskrav.
Det kunde ju vara bra om fler blev "irriterade"...

Kan ju tillägga att standardsvaret t.o.m. innehöll loggade uppgifter om att jag körde Firefox på Linux vid meddelandetillfället.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Bra eson57, men timingen för att trycka på för möjligheten att använda Net iD är inte optimal. Har du försökt använda Telia e-legitimation efter dagens paketuppdateringar? (Se det här inlägget.)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Har du försökt använda Telia e-legitimation efter dagens paketuppdateringar? (Se det här inlägget.)
Det funkar utmärkt med Pale Moon (Firefox 45.9) !

Har inte undersökt dom, men det finns ju fler alternativ...
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Har du försökt använda Telia e-legitimation efter dagens paketuppdateringar? (Se det här inlägget.)
Det funkar utmärkt med Pale Moon (Firefox 45.9) !

Har inte undersökt dom, men det finns ju fler alternativ...
Hmm.. Ja, det var intressanta tips. Och förmodligen enklare än 'min' lösning med Firefox ESR (som jag förresten har modifierat nu).

Har ett par funderingar:
  • Jag antar att även Pale Moon använder katalogen ~/.mozilla/firefox för användarprofiler. (Annars borde inte Pale Moon kunna hitta Net iD.)
  • Om Pale Moon bygger på Firefox 45.9 undrar jag hur väl uppdaterad den egentligen är med avseende på säkerhetsuppdateringar. Men de kanske har koll på sådant. Förresten, det kanske är 45.9 ESR de utgår från, och i så fall är steget inte jättestort.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Ja, Pale Moon bygger på ESR-versionen och utvecklingen är fortlöpande, också säkerhetsmässigt. Dock kräver den inte signerade tillägg, så där faller säkerheten på användaren. Man får helt enkelt kolla koden om man inte litar på tilläggets utvecklare. Det går förstås att använda signerade tillägg också.

Pale Moon har förstås en egen användarmapp (~/.moonchild productions/pale moon) för att undvika konflikter med Firefox, men använder uppenbarligen också /usr/lib/mozilla/plugins.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Pale Moon har förstås en egen användarmapp (~/.moonchild productions/pale moon) för att undvika konflikter med Firefox, men använder uppenbarligen också /usr/lib/mozilla/plugins.
Jo.. Jag blir konfunderad. Skulle du kunna testa ett par saker för att bidra till förståelsen av hur det fungerar.

Först om du kunde gå till https://cve.trust.telia.com/TeliaElegNG/Test och kolla om både identifiering och signering fungerar.

Nästa sak jag ber dig om är att följa de här stegen:
  1. Stäng alla webbläsare.
  2. Öppna ett terminalfönster och kör kommandot iid-userdir-uninstall
  3. Öppna Pale Moon och testa igen på Telias testsida.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Telias test fungerar varken före eller efter avinstallationen. Inloggning på t.ex. Min myndighetspost fungerar dock i bägge fallen.
screen_2017-03-09_11-28-51.png
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Äsch, jag trodde att de hade tagit bort den där löjliga webbläsarkontrollen, men av din bild framgår att de bara har lagt till några ännu ej släppta versioner. Totalt huvudlöst!

Hursomhelst, skulle du kunna tänka dig att göra om proceduren, men den här gången använda inloggning till Försäkringskassan som testfall i stället för Telia.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

På Förskingringskassan kan jag inte logga in med varken Pale Moon eller Firefox 51.0.1 (som valideras perfekt på telias testsida).
screen_2017-03-09_13-40-23.png
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Okej, och om du
  • Stänger webbläsarna
  • Kör kommandot iid-userdir-install i terminalen
  • Öppnar webbläsarna
funkar det då hos Försäkringskassan med någon av webbläsarna?
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Funkar i Firefox men inte Pale Moon.

Du kanske kan lägga till stöd för Pale Moon? Såg att Iceweasel fanns med.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Du kanske kan lägga till stöd för Pale Moon? Såg att Iceweasel fanns med.
Iceweasel är nästan identisk med Firefox och profilen är densamma som i Firefox.

