Kan man ändra färg på flikar i Firefox och Google Chrome.

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Kan man ändra färg på flikar i Firefox och Google Chrome.

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Som rubriken säger, kan man ändra färgen på flikar i dessa webbläsare?
Jag saknar möjlighet till att kunna få öppnad sidas flik i avvikande färg, eller nyans, gentemot övriga flikar som finns på flikraden.

Ibland får jag nästan kisa med ögonen för att kunna se vilken flik som är den öppnade. Alla flikar har samma färg. Den lilla skillnaden i botten på fliken, att raden den står på, är något litet upphöjd från raden, räcker inte riktigt till, alla gånger.

Jag har försökt med att kolla i appar för Googles variant, men inte funnit någon med val för flikfärg. Ser inget liknande för Firefox heller.

Kan någon peka mig rätt, i den händelse att jag har missat något befintligt, eller ge mig råd på eventuell lösning? I den händelse att det finns någon. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Inlägg: 7778
Blev medlem: 09 jun 2012, 06:16
OS: Ubuntu
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ort: Boo
Kontakt:

Re: Kan man ändra färg på flikar i Firefox och Google Chrome

Inlägg av JoWa »

Hur stor skillnad det är mellan den visade fliken och övriga, varierar nog med temat. Du kan prova några: https://chrome.google.com/webstore/cate ... emes?hl=sv

I Vivaldi påverkas den visade flikens färg av sidans färginnehåll. ;) :idea:
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Nemo
Inlägg: 732
Blev medlem: 16 aug 2010, 19:39
OS: Kubuntu
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Kan man ändra färg på flikar i Firefox och Google Chrome

Inlägg av Nemo »

Broder Tuck skrev:Jag har försökt med att kolla i appar för Googles variant, men inte funnit någon med val för flikfärg. Ser inget liknande för Firefox heller.

Kan någon peka mig rätt, i den händelse att jag har missat något befintligt, eller ge mig råd på eventuell lösning? I den händelse att det finns någon. /tukken
För Firefox finns det ett tillägg som heter ColorfulTabs. Kanske kan vara till hjälp. Jag har inte koll på om det finns något motsvarande för Chrome.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan man ändra färg på flikar i Firefox och Google Chrome

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Tack för ditt svar, Jowa.
Jag har varit där och tittat. Testade inget.
Missbedömde det nog till att mer vara åt bakgrundsbildshållet (puh, det blev ett långt ord ;) )
Men jag gjorde nu ett nytt besök efter ditt svar och jag har funnit något som är åt det håll som jag efterlyste. Dessvärre blev det ett väl mörkt tema. Annars, så är principen rätt. Det blir till att testa sig fram, förstår jag.

Nåväl, detta är bättre än det jag hade som standard, så det är ett positivt fall framåt, så att säga.

Tack för det! :kram:

*edit*
Yeeaaahhh. . . . sa flickan, där satt den! ! ! ! ! Nöjd, glad, frid och fröjd. ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Inlägg: 427
Blev medlem: 18 sep 2009, 20:31
OS: Ubuntu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ort: Härnösand

Re: Kan man ändra färg på flikar i Firefox och Google Chrome

Inlägg av Ganymedes »

Även om du verkar nöjd så ska du få ett tips av mig med :)

Med "Tab Mix Plus" kan man gör ett flertal, som jag tycker är praktiska, inställningar för flikfältet, bla. det som du är ute efter.

https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... -mix-plus/
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Inlägg: 3330
Blev medlem: 27 mar 2006, 22:32
OS: Linux Mint
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ort: Stockholm / Tumba

Re: Kan man ändra färg på flikar i Firefox och Google Chrome

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Lyfter på hatten, bugar djupt.
Tack för det! :kram:
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Internet"