Hotmail-adress i Thunderbird

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

Jag har ett jätteproblem med en E-post med hotmail.com som borde vara raderat för länge sedan och används inte!
Nu får jag ständigt påminnelse om error varenda gång jag har mejlat något, det heter att när jag skickar iväg ett mejl så söker den på de mejladresser som jag har??
Jag har två mejladresser och inte någon hotmail.com den har varit borta ur bilden några år och egentligen användes bara två gånger.
Sedan dess hade jag glömt bort den och nu den senaste veckan får jag ständigt besked om hotmail.com att det har uppstått ett error!
Hur gör jag för att få bort detta problem. Jag använder Thunderbird.
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av eson57 »

Har inget hotmail-konto att testa med, men alla sökträffar säger att det skall vara enkelt att avsluta ett hotmail-konto. Det kanske är enklaste sättet att slippa felmeddelanden.

http://www.deleteyouraccount.com/sites/hotmail
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Osprey »

Annars så, om det nu är Thunderbird som gnäller om ett Hotmail konto... så måste/bör/borde/ska det vara så att Thunderbird har någon referens till det kontot och antagligen försöker göra en kontroll av om det kommit in någon post där... Har du kollat så du inte har någon referens till det kontot under "[Redigera]->[Kontoinställningar]"..?

För övrigt så om det nu finns någon referens till Hotmail-kontot, vilket det verkar göra, så borde du kunna hitta den med "grep -iR hotmail ~/.thunderbird"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

eson57

Problemet är att jag inte ens vet vad kontot är?
Då får jag söka efter det, men var?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Det här fick jag upp och det här m.m. är förknippat med SMTP Microsoft.

home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/Local Folders/Trash: for andrystrom@hotmail.se; Mon, 11 Jan 2016 17:01:29 +0100
/home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/mailin.comhem-2.se/Inbox: =?UTF-8?Q?Nils_Bostr=c3=b6m?= <nils.g.bostrom@hotmail.com>
/home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/mailin.comhem-2.se/Inbox:To: Halling Birgitta <popp-3@hotmail.com>,
/home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/mailin.comhem-2.se/Inbox: =?UTF-8?Q?Nils_Bostr=c3=b6m?= <nils.g.bostrom@hotmail.com>,
/home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/mailin.comhem-2.se/Inbox:Received: from dub004-omc2s25.hotmail.com ([157.55.1.164]:53240)
/home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/mailin.comhem-2.se/Inbox:Received: from DUB109-W107 ([157.55.1.137]) by DUB004-OMC2S25.hotmail.com over TLS secured channel w
Användarvisningsbild
eson57
Inlägg: 1103
Blev medlem: 06 dec 2014, 10:44
OS: Linux Mint

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av eson57 »

Ospreys tips bör ju fungera för att hitta och ta bort kontot från Thunderbird. För att avsluta kontot hos Microsoft måste du förstås ha lösenordet, och det är nog inte så enkelt att "hitta". Vill minnas från tidigare fall, att det är i stort sett omöjligt.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:Osprey

Det här fick jag upp och det här m.m. är förknippat med SMTP Microsoft.

home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/Local Folders/Trash: for andrystrom@hotmail.se; Mon, 11 Jan 2016 17:01:29 +0100
/home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/mailin.comhem-2.se/Inbox: =?UTF-8?Q?Nils_Bostr=c3=b6m?= <nils.g.bostrom@hotmail.com>
/home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/mailin.comhem-2.se/Inbox:To: Halling Birgitta <popp-3@hotmail.com>,
/home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/mailin.comhem-2.se/Inbox: =?UTF-8?Q?Nils_Bostr=c3=b6m?= <nils.g.bostrom@hotmail.com>,
/home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/mailin.comhem-2.se/Inbox:Received: from dub004-omc2s25.hotmail.com ([157.55.1.164]:53240)
/home/arne/.thunderbird/gkc90zci.default/Mail/mailin.comhem-2.se/Inbox:Received: from DUB109-W107 ([157.55.1.137]) by DUB004-OMC2S25.hotmail.com over TLS secured channel w
Tyvärr kan jag bara se mail som är förknippade med Hotmail och det är ju i sig inget konstigt.

Men då kan vi kanske utesluta möjligheten att det är Thunderbird i sig självt som åstadkommer felet. Hur ser felet ut när det kommer, kan det vara något mailcheck-program som åstdkommer det, typ gnubiff..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Endast det här får jag varenda dag skickat till Thunderbird!

This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

andrystrom@hotmail.se
SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<andrystrom@hotmail.se>:
host mx2.hotmail.com [65.55.37.88]: 550 Requested action not taken:
mailbox unavailable

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

andrystrom@hotmail.se
SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<andrystrom@hotmail.se>:
host mx2.hotmail.com [65.55.37.88]: 550 Requested action not taken:
mailbox unavailable

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------
Aha, då finns det tre möjliga anledningar till det:
  1. Det kommer av en mailserver som inte vill plocka bort ett mail som inte går att leverera. Detta är dock inte helt troligt eftersom det isåfall rör sig om en av hotmails egna servrar och du knappast vore ensam om problemet isåfall.
    .
  2. Du har något som ligger kvar i "utkanalen" på Thunderbird och som skickas om igen varje gång du startar Thunderbird. Låter inte heller helt sannolikt. Detta hade isåfall berott på en bugg i Thunderbird och någon sådan av den här storleken hade knappast kunnat finnas utan att det skrivits en hel del om det.
    .
  3. Någon annan (eller något annat program) skickar det ursprungliga mailet gång efter annan, med dig som avsändare. Varpå du får felmeddelandet automatiskt varenda gång. Fullt möjligt, men jag har isåfall ingen aning om vad, vem, eller varför.
Eventuellt skulle det kunna vara någonting som ligger ute på nätet, men även här så har jag ingen aning om vad, vem eller varför. Att ta reda på exakt hur det här går till kan vara rätt mycket jobb, om man inte har turen att hamna på rätt spår med en gång.

Om du inte själv har någon aning om vad det kan vara, så finns det väl två möjliga sätt att gå tillväga:
  1. Skapa ett konto på Hotmail som heter "andrystrom", så att den kan leverera mailet och sedan förhoppningsvis vara tyst. Då kan du också se vad det är som skickas och vad det eventuellt kan ha för ursprung. Till detta konto kommer det här kanske att upprepas hela tiden, men då slipper iallafall ditt egna konto "spammet".
    .
  2. Skapa ett enkelt mailfilter i Thunderbird som tar bort de här meddelandena automatiskt. Detta är visserligen enkelt och smidigt, men samtidigt kommer själva felet att finnas kvar.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Det som händer, mitt lösenord godkänns inte.
Min bredbandsoperatör godkänner inga hotmail.com så jag kan inte testa via dem.
"Microsoft Live hotmail-smtp-mail outlock.com" varför blandar de sig in i leken?

Jag skickade till andrystrom@hotmail.com ifrån min standard adress och då blev det som vanligt?

This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

andrystrom@hotmail.se
SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<andrystrom@hotmail.se>:
host mx2.hotmail.com [65.55.92.152]: 550 Requested action not taken:
mailbox unavailable

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:Jag skickade till andrystrom@hotmail.com ifrån min standard adress och då blev det som vanligt?
Jag kollade och den mailadressen existerar, så då är det mycket möjligt att felet uppstår för att den är knôkad (full).

Så då kan vi inte använda den metoden för att se vad som händer. Hur ser headrarna ut på det error-meddelandet du får? Du kan kolla med "[Visa]->[Rubriker]->[Alla]" i Thunderbird. Eventuellt kan vi hitta något där...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Det här säger mig inte ett dugg?
Return-path: <e21890@pne.comhem.se>
Received: from ch-p-owms01.sth.basefarm.net ([10.48.40.10]:44493)
by ch-p-mailout01.sth.basefarm.net with esmtp (Exim 4.84)
(envelope-from <e21890@pne.comhem.se>)
id 1aJFvx-0003Nf-5a
for andrystrom@hotmail.se; Wed, 13 Jan 2016 08:33:36 +0100

Den var inställd på "normal" och jag markerade för "alla"
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Nemo »

Har du kontrollerat att du inte har kvar något mail i mappen Utkast som den försöker skicka varje gång du startar Thunderbird?
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

Nemo

Jag har tömt utkastet, men fann att det är Comhems server som ständigt matar mig med detta error hotmail. Så jag tar kontakt med deras support att de raderar detta hotmail!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Osprey »

Tjadden skrev:Det här säger mig inte ett dugg?
Return-path: <e21890@pne.comhem.se>
Received: from ch-p-owms01.sth.basefarm.net ([10.48.40.10]:44493)
by ch-p-mailout01.sth.basefarm.net with esmtp (Exim 4.84)
(envelope-from <e21890@pne.comhem.se>)
id 1aJFvx-0003Nf-5a
for andrystrom@hotmail.se; Wed, 13 Jan 2016 08:33:36 +0100
Det där säger inte så mycket, för det saknas en del av det man brukar kunna se. Bland annat så saknas adressen till den burk som mailservern tycker att det var som ursprungligen skickade mailet.

Den enda man ser här är lite uppgifter om returadressen, som alltså bör vara ditt konto och lite om hur den försökte skicka mailet.

Men som sagt, ett sätt att bli av med det eller kanske rättare sagt iallafall slippa se det, är att skapa ett mailfilter som automatiskt tar bort dem. Möjligtvis skulle det också kunna hjälpa att avinstallera Thunderbird (helst med purge) och sedan installera det igen. Nackdelen är att du får lägga tid på att registrera ditt konto igen. Sparade mail bör inte försvinna, men däremot hamnar de förmodligen "lite vid sidan om" när du lägger upp ett nytt konto. Och för säkerhets skull bör du väl isåfall kanske ta en backup på dem...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Jag fixar ett konto, men gör ett fel och skriver hotmail.se och dumt nog försökte jag göra en test via mitt standard konto att skicka med den felaktigheten.
Jag fick en påstötning direkt som felaktigt jag hade redan raderat kontot och skrev ett hotmail.com men de tjatande om rätt lösenord och till slut raderade jag detta konto. Nu får jag inget om hotmail.com. Nu ett tjat om Hotmail.se istället?
Funderar på att rita in detta felaktiga konto och skickar det med en test tillbaka till detta konto och när jag fått svar raderar jag kontot direkt, ska testa detta. Annars så skrotar jag Thunderbird och tar hem ett nytt.
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Det var ju kul, det gick visst att ominstallera Thunderbird, men vad händer vid en installation
jag får tillbaka allt som jag försökte få bort? Måste man gå in i filsystemet och radera alla filer?
Har du kommandot för detta inne på terminalen?
Jag kom på hur man tar bort rubbet!
Det hjälpte inte!
This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

andrystrom@hotmail.se
SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<andrystrom@hotmail.se>:
host mx4.hotmail.com [65.54.188.126]: 550 Requested action not taken:
mailbox unavailable

------ This is a copy of the message, including all the headers. ------
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

Jag vände mig till Thunderbird och förklarade läget och jag fick en order om att spärra hotmail som okänt i vilande läge och fick acceptera det med ett ja. Eftersom jag kom inte ihåg lösenordet och var installerat som ett fristående hotmail med en för mig, anonym server.
Hur som helst, jag slipper ett ständigt påminnande om hotmail error!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 6310
Blev medlem: 06 apr 2008, 00:09
OS: Ubuntu
Ort: Göteborg/Mölndal/Falkenberg
Kontakt:

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Osprey »

Trevligt att du hittade ett bra sätt att lösa det på! :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden
Inlägg: 1606
Blev medlem: 12 sep 2010, 01:37
OS: Ubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hotmail-adress i Thunderbird

Inlägg av Tjadden »

Osprey

Tack för det, utan din och de andras hjälp hade jag nog inte klarat av det här problemet.

Märkligt vad noga man är med lösenord till något man vill bli utav med för gott.
Thunderbirds svar: vi måste ha tillåtelse , vi kan inte göra hur vi vill utan rätt tillstånd från klienten!
Skriv svar

Återgå till "Internet"