sms från datorn - anonymt och gratis

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

sms från datorn - anonymt och gratis

Inlägg av nisse2 »

Hallå alla kunniga - vet någon sida på nätet där man skicka sms gratis och anonymt med datorn? och någon som vet att det fungerar!
ps. finns en uppsjö av förslag på Google, men det är bara skit!!
Användarvisningsbild
anth
Inlägg: 512
Blev medlem: 22 aug 2019, 15:35
OS: Ubuntu
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: sms från datorn - anonymt och gratis

Inlägg av anth »

Jag tror inte att det finns.

En smartphone har två delar: internet-delen och telefoni-delen.

Internet i telefonen sköts av din teleoperatör, men de har lika lite att göra med hur du surfar som andra ISP:er som Bredbandsbolaget och Bahnhof - så länge du betala dina fakturor.
Du kan använda skype, messenger, discord och andra kommunikationstjänster och din teleoperatör har ingen aning om vad du gör.

Ett SMS däremot använder samma teknik som telefonsamtal och kostar pengar på samma sätt som telefonsamtal.
Att många har "gratis" telefoni och SMS ändrar inte faktumet att man betalar för tjänsterna via fakturan och telefoni/SMS är en del i televerksamheten och internet är en annan del.

Alla gratis SMS från datorn måste på något sätt ta sig från internet till telenätet - och detta tar tar telebolagen ALLTID betalt för.
Webbsidor som erbjuder gratis SMS måste ta betalt på något sätt för att betala telebolagen och det är därför du upplever alla tjänster som "skit".
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: sms från datorn - anonymt och gratis

Inlägg av nisse2 »

Ok, tack!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: sms från datorn - anonymt och gratis

Inlägg av Osprey »

En smartphone består egentligen bara av en del, den delen som kommunicerar med basstationen (egentligen BSC). Vad som sedan händer med det som kommer från din telefon, beror helt på vad det är för något.

BSC (Base Station Controller) väljer vilket nätelement den ska ta kontakt med och vilken väg det som kommer från din mobil skall ta. Ett SMS skickas inte över det vanliga telenätet (PSTN) och oftast inte heller över Internet. Kommunikationen sker mellan nätelementen och ibland är MSC (Mobile Switching Center) och SMSC (SMS Center) inblandade. Liksom HLR (Home Location Register) och VLR (Visitor Location Register), för att hitta den andra mobilen.

Om den du försöker skicka ett SMS till för tillfället inte kan ta emot det (t.ex telefonen avstängd, eller vederbörande ute i skogen), så sparas meddelandet i ett SMSC och skickas så for det går. Det sparas dock maximalt den tid man hat inställt som max-tid (ofta max en vecka).

Priserna för SMS sätts separat, eftersom varken internet eller telenätet egentligen är inblandade.

Jag har skickat en del SMS över nätet, men det är länge sedan nu. En av de stora fördelarna med det var att då kunde ett script larma till min mobil om något var fel, eller när något hände.

Vad det finns för sådana tjänster idag och hur bra de är, vet jag inte. Du får leta runt... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: sms från datorn - anonymt och gratis

Inlägg av nisse2 »

Tack "Osprey", ska leta vidare, men som sagt det är en uppsjö utav förslag på nätet!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: sms från datorn - anonymt och gratis

Inlägg av Hund »

SMS och anonymt går ju inte riktigt ihop en för mig. Vad är det du försöker göra?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: sms från datorn - anonymt och gratis

Inlägg av nisse2 »

"Hund" - nehe, det kan vara svårt att förstå, men jag har mina orsaker, du får fantisera lite ;)
tex. att man blivit blåst på nätet (av kriminella) eller försäljare som är svåra som man vill kanske skrämma och skälla på!!
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: sms från datorn - anonymt och gratis

Inlägg av Hund »

nisse2 skrev:"Hund" - nehe, det kan vara svårt att förstå, men jag har mina orsaker, du får fantisera lite ;)
tex. att man blivit blåst på nätet (av kriminella) eller försäljare som är svåra som man vill kanske skrämma och skälla på!!
Då hade jag nog köpt ett kontantkort (med kontanter), som jag använt utan att registrera det.

Mer det sagt, hade jag rekommenderat emot att 'skrämmas' eller dylikt. Om det är busar vi pratar om, låter de sig sannolikt inte skrämmas av något anonymt SMS.

Det bästa hade varit om du kunde släppa det, ta lärdom av varför någon lyckades blåsa dig och sedan ägnat din tid och energi till något mer meningsfullt. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
nisse2
Inlägg: 747
Blev medlem: 10 jul 2006, 23:33
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: sms från datorn - anonymt och gratis

Inlägg av nisse2 »

Det finns inga oregistrerade kontantkort i dagens läge (ändrade regler)

*** kanske det ;)
Användarvisningsbild
Hund
Inlägg: 16492
Blev medlem: 25 jan 2007, 04:15
OS: Gentoo
Ort: Norrland
Kontakt:

Re: sms från datorn - anonymt och gratis

Inlägg av Hund »

nisse2 skrev:Det finns inga oregistrerade kontantkort i dagens läge (ändrade regler)

*** kanske det ;)
Det var värst. Vad olustigt att vi har gått så långt åt fel håll.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Internet"