Alternativ till BankID för Linux

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:Är det ingen som har testat att köra android-appen via Shashlik eller ARChon?
ARChon är ett känt alternativ till ARC, som har använts framgångsrikt tidigare. Har antagit att ARChon har samma begränsning på den här punkten som ARC. (Minns inte om jag någonsin testat det på version 7+ av appen.) Shashlik skulle förstås kunna vara värt ett test.
eson57 skrev:Kan inte testa själv, eftersom jag inte har BankID.
Jodå, det är fullt möjligt att testa ändå. ;) Problemet uppstår innan momentet när man hämtar certifikatet från banken.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Jodå, det är fullt möjligt att testa ändå. ;)
Nu var det ju mer ett försök att peka ut en möjlig lösning, än en verklig önskan att testa något som jag troligen aldrig kommer att ha användning för. ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

eson57 skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Jodå, det är fullt möjligt att testa ändå. ;)
Nu var det ju mer ett försök att peka ut en möjlig lösning,
Förstod det, vilket förstås uppskattas.
eson57 skrev:än en verklig önskan att testa något som jag troligen aldrig kommer att ha användning för. ;)
Då kunde du ha sagt det. Emellanåt har jag känsliga spröt, och känner igen en bortförklaring när jag ser den. :D
SvenW
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 aug 2016, 12:41
OS: Ubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av SvenW »

eson57 skrev:Är det ingen som har testat att köra android-appen via Shashlik eller ARChon?

Kan inte testa själv, eftersom jag inte har BankID.
Det lutar åt att jag blir tvungen att inhandla en s.k. smart telefon för att i första hand betala räkningar och deklarera. För att ringa och ta emot verifierings-SMS i samband med uttag från mer seriösa aktörer än storbankerna, har jag använt en Samsung 1080 E ( tror jag den heter ) och det tänker jag fortsätta med.

På Ubuntu Linux har jag bl.a. provat följande:
- laddat ner mobilt BankID:s apk härifrån: http://apk-dl.com/bankid-s%C3%A4kerhetsapp.
- startat ARC Welder och öppnat ovan nämna apk-fil.
- när jag försöker logga in någonstans med BankID, ger appen meddelandet 'BankID har tyvärr stoppats'.

Shaslik verkar kräva KDE. Jag provade att installera. När jag startade fick jag en massa felmeddelanden och därefter låg programmet i bakgrunden och gjorde oklart vad.

Jag har även provat att använda mobilt BankID med hjälp av android-x86. Innan jag började använda mobilt BankID med hjälp av google chrome var det det jag använde. Nu när jag startar senaste versionen av mobilt bankid där får jag samma meddelande som ovan. 'BankID har tyvärr stoppats.'

Hur många mobiler blir stulna varje dag? Hur många datorer, jag tänker i första hand på stationära ( desktops ), blir stulna varje dag? Storbankerna verkar inte priotera säkerhet.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

SvenW skrev:Storbankerna verkar inte priotera säkerhet.
Bankkartellen prioriterar endast sina enorma vinster, vilka naturligtvis gynnas av det ID-monopol dom försöker skapa, och i praktiken redan har.

Fler och fler nättjänster kräver BankID, och det är snart lika svårt att klara sig utan, som Visa-kortet och internetbanken. Strategin verkar fungera perfekt. Förhala den nationella e-legitimationen, tills det är försent.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack, SvenW, för att du testade och delade med dig! Det där med "BankID har tyvärr stoppats" känns igen, både från Chrome/ARC och Android-x86. Beträffande Shashlik följde jag länken som eson57 postade, och fick intrycket att utvecklingen gått i stå.

Har uppdaterat sidan E-legitimation, som försöker sammanfatta läget för Linux-användare.

Personligen kommer jag tills vidare att använda Telia e-legitimation (beskrivet på nyss nämnda sida) för inloggning till myndigheter m.fl., och dosa/kod för inloggning till min internetbank. Telia e-legitimation är inte en tjänst som Telia hårdlanserar, direkt, men jag anar att staten kommer att se till att den fortlever på ett eller annat sätt, för att ge dem som inte får BankID (bland annat nyanlända) internettillgång till olika myndigheter.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Telias e-leg använder väl alltjämt en NPAPI-plugg? Det kommer snart inte att fungera i Firefox (heller). När stöd för NPAPI-pluggar (utom Flash Player) tas bort, finns det olika uppgifter om. I oktober 2015 meddelades att ”Mozilla intends to remove support for most NPAPI plugins in Firefox by the end of 2016.” och i juli 2016 meddelades att ”Firefox plans to drop support for all NPAPI plugins, except Flash, in March 2017”.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

JoWa skrev:Telias e-leg använder väl alltjämt en NPAPI-plugg? Det kommer snart inte att fungera i Firefox (heller).
Så är det beträffande den nuvarande Net iD-klienten för Telia e-legitimation. När jag "anar" (hoppas?) i inlägget ovan, anteciperar jag en uppgradering av klienten. Har intrycket att leverantören av Net iD (SecMaker) är på banan utvecklingsmässigt, men de behöver ju i så fall få en beställning från Telia.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7780
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av JoWa »

Jo, SecMaker hade en ny klient liknande nuvarande BankID-klienten på gång för något år sedan, när jag hade kontakt med dem, men det var ett tag sedan jag hörde något.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Siriuspatrullen
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 aug 2016, 12:23
OS: Fedora

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Siriuspatrullen »

Jag har använt lösningen "Mobilt Bankid i virtuell Android" i flera år, fram tills nu i veckan. Det är oerhört trist att se att denna möjlighet har tagits bort av Finansiell ID-teknik.