Jag har ingen aning om det skulle gå att göra något liknande för Pale Moon. Beror på hur Firefox-lik profilen är, förmodar jag. Men du skulle kunna testa själv manuellt:

Kod: Markera allt

PROFILE=~/.moonchild\ productions/pale\ moon/cid9idjh.default
modutil -dbdir sql:"$PROFILE" -add 'Net iD' -libfile /usr/lib/libiidp11.so -mechanisms FRIENDLY -force
modutil -dbdir "$PROFILE" -add 'Net iD' -libfile /usr/lib/libiidp11.so -mechanisms FRIENDLY -force
(Du får förstås modifiera katalognamnet i variabeln PROFILE så det stämmer.)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Nice! Det fungerade perfekt. Loggade in på förskingringskassan utan minsta problem.
Bara att trycka in det i koden. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Nice! Det fungerade perfekt. Loggade in på förskingringskassan utan minsta problem.
Trevligt att höra. :) För att vara ärlig, så tvivlade jag på att det skulle fungera.
eson57 skrev:Bara att trycka in det i koden. ;)
Det får bli någon gång i framtiden i så fall. Läget är för osäkert just nu för att lägga alltför mycket tid på Telia e-legitimation. Telia självt verkade inte bry sig när jag påtalade problemet för några månader sedan; se kommentar i det senaste mötesprotokollet.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Nu har jag bara precis påbörjat programmeringskursen och den är dessutom i Java, så jag har säkert förbisett något, men det verkar fungera om jag helt enkelt byter ut Thunderbird mot Pale Moon.

Har inte paketerat den, utan bara ersatt mina lokala iid-userdir-install//iid-userdir-uninstall och testkört.

Kod: Markera allt

else
    FFNAME=Firefox
    TBNAME=Pale\ Moon
    TBFOLDER=.moonchild\ productions/pale\ moon
fi
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Jag ändrade mig. Paketet netid har nu stöd för Pale Moon, och sidan E-legitimation har uppdaterats.

Tack för ett alldeles strålande tips, eson57! Jag valde att lägga till separata kodsnuttar för Pale Moon. "TB" betyder Thunderbird och är avsett för att koppla epostklienten till Net iD. (Fråga mig dock inte vad det skall vara bra för.)

Noterade en formulering på den här sidan som inger visst hopp för den närmaste framtiden:

Pale Moon will also continue to support ... NPAPI plugins
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

I Firefox 52: Gå till about:config

Högerklicka på ett tomt område, Ny > Boolesk.

Ange plugin.load_flash_only

Välj false.

Starta om Firefox.

Skall enligt uppgift ej fungera i Firefox 53.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:I Firefox 52: Gå till about:config

Högerklicka på ett tomt område, Ny > Boolesk.

Ange plugin.load_flash_only

Välj false.
Och det säger du nu! :)

Kollade just i Firefox ESR, och konstaterade att den inställningen är standard där. Så det är alltså 'hemligheten' bakom att Firefox ESR stödjer NPAPI ett tag till.

Ja ja, detta verkar ju hursomhelst vara en övergångsperiod. Det återstår att se om exempelvis Pale Moon kör över Mozilla på den punkten och fortsätter stödja NPAPI även senare.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag ändrade mig.
Lysande! Då är NetID räddat för överskådlig tid. :)
Att Pale Moon kommer att fortsätta stödja NPAPI, visste jag och det var väl därför jag fortsatte gräva.
Jag valde att lägga till separata kodsnuttar för Pale Moon. "TB" betyder Thunderbird och är avsett för att koppla epostklienten till Net iD. (Fråga mig dock inte vad det skall vara bra för.)
Nej, jag frågade mig också varför Thunderbird var med. Den kopplingen fungerar inte ens och jag får felmeddelande om T-bird varje gång jag kör installations-/avinstallationskommandot.
Så om jag får tycka till, kan du ta bort T-bird, och varför i så fall inte ersätta den med ytterliga en webbläsare, som Waterfox eller SeaMonkey? "TB" funkar för dom också. ;)
Förutsättningen är förstås att någon av nämnda webbläsare kör vidare med NPAPI, vilket jag inte undersökt... ännu.

Kod: Markera allt

Thunderbird profile:
ERROR: Failed to add module "Net iD". Probable cause : "Failure to load dynamic library".
Senast redigerad av 1 eson57, redigerad totalt 9 gånger.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Och det säger du nu! :)
Dök upp i dagsens flöde. ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Internet"