Men något jag undrar är just varför denna metod inte är möjlig. På Bankid:s hemsida säger de följande om mobilt bankid:

https://support.bankid.com/sv/bankid/mobilt-bankid
"Mobilt BankID sparas i din mobiltelefon eller surfplatta. Det gör bl.a. att du kan använda din mobila enhet som en fristående “säkerhetsdosa” när du behöver legitimera dig på internet, även om du surfar på en dator."

Enligt beskrivningen utlovar de stöd för surfplattor - borde inte detta tolkas som stöd för generella datorer i allmänhet? Jag menar, vad skulle den väsentliga skillnaden mellan en vanlig dator, surplatta (och virtualiserad android-maskin) vara?

Bankid har fungerat bra för mig fram tills nu så jag har inte bevakat detta, är inte särskilt insatt i frågan.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Siriuspatrullen skrev:Jag har använt lösningen "Mobilt Bankid i virtuell Android" i flera år, fram tills nu i veckan. ...

Men något jag undrar är just varför denna metod inte är möjlig.
Kan inte säga mer än att det är versionsberoende. Så här skrev jag till Finansiell ID-Teknik tidigare i år:

viewtopic.php?p=484141#p484141

Problemet är detsamma för virtuell Android.

APK-filen blev avsevärt större efter version 6.2.30, som alltså har funkat fram tills häromdagen. Den tillkommande funktionaliteten sägs vara stöd för flera användare, vilket ju är sådär relevant. (Hur många personer delar på en telefon?)
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av skalman65 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Den möjlighet som torde återstå för att köra BankID från Linux är via en Windows-installation i t ex VirtualBox. Inte särskilt mycket Linux-lösning, dock...
I väntan på en ny öppning för Linux med Bankid, så har jag försökt att få igång bankid med VirtualBox, men bankid dosan lyckas jag inte få registrerad.
(drivrutiner installerade)

Har även en maskin med dualboot där en Win 7 med bankid som fungerar.
Så själva dosan borde det inte vara.

Min främsta fundering är om det är någon kör bankid via VirtualBox, eller om det kan finnas någon begränsning för VirtualBox installationen i bankid programmet.

kan tillägga att jag har handelsbanken.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

skalman65 skrev:Min främsta fundering är om det är någon kör bankid via VirtualBox, eller om det kan finnas någon begränsning för VirtualBox installationen i bankid programmet.

kan tillägga att jag har handelsbanken.
Jag har sett just Handelsbankskunder rapportera att de framgångsrikt installerat BankID för dator på Windows 7 i VirtualBox. (Då var det för att slippa besöka ett Handelsbankskontor för att hämta Mobilt BankID för Chrome-lösningen.) Så det verkar inte finnas någon sådan begränsning.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av skalman65 »

Ok. får fortsätta att bråka med min installation ett tag till....
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Nemo »

skalman65 skrev:I väntan på en ny öppning för Linux med Bankid, så har jag försökt att få igång bankid med VirtualBox, men bankid dosan lyckas jag inte få registrerad.
(drivrutiner installerade)
Detta kanske är en dum fråga, men jag ställer de ändå.

Syns det något alls avseende USB enheter i din virtuella maskin, då du har kortläsaren ansluten? Har inte kört Windows i VirtualBox, men måste USB enheten hittas igen av Ubuntu först innan den kan få kontakt inne i den virtuella maskinen?
queson
Inlägg: 136
Blev medlem: 12 maj 2008, 09:23
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av queson »

skalman65 skrev:Ok. får fortsätta att bråka med min installation ett tag till....
Jo , det skall gå -(jag kollade nyss)

Jag har en (i Handelsbanken) fungerande BankID via Ubuntu> Virtualbox>Win7.

Efter att i Win7 (enl. Handelsbankens instruktioner)ha installerat BankID och Drivrutin till dosan
startade jag om Virtualbox med dosan ansluten. Nu dyker dosan upp bland USB-enheter och efter att markerat densamma fungerar det hela.
Man kan i Virtualbox - Inställningarna-USB lägga till dosan så ansluts den automatiskt.
Användarvisningsbild
skalman65
Inlägg: 1050
Blev medlem: 15 jan 2008, 23:18
OS: Annat GNU/Linux
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Kalix

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av skalman65 »

Nemo skrev:Detta kanske är en dum fråga, men jag ställer de ändå.
Det var inte en så dum fråga Nemo, kom underfund med att usb inte automatisk "flyttades över"

men lyckades läsa in mig på detta så kortläsaren därigenom ansluts automatiskt.

Så nu ansluts kortläsaren och ger godkänt uppstarts meddelande, och fungerar nu ibland att logga in med, men med mycket fördröjd funktion...... får ibland ett felmeddelande att säkerhetsprogrammet inte hittas, för att därefter få fram normal inloggning ??? ???

och i bästa fall kommer jag in, ibland inte.....


queson skrev:Jo , det skall gå -(jag kollade nyss)
Det blir att hämta nya krafter och fortsätta att leta efter flera missar i installationen. ::)
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av eson57 »

Det kanske inte har direkt med BankID att göra, men jag har just upptäckt att man kan få ett Mastercard med sms-verifiering... man är alltså inte beroende av plattformsspecifika ackrediteringar.
Nu kanske inte Coop är den ultimata lösningen, men det ger åtminstone något att söka på.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
joelpurra
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 sep 2016, 09:28
OS: Mac OS X
Kontakt:

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av joelpurra »

Efter att ha inspirerats av vägledningen för Mobilt BankID i Linux och med framgång använt mitt mobila bankid under drygt ett år har jag också fått problem. I mitt fall var det Genymotion genom VirtualBox som slutade fungera från och med bankid version 7.0, både på Android 4.4.4 och 5.1.0. (Har inte testat Android 6 än.) Det verkar vara på grund av något strul med OpenGL som enbart (?) drabbar bankid-appen -- den startar helt enkelt inte, utan ger felmeddelande om android.opengl.GLException. Har varit i kontakt med supporten hos Genymotion, men inget svar än.

Vad som verkar fungera är bankid 7.0 i Remix OS genom VirtualBox. Installationen från ISO strulade först, men en färdig virtual disk image (VDI) fungerade direkt. Kommer så långt att bankid-appen startar, vilket är längre än i Genymotion. (Har inte testat att använda "bara" den underliggande android-x86 än.)

Nästa snubbeltråd är såklart att den "nya" android-enheten kräver en ny aktiveringskod från min bank, vilket från mitt perspektiv kan ses som onödigt krångel inklusive en resa till postkontoret (vilket är rätt långt för mig).
  • Har någon erfarenhet av att flytta ett aktiverat bankid från en (virtuell) enhet till en annan?
  • Vad kan krävas för att aktiveringen ska fortsätta fungera?
  • Vilka inställningsfiler, från var på de virtuella diskarna?
  • Något unikt system-id? IMEI?
  • Kan någon färdig lösning, som Titanium Backup, fungera?
Kanske fel sak att vara glad över, men det känns ändå bra att fler hamnat i liknande sits ;)

Edit: Ska tillägga att en stor skillnad mellan icke-kommersiella (ren open source) och kommersiella varianter av Android-emulering är stöd för OpenGL -- vilket verkar krävas av bankid, baserat på ovanstående felmeddelande. Kan det stämma? Finns stöd i någon ren open source-variant?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Inlägg: 3030
Blev medlem: 08 aug 2010, 13:49
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till BankID för Linux

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Välkommen till forumet, joelpurra!
joelpurra skrev:... slutade fungera från och med bankid version 7.0, både på Android 4.4.4 och 5.1.0. (Har inte testat Android 6 än.) Det verkar vara på grund av något strul med OpenGL som enbart (?) drabbar bankid-appen -- den startar helt enkelt inte, utan ger felmeddelande om android.opengl.GLException.
Jag har mest ägnat mig åt den andra lösningen (att köra BankID för Android med hjälp av Google Chrome), och det felmeddelande som dök upp i terminalen med version 7+ postade jag i det här inlägget. Inget om OpenGL där.
joelpurra skrev:Vad som verkar fungera är bankid 7.0 i Remix OS genom VirtualBox. Installationen från ISO strulade först, men en färdig virtual disk image (VDI) fungerade direkt. Kommer så långt att bankid-appen startar, vilket är längre än i Genymotion. (Har inte testat att använda "bara" den underliggande android-x86 än.)
Det låter som ett framsteg. :) Första gången jag har hört någon komma så långt på en PC med BankID för Android 7+. Menar du alltså att någon annan slags Android-x86 än denna används i Remix OS?
joelpurra skrev:Nästa snubbeltråd är såklart att den "nya" android-enheten kräver en ny aktiveringskod från min bank, vilket från mitt perspektiv kan ses som onödigt krångel inklusive en resa till postkontoret (vilket är rätt långt för mig).
Antar att du har Handelsbanken, då. Möjligen finns det någon annan Handelsbankskund här som framgångsrikt har flyttat certifikatet mellan olika installationer.
Skriv svar

Återgå till "Internet